PDA

View Full Version : Arrived from Down Under: Maton EBG808TE



Les TeleStrat
20 mei 2009, 14:04
Maandag was het zover... na weken over en weer mailen met een Duitse muziekzaak werd eindelijk mijn Maton EBG808TE, made in Australia bezorgt!

Ik las laatst op het forum dat iemand ook op zoek was naar een EBG808TE, ze zijn dus behoorlijk populair. De winkel gaf aan in 2 maanden tijd 3 van deze gitaren te hebben verkocht, allen van eenzelfde hoogwaardige kwaliteit en afwerkingsniveau.

Wát een klank, wat een speelgenot en wat is ze toch mooi:) Niet voor niets zweren enkele grote gitaristen (Tommy Emmanuel, John Butler) met dit geweldige merk.

Ik weet het, jullie willen foto's. Deze volgen later deze week.

Keep on rockin' mates!! :noob:

YoJorisss
20 mei 2009, 20:44
later deze week? omg.

Kaham
20 mei 2009, 21:26
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welke zaak, en hoeveel je ervoor neer hebt geteld?

Verder alle begrip voor dat weekje wachten... je vingers zitten voorlopig wel aan die hals vastgekleefd ;)

Broosje
20 mei 2009, 22:45
Dit prentje vond ik op google:
http://www.haworthguitars.com.au/images/catalog/product.maton-EBG808TE.small.jpg

Hopelijk een kick ass gitaar, maar de vorm is toch niet direct mijn smaak
Toch veel plezier gewenst :-)

guitargeek3
21 mei 2009, 07:29
Geweldig om te zien dat steeds meer mensen voor Maton kiezen!
Welcome to the family!

Les TeleStrat
21 mei 2009, 19:50
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welke zaak, en hoeveel je ervoor neer hebt geteld?

Is dat geen reclame??;)

Nou, laat ik het zo zeggen, behoorlijk minder dan hij op de meeste websites staat (nieuwprijs), en dan heb ik er ook nog een Deluxe koffer bij, niet de Hiscox.

Les TeleStrat
21 mei 2009, 19:55
Vooruit dan, hierbij de foto's.

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton14.jpg

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton15.jpg

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton01.jpg

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton02.jpg

Les TeleStrat
21 mei 2009, 19:56
http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton04.jpg

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton05.jpg

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton08.jpg

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton06.jpg

Les TeleStrat
21 mei 2009, 19:58
http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton07.jpg

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton09.jpg
Geen nood, het is een elektrische haard;)

Sorry voor de wat wazige foto's die hieronder volgen.. zowel camera als fotograaf zijn niet geweldig.

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton11.jpg

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton12.jpg

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton13.jpg

Les TeleStrat
21 mei 2009, 20:01
Tot slot nog wat detailfoto's van Internet.. duidelijk wel een goede camera en fotograaf

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton03.jpg

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton16.jpg http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/maton17.jpg http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/MatonEBG808TE5.jpg

http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/MatonEBG808TE6.jpg http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/MatonEBG808TE7.jpg

That's all folks!!

Les TeleStrat
23 mei 2009, 20:19
Dit forum is duidelijk minder druk dan de afdeling Elektrisch;)

blablablabla
23 mei 2009, 21:46
kzou die gitaar toch niet in de buurt van de verwarming (electrisch of niet) bewaren. Akoestische houden hier echt niet van.

Les TeleStrat
23 mei 2009, 21:54
kzou die gitaar toch niet in de buurt van de verwarming (electrisch of niet) bewaren. Akoestische houden hier echt niet van.

Haha, bedankt voor de zorgen:)

1. ik bewaar de gitaar daar niet, was voor het plaatje. als ze niet gebruikt wordt, bewaar ik ze netjes in de koffer.
2. de haard is een sierhaard die niet persé warmte hoeft af te geven, maar dat ter zijde

Laten we het over de gitaar hebben en niet over de haard van mn ouders;)

Eko
23 mei 2009, 22:25
Feli! Mooie gitaar. In Australie weten ze in ieder geval hoe ze zo iets in elkaar moeten zetten. Zelf heb ik een ColeClark en die komt ook from down under. Bij Guitarcenter in Wierden zijn er ook een paar over de toonbank gegaan. Prachtige gitaren die T.E`s met een heerlijke klank , zeker als ze versterkt worden met een AER.

Kaham
24 mei 2009, 12:10
Zeker een mooi exemplaartje, gefeliciteerd!

*Krijgt zelf nóg meer de neiging z'n oude stukje brandhout te gaan vervangen*

Les TeleStrat
24 mei 2009, 21:06
Prachtige gitaren die T.E`s met een heerlijke klank , zeker als ze versterkt worden met een AER.

... of een Schertler :D

freddy
26 mei 2009, 20:03
Maton,Cole Clark en ook Ayers allemaal uit Australie zijn schitterende gitaren....als ze vesterkt gebruikt worden m.a.w. het zijn echte podium gitaren dit geld zeker voor de eerste 2, Ayers klinkt ook akoestisch zeer goed.
Als je thuis gewoon akoestisch speelt zou het zeker niet mijn eerste keuze zijn
toen ik een tijdje geleden bij Kees Dee was en naar Maton vroeg vertelden ze dat ze ermee gestopt waren,ik was stomverbaasd en die verbazing werd nog groter toen ik vroeg waarom, omdat ze er niets aan vonden!!!
Als het nu een winkel was met weinig ervaring maar nee het is een ware topwinkel met een schat aan ervaring als het gitaren betreft.
Ik zou er nooit een blindelings kopen omdat Tommy Emmanuel er zo mooi op kan spelen het geluid dat je dan hoort is altijd versterkt en daar blinkt Maton en ook Cole Clark in uit.

Muzieknono
27 mei 2009, 06:50
Gefeliciteerd met je nieuwe gitaar, ben zelf in het bezit van een Ayers, wonderbaarlijk goed spul wat daarvandaan komt.
Hoop dat je er veel plezier aan mag beleven.
Mvgr. Dirk Jan :B

Otje
27 mei 2009, 08:31
... ben zelf in het bezit van een Ayers, wonderbaarlijk goed spul wat daarvandaan komt. Heb zelf ook een Ayers en ben er zeer te spreken over. Dat gezegd hebbende: een goede set-up is essentieel om alles eruit te halen wat erin zit (geldt overigens ook voor Maton - veel mensen kopen een 808TE en denken dan dat die gitaar exact zo speelt als die van Tommy; niet, dus).

axmaster
27 mei 2009, 11:12
Ik ben zelf in het bezit van een Ayers gitaar. Prima ding voor weinig geld. Maar geen Australisch merk! Er was op de achterkant van de headstock een stickertje geplakt met de tekst 'proudly handcrafted under licence by guitar luthiers in vietnam'.

En in 'Akustik Gitarre' van een jaar of twee geleden was een artikel gewijd aan Ayers. Het is een bedrijf van een Taiwanees dat in Vietnam instrumenten bouwt. Voor het design wordt gebruik gemaakt van de diensten van Gerard Gilet, Australia. Dat staat ook op het label in de gitaar. Een grote marketingtruuk dus. Ayers is net zo Australisch als Blueridge Amerikaans is!

Maar het is een prima gitaar. Verhoudingsgewijs net zo goed als m'n Larrivee!

Veel plezier met de Maton!

Les TeleStrat
27 mei 2009, 13:00
Maton,Cole Clark en ook Ayers allemaal uit Australie zijn schitterende gitaren....als ze vesterkt gebruikt worden m.a.w. het zijn echte podium gitaren dit geld zeker voor de eerste 2, Ayers klinkt ook akoestisch zeer goed.
Als je thuis gewoon akoestisch speelt zou het zeker niet mijn eerste keuze zijn
toen ik een tijdje geleden bij Kees Dee was en naar Maton vroeg vertelden ze dat ze ermee gestopt waren,ik was stomverbaasd en die verbazing werd nog groter toen ik vroeg waarom, omdat ze er niets aan vonden!!!
Als het nu een winkel was met weinig ervaring maar nee het is een ware topwinkel met een schat aan ervaring als het gitaren betreft.
Ik zou er nooit een blindelings kopen omdat Tommy Emmanuel er zo mooi op kan spelen het geluid dat je dan hoort is altijd versterkt en daar blinkt Maton en ook Cole Clark in uit.

Tommy heeft me wel bekend gemaakt met Maton, het was voor mij eerder het bewijs van kwaliteit en degelijkheid, en uiteraard ook een goede sound, geschikt voor fingerstyle. Uiteraard niet het doel om als Tommy te klinken, want dan heb je nog wat anders nodig: one fuckin' load of talent, mate!! Deze gitaar heb ik overigens gekocht om elektrisch te versterken, al is het voor thuisgebruik. Het geeft veel meer power en je moet minder hard werken om een flink volume te krijgen:P Wat niet wegneemt dat mijn talent nog veel verbeteringen nodig heeft;)

Het argument van Kees Dee verbaasd me wel, al had ik al eerder gelezen dat hij gestopt was met Maton. Prijs-kwaliteit is naar mijn idee niet anders dan bij de andere grote merken, misschien nog wel beter. Puur akoestisch klinkt die van mij ook fantastisch. Je moet uiteraard wel van de sound houden, want Maton heeft een heel eigen karakter. 'Unplugged' is er minder bas dan bij een reguliere western gitaar. Ook versterkt zijn hoge tonen sprankelender en duidelijker dan de bastonen, maar daar is waar het APMic systeem en de equilizer van je versterker hulp bieden.



Hoop dat je er veel plezier aan mag beleven.


Dankje, dat zal wel lukken:D


een goede set-up is essentieel om alles eruit te halen wat erin zit (geldt overigens ook voor Maton - veel mensen kopen een 808TE en denken dan dat die gitaar exact zo speelt als die van Tommy; niet, dus).

Nou, al zeg ik het zelf.. akoestisch klinkt hij al behoorlijk 'Tommy', versterkt nog meer. Het is ook precies dezelfde gitaar waar Tommy zelf op speelt, zei het dat Tommy nog een extra microfoon in zijn gitaar heeft (van een Deense fabrikant), wat samen met zijn manier van versterking uiteraard bijdraagd aan z'n powerful sound. Maar ik kan je vertellen dat de combinatie EBG808TE + Schertler Unico + Monster Acoustic Cable ontzettend goed klinkt.


Ayers is net zo Australisch als Blueridge Amerikaans is! Veel plezier met de Maton!

Dankje, dat plezier zal geen probleem worden.

Matons zijn wel puur handgemaakt in Australië, dat is ook wel aan de prijs te zien. Blueridges zijn toch behoorlijk goedkoper. Maar neemt niet weg dat het fantastische gitaren zijn.. meerendeel solid wood enzo. Ayers ken ik niet :dontgeti:. Toch verbaasd het me dat je het relateerd aan Australië... de eerste zin op hun site is namelijk "Vietnam culture is deeply influenced by French".. dus duidelijk een Vietnamees merk. Hun contactadres zit in Taipei (Taiwan dus).

Overigens is de service van Maton ook geweldig. Ik heb hun gemaild met de vraag over een passende Feedback Buster (Maton klankgaten zijn iets kleiner dan standaard gitaren). Ze stuurden me er gratis twee stuks op (toch minstens 10 euro) en kreeg ook nog gratis stickers. Daar komt nog bij dat ze zelf vroegen of ik de sleutel al had om de halspen af te stellen en dat ik mijn gitaar ook via E-mail bij hun kon registreren (geen postkaartje richting Australië nodig). Echt super service. Het aanbod van de sleutel heb ik trouwens afgewezen, daar zorgt de dealer uit Duitsland nog voor:)

axmaster
27 mei 2009, 13:48
Voor de duidelijkheid, ik relateer Ayers niet aan Australie, dat doen ze zelf door in de gitaar, op het label 'Australia' te zetten. Niet 'made in Australia' o.i.d. maar het in feite loze woord 'Australia' op een plek waar je 'made in .....' zou verwachten. En de naam natuurlijk, Ayers van Ayers Rock. Dat het werkt blijkt wel uit de post van Freddy: 'Maton,Cole Clark en ook Ayers allemaal uit Australie zijn schitterende gitaren...' Zoals ik zei, een marketing truuk. Maar je hebt gelijk, op de site zijn ze duidelijk.

Ach, aan het einde van de dag maakt het allemaal geen bal uit waar een gitaar vandaan komt, uiteindelijk komt het toch van de persoon die de gitaar bespeelt.

Wat Kees Dee betreft, ik heb een van de verkopers wel eens horen zeggen dat ze zelf vinden dat ze teveel merken hebben. Misschien dat ze daarom liever de bekendere merken verkopen (Taylor, Lakewood, Gibson, Larrivee..) en afscheid hebben genomen van Maton.

Ik verwacht over een jaar of drie vanzelf weer teveel GAS te hebben om te negeren, en dan kijk ik zeker ook naar Maton.

freddy
27 mei 2009, 18:30
[QUOTE=axmaster;2047145]Voor de duidelijkheid, ik relateer Ayers niet aan Australie, dat doen ze zelf door in de gitaar, op het label 'Australia' te zetten. Niet 'made in Australia' o.i.d. maar het in feite loze woord 'Australia' op een plek waar je 'made in .....' zou verwachten. En de naam natuurlijk, Ayers van Ayers Rock. Dat het werkt blijkt wel uit de post van Freddy: 'Maton,Cole Clark en ook Ayers allemaal uit Australie zijn schitterende gitaren...' Zoals ik zei, een marketing truuk. Maar je hebt gelijk, op de site zijn ze duidelijk.

Ach, aan het einde van de dag maakt het allemaal geen bal uit waar een gitaar vandaan komt, uiteindelijk komt het toch van de persoon die de gitaar bespeelt.

Wat Kees Dee betreft, ik heb een van de verkopers wel eens horen zeggen dat ze zelf vinden dat ze teveel merken hebben. Misschien dat ze daarom liever de bekendere merken verkopen (Taylor, Lakewood, Gibson, Larrivee..) en afscheid hebben genomen van Maton.

Ik verwacht over een jaar of drie vanzelf weer teveel GAS te hebben om te negeren, en dan kijk ik zeker ook naar Maton.[/QUO


Zou het niet kunnen dat Ayers Australisch is maar in het verre oosten gemaakt word om de prijs te drukken? er zijn er meer die dit doen o.a. Lag dat van oorsprong Frans is maar ook elders gemaakt word.
Kees Dee heeft inderdaad veel merken maar dat men daarom Maton in de ban gedaan heeft, het zou kunnen maar ik twijfel toch ze hebben er de laatste tijd toch ook Breedlove en Patrick James Eggle bij genomen en dan vergeet ik Eastman bijna nog te vermelden.
Misschien is er toch nog een andere reden men verteld niet alles tegen de klanten, verbazingwekkend is het wel, zeker omdat Maton toch een geweldige reputatie heeft.
Ik hoop dat Les TeleStrat heel veel plezier mag beleven aan zijn Maton.

Les TeleStrat
27 mei 2009, 18:48
Kees Dee heeft inderdaad veel merken maar dat men daarom Maton in de ban gedaan heeft, het zou kunnen maar ik twijfel toch ze hebben er de laatste tijd toch ook Breedlove en Patrick James Eggle bij genomen en dan vergeet ik Eastman bijna nog te vermelden.
Misschien is er toch nog een andere reden men verteld niet alles tegen de klanten, verbazingwekkend is het wel, zeker omdat Maton toch een geweldige reputatie heeft.
Ik hoop dat Les TeleStrat heel veel plezier mag beleven aan zijn Maton.

Dankje.

Doet er verder niet toe wat de reden van Kees was, zal ongetwijfeld een goede geweest zijn. Ik ken de zaak persoonlijk niet, maar uiteraard wel de reputatie. Wie weet verkochten de Matons te weinig en/of stonden ze zelf niet achter de sound van de gitaren, etc. Het zal in ieder geval niet zijn omdat Matons slechte kwaliteit leveren, dat lijkt me sterk.

Over het algemeen valt het me toch op dat er altijd weer forumleden zijn die het niet centraal kunnen houden. De informatie over Ayers is interessant, daar niet van, en wanneer mensen er op een of andere manier een vergelijking met Maton willen zien is mij dat ook best. Dit topic had ik aangemaakt om mijn aanwinst te delen met mijn collega-forumleden, zoals dat zo'n beetje een traditie is geworden op dit forum. Eerlijk gezegd interesseert het mij verder niet waarom de ene gitaarzaak Maton heeft geschrapt uit het assortiment etc., zolang ik er maar tevreden mee ben, zoals freddy zei, ik zal er veel plezier aan beleven. Neemt niet weg dat het altijd interessant is om meningen/ervaringen van anderen over een gitaar in een topic te lezen, maar het moet niet te ver afwijken.

Nu ik het er toch over heb, zijn er hier nog mensen die een EBG808TE (of een ander EBG808 model) hebben, ooit hebben bespeeld etc.?

keep on rockin' mates;):noob:

Harald
27 mei 2009, 19:23
Heerlijk podiumgitaartje, en thuis raak ik tegenwoordig ook weinig anders meer aan. Mijn Ceder/Pallisander Alhambra is weer wat warmer, en daar speel ik nog wel eens op, maar ik kom altijd terug bij de Maton. 12 snarig staat er alleen nog een Bozo. Maton heeft wel echt zijn eigen sound. Ik zou er best een Taylor 714 bij willen hebben, maar ook onversterkt zijn er dingen waar de Maton zich beter voor leent. Speel je rond de 5e fret heeft de gitaar een heerlijk dik geluid. Taylors, en ook Martins zijn in de bassen veel rijker, maar in het hoog juist weer dunner. In vergelijking is de Maton daar juist wat voller. Daardoor kun je de melodie er mooi uit laten springen in een arrangement. Zo'n Maton is niet voor iedereen, maar als het je ligt, is het een geweldige gitaar.

Prijs kwaliteit, ik had mijn Maton voor zo'n 2000 euro incl. koffer en invoerrechten. De Taylors die ik interressant vond begonnen rond de 3500... de 500 en lagere series spraken me duidelijk minder aan dan de 600 en 700 serie. En alks ik met die Maton naast handbouw topinstrumenten op het podium zit redt dat beestje zich prima.

Otje
27 mei 2009, 19:33
Nu ik het er toch over heb, zijn er hier nog mensen die een EBG808TE (of een ander EBG808 model) hebben, ooit hebben bespeeld etc.? Hebben, nee. Boven mijn budget, maar vroeg of laat koop ik er een. Bespeeld? Ja, vele malen, op allerlei verschillende 808TE's waaronder die van TE zelf. Uitstekende gitaren! Ik ben niet zo van "de beste gitaar die er is" want dat is erg persoonlijk. Maar de piezo, de mic en de pre-amp in de 808TE zorgen voor het beste versterkte geluid dat ik ken (behalve dan door er goede microfoons voor te zetten, maar dat is niet erg praktisch). De bespeelbaarheid variëert. Ook Matons hebben eigenlijk nog een goede set-up nodig om alles eruit te halen wat erin zit (maar dat geldt eigenlijk voor voor alle gitaren, behalve dan misschien de allerduurste, handgebouwde instrumenten zoals die van Patrick James Eggle of Santa Cruz). De onversterkte klank van de 808TE vind ik rijk, maar zacht. Weinig laag en relatief weinig volume. Persoonlijk vind ik mijn Ayers véél beter klinken onversterkt, maar prik de 808TE in en de beer is los. En mits pefect afgesteld is de bespeelbaarheid ook top. Zoals gezegd, vroeg of laat koop ik er ook een.

Veel plezier met de jouwe!

Les TeleStrat
27 mei 2009, 20:05
Prijs kwaliteit, ik had mijn Maton voor zo'n 2000 euro incl. koffer en invoerrechten.

Dat klinkt me bekend in de oren:D

Les TeleStrat
27 mei 2009, 20:13
De onversterkte klank van de 808TE vind ik rijk, maar zacht. Weinig laag en relatief weinig volume. En mits pefect afgesteld is de bespeelbaarheid ook top. Veel plezier met de jouwe!

Klopt, is inderdaad wat zachter dan bijv. een dreadnought, maar dat heeft met de grootte van de klankkast te maken. Ook versterkt overheersen mids en hoog, maar dat valt bij te stellen.

Qua afstelling heb ik tot nu toe niets te klagen, ik ben dan ook geen echte kenner. Buzz is er nauwelijks, bespeelbaarheid over de gehele hals is goed.
Enig minpuntje was dat ik bij aankomst eerst 5 van de 6 snaren moest loshalen om al zoekend 1 van de stekkertjes terug in de pre-amp te stoppen, deze was losgekomen tijdens transport. ook de tweede stekker bleek al los te zitten, blijkbaar een veelvoorkomend probleem bij Maton. Tweede nadeel vind ik het naar mijn idee iets te dikke schuimrubber waarin de microfoon bij het klankgat zit. Dit is cosmetisch niet erg mooi en bovendien zit het deels in de weg als je een Feedback Buster in het klankgat wil stoppen.

Misschien dat ik ooit wel de topkam en brug laat vervangen door been, deze zijn nu van graphit. Ik weet niet of dat de sound ten goede komt, maar dat zou ik eerst aan mijn locale gitaarbouwer vragen. Ik ga eerst weer even sparen alvorens ik m van een afstelbeurtje laat voorzien.

Bedankt voor je reactie, Otje. Jouw 808TE komt er ook ooit. Wel gaaf trouwens dat je op de 'Mouse' van Tommy hebt mogen spelen;) Je kunt waarschijnlijk beter spelen dan ik haha

remcol
28 mei 2009, 09:10
Ik heb een goede maand geleden nog op een 808TE gespeeld. Versterkt een fantastische gitaar. Onversterkt vond ik het toch een tikje aan de dunne kant. Maar dat is meer een kwestie van smaak. Wat me wel opviel was de geweldige afwerking van de gitaar, het fretwerk, de hals etc.
Wat me verder opviel tijdens het spelen is dat ondanks dat je hem echt flink op z'n donder geeft, alles mooi 'open' blijft klinken. Dus niet te vol, te donkerbruin of te dicht. Zou het haast headroom willen noemen (meer een elektrische term, maar oké)

Mijn droomgitaar blijft voorlopig de Saluda custom van P.J.Eggle. Heb ik een jaartje geleden bij Kees bespeeld, en is sindsdien altijd in mijn achterhoofd blijven hangen! Maarja, dat prijsje....

Hou het dus voorlopig nog even bij mijn L'arrivée;)

desalnietteplus, ontzettend gefeliciteerd met je fantastische gitaar!

freddy
28 mei 2009, 10:08
Voor alle gitaristen die een goede podium gitaar zoeken en die Maton te duur vinden kijk hier naar http://www.youtube.com/watch?v=6j-MCRBZo4Y klinkt versterkt ook fantastisch, de Cole Clark Fat Lady.
Het is geen Maton, ik kon het niet laten om het te vermelden om dat het een formidabel alternatief is voor gitaristen die een goedkopere oplossing zoeken.
Voor Les TeleStrat een afstelbeurtje bij een goed gitaarbouwer kost niet meer dan 50 euro, mijn ervaring is dat gitaren nooit helemaal goed uit de fabriek komen of ze nou duur of goedkoop zijn het maakt niet uit.

Les TeleStrat
28 mei 2009, 19:04
Voor Les TeleStrat een afstelbeurtje bij een goed gitaarbouwer kost niet meer dan 50 euro, mijn ervaring is dat gitaren nooit helemaal goed uit de fabriek komen of ze nou duur of goedkoop zijn het maakt niet uit.

Goede tip, freddy, Cole Clark ken ik ook, alleen nog nooit op gespeeld.
Nee is waar, binnenkort ga ik eens langs bij de gitaarbouwer.
Tot mijn schrik ondervond ik wel een probleempje vandaag.. tijdens het spelen op de Maton, versterkt, hoorde ik af en toe een klappend geluid, best hard, waarna het volume zakte. Ik heb de indruk dat het iets met de microfoon intern is. Het zweet brak me direct uit, want hoewel ik nog garantie heb zit er geen Maton dealer in de buurt.. maargoed, nog maar even afwachten. Spelen doettie perfect

Les TeleStrat
28 mei 2009, 19:10
Die Cole Clark klinkt trouwens behoorlijk Maton;) maar de gitarist in het filmpje is natuurlijk ook best goed, stijlvol.

Wel apart dat hij een Tommy Emmanuel cover dan weer niet op een Cole Clark maar op een Taylor speelt,
http://www.youtube.com/watch?v=RxQhEHwSUyQ

Eko
28 mei 2009, 20:23
Zoals eerder vermeld heb ik een ColeClark FL1. Versterkt is er niets beters ( misschien een Maton....) en inderdaad acoustisch dunner dan een andere dreadnought.
De Maton ken ik van de dealer hier ( guitarcenter Wierden). De ColeClark heeft hetzelfde piezosystem als dat van Maton. Een piezo onder de brug en een sensor onder het blad. Beiden zijn met elkaar te mixen. Met een Schertler of een AER ( ik heb de AER) is het een weldaad voor de oren.
De TE 808 van Maton is eigenlijk meer een parlour model dat minder acoustische bass heeft wat door het uitstekende versterkingssysteem gecompenseerd wordt. De inlandse houtsoorten van de Maton en ColeClarks zijn meer dan uitstekend. Die van ColeClark zijn zelfs gecertificeerd en zijn uit goed beheerde bossen.
Leuk is ook dat snaren hier een enorm verschil maken. Ik ben op de ColeClark een grote fan van Elixir Phosphor Bronze. De normale Bronze klinker minder. De Cleartones heb ik er in minder dan een uur weer afgehaald , die klonken zo dun dat het geen gehoor was.

freddy
28 mei 2009, 20:32
Beste Les TeleSrat
Adam Rafferty is een formidabele gitarist.
Je komt uit zeeland dan is Sjak Zwier in Vlissingen een zeer goede keuze heeft zijn opleiding in Belgie gedaan meer bepaald in Bornem.
Ik ga altijd bij Mark Terreur in Sint Niklaas (Belgie)die heeft dezelfde opleiding gedaan als Sjak Zwier,Marc is een geweldige vakman en dat geld ook voor Sjak daar is je gitaar in goede handen.

Les TeleStrat
28 mei 2009, 21:01
Beste Les TeleSrat
Adam Rafferty is een formidabele gitarist.
Je komt uit zeeland dan is Sjak Zwier in Vlissingen een zeer goede keuze heeft zijn opleiding in Belgie gedaan meer bepaald in Bornem.
Ik ga altijd bij Mark Terreur in Sint Niklaas (Belgie)die heeft dezelfde opleiding gedaan als Sjak Zwier,Marc is een geweldige vakman en dat geld ook voor Sjak daar is je gitaar in goede handen.

Zwier is inderdaad zeer bekend. Ik ga zelf altijd naar Peter de Smet, ook een zeer professioneel gitaarbouwer. Heb ik ook al diverse keren bij medeforumleden teruggezien. Heeft mijn Fender Strat en Gibson Les Paul ook perfect afgesteld, alleen was dat prijziger omdat bij de Fender de frets moesten afgevlakt en beide gitaren opnieuw geïntoneerd moesten worden (andere actie/snaardiktes).

Ben zelf nog nooit bij Zwier geweest, simpelweg omdat ik altijd tevreden ben geweest over het advies en het onderhoud door Peter.

Hoop dat het probleempje met mijn Maton dat ik net beschreef snel opgelost is.. even naar Australië opsturen is ook geen optie. Het is me wel duidelijk geworden dat transport niet goed is voor, met name akoestische, gitaren. Kabels die losschieten, etc. Desalniettemin toch jammer voor zo'n dure gitaar. Maar ach.. wanneer ik ze bespeel en hoor hoe mooi ze klinkt vergeet ik dat probleempje direct weer:)

axmaster
28 mei 2009, 21:49
point taken, I'll shut up

Les TeleStrat
29 mei 2009, 17:57
point taken, I'll shut up

Wat bedoel je daar precies mee, Ax;)?

freddy
29 mei 2009, 19:02
Zwier is inderdaad zeer bekend. Ik ga zelf altijd naar Peter de Smet, ook een zeer professioneel gitaarbouwer. Heb ik ook al diverse keren bij medeforumleden teruggezien. Heeft mijn Fender Strat en Gibson Les Paul ook perfect afgesteld, alleen was dat prijziger omdat bij de Fender de frets moesten afgevlakt en beide gitaren opnieuw geïntoneerd moesten worden (andere actie/snaardiktes).

Ben zelf nog nooit bij Zwier geweest, simpelweg omdat ik altijd tevreden ben geweest over het advies en het onderhoud door Peter.

Hoop dat het probleempje met mijn Maton dat ik net beschreef snel opgelost is.. even naar Australië opsturen is ook geen optie. Het is me wel duidelijk geworden dat transport niet goed is voor, met name akoestische, gitaren. Kabels die losschieten, etc. Desalniettemin toch jammer voor zo'n dure gitaar. Maar ach.. wanneer ik ze bespeel en hoor hoe mooi ze klinkt vergeet ik dat probleempje direct weer:)

Peter de Smet, die had ik even over het hoofd gezien is inderdaad bekend op dit forum,en ver daarbuiten ook denk ik.
Ik heb gekeken op zijn site dat lijkt mij een zeer goed keuze,ik hoop van harte dat het probleem met je Maton snel tot het verleden mag behoren.
Ik meen te weten dat Maton geen importeur in Nederland heeft of is dit ondertussen veranderd? dat is natuurlijk jammer vooral wanneer er een probleem is,zoals je zegt is opsturen naar Australie niet aan de orde.
Ik denk wel dat een goede vakman dit snel oplost.

Leo gitaar
31 mei 2009, 20:53
Hallo Les TeleStrat;

ik zal me even voorstellen: ook ik heb een Stratocaster ('71), een Les Paul uit ongeveer dezelfde tijd, een telecaster uit 2005 en een Yamaha CPX 15 A uit 2006, maar ook een Fender 5-string banjo uit 2008 ! (en nog een 12-string Aria). En Schertler en zo..

Sinds de aanschaf van de Yamaha is het mijn absoluut favoriete gitaar, maar ik heb nu een aantal mensen op de 808 TE horen spelen en ik weet het nu zeker: die gitaar met dàt geluid wil ik hebben ! Wat een sound !!

Ik ben internet gaan afschuimen over de 808 TE en kwam daar jullie "discussie" tegen op GitaarNet.

Voor zover ik kan nagaan, blijkt er inderdaad in Nederland geen importeur/dealer van Maton te zijn, dus voor het aanschaffen van een Maton moet je bijna wel het internet op. Afgezien van die paar Nederlandse handelaren die er èèn of twee op voorraad hebben..

Ik heb in Duitsland een dealer gevonden die de 808 TE aanbiedt (mèt of zonder koffer is me nog niet duidelijk) voor de prijs van 1990.

En dan nu mijn vraag aan jou, Les TeleStrat;
heb ik goed gekeken, of kan het nog beter ?

Je zou me ook direkt kunnen mailen; leoverwey@chello.nl

Benieuwd naar je reactie,

groet, Leo

guitargeek3
1 juni 2009, 08:17
Welkom Leo,

Via deze weg heb ik mijn Maton besteld.
Volgens mij nog het goedkoopst van allemaal: www.guitarvillage.co.uk
(http://www.guitarvillage.co.uk/product-detail.asp?id=2838&catid=4&manid=66&quantity=1&product=Maton+EBG808+TE+Tommy+Emmanuel+%2C+Natural %2C+New%2C+Inc.+Case)
Bij mij was alles vlekkenloos verlopen.
Het enigste minpunt is dat je een "Guitar Village" case krijgt en geen Maton Case.
De case die je krijgt is zeker wel goed alleen niet origineel.

Succes met het vinden van jouw Maton

Les TeleStrat
1 juni 2009, 22:07
Je zou me ook direkt kunnen mailen


You've got mail

Les TeleStrat
2 juni 2009, 15:30
Geweldig om te zien dat steeds meer mensen voor Maton kiezen!

Ook op Pinkpop zag ik Maton goed vertegenwoordigd..
De zanger van de Kooks (Luke Pritchard, lang leve Google) bespeelt een BG808L en een EBG808TE.
Ook Amy MacDonald had een EBG808TE om haar schouder hangen.

Hoewel het leuk is wanneer dit soort muzikanten gebruik maken van Maton, schaadt het toch enigszins het imago... de 'kleine' blue-grass gitaartjes zijn toch niet echt bedoeld als slaggitaar maar voor fingerpicking :D

Leo gitaar
2 juni 2009, 18:19
Heeren Forumleden;

dank voor de nuttige informatie die ik heb mogen ontvangen ivm de aanschaf van de Maton 808 TE, m.n. de informatie van guitargeek3 !

