PDA

View Full Version : Welke bridge-PU voor mijn Semi-hollowbody van Indie?



Jan Buurman
19 mei 2009, 21:14
Ik heb sinds kort de volgende (semi) hollowbody van Indie Guitars (Ik heb nog geen foto, vandaar de link).
http://www.indieguitars.com/guitarshop/images/electric_guitars/Electric_Traditional/1073Classichollow10-10-08full.jpg
Nu zoek ik een pick-up die de akoestische feel goed doorgeeft.
Wat neuzen op het web leverde voor mij het volgende op:
Seymour Duncan: APH-1 of SH-PG1
Dimarzio: EJ Custom Bridge of PAF® 36th Anniversary Bridge

Ik heb mij altijd bezig gehouden met Pick-ups in Gibson's om flink te scheuren over een JCM800.
Deze Indie wil ik juist in "akoestische" sessies gaan gebruiken. In die hoek ben ik dus helemaal niet thuis.
Wie heeft er tips voor mij?

Enkele specs:
Body Solid mahogany (hollow body)
Top Best quality curly maple
Neck 1-pc mahogany
Neck Construction Set neck
Fingerboard A-grade rosewood
Fingerboard Inlay Crown-type abalone
Head Machine Grover tuner
Top Nut Graphite/ivory
Bridge Tune-o-matic with stop tail
Hardware Gold
Pickups 2 alnico humbucker
Electrics 2 volume, 2 tone,
3-way toggle switch
Truss Rod 2-way dual action
Scale Length/Frets 628mm(24.7")/22 frets

Fendergast
19 mei 2009, 22:33
Dimarzio: EJ Custom Bridge. Zie ik persoonlijk wel zitten. Niet zo hoge output als de rest van het Dimarzio assortiment. Maar moet het per se een humbucker zijn? P-90 is zeer goed te versmaden in een semi-acoustic.

Jan Buurman
19 mei 2009, 22:45
Hoeft geen humbucker te zijn. Wat zijn de pro's voor een P-90 in een hollowbody?

Fendergast
19 mei 2009, 23:02
p-90's zijn altijd wat dunner en hebben wat meer treble. Kan een voordeel zijn als je (semi)acoustic wil spelen. En ze zijn tegenwoordig ook te verkrijgen in humbucker casing dus wel zo makkelijk.

Jan Buurman
19 mei 2009, 23:11
Geven de P-90's beter de akoestische feel door dan een humbucker??

hezz
19 mei 2009, 23:14
Is het niet een idee een akoestische pickup in te bouwen?

Jan Buurman
19 mei 2009, 23:39
Heb ik wel iets over gelezen maar niet wat ik zoek. Ik zoek meer een pick-up waar een (semi) hollowbody mooi en "akoestisch" klinkt.
Ik lees hier en daar dat de P-90's wat kunnen brommen. Wat hebben bijvoorbeeld jazz gitaristen in hun hollowbody's zitten?

Nicks
20 mei 2009, 09:15
...wat bedoel je precies met akoestisch?
Want zoals het nu klinkt kan je beter gewoon een akoestische pick up op je gitaar plakken.... of gewoon je amp zodanig dicht draaien dat je gitaar akoestisch klinkt.

Jan Buurman
20 mei 2009, 09:32
Elke gitaar heeft een klank van zichzelf. In dit geval dus het effect van de hollowbody, de klankkast die het geluid "akoestischer" maakt. Dit wil ik goed laten horen. Hij moet niet gaan klinken als een akoestische gitaar maar als ik deze Indie unplugged bespeel hoor je een mooie sound die voor een groot deel gevormd wordt door die klankkast. Dat zou ik terug willen horen als ik hem versterkt bespeel.
Mijn vraag is dus: Welke pick-up is hiervoor geschikt?

olaftheholy
20 mei 2009, 10:26
Piëzo brug misschien i.c.m. p90 + stereo output???

Bij twijfel ; Orpheo vragen, da's de pupgoeroe hier ;o)

hezz
20 mei 2009, 11:49
Heb ik wel iets over gelezen maar niet wat ik zoek. Ik zoek meer een pick-up waar een (semi) hollowbody mooi en "akoestisch" klinkt.
Ik lees hier en daar dat de P-90's wat kunnen brommen. Wat hebben bijvoorbeeld jazz gitaristen in hun hollowbody's zitten?

Een jazz-sound klinkt absoluut niet akoestisch, maar misschien ben ik dat maar. Eerder wollig, warm, smooth, rond etc.


Elke gitaar heeft een klank van zichzelf. In dit geval dus het effect van de hollowbody, de klankkast die het geluid "akoestischer" maakt. Dit wil ik goed laten horen. Hij moet niet gaan klinken als een akoestische gitaar maar als ik deze Indie unplugged bespeel hoor je een mooie sound die voor een groot deel gevormd wordt door die klankkast. Dat zou ik terug willen horen als ik hem versterkt bespeel.
Mijn vraag is dus: Welke pick-up is hiervoor geschikt?

Dus akoestische pickup.

Jan Buurman
20 mei 2009, 17:03
Ik word niet helemaal begrepen geloof ik...
Met de term "akoestistisch" bedoel ik niet de klank van een akoestische gitaar. Een hollowbody klinkt toch heel anders dan een solidbody? Dat komt hoofdzakelijk door het akoestische effect van de klankkast. Dat bedoel ik met de akoestische feel. Welk element geeft het "hollowbody geluid" het mooiste weer? Ik zoek het dus duidelijk niet in de Piezo's maar meer in humbuckers of P-90's.
Waar zijn de hollowbody-bezitters die met diverse elementen geëxperimenteerd hebben? Of is het een typische tik van solidbody-bezitters om meerdere elementen uit te proberen en te vergelijken?

Orpheo
20 mei 2009, 17:29
let me guess...

breed, open geluid, met een dynamische range, veel respons, en harmonics? niet zozeer voor het pinches, maar voor de dynamiek...?

de alnico2pro: absoluut NIET. veel te vet en warm, bijna wollig. die zoek je echt niet.

de '59 van duncan is zo vlak als maar kan. heeft imho echt geen karakter, zeker niet in de brug.

p90 leuk, maar bromt heel erg, en beperkt je ook in je tone.

pearly gates: clean is ie helder, complex, transparant. met gain is 't een vies, krijsend varken dat jankt en scheurt, en DRUIPT van de blues. (goede keus dus!)

screamin demon: kijk, now we're talkin! Heel helder, complex, dynamisch. lichtelijk underwound wat weer voor een echt superhelder, dynamisch geluid zorgt. het reageert goed op je spel. met distortion gaat ie nog een stap verder. supersuperstrak, squeelt geweldig (goede keus dus!)

de JB. raar maar waar. gooi 'm laag in de humbuckerring, en hij zingt! zeker in een hollowbody.

De EJ van dimarzio is heel helder, beetje 'jangly'. ik kan er zelf vrij weinig mee, ik vind 'm te helder om bruikbaar te zijn. dimarzio heeft sowieso een veel te vlakke EQ en veel te vlakke responscurve. duncan is dan weer stukken beter.

prails: clean zingt ie superlekker in iedere stand. p90, serie, parallel, rail. het veranderd de voicing, maar hij is heel dynamisch. voor de akoestische feel raad ik je aan om een 1 meg ohm pot erin te stoppen. als je 'm doet met de grote spoel naar buiten toe, en rail naar binnen, krijg je iets meer helderheid , harmonics en complexiteit. andersom kan ook. dat geeft meer vettigheid. komt natuurlijk omdat de p90 spoel het grootst is. de stratspoel maakt wel duidelijk uit, tis niet een 'offer' voor de stratspoel om naar binnen te staan. maakt 'm iets meer 'quacky'.

duncan bluesbucker: een van de weinige, zo niet de enige dimarzio die ik goed vind. beetje de voorloper van de prail, en duidelijk een ondergeschoven kindje. kan enorm veelzijdig zijn als je 'm slim wired. Minder complex in tone, minder dynamisch, wel meer output, meer grit.

Mijn advies:

1: screamin demon
2: prails (als set!)
3: pearly gates.

wat ook leuk is, is de stagmag. die is heel helder en transparant. maar ik vind de prails beter.


(maar nog beter vind ik mijn eigen ontwerp).

Jan Buurman
20 mei 2009, 17:34
Duidelijk verhaal!
Gek, had ik nooit achter de naam gezocht... Screaming Demon klinkt erg "scheur!!!".

Orpheo
20 mei 2009, 17:38
Duidelijk verhaal!
Gek, had ik nooit achter de naam gezocht... Screaming Demon klinkt erg "scheur!!!".

ja absoluut. dat is de naam, maar die klopt gewoon echt niet. ik snap ook niet hoe ie op denaam is gekomen. wellicht om dat george lynch zelf met veel gain speelt, ie daarom krijst ofzo. hij is heel helder en transparant. maar nogmaals, in een semihollow zeg ik, prails. ik ben nog verder aan 't kijken, maar kan vrij weinig bedenken.

Jan Buurman
20 mei 2009, 17:48
Maar voor de Prails is wel een verbouwing nodig. Push-Pull knop in ieder geval...

Orpheo
20 mei 2009, 17:50
Maar voor de Prails is wel een verbouwing nodig. Push-Pull knop in ieder geval...


ja en nee. ik dacht dat die gitaar een backplate had, dus dan is het heel makkelijk om dat te doen. maa als je zegt, nee ik heb daar ECHT geen trek in, no problemo. Dan wacht je nog effe 2 weekjes, ga je naar www.wymoreguitars.com, koop je daar een setje prails en een setje triple shot ringen, en dan is solderen een eitje.

hezz
21 mei 2009, 00:12
Vind het nog steeds een beetje een onduidelijk verhaal, maar snap denk ik wel waar je naar opzoek bent. Het is gewoon een beetje verwarrend dat je opzoek bent naar de sound van je Indie wanneer die unplugged is, maar toch niet akoestisch klinkt. You get my point?

Ik speel ook vaak op m'n Artcore unplugged, vind ik ook heel fijn klinken (akoestisch, maar dan toch een beetje dat effect van elektrische snaren. Een beetje jingelend, bel-achtig ofzo) maar dat is toch echt puur akoestisch en volgens mij alleen perfect uit te versterken met een microfoon pickup.

Ik heb een album van Joe Pass waarin hij ook erg akoestisch klinkt, Unforgettable was het, misschien dat het toch met een pickup uitversterkt is maar ik denk dat het gewoon akoestisch met microfoon is opgenomen (je hoort Joe af en toe ook ademen).

Anderen weten het misschien beter te herkennen, zoek maar op youtube naar nummers van unforgettable.