PDA

View Full Version : Zwevende Vintage brug afstellen



BosaBoss
20 mei 2009, 10:42
Heb wat aan men brug proberen af te stellen, maar weet niet meer hoeveel ik aan de schroeven gedraaid heb :dontgeti:

Heeft iemand hier een handleiding voor, of de juiste afmetingen enz?
Het is er één van dit type:

http://img216.imageshack.us/my.php?image=dscn1172q.jpg

Edit Denk dat ik hem maar eens terug naar de winkel doe. Heb hem kunnen stemmen, maar bij sommige noten heb ik wat 'fret buzz'. De lage E-snaar trilt ook fel na.

koentjo
20 mei 2009, 11:51
je moet de zadels afstellen door de schroeven te draaien.
dit verandert de snaarlengte, en dus je intonatie.

het is de bedoeling dat, wanneer je de snaar op de 12e fret drukt, je exact een octaaf hogere noot krijgt dan bij dezelfde snaar open aangeslagen.

Pak dus het stemkastje erbij, en ga proberen, klinkt de aanslag op 12e fret te hoog, stel dan de betreffende zadel iets meer richting de brug. (je maakt je snaar dus langer)

check opnieuw of de opensnaar goed gestemd is, en probeer het opnieuw.

succes ermee.

edit:

fretbuzz heeft temaken met de afstand van de snaren tot je fretbord, dit is in jou geval te laag.
kan met verschillende factoren temaken hebben, je brug te laag, en hals te recht, of je topkam te laag.
een beetje fretbuzz is niet heel erg.

als je er zelf niet veel van weet, probeer het dan samen te doen met iemand die dat wel weet. kan je het volgende keer zelf :)

BosaBoss
20 mei 2009, 12:00
Ik kan de brug wel wat hoger zetten, maar heb ergens gelezen dat hij dan niet naar beneden mag staan aan de onderkant. Dus niet aan de pickupzijde hoger dan aan de andere zijde...

Rutger
20 mei 2009, 12:03
De hoogte van de snaren stel je af door de inbusjes in de brugzadels aan te draaien.

Maar aangezien je er weinig verstand van hebt raad ik je sterk aan je gitaar even weg te brengen en te laten afstellen.

Di Stefano
20 mei 2009, 12:11
Er zijn vele tutorials op het internet te vinden (oa op youtube) waarin wordt uitgelegd hoe je een gitaar afstelt. Op zich is het niet zo moeilijk maar het neemt wel wat tijd in beslag als je het perfect wil doen.

BosaBoss
20 mei 2009, 15:13
Heb ze naar de winkel gebracht, samen met de tweedehands strat die ik pas heb gekocht. Voor de nieuwe had ik nog een gratis nazicht tegoed.

Op YouTube ga ik ook wat rondkijken, had ik nog niet gevonden.