PDA

View Full Version : Bijgeluiden ENGL Blackmore



Thiez
20 mei 2009, 19:58
Uit mijn engl blackmore top komen krakende en ruisende bijgeluiden. vooral op highgain lead channel geeft hij wanneer ik mijn volume pot van gitaar dichtdraaid nog steeds veel gekraak en geruis.

Is dit normaal en bekend bij een engl blackmore?

Kan dit voorkomen worden met een noisegate in de loop te zetten?

macwilliams
20 mei 2009, 20:23
Als het een beetje spetterend en krakend geluid is, is het een preamp buisje.

vinni
21 mei 2009, 00:17
+1

Kans is idd groot dat het een buisje is.

Vinni
(ex-Blackmore bezitter)

cluseau
21 mei 2009, 00:28
Als het een beetje spetterend en krakend geluid is, is het een preamp buisje.

Ow, :???:

In een versterker zit wel wat meer dan alleen buizen hoor!
Je bedoeld waarschijnlijk dat het een buis zou kunnen zijn.

Frans.

Thiez
21 mei 2009, 13:39
De versterker is 2,5 jaar oud ongeveer. ik heb hem 2e hands gekocht. en er zijn enkele optredens mee gedaan. Kan ik het ergens anders nog aan zien of merken dat de buizen versleten zijn?

sjaak1990
21 mei 2009, 16:16
De standaard methode. Geen signaal, clean hard zetten en voorzichtig op buisjes tikken, meer geluid of geramel bij een buis betekend dat hij microfonisch(er) is. Het kan ook wat anders zijn natuurlijk, maar na 2.5 jaar is het niet gek als er een buisje kapot gaat.

Thiez
21 mei 2009, 16:50
Wat voor buizen zouden jullie aanraden?

Ik heb wat rond zitten kijken en wat beschrijvingen zitten lezen qua buizen.

De merken die me wel aanspraken voor ECC83 zijn: TAD, JJ, Groovetubes, EH.

Zijn er mensen met ervaring hiermee? zeker betreffend de blackmore natuurlijk.


Ik heb een oud topic gevonden van jou vinni. en ik vermoed dat ik naar hetzelfde op zoek ben als jij toen. wat heb jij gedaan?
En ik zie dat je EX-blackmore bezitter bent. wat voor amp speel je nu? en hoe komt het dat je je blackmore verkocht hebt?

sjaak1990
21 mei 2009, 17:11
Vergeet tung-sol niet.

vinni
21 mei 2009, 20:05
Wat voor buizen zouden jullie aanraden?

Ik heb wat rond zitten kijken en wat beschrijvingen zitten lezen qua buizen.

De merken die me wel aanspraken voor ECC83 zijn: TAD, JJ, Groovetubes, EH.

Zijn er mensen met ervaring hiermee? zeker betreffend de blackmore natuurlijk.


Ik heb een oud topic gevonden van jou vinni. en ik vermoed dat ik naar hetzelfde op zoek ben als jij toen. wat heb jij gedaan?
En ik zie dat je EX-blackmore bezitter bent. wat voor amp speel je nu? en hoe komt het dat je je blackmore verkocht hebt?

Heb sinds de Blackmore vele amps gehad.
Om te beginnen ben ik van een 4X12 overgegaan op 2X12 cabs. Op de éen of andere manier vind ik de 2X12's beter klinken. Waarschijnlijk omdat de speakers meer gepushed worden. Onlangs twee 2X12 cabs aangesloten.....vind ik toch minder. De ENGL 4X12 V30 cab klinkt erg scherp. Toen ik nog ENGL cabs had vond ik daarin de Eminence Governors beter klinken. Een soort V30 maar dan zonder dat earpiercing hoog.
Overigens klinkt de Blackmore pas goed als je'm echt hard zet. Dan klinkt-ie super. Maar ja.....dan ben je ook echt doof.

Al snel tot de conclusie gekomen dat ik het in de multichannels moet zoeken. Na vele amps ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een oude Egnater TOL100. Geweldige sound en de amp past gewoon bij mij. Wel wat betere buizen ingezet en sinds deze week Mercury Magnetics OT, PT en choke.
Moet nog even ingespeelt worden maar klinkt weer ietsjes beter.
De voorganger van de TOL100 was de VHT Sig-X. Deze was ook super maar de TOL100 is wat organiser en ik vind er makkelijker mijn geluid.
Overigens is de TOL100 wel weer gebaad bij een V30 kast. Sinds kort heb ik twee Kool&Elfring 2X12's. Ik gebruik ze dus niet tegelijk omdat ik dat minder vind klinken.

