PDA

View Full Version : Cubase maakt direct nieuw bestand aan



Highway49
20 mei 2009, 10:22
Hallo netters,

heb zojuist een aardig tijdje aan de zoekfunctie gespendeerd, maar moet zeggen dat ik het 'probleem' nog niet ben tegengekomen. (dan moet ik er ook bijzeggen dat ik niet goed wist op welke trefwoorden ik het beste kon zoeken) Dus als dit al eens besproken is kicken jullie m'n ass maar :)

Een tijdje terug ben ik een heel aantal video tutorials voor Cubase gaan volgen. Ik heb de software nu ook al behoorlijk onder de knie. Ik zit alleen nog met 1 eigenaardig dingetje in cubase.

Ik neem bijvoorbeeld gitaar op, maar er zit een speelfoutje in. Dan zou ik graag 15 sec. voor die fout alles laten spelen, en op exact het juiste moment op 'record' drukken om zo het gedoe met meerdere sporen te voorkomen.

Nu maakt Cubase vervolgens een nieuw bestand aan, op datzelfde spoor, wat ik persoonlijk vervelend vind. (wanneer je bijvoorbeeld af zou willen mixen in een ander programma en je alles moet exporteren)

Is dit simpel ergens uit te vinken ofzo? Of moet ik er maar mee leven. Ik zou dus graag willen dat wanneer ik halverwege de opname op record druk hij gewoon in datzelfde WAV bestand verder schrijft.

TIMBER
20 mei 2009, 12:19
Welke versie Cubsase heb je..?? en is die origineel of een crack..??

erwin_ve
20 mei 2009, 12:27
Je kunt binnen alle versies van Cubase losse bestanden, die binnen een track staan, aan elkaar lijmen.

TIMBER
20 mei 2009, 12:40
Dat wilde ik er idd ook nog net bijzetten.. en daarbij als je het exporteert maakt hij er toch weer 1 track van. Maar waarom zou je het willen exporteren..?? In Cubase kun je het prachtig mixen c.q. afmixen..!?!

Highway49
20 mei 2009, 16:29
Bedankt!

Ik heb de legale versie van Cubase LE en een wat minder legale van SX. Maar dat maakt naar mijn weten niet uit.

Ik ga waarschijnlijk ook gewoon mixen in Cubase dus het is ook niet zo'n punt. Maar bijvoorbeeld in m'n directories vind ik het zelf ook altijd erg storend, zoveel files voor 1 spoor.

Inderdaad aan elkaar lijmen is een optie, of gewoon schijt aan hebben. Weet ook niet waarom het me stoort, rare tik ofzo ;)

Fenderwim
20 mei 2009, 22:34
Ik snap je probleem niet. Volgens mij heb je geen probleem

Cubase slaat alles op wat je doet zodat je altijd nog terug kan.

Dit is wat we willen is het niet. oneindige undo.

Zet gewoon je nieuwe stuk op een volgend kanaal. Dan maak je start niet uit en kan je het daarna opmaat knippen, het slecht stuk verwijderen en het nieuwe ertussen schuiven.

Dit creeert echter weer extra files.

Je kan ook punch in en punch out gebruiken en dan kan je de exacte tijden gebruiken.
Die worden ook over het oude opgenomen, maar kan je ook onder elkaar laten zien.

Als je je project op een andere computer met Cudbase overwilt zetten copieer dan gewoon je hele project map.

Groeten

Wim

B_2_the_a
20 mei 2009, 22:50
Cubase maakt gelijk een nieuw bestand aan, dit heeft enkele voordelen zoals je kunt de originele track er zo weer bij pakken (je bent deze niet kwijt)

Op het moment dat je met samples werkt en je bewerkt een sample, maakt cubase er een nieuw bestand van. Want als je dan weer terug wilt naar het origineel hoef je het niet weer opnieuw te renderen enzo!

johndoe
9 juni 2009, 14:19
Highway49,

Misschien was je er al achter, maar wie weet.

Cubase stacking is een oplossing. Google er maar eens naar.

Je kunt stacking activeren via de transport bar(de control die je embedded over je scherm heen kunt verplaatsen).

Kort samengevat kun je met behulp van stacking, binnen een 'loopje' op dezelfde spoor meerdere 'takes' opnemen. Na het opnemen,
Kies je de beste stukken uit de verschillende opnames en knipt + plakt ze aan elkaar. Om de stukken vloeiend over te laten lopen , kun je de aan elkaar geplakte selecteren en dan op de toets 'x' drukken. je krijgt dan een crossfade tussen beide stukken.

Highway49
9 juni 2009, 14:29
Thanks man!

Was dit topic ondertussen alweer vergeten.

