PDA

View Full Version : Gibson SG geluid vs Gibson LP



Nocki
23 maart 2003, 22:57
hoi. ik heb een les paul smartwood (lichter dan andere lespauls natuurlijk en dus ook een ander geluid doch zeer herkenbaar.)
nu zou ik mischien wel eens een sg willen.
in hoevere vershilt een sg nou van een lespaul.

vertel gelijk even wat voor stijl je speelt en op wat voor amp?

Nocki

Marc Oblivian
24 maart 2003, 11:22
SG klinkt wat feller, scheller, snerpender, minder "romig" of bassig dan een LP. Dat komt voor een groot gedeelte door de body: de LP body is veel dikker en heeft bovendien een maple top...een aparte constructie met een eigen onmiskenbaar geluid. De SG body is niet zo heel dik, wat ook te voelen is in het gewicht en heeft bovendien niet de maple top (geloof ik iig).

Speel zelf op een Heritage Les Paul (type 157-CM). Thuis op een middelgrote oude Marshall (transistor) versterker. In de oefenruimte over een JCM 800 + 1960 Leadcabinet. Klinkt zoals gezegd vet, vol, veel sustain...erg aanwezig geluid.

Neals
24 maart 2003, 12:37
SG klinkt idd wat feller dan een les paul, hij heeft gewoon wat meer ballen en is een ideale gitaar om flink mee te scheuren, het clean heeft echt een zeer uniek karakter en kan je niet overal voor gebruiken.

Marc Oblivian
24 maart 2003, 12:44
Op 2003-03-24 12:37, schreef Neals:
SG klinkt idd wat feller dan een les paul, hij heeft gewoon wat meer ballen en is een ideale gitaar om flink mee te scheuren, het clean heeft echt een zeer uniek karakter en kan je niet overal voor gebruiken.


Eigenlijk moet je ze dus gewoon alletwee hebben.....

Neals
24 maart 2003, 12:48
dat is idd wel waar marc oblivian...

Maar zelf ben ik niet echt een les paul liefhebber, het is gewoon net niet mijn cup-of-tea.

Ben zowieso bekeerd tot fender/ibanez/jackson

jack to the bone
24 maart 2003, 12:50
ik speel op een gibson les paul én gibson sg
bevallen me beide erg goed
maar zoals al gezegd is klinkt de les paul warmer en is de sg wat pittiger. wat meer "bite" en scheurt wat meer vergeleken de les paul.
daarvoor is de sg (solid guitar) ook gemaakt
voor de rock gitaristen in die tijd, die een lichtere gitaar wilden maar toch het zwaardere geluid van een les paul...

jack to the bone
24 maart 2003, 12:52
o, en ik krijg er moeiteloos lekkere sounds uit voor blues(rock) tot metal...
via fender blues deville of JCM 900 slx100

grtz

Neals
24 maart 2003, 12:59
En koop alstjeblieft een plank die je aanstaat, is het belangrijkste van alles, want het is allemaal een kwestie van smaak, jan publiek hoort het verschil niet tussen een les paul en een sg