PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: Taylor 110



Berrysaki
20 mei 2009, 11:39
Al een tijdje was ik op zoek naar een andere gitaar. Die klassieke gitaar voldeed toch niet echt meer (met name de sound) voor datgene dat ik wilde gaan spelen. En dat na pas 3 maanden les te hebben.

Met goede moed stond ik afgelopen zaterdag dan om 10.00 uur bij Kees Dee in Amersfoort voor de deur. En na 1,5 uur diverse gitaren geprobeerd te hebben liep ik met zere vingers en een Taylor 110 weer naar buiten. :crazyhappy:

Het was nog een lastige keuze. Toen ik de taylor 114 in mijn hand had wist ik direct dat die het zou worden. Zeer makkelijk bespeelbaar en een super sound. Maar ja...toen kwam de 110. Daar moest ik iets harder op werken, maar het geluid kwam toch nog iets meer in de buurt bij datgene wat ik zocht. Na het afstellen van de actie was hij een stuk makkelijker bespeelbaar (dat dat zoveel kan schalen zeg!) en was de knoop doorgehakt.

Ik moet zeggen dat de service bij Kees Dee helemaal super is, nemen alle tijd voor je en ik kreeg zoveel info als ik maar wilden. Scheelde natuurlijk wel dat het op dat moment rustig was en ze die tijd ook hadden.

Helaas geen foto aangezien mijn camera stuk is maar wilde deze vreugde desondanks toch graag met jullie delen ;)

Grtz,
Berry

beruk
20 mei 2009, 11:43
Van harte!!! Zeer schitterdende gitaar, veel plezier ermee. (En ja Kees D. is een zeer plezierige gitaarboer)

Guitarron
25 mei 2009, 08:54
Hoi,

Ik ben net zoals jij van plan om óf een Taylor 110 óf een Taylor 114 te kopen.
Jij hebt ze allebei geprobeerd neem ik aan bij Kees Dee. Ik alleen de 110.
Zou jij kunnen verklaren wat het precieze verschil is tussen de klanken van de 110 en de 114?

Guitarron
25 mei 2009, 09:03
Na het afstellen van de actie was hij een stuk makkelijker bespeelbaar

wat bedoel je trouwens daarmee?

Berrysaki
25 mei 2009, 10:41
Hi Guitarron,

Ik heb inderdaad zowel de 110 als de 114 geprobeerd. Het verschil in geluid...vond de 114 weliswaar wat "sprankelender" klinken, de 110 wat robuuster. De verschillen die ik hoorde waren niet een verschil tussen dag en nacht, maar dat is mijn mening. Het ligt vooral ook aan je eigen gehoor, je smaak en wat je wilt gaan spelen.

Voor wat betreft de actie afstellen, ze stellen hierbij de afstand van de snaren tot de hals af. Hoe hoger de actie, des te meer moeite je moet doen om de accoorden goed te pakken (voor de meer ervaren gitaristen onder ons, correct me if I'm wrong).

Zojuist las ik een topic van je over het spelen van fingerstyle op de 110. Ik ben daar net mee begonnen en dat klinkt goed. Dat heet...als mijn gitaarleraar fingerstyle op mijn gitaar speelt, mijn vingers zijn nog niet soepel genoeg... Het zal nog wel even duren voordat ik diezelfde sound eruit krijg.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een eindje op weg geholpen heb. Het enige dat ik je aan kan raden, ga er gewoon eens op spelen, neem de tijd en baseer je keuze op je ervaringen met beide (maar vooral ook andere!) gitaren. Taylor is zeker niet heilig, wie weet kom je in de zaak wel een hele mooie andere gitaar tegen die bij al jouw wensen past. Schroom ook zeker niet om met weinig speelervaring bij een winkel binnen te lopen en diverse gitaren te proberen!

Grtz,
Berrysaki