PDA

View Full Version : Mute-achtig iets



Portel
20 mei 2009, 19:58
Hello, hello,

Ik keek dit filmpje, van de rockopera 'Ren Lenny ren' van Acda en de Munnik,
En op een gegeven moment komt Ross Curry (misschien kennen jullie hem) oplopen en speelt hij een, in mijn ogen, kickass gitaarsolo'tje.
En daarna gaat hij zingen, en terwijl hij zingt speelt hij een soort van mute-achtig iets.
En nu wil ik weten hoe je dat speelt, ik heb al een beetje wat geprobeerd, maar het lukt niet echt.

Het is in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=RJWXKEHSSDI
Vanaf 2.10 minuut ofzo, als hij begint met zingen.

Broosje
20 mei 2009, 22:43
Volgens mij is dit een combinatie van rechterhand mute, type overdrive, kamelement met hoge output, en dempen op de goeie plaats op je snaren zodat je iets in de aard van pinch harmonics krijgt
O, en mss nog een beetje feedback erbij :-)

Denk ik he

Thundermane
23 mei 2009, 13:54
Die gitarist heeft idd een lekker klinkend gitaarspel.
Hij speelt eigenlijk gewoon palm-mutes, beetje op de zelfde manier als mij, gewoon je hand rusten op de brug, en dan is het makkelijk gewoon een palm-mute te maken. Af en toe doet ie inderdaad heb ik het idee een pinch-harmonic, kan ook net zo goed een natural-harmonic zijn, daar klinkt het meer naar.
Niet echt een moeilijk stukje, het lastige is altijd de bedoelde flow er in te krijgen.

Portel
23 mei 2009, 14:05
Uuuh... wat is een pinch-harmonic?

Reel Big Fish
23 mei 2009, 14:09
Youtube is je vriend: http://www.youtube.com/watch?v=zFSgY8Be6Bw :)

Megadeth22
23 mei 2009, 14:39
Dat zijn gewoon artificial harmonics.

Jeroensnake
24 mei 2009, 20:02
Volgens mij inderdaad palmmute, maar dan wat verder van de brug af. Niet te hard drukken, anders hoor je vrij weinig.

Als je de slaghand losjes genoeg op de juiste plaats houd, dan hoor je boventonen (Artificial harmonic, ookwel pinch harmonic volgens wikipedia. Volgens mij niet)

Beetje schuiven met die demphand, en je hoort WHOOMP-WHOOMP (bas,dempen bij drug) tot IEW-IEW (boventonen) en alles daartussen.

lollol
2 juni 2009, 16:16
ik wil dat ook graag spelen:soul:, maar weet iemand welke akkoorden hij speelt en in welke ladder die solo staat?

Portel
2 juni 2009, 18:00
ik wil dat ook graag spelen:soul:, maar weet iemand welke akkoorden hij speelt en in welke ladder die solo staat?

Normale versie van het lied is:

| D | Dsus4 | D | Dsus4 | Dsus2 |

Of hij het hier ook speelt weet ik niet.
Iig wel een D, en ik denk dat de toonladder dus ook in D staat.

lollol
2 juni 2009, 18:45
die accoorden lijken wel te kloppen,
weet iemand dan nog in welke sleutel het staat? (met majeur enzo erbij)

Edit: oh, het lijkt D pentatonisch mineur te zijn, bedankt

Megadeth22
2 juni 2009, 22:50
Volgens mij inderdaad palmmute, maar dan wat verder van de brug af. Niet te hard drukken, anders hoor je vrij weinig.

Als je de slaghand losjes genoeg op de juiste plaats houd, dan hoor je boventonen (Artificial harmonic, ookwel pinch harmonic volgens wikipedia. Volgens mij niet)

Beetje schuiven met die demphand, en je hoort WHOOMP-WHOOMP (bas,dempen bij drug) tot IEW-IEW (boventonen) en alles daartussen.
Artificial harmonic is zeg maar dat dempen en dan aanslaan, pinch harmonic is met je duim zo'n piepje doen bij je snaren. :cheerup: