PDA

View Full Version : welke factoren hebben impact op de sustain van een gitaar



bagheera
20 mei 2009, 12:16
Hallo iedereen,

Ik vroeg me af welke factoren er nu invloed hebben op de sustain van een elektrische gitaar.
Ik dacht vooral de Pick ups maar dat blijkt niet echt waar te zijn.
Want nu speel ik vandaag op een jack & danny SG waar Gibson 490T & 490R inzitten maar dat blijkt dus niet te kloppen.
Want dezelfde pick ups op een gibson les paul studio en je hebt een sustain van hier tot in Tokio, terwijl het hier niet eens half zo lang blijft aanhouden. .

Het voornaamste verschil tussen de SG en de Gibson op het eerste zicht is het feit dat de Sg een geschroefde hals heeft en de gibson is natuurlijk gelijmd.
Het fretboard is bij de gibson rosewood ( 1ste keus ) en bij de Jack en Danny ziet het er ook rosewood uit maar dat zal wel geen top kwaliteit zijn.

Waaraan ligt het dan precies
De test met de gibson was op een fender bassman en de Jack & Danny op een koch multitone 100W.

Iemand een idee hoe het komt dat er zo'n groot verschil is.
5 Ik hoop niet de Amp )

Di Stefano
20 mei 2009, 12:22
Constructie, dikte van de body/hals, houtsoort, pickups, brugtype, actie...Zowat alles eigenlijk:)
De versterker heeft in principe geen invloed op de sustain van je instrument maw je snaren gaan er niet langer door trillen. Wel hoe lang je deze trillingen hoort. Over het algemeen hoe meer gain=>meer sustain

bagheera
20 mei 2009, 12:26
Ik heb een filmpje gevonden dat heel goed toont hoeveel sustain zo'n ding nu eigenlijk heeft.
Daarbij vergeleken is een Jack & Danny echt niks
http://www.youtube.com/watch?v=wmvEN4cSwoI

Zo klonk het in de winkel over de bassman dus ook en dat was niet eens met vervorming, clean en het bleef maar gaan .

Orpheo
20 mei 2009, 12:29
soort brug, hoe de hals en body samen gejoined zijn, het hout van de body, de frets zelf natuurlijk, de afstelling, de hoeken die de snaar maakt na de brug en topkam (hoe meer hoeken hoe meer druk, hoe meer druk op topkam en brug, hoe meer sustain).

Pepe
20 mei 2009, 12:37
Ja, het zit niet in 1 ding natuurlijk, alles helpt mee.
De brug is de belangrijkste factor. Vervang die door een closetrol en de impact is duidelijk.
Een closetrol met een goeie brug daarentegen..

Orpheo
20 mei 2009, 12:45
Ja, het zit niet in 1 ding natuurlijk, alles helpt mee.
De brug is de belangrijkste factor. Vervang die door een closetrol en de impact is duidelijk.
Een closetrol met een goeie brug daarentegen..

vooral sommige tune o matics, met een veertje bij de zadels, zijn een ramp. die ratelen als een gek, en dat ratelen zuigt energie (wat de snaar erin moet stoppen zeg maar), en dat kost je dus sustain.

Ik heb een poos geleden een ToM gezien die veel beter was dan de reguliere bruggen, weet alleen niet meer waar ie te koop was. had geen veertje om 't op z'n plek te houden... Ik weet wel overigens dat de kahler tremolo's die je vast kunt zetten (hybrids) nauwelijks sustain zuigen (sterker nog, helemaal niet, ik kreeg zelfs sustain en tone terug).

Nicks
20 mei 2009, 14:37
Ik heb een filmpje gevonden dat heel goed toont hoeveel sustain zo'n ding nu eigenlijk heeft.
Daarbij vergeleken is een Jack & Danny echt niks
http://www.youtube.com/watch?v=wmvEN4cSwoI

Zo klonk het in de winkel over de bassman dus ook en dat was niet eens met vervorming, clean en het bleef maar gaan .

ja maar die gast gebruikt er dus wel een effect bovenop om die sustain aan te houden.

G.G.
20 mei 2009, 15:35
Mijn mening is dat het hout, en met name de dikte van de hals en de stabilieteit daarvan het meest voor de sustain zorgt. Een hals die niet meegeeft dempt ook niets van de snaren.

Squier02
20 mei 2009, 15:45
ja maar die gast gebruikt er dus wel een effect bovenop om die sustain aan te houden.


Playing Parisienne Walkways with my GiBSON Les Paul Studio (Boss GT6, Peavey VK 112)



garben88: I use the sound called "Big" in the Gt6


geen objectief filmpje dus. Voor die sustain kan je dus ook dit pedaal gebruiken denk ik.

Di Stefano
20 mei 2009, 16:16
Het stukje waarin hij die ene noot zolang houdt is gewoon feedback. Als je luid genoeg staat en voor je versterker gaat staan komt het vanzelf. Geen specifiek pedaal voor nodig.

macwilliams
20 mei 2009, 16:22
Je hoeft er niet eens voor te kunnen spelen, laatstaan een goede gitaar te hebben.

Corporal
21 mei 2009, 09:08
de hoeken die de snaar maakt na de brug en topkam (hoe meer hoeken hoe meer druk, hoe meer druk op topkam en brug, hoe meer sustain).

Je leest ook vaak dat een vaste brug meer sustain biedt dan een zwevende. Is er bij het systeem van vaste brug een merkbaar verschil qua sustain (of toon in het algemeen) tussen een stop-tail brug en een string-through systeem ?

turboblues
22 mei 2009, 17:37
Je leest ook vaak dat een vaste brug meer sustain biedt dan een zwevende. Is er bij het systeem van vaste brug een merkbaar verschil qua sustain (of toon in het algemeen) tussen een stop-tail brug en een string-through systeem ?
Vaste brug heeft merkbaar meer sustain : er is een grotere oppervlakte (meer metaal van de brug) die contact heeft met het hout van de body; tegenover slechts een paar (2 of soms 6) vijsjes of bouten van een zwevende tremolo. Maar sustain ligt inderdaad aan veel factoren tesamen. Mijn PRS heeft ook een zwevende brug, maar heeft toch een geweldige sustain (en zelfs unplugged). Dus ik ben van mening dat het soort hout wat gebruikt wordt en de verbinding tussen neck en body toch wel het belangrijkste is.

Orpheo
22 mei 2009, 17:39
ik merk het bij mijn kahler. als ik 'm vast zet, heb ik een beetje meer sustain, niet noemenswaardig meer, maar wel wat.

Aimé
22 mei 2009, 19:22
Ohja, heeft het er ook niets mee te maken hoe de snaren liggen op de topkam en de brug?
Dan bedoel ik: een jazzmaster heeft minder sustain dan een strat omdat de snaren nauwelijks 'gebroken' worden door de brug, bij de strat gaan die praktisch 90°.
Met de topkam hetzelfde. Daarom dat er veel gitaarkoppen naar achter hellen (volgens mij)

Orpheo
22 mei 2009, 20:47
Ohja, heeft het er ook niets mee te maken hoe de snaren liggen op de topkam en de brug?
Dan bedoel ik: een jazzmaster heeft minder sustain dan een strat omdat de snaren nauwelijks 'gebroken' worden door de brug, bij de strat gaan die praktisch 90°.
Met de topkam hetzelfde. Daarom dat er veel gitaarkoppen naar achter hellen (volgens mij)

hellen van de headstock heeft een andere functie. die zorgt voor een druk van de snaar op de topkam, zodat de snaar er niet uit floept. dat is de hoofd reden. dat dat her en der sustain op levert, is mooi meegenomen.