Even een kort vraagje (ik kan het ook gewoon zelf ondervinden maar als ik hier direct antwoord kan krijgen is dat net zo makkelijk)

Als ik over een opgenomen stuk, opnieuw opneem. Dan maakt ie dus een nieuw bestand aan en gooit dat eroverheen. Als ik deze delete staat mijn vorige track er nog gewoon onder (achteraf is dit inderdaad best handig, je bent je originele track niet kwijt)

Maar als ik op een gegeven moment 3 takes over elkaar heen heb staan, speelt ie dan enkel de 'bovenste' (ofwel, degene die je op dat moment ziet) af, of alle 'lagen' die onder elkaar liggen tegelijk?

johndoe
9 juni 2009, 15:01
No problem Highway!

Nadat je klaar bent met het opnemen in stack modus,
Moet je nog een actie ondernemen, ik weet nu ff niet zo 1,2,3 hoe dit ook al weer heet, maar het is iig een actie in het dropdownmenu van de bovenste werkbalk. Ik zit nu op mijn werk, dus ik kan het nu niet nagaan voor je. Anders kun je googlen naar 'Cubase stacking'. Er zijn een tal van youtube tuts hiervan op het net.

Maar dus na die actie ga je in 'wav' view (dubbelklikken op je opgenomen spoor)
en je ziet dan al jouw gestackte opnames onder elkaar. De meest recente opname is dan hoorbaar en de rest staat op mute.

Nu kun je aan de gang gaan met alle opnames consequent in stukken hakken en de beste opnames hieruit te kiezen.

Tip:
Wanneer je binnen 'wav' view (hoe heet et :S ) de ene stuk naar boven of onderen wilt schuiven naar een andere stuk, kun je de SHIFT knop inhouden en vervolgens met jouw linkermuisknop de te verplaatsen stuk verschuiven 'zonder' dat deze horizontaal verschuift. Zo blijft alles dus netjes op de maat met de rest:ok:

skabouter
9 juni 2009, 15:39
mag ik dan ook even een kort vraagje stellen?

In cubase (/nuendo) kan je een spoor laten monitoren, door middel van het "speakertje" bij je track-info. Zo hoor je geluid terug tijdens opnemen. MAarrr als je dan weer wilt afspelen wat je hebt opgenomen hoor je niets, tot je het "speakertje" weer uitzet. Vrij irritant, zeker bij 2 of meer sporen die je tegelijk wilt monitoren/afspelen. Is hier een oplossing voor?
DAt ie bijv direct op monitoring springt als je record, en gelijk op normaal staat als je afspeelt?

johndoe
9 juni 2009, 16:08
Ja dit is mogelijk. In het instellingen menu in de werkbalk links bovenin

Lees:
http://books.google.nl/books?id=U-hFoh0Lfo4C&pg=PA26&lpg=PA26&dq=cubase,+tape+mode+setting,+monitor&source=bl&ots=8E7X_aiOJP&sig=2P1pVZg5-3FACq2-23ZfGsG6jRY&hl=nl&ei=VGwuSqbdHMXD-Aa924yACg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2#PPA26,M1

Succes!

johndoe
9 juni 2009, 20:06
@Highway,


No problem Highway!

Nadat je klaar bent met het opnemen in stack modus,
Moet je nog een actie ondernemen, ik weet nu ff niet zo 1,2,3 hoe dit ook al weer heet, maar het is iig een actie in het dropdownmenu van de bovenste werkbalk...

De actie heet 'Events to part'.
http://img44.imageshack.us/img44/8704/retret.jpg
Nadat je dat gedaan hebt ga je in audio editor modus verder en krijg je alle opnames netjes in 1 spoor onder elkaar te zien.

Highway49
10 juni 2009, 11:15
mag ik dan ook even een kort vraagje stellen?

In cubase (/nuendo) kan je een spoor laten monitoren, door middel van het "speakertje" bij je track-info. Zo hoor je geluid terug tijdens opnemen. MAarrr als je dan weer wilt afspelen wat je hebt opgenomen hoor je niets, tot je het "speakertje" weer uitzet. Vrij irritant, zeker bij 2 of meer sporen die je tegelijk wilt monitoren/afspelen. Is hier een oplossing voor?
DAt ie bijv direct op monitoring springt als je record, en gelijk op normaal staat als je afspeelt?

Er zijn 2 opties waar ik vaak gebruik van maak (nouja vaak, voor zover ik wel eens opneem) Met de eerste optie kan ik je vraag denk ik wel beantwoorden:

het aanmaken van een Folder Track (net zoals je gewone tracks aanmaakt) daarin kun je dan je kanalen spelen (bijvoorbeeld al je drumsporen) En deze Folder Track kun je in 1x muten/solo/record/monitoring etc etc.

Misschien ga ik nu dingen vertellen die je al lang weet, maar het volgende is ook erg handig op dat gebied: een group channel track. Die noem je bijvoorbeeld 'drums'. Als je dan bij alle sporen van je opnomen drums als output kiest 'drums' (ipv. bijvoorbeeld Stereo Out)

Dan heb je in je mixer namelijk 1 schuifknopje voor je totale drumgeluid. Best handig!

skabouter
10 juni 2009, 15:28
Thnx voor de hulp :) Subgroepen maken lukte eerst al, maar bedankt voor de andere tip!
greets,
Arjen