Hieruit blijkt dat, met de huidige stand van het Engelse pond, het veel voordeliger is om zo'n aanschaf via Engeland te doen.
(Volgens mijn krant van vandaag is het pond ièts minder waard dan de euro..)

Eerder overwoog ik om de aanschaf via Duitsland te gaan doen, voor een prijs van 1990 (met of zonder koffer?) maar bij deze zaak in Engeland rekenen ze een prijs van 1291 pond, inclusief koffer (dan wel geen originele Matonkoffer) maar exclusief verzendkosten.

Voor zover ik nu weet komen er verder geen kosten meer bij,
(Klopt dat guitargeek 3 ?)
dus het prijsverschil is enorm !

Dank allen en ik houd jullie op de hoogte.

Groet, Leo

Les TeleStrat
2 juni 2009, 19:02
dus het prijsverschil is enorm !



Klopt. Ik heb er toen ik op zoek was ook bij Britse zaken te koop gezien, echter toen met vrij lange levertijd.
Via de Duitse winkel hoefde ik echter niets vooruit te betalen. Dat gaf voor mij de doorslag. Het was altijd nog veel goedkoper dat via Nederlandse zaak, en dan nog wel met originele Maton koffer.

Wel mooi dat jij er eentje behoorlijk goedkoop hebt kunnen vinden. Hopelijk bevalt hij je goed!!

guitargeek3
2 juni 2009, 21:20
Voor zover ik nu weet komen er verder geen kosten meer bij,
(Klopt dat guitargeek 3 ?)
dus het prijsverschil is enorm !


Er komen inderdaad geen kosten meer bij.
De douane gaat hier geen invoerrechten over vragen omdat het niet "overseas" is.
Dus: de prijs van de gitaar + verzendkosten = Maton


Klopt. Ik heb er toen ik op zoek was ook bij Britse zaken te koop gezien, echter toen met vrij lange levertijd.

Mijn Maton had ik binnen een week.
Erg goede service vind ik.

Leo gitaar
2 juni 2009, 23:00
Een zeer waardevolle tip dus, al met al !

Nogmaals mijn dank hiervoor GG3 !


dan ga ik nu bestellen..

Groet, Leo

guitargeek3
2 juni 2009, 23:36
You're welcome!
Laat weten als de gitaar binnen is en je ervaring ermee.

Veel plezier ermee.

Les TeleStrat
3 juni 2009, 15:07
Mijn Maton had ik binnen een week.
Erg goede service vind ik.

Zeker goede service, maar ik bedoelde dat tot voor kort de Matons niet voorradig waren bij deze winkel, als je op de site kijkt zie je ook 'New Arrival' staan, ze zijn dus net binnen.

Wel goede tip van je voor Leo. Er is inderdaad een behoorlijk verschil, maar ik vind het op zich nog meevallen. Ik heb de Deluxe koffer, goede service en heb niets vooruit hoeven te betalen, dus dat is voor mij het verschil wel waard. Ik weet ook niet hoe het met betalingsmethoden van GuitarVillage zit enzo.. anyway, toen ik daar keek waren ze niet voorradig:(
Niks meer aan te doen.

Ben ook benieuwd naar de ervaringen van Leo!

guitargeek3
3 juni 2009, 18:54
Zeker goede service, maar ik bedoelde dat tot voor kort de Matons niet voorradig waren bij deze winkel, als je op de site kijkt zie je ook 'New Arrival' staan, ze zijn dus net binnen.

Wel goede tip van je voor Leo. Er is inderdaad een behoorlijk verschil, maar ik vind het op zich nog meevallen. Ik heb de Deluxe koffer, goede service en heb niets vooruit hoeven te betalen, dus dat is voor mij het verschil wel waard. Ik weet ook niet hoe het met betalingsmethoden van GuitarVillage zit enzo.. anyway, toen ik daar keek waren ze niet voorradig:(
Niks meer aan te doen.

Ben ook benieuwd naar de ervaringen van Leo!

Ow, bedoel je dat?
Ja dat klopt, blijkbaar gaan de Maton's daar als warme gitaren over de toonbank.
En het was me ook al opgevallen dat de levertijd op een uitverkocht artikel vrij lang duurt.

En betalen gaat vrij simpel via een externe beveiligde site voor een creditcard.

Les TeleStrat
3 juni 2009, 20:49
En betalen gaat vrij simpel via een externe beveiligde site voor een creditcard.

Ai.. die heb ik niet. Dat scheelt weer:P


Ja dat klopt, blijkbaar gaan de Maton's daar als warme gitaren over de toonbank.

Haha, ja dat heb je als zelfs Amy MacDonald er eentje heeft:P

Leo gitaar
10 juni 2009, 20:26
Heren Matonplayers,

afgelopen maandag, keurig binnen de drie dagen, is de EBG808 TE vanuit Engeland bij mij thuis afgeleverd, goed verpakt in een Hiscox Liteflite Pro II koffer.
De koffer is ook al goed, nu de gitaar..

Onversterkt kllnkt de 808 TE niet verkeerd (een beetje zacht zelfs, met die Elixir Light snaren erop), dus maar gauw ingeplugd in de Unico, en jawel:
Je-weet-niet wat je hoort: Wàt een fantasties geluid komt er uit dat ding !

Ineens zijn de bassen goed en in het midden en hoog klinkt alles hèèrlijk sprankelend, zeker als je de snaren flink aanspreekt !
Conclusie; ik weet nu zeker waarom Tommy E. Maton speelt;

WàT EEN GITAAR, en WÀT EEN GELUID !!!

