PDA

View Full Version : Marshall 2061X en speakers



Dosmanos
19 mei 2009, 23:31
Voor de heren connaisseurs, maar anderen evenzeer: ik heb een marshall 2061X met bijbehorende cab, dus de 2061CX. Die zijn gevuld met de Celestion G12H30 anniversary.
Inmiddels na een jaar trouwe dienst goed ingespeeld. Het is een zeer goed klinkende (echt wel) combinatie, waarbij ik echter wel vind dat er sprake is van redelijk veel hoog. Tuurlijk, kun je er uit draaien...
Maar eigenlijk zou ik wel willen dat de combinatie wat meer "mellow" zou klinken... Gitaren zijn een Nash stratocaster met Lollar pickups en een Gibson R7 met eveneens Lollar low wind humbuckers. Nou wil het toeval dat ik nog 2 Heritage G12H30 in een ander amp heb, die ik er in kan proberen. Zijn die normaalgesproken mellower? Amps zijn niet te vergelijken in dit geval. Is er iemand die vindt dat ik een beter alternatief heb? (jaja, ik weet het, oren zijn de beste scherprechter:-)) Kom er maar in...

Chris Winsemius
19 mei 2009, 23:56
(Heritage) M20s....

De Heritage 30 Watters hebben meer hoog dan de normale 30 Watters. Tristan heeft diverse speakers in zijn 2061 cab geprobeerd (stock, Heritage M20+H30, nu 2xM20).

Volume neemt wel 'n paar dB af (door het lagere rendement) maar het lijkt "meer te kloppen" qua tone en feel. De stock speakers zijn niet slecht maar de M20s maken het af imho.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ga vooral af op je eigen oren en speelgevoel.

Bernd Veenema
20 mei 2009, 00:04
Ik heb mijn Fargen zowel met Heritage H30's (in een 2061CX-cab) als met Heritage M20's getest en ik vond de M20's ook wat ronder klinken. Wat minder felle mids en wat minder laag. Erg mooie speakers. In Engeland zijn ze ook nog prima te betalen (lean business bijvoorbeeld). Ik heb zelf een Vernetkast met M20's die je wel eens mag komen testen. Deze kast is qua afmeting wel wat groter dan de 2061CX-kast.

Tristan
20 mei 2009, 07:06
Heritage M20's...
Heb de combi Heritage H30 onderin en Heritage M20 bovenin gehad en dat bleef een beetje aan de schelle kant, de gewone H30 Anniversary's bleven ook schel...
Het verschil tussen de Heritage H30 en gewone H30 Anniversary vond ik in combinatie met de 2061x niet echt groot, heb ook de 4x12 met Heritage H30's met de amp getest en klonk niet wezenlijk vetter dan de 2x12 met gewone H30 Anniversary's...

Dosmanos
20 mei 2009, 14:06
Bedankt voor de reacties tot zover. Het lijkt er op dat de Heritage M20 er in gaan komen. Ik zag bij Leanbusiness dat er twee uitvoeringen zijn 8 Ohm en 15 ohm. Da's raar... Ik neem aan dat ik de 15 ohm versie parallel moet hebben, waardoor een kleine mismatch ontstaat, right? No problemo?

the sure thing
20 mei 2009, 14:10
Ik heb ook 2x M20's en dan de 15 Ohm versie: paralell worden ze technische gezien 7,5 Ohm, maar dat gaat prima op een 8 Ohm uitgang. Bij mij hangen ze overigens aan de 4 Ohm uitgang en geeft ook geen enkel probleem!

Chris Winsemius
20 mei 2009, 14:19
Maak je niet te druk om 15 vs. 16 ohm, mijn inziens meer 'n aanduiding dan werkelijk van belang.

Vers uit de doos zijn die Heritage M20s wat scherper dan na wat uren (20) spelen... beoordeel ze dus niet gelijk maar na 'n tijdje pas.

the sure thing
20 mei 2009, 22:39
Maak je niet te druk om 15 vs. 16 ohm, mijn inziens meer 'n aanduiding dan werkelijk van belang.

Vers uit de doos zijn die Heritage M20s wat scherper dan na wat uren (20) spelen... beoordeel ze dus niet gelijk maar na 'n tijdje pas.+1. Ze gaan zowiezo na een aantal uur wat "losser" (= beter) klinken.

Dosmanos
21 mei 2009, 21:23
Heb 2 oude Celestion G12M op de kop getikt voor weinig... Ben benieuwd. Als ze er in zitten zal ik laten weten hoe het klinkt.

the sure thing
22 mei 2009, 14:10
Heb 2 oude Celestion G12M op de kop getikt voor weinig... Ben benieuwd. Als ze er in zitten zal ik laten weten hoe het klinkt.
Zou wel eens een hele verbetering kunnen zijn!

Chris Winsemius
22 mei 2009, 14:28
@Sure Thing: +11! qua feel na inspelen. Naast sound is "feel" 'n niet te verwaarlozen factor mbt. gear imho

Ik heb zelf 4 pre Rola M20s in 'n gemodde 1960A kast en... majmmie :rockon: Qua cabs geef ik de voorkeur aan K&E, misschien dat ik ze nog 'n keer in zo'n kast zet.

Dosmanos
10 juni 2009, 23:13
Zoals beloofd de recensie van de "nieuwe speakers" voor mijn 2061CX cab. Nou, kort en goed, dat was dus de missing link. Het zijn twee oude (1971) greenbacks (25 watters) met een bass conus. Ze zijn niet gereconed, maar het papier is wel gerepareerd, waardoor ik ze supergoedkoop heb bemachtigd. Op de sticker staat vermeld 75 HZ, maar volgens Dr. Tube is dat een fout en blijkt uit de conus dat het een bass uitvoering is. Tsja...

Wat ik zocht zit er nu in. De originele speakers hebben een te scherp hoog, ook als ze ingebroken zijn naar mijn smaak. Nu heb ik een heerlijke mellow overdrive. Consequentie is wel dat je wat DB's verliest, waardoor je meer volume indraait. Gevolg: meer gain. Ook heb je wat meer "tone" nodig, met als gevolg nog meer gain. Zo zit de 2061X in elkaar.

Resultaat is dat ik met mij LP eigenlijk geen gromkastjes meer nodig heb, met de strat (Nash) wel, maar ook eigenlijk beperkt.
Heerlijk romige oversturing, amp is meer aanslaggevoelig en een beduidend "dikkere" toon. Lekker hoor!

NB:Onze Youtube clipjes zijn nog opgenomen met de oude speakers, dus geen referentie.