PDA

View Full Version : Pickups vervangen Ibanez SA 260 FM



DaChosen1
19 mei 2009, 19:24
ik heb de zoekfunctie op het forum al gebruikt, maar kom niet tot de juiste antwoorden van mijn vragen. Ik zit met het volgende:
Ik heb een Ibanez SA 260 FM met een H-S-S configuratie.
http://www.janmorien-gitaren.nl/images/iba%20sa.jpg

Ik wil de standaard elementen vervangen voor DiMarzio's. Het is misschien een beetje raar om een relatief goedkope gitaar zo te willen upgraden, maar ik vind het een geweldig veelzijdige gitaar en speelt erg lekker. Ik was eigenlijk van plan om een duurdere S serie te kopen, maar ik ben wat gaan proberen in de gitaarwinkel en was niet erg overtuigd om daar zoveel geld in te stoppen.
Dus denk ik erover om deze te voorzien van nieuwe pickups.
Ik wil met deze gitaar dingen van Steve Vai/Satriani etc spelen. Ik gebruik een Strat voor andere dingen..
Mijn voorkeur gaat uit naar een DiMarzio Evolution brughumbucker.
Maar nu dus mijn vraag:

de SA 260 is voorzien van een "True-Duo" humbucker (schakeld tussen humbucker en single coil dmv push/pull toonknop) in de brugpositie. Kan ik daar zomaar elke humbucker inzetten en dat de coil splitting functie dan nog werkt? (dus bv een Evolution?) Zo niet, hoe kan ik zien welke daar wel geschikt voor is?

Tevens wil ik de 2 single coils vervangen en denk erover om de nek pickup te vervangen voor een "humbucker in singlecoil vorm", zodat ik een H-S-H configuratie krijg. Ik lees op de site van DiMarzio "hum cancelled" pickups, wat wil dat precies zeggen? Zijn dat de pickups die ik bedoel? Ik denk dan bv een aan Air Norton S

De middelste zal dan een standaard single coil worden , waarschijnlijk iets van een FS-1, ik wil daarmee toch een beetje het Stat geluid kunnen benaderen.

Dus om kort te gaan:
1) kan een Evolution humbucker gesplitst worden dmv True-Duo systeem,
2) kan ik een H-S-S conf. omtoveren tot een H-S-H conf door de neckpickup te vervangen voor een humbucker in singlecoil formaat (en is dat dan een hum-canceling, weet niet precies wat dat betekend)
3) past dit geheel een beetje bij elkaar (Evolution-FS1-Air Norton S)? Of zijn er meer gangbare combinaties? Ik wil in ieder geval graag een Evolution dus..
4) Moet ik verder meer vervangen (potmeters etc) als ik deze pickups allemaal ga vervangen??


Alvast bedankt voor de hulp...

Gothra
19 mei 2009, 19:46
Hey,


even kort samengevat:

1: Als het goed is wel.
2: Ja, humbucker in single coil zou er in moeten passen, dit is idd hum-canceling, dus zorgt voor minder ruis
3: Geen idee
4: Nee

Randy
19 mei 2009, 21:49
Ey dude,

Ik heb al jaren een evolution humbucker in mijn S prestige. Het klinkt erg goed. Vooral met een flinke dosis gain en hogere volumes. Je kan deze humbucker splitten. Je gebruikt dan de binnenste spoel van je humbucker met de middelste single coil. De humbucker die je nu in gitaar hebt zitten bestaat uit drie spoelen. De binnenste of de buitenste spoel is een stacked pick up (twee spoelen gestapeld). In single coil stand enkel brugpositie of in combinatie met je middelste pickup is het ruisonderdrukkend (d.m.v.push pull potmeter). De evolution bestaat uit twee spoelen. Je zou de evolution enkel in brugpositie single coil kunnen schakelen maar ik denk niet dat die dan ruisonderdrukkend zou zijn. Ik zou zeggen. Ga naar een gitaartech en laat je goed adviseren wat de mogelijkheden zijn.

Bram+
19 mei 2009, 22:08
1) kan een Evolution humbucker gesplitst worden dmv True-Duo systeem,
Het true-duo systeem zit volgens mij ook meer in de humbucker die erbij hoort, die heeft een extra 'coil' onder de te splitten coil zitten waardoor het element in de singlecoil stand wel hum-canceling blijft. Voor zover ik weet gaat dit qua bediening met een 'gewone' pushpull-pot, wat inhoudt die je die ook kan gebruiken voor het splitten van een Evo. Een Evo is een zogenaamde '4 conductor wire' pickup, wat inhoudt dat hij splitbaar is.

2) kan ik een H-S-S conf. omtoveren tot een H-S-H conf door de neckpickup te vervangen voor een humbucker in singlecoil formaat (en is dat dan een hum-canceling, weet niet precies wat dat betekend)
Ja. Hum-Canceling houdt dus in dat er een tweede coil aanwezig is om de typische 'hum' die je bij standaard single coils krijgt tegen te gaan of dat er een andere manier is om dat tegen te gaan. Een humbucker is dus in principe ook hum canceling en een humbucker in single coilformaat ook.
Hoewel er wel verschillen in tone zijn tussen een 'standaard' Air Norton en een Air Norton S, zou je er wel van kunnen spreken dat je met zo'n puppy in je halspositie een HSH-gitaar krijgt.

3) past dit geheel een beetje bij elkaar (Evolution-FS1-Air Norton S)? Of zijn er meer gangbare combinaties? Ik wil in ieder geval graag een Evolution dus..
Wat je in ieder geval niet wil is dat je halspickup een hogere output dan je brugpickup heeft. Nu is een Evolution redelijk heet, dus dat komt wel goed.

4) Moet ik verder meer vervangen (potmeters etc) als ik deze pickups allemaal ga vervangen??
Hoeft niet, kan wel. Je zou even de waardes van de potmeters moeten (laten) opzoeken of het het tonaal gezien waard is. Kwalitatief kan het natuurlijk altijd vooruit.