(een maand of wat geleden zag en hoorde ik voor het eerst van Tommy Emmanuel en was uiteraard onder de indruk, zèker van zijn spel, maar ook van zijn geluid.
Ik ging er toen nog van uit dat deze sound waarschijnlijk alleen gemaakt kon worden via allerlei processors en weet-ik-wat allemaal. Totdat ik iemand anders hoorde spelen op een onbenoemde gitaar, maar wèl met datzelfde, herkenbare geluid..)

De jacht is gesloten, want de buit is binnen en ik ben een gelukkig mens !



Groet, Leo


PS. ik verwacht dat mijn totale kosten rond de 1530 Euro zijn.

guitargeek3
10 juni 2009, 20:35
Veel plezier ermee Leo.

Laser
10 juni 2009, 22:41
Plezier met je nieuwe aanwinst!

Les TeleStrat
11 juni 2009, 11:02
De jacht is gesloten, want de buit is binnen en ik ben een gelukkig mens !

Hallo Leo

Zo, dat is nog snel gegaan dan. Proficiat met je aanwinst.
Aha, ook een Schertler Unico! Klinkt geweldig niet waar;)

Nu nog 'The Hunt' leren spelen.. omg probeerde gisteren de instructies van de heer Emmanuel zelf op YouTube te volgen :S

degter
3 februari 2010, 17:20
Verzoek aan Les Telestrat om met mij contact op te nemen. Ik zou graag zijn ervaringen met de Maton willen weten. Graag contact via 06-10617935
Groet,

David Egter van Wissekerke

QUOTE=Les TeleStrat;2040401]Maandag was het zover... na weken over en weer mailen met een Duitse muziekzaak werd eindelijk mijn Maton EBG808TE, made in Australia bezorgt!

Ik las laatst op het forum dat iemand ook op zoek was naar een EBG808TE, ze zijn dus behoorlijk populair. De winkel gaf aan in 2 maanden tijd 3 van deze gitaren te hebben verkocht, allen van eenzelfde hoogwaardige kwaliteit en afwerkingsniveau.

Wát een klank, wat een speelgenot en wat is ze toch mooi:) Niet voor niets zweren enkele grote gitaristen (Tommy Emmanuel, John Butler) met dit geweldige merk.

Ik weet het, jullie willen foto's. Deze volgen later deze week.

Keep on rockin' mates!! :noob:[/QUOTE]

degter
3 februari 2010, 17:21
Verzoek aan Les Telestrat om mij contact op te nemen. Ik zou graag weten wat de ervaring met de Maton is. Tel.: 06-10617935

David Egter van Wissekerke

Muzieknono
3 februari 2010, 18:26
Verzoek aan Les Telestrat om mij contact op te nemen. Ik zou graag weten wat de ervaring met de Maton is. Tel.: 06-10617935

David Egter van Wissekerke

Stuur Les Telestrat even een PM, ik denk dat dat vlotter gaat.
Mvgr. Dirk Jan :B

Pieter Pierrot
9 mei 2010, 22:16
Heren Matonplayers,

afgelopen maandag, keurig binnen de drie dagen, is de EBG808 TE vanuit Engeland bij mij thuis afgeleverd, goed verpakt in een Hiscox Liteflite Pro II koffer.
De koffer is ook al goed, nu de gitaar..

Onversterkt kllnkt de 808 TE niet verkeerd (een beetje zacht zelfs, met die Elixir Light snaren erop), dus maar gauw ingeplugd in de Unico, en jawel:
Je-weet-niet wat je hoort: Wàt een fantasties geluid komt er uit dat ding !

Ineens zijn de bassen goed en in het midden en hoog klinkt alles hèèrlijk sprankelend, zeker als je de snaren flink aanspreekt !
Conclusie; ik weet nu zeker waarom Tommy E. Maton speelt;

WàT EEN GITAAR, en WÀT EEN GELUID !!!

(een maand of wat geleden zag en hoorde ik voor het eerst van Tommy Emmanuel en was uiteraard onder de indruk, zèker van zijn spel, maar ook van zijn geluid.
Ik ging er toen nog van uit dat deze sound waarschijnlijk alleen gemaakt kon worden via allerlei processors en weet-ik-wat allemaal. Totdat ik iemand anders hoorde spelen op een onbenoemde gitaar, maar wèl met datzelfde, herkenbare geluid..)

De jacht is gesloten, want de buit is binnen en ik ben een gelukkig mens !



Groet, Leo


PS. ik verwacht dat mijn totale kosten rond de 1530 Euro zijn.

Beste Leo,

Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met je aanwinst!!
Ik ben nu al een tijdje aan het sparen voor de Maton EBG808TE en ik vroeg me af bij welke zaak je jouw gitaar hebt gekocht. Bij Guitar Village betaal je geloof ik ook rond de 1600 euro, maar de koffer die je daarbij krijgt schijnt geen Hiscox te zijn.. En jij zegt dat die van jou dat wel is;)

Groeten, Pieter

LaurentB
9 mei 2010, 22:56
Hehe, deze thread is van een jaar geleden, en gezien het aantal posts van de topic starter zal die hier wel niet meer actief zijn.
Maar dat gebeurt wel eens meer mensen in het begin, geeft niet ;)

guitargeek3
10 mei 2010, 08:45
Hallo Pieter,

Bij Guitar Village krijg je wel een Hiscox case bij, toevallig laatst gevraagd aan Guitar Village.
Wat je het beste kunt doen is Guitar Village zelf mailen met de vraag, stel dat je hem uiteindelijk niet erbij krijgt, heb je nog iets achter de hand.

Succes.