Over buisjes,
JJ's kan.....ze zijn echter niet zo open en helder als chinese 9th gen of de Tungsols. In de TOL100 heb ik nu een Tungsol op V1, maar dat kan voor de Blackmore net iets teveel zijn. De TAD's zijn volgens mij chineesjes van Shuguang. Vergis je niet......de huidige chineesjes zijn heel goede buizen. Dat was vrowger wel anders. EH....hmm....weetutniet....weinig ervaring.
Overigens....De ene buis klinkt op V1 wel maar op V2 minder. Zo heb ik op alle posities in mijn TOL100 andere preampbuisjes zitten.

Groet en veel succes met je zoektocht. Het heeft mij heel veel tijd en geld gekost maar ik ben er bijna. Zit'm nu nog in de details. Belangrijkste is dat je weet wat je wilt horen en lekker veel testen, met anderen praat. Realiseer je ook dat het altijd de som van het totaal is. De TOL100 is onderdeel van het geheel. Alles van plektrum tot speaker is verantwoordelijk voor het geluid dat je zoekt.

Nou....ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet,
Vinni

Thiez
21 mei 2009, 20:27
bedankt voor je uitgebreide reactie. het is idd dat de blackmore pas echt tot zijn recht komt op hoog volume dus heb ook al zitten denken over een loadbox. Op moment heb ik ook de K&E 2x12 en dat klinkt al een heel stuk beter dan mijn laney cabinetje.
Binnenkort maar gewoon een keer andere buizen erin zetten en kijken wat het met mijn geluid doet.

vinni
21 mei 2009, 22:13
Heb in mijn zoektocht de Blackmore ook met een Koch loadbox gebruikt....
Moah......klinkt anders, maar zeker niet zaligmakend.

De K&E 2X12 is zeker een heel goeie cab.

Heb nog twee Governors over.....mocht je intresse hebben.

Vinni

macwilliams
22 mei 2009, 06:01
Ow, :???:

In een versterker zit wel wat meer dan alleen buizen hoor!
Je bedoeld waarschijnlijk dat het een buis zou kunnen zijn.

Frans.
Wanneer de door hem waargenomen verschijnselen zijn zoals ik die heb omschreven, dan zal een onderzoek aan zijn apparaat uitwijzen dat het met allergrootse waarschijnlijkheid zich hier om een " versleten" pre-amplificatie buis handelt. Deze connclusie is getrokken uit eigen waarnemingen welke zich recentelijk hebben voorgedaan in een dergelijke versterker van het merk ENGL jedoch van het type steve morse.

Uit bovenstaande tekst kunnen geen rechten ontleend worden.


@ frans,
Zou U bovenstaande even willen comtroleren en vervolmaken?
Bij voorbaat dank

Willem

:hippie:

cluseau
22 mei 2009, 09:08
Wanneer de door hem waargenomen verschijnselen zijn zoals ik die heb omschreven, dan zal een onderzoek aan zijn apparaat uitwijzen dat het met allergrootse waarschijnlijkheid zich hier om een " versleten" pre-amplificatie buis handelt.

Willem, met alle respect voor jouw persoonlijke waarneming, jouw versterker is slechts 1 van de vele. Natuurlijk kan het een buisje zijn maar met even zo grote kans kan er ook een capje staan spetteren of een weerstand langzaamaan staan op te roken. Zelfs kruipstroom in een buisvoet is mogelijk. Dus om zo stellig te beweren dat het een buis moet zijn wil ik bestrijden ook al zou dat achteraf zo blijken. In een versterker zitten meer losse componenten dan voorversterkerbuisjes. De kans dat het iets anders is lijkt me dan ook aanwezig. Als je op basis van enkele ervaringen gaat adviseren om maar nieuwe buizen aan te schaffen kon dat voor Thiez wel eens op een teleurstelling uitlopen. Daar wilde ik hem voor behoeden al staat het hem natuurlijk vrij dit toch eerst te proberen. Als je mijn reply goed leest probeer ik daar jouw stellige bewering alleen om te buigen naar een mogelijkheid. Thats all.....:ok:.

mvg
Frans

macwilliams
22 mei 2009, 10:04
Willem, met alle respect voor jouw persoonlijke waarneming, jouw versterker is slechts 1 van de vele. Natuurlijk kan het een buisje zijn maar met even zo grote kans kan er ook een capje staan spetteren of een weerstand langzaamaan staan op te roken. Zelfs kruipstroom in een buisvoet is mogelijk. Dus om zo stellig te beweren dat het een buis moet zijn wil ik bestrijden ook al zou dat achteraf zo blijken. In een versterker zitten meer losse componenten dan voorversterkerbuisjes. De kans dat het iets anders is lijkt me dan ook aanwezig. Als je op basis van enkele ervaringen gaat adviseren om maar nieuwe buizen aan te schaffen kon dat voor Thiez wel eens op een teleurstelling uitlopen. Daar wilde ik hem voor behoeden al staat het hem natuurlijk vrij dit toch eerst te proberen. Als je mijn reply goed leest probeer ik daar jouw stellige bewering alleen om te buigen naar een mogelijkheid. Thats all.....:ok:.

mvg
Frans

Nu weet ik tenminste waarom ik ongelijk heb, dank dank. Ik zal nooit zeggen dat ik altijd gelijk heb en had al het idee dat er meer of iets anders aan de hand kon zijn NA jou reply(<---Ik geef dus toe dat ik het daarvoor niet wist).

Ik heb enkel basis elektro dus ik weet wel genoeg om niet onder stroom te komen staan, en schakelingen lukt ook. Verder kan ik met hulp van schema's zelf dingen bouwen en weet dan ongeveer wat componenten doen.

Verder ben ik afhankelijk van deskundigen om mij heen.

P.S.

Het woord waarschijnlijk en de disclaimer daaronder zouden mij van rechtsvervolging vrijwaren :soinnocent::seriousf:

Thiez
22 mei 2009, 14:05
proost mannen!

Maaruh ik heb eens de tip opgevolgt van het tikken op de buizen maar er komt geen enkel geluid uit. dus ik vermoed dat de buizen nog gewoon goed zijn van de pre-amp.
Kunnen het ook de eindbuizen zijn? deze heb ik nog niet op getikt.

Ik ga toch waarschijnlijk een keer de buisjes vervangen dan weet ik in ieder geval zeker dat deze gewoon in goede staat zij. ik weet ook niet wat de vorige eigenaar en allemaal mee gedaan heeft verder. misschien had hij hem al 5 jaar in bezit en zitten de buizen er al 5 jaar in.

Ik heb zitten kijken naar buizen en de Tung Sol buizen spraken me qua omschrijving opzich wel aan. een mooie warme en muzikale sound. Nu staan er een paar typen, namelijk:
V1, High gain, Balanced en normaal. V1 is voor op de eerste plaats om ruis enzo te voorkomen. raden jullie dit aan of kan ik beter gewoon 4 balanced buizen pakken?

cluseau
22 mei 2009, 20:44
Het woord waarschijnlijk en de disclaimer daaronder zouden mij van rechtsvervolging vrijwaren :soinnocent::seriousf:

Hmmm, rechtsvervolging zal wel meevallen Willem, soms is een verbale draai om de oren al genoeg http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hit.gif. (ik krijg die regelmatig) Maar even goede vrienden hoor. Een gezonde discussie geeft Thiez naar mijn idee alleen maar stof om een goede afweging te maken.

@Thiez
Eindbuizen zou ook kunnen, sterker nog het kan werkelijk alles zijn wat op en aan het chassis zit. Je kan proberen je eerste buis gewoon eruit te trekken en dan kijken of het kraken weg is. Vervolgens neem je de volgende buis in de keten. Dit kun je doen tot aan de PI. Moet je de eindbuizen ook trekken doe dit dan 1 tegelijk. Is het kraken niet weg plaats de getrokken eindbuis weer terug en trek de andere. Als dit geen uitsluitsel geeft wordt verdere analyse wel een beetje moeilijk zonder naar de praktijk te komen.

Verder wens ik de heren een prettig weekend.

suc6

Frans.

Thiez
22 mei 2009, 23:39
Ik heb ergens een verdeling van buizen gelezen voor de engl blackmore. Welke buis invloed had op welk kanaal/kanalen. Ik weet niet of het hier op het forum was of op het englforum maar ik kon het niet meer vinden.
Is er iemand die mij dit kan vertellen?

cluseau
22 mei 2009, 23:49
Ik heb ergens een verdeling van buizen gelezen voor de engl blackmore. Welke buis invloed had op welk kanaal/kanalen. Ik weet niet of het hier op het forum was of op het englforum maar ik kon het niet meer vinden.
Is er iemand die mij dit kan vertellen?

Gezien vanaf de uitgangstrafo op rij in het midden V1,V2,V3,V4
In de rij langs de kant ook vanaf de uitgangstrafo V5, V6, V7, V8

Frans

Thiez
23 mei 2009, 10:18
jah dat staat ook in gebruiksaanwijzing. maar ik heb ergens gelezen dat V1 invloed had op alles en V3 alleen op lead channel ofzo. maar weet niet meer precies hoe die verdeling was.

cluseau
23 mei 2009, 14:54
jah dat staat ook in gebruiksaanwijzing. maar ik heb ergens gelezen dat V1 invloed had op alles en V3 alleen op lead channel ofzo. maar weet niet meer precies hoe die verdeling was.

Selectie op basis van kanaal is zinloos want zowel lead als clean doorlopen door alle buizen.

V1a is voor alles.
V1b V2a is voor lead kanaal.
V2b is weer voor lead en clean.
V3a is de send driver
V3b is de return input.
V4a/b is de PI

Wat je nu ziet is dat alleen het lead kanaal afzonderlijk door V1b V2a loopt. Deze kun je niet afzonderlijk vervangen omdat V1a/b en V1b/a in 1 buis is ondergebracht. Conclusie is dat in iedere buis zowel lead als clean voorkomt.

Frans.

Thiez
23 mei 2009, 15:10
ah ok bedankt voor je reactie. Ik dacht idd dat ik clean en distortion apart kon tinten met bepaalde buizen. maar dat gaat niet lukken dus. Ik denk dat ik gewoon voor een setje JJ ga. deze worden ook op het engl forum geregeld aangeraden.

Wat is het verschil dan nog tussen ECC83 en ECC803 en het verschil tussen gold pins en normale?

cluseau
23 mei 2009, 15:55
Wat is het verschil dan nog tussen ECC83 en ECC803 en het verschil tussen gold pins en normale?

ff goegelen man, kun je zelf ook vinden. Wat ik wel weet is dat de goldpins veel gebruikt werden in hoogfrequent en militaire apparatuur. Een van de voordelen kun je zelf denk ik ook wel bedenken, dat is natuurlijk de afwezigheid van oxidatie door het goudlaagje wat weer voor een betere geleiding zorgt en ook voorkomt dat ze gaan kraken. Een groot voordeel voor mobile apparatuur. En ik meen wel eens gehoord te hebben dat de invloed op heel hoge frequentie's aanzienlijk is maar die liggen vele malen boven de gehoorgrens. Misschien doet het wat me de harmonischen, daar heb ik geen ervaring mee....misschien iemand anders?


Frans.

sjaak1990
23 mei 2009, 16:32
Ik weet dat goldpins niets of haast niets toevoegen, kan je net zo goed gewone open en geen geld verspillen :) Kan je lekker een extra buisje kopen om te experimenteren ;)

cluseau
23 mei 2009, 18:29
Ik weet dat goldpins niets of haast niets toevoegen, kan je net zo goed gewone open en geen geld verspillen
+1
maar er zijn altijd mensen die menen het te kunnen horen. Die mening deel ik niet maar respecteer hem wel en bemoei me daar dus niet mee.

Frans.

Thiez
23 mei 2009, 21:21
ok bedankt voor alle tips. Ik ga binnekort eens bekijken en wat expirimenteren met buizen. 4 JJ tubes en dan misschien 1 of 2 van andere merken

Thiez
2 juni 2009, 21:51
nog een klein vraagje over buisjes.
Ik had het al een keer gevraagd maar kwam geen reactie op. Het verschil tussen ECC83 en ECC803. Nu heb ik op internet ergens gevonden dat de ECC803 langere strips hebben en daardoor wat voller klinken. Nu vind ik een volle klank wel mooi maar misschien is het te veel om een mooie gitaarsound te behouden die nog goed door de mix snijd in band? Iemand ervaring hiermee of iemand die me hiermee kan helpen?

Thiez
4 juni 2009, 20:07
niemand ervaring met ECC803 ipv ECC83??