PDA

View Full Version : blackstar ht dual



deefke666
19 mei 2009, 16:02
ik ben pas overgeschakeld van transistor naar buizenamp, t is een engl thunder geworden.... daarvoor speelde ik met de gt10 van boss, maar ik vind dat die de klank ven de versterker teveel aantast...
ik ga dus beginnen met een verzameling pedaaltjes te zoeken om een plankje samen te stellen... voor modulatie ga ik voorlopig nog de gt10 in de loop gebruiken dus ga ik beginnen met een goede drive en een clean booster of een EQ....

ik ben zeer tevreden over die engl, alleen heeft hij een gedeelde toonregeling voor clean en drive kanalen...
geen probleem want dat wist ik van tevoren...
ik zou dat willen oplossen met een pedaaltje ervoor, ik denk na hier en daar wat opzoekwerk aan de blackstar ht dual of iets dergelijks... ik heb er weinig of geen slechte dingen over gelezen, en het zijn in feite twee extra kanalen op mijn versterker

weten jullie misschien nog alternatieven voor deze pedaal die intressant zijn,
of heeft er misschien iemand slechte ervaringen mee gehad...
ik zou jullie hulp ten zeerste op prijs stellen

grtz d

Mitch
19 mei 2009, 20:16
Hm, een amp met twee kanalen en drie gainstanden en een gedeelde toonregeling uitbreiden met een tweekanaals overdrive met een gedeelde toonregeling....ergens niet helemaal logisch ;)
Het is wel een goed dinge hoor, maar drukt zijn stempel behoorlijk op je sound. Daarnaast is het gainkanaal een stuk donkerder gevoiced dus je breidt dan het nadeel van je amp uit met hetzelfde nadeel in een pedaal. Zou ik niet doen.
Een GT10 in de loop purr voor de modulatie is ook niet echt een aanrader trouwens, tenzij je heel veel verschillende delays en modulaties wil gebruiken.

deefke666
20 mei 2009, 06:08
Hm, een amp met twee kanalen en drie gainstanden en een gedeelde toonregeling uitbreiden met een tweekanaals overdrive met een gedeelde toonregeling....ergens niet helemaal logisch ;)
Het is wel een goed dinge hoor, maar drukt zijn stempel behoorlijk op je sound. Daarnaast is het gainkanaal een stuk donkerder gevoiced dus je breidt dan het nadeel van je amp uit met hetzelfde nadeel in een pedaal. Zou ik niet doen.
Een GT10 in de loop purr voor de modulatie is ook niet echt een aanrader trouwens, tenzij je heel veel verschillende delays en modulaties wil gebruiken.

tja weet je, door altijd met die gt10 te gaan spelen ben ik het misschien te erg gewoon geworden om met heel veel verschillende geluiden te spelen, die gt10 vliegt er zowiezo uit hoor, maar het gaat wat duur worden om alle pedaaltjes ineens te gaan kopen haha....
ik zou daar echt mijn tijd voor willen nemen want er is daar zoveel keuze in dat je vlug een miskoop hebt gedaan (thank god for gitaarnet dus haha)

maar live ga ik toch zeker drie verschillende drives nodig hebben en daarom had ik aan die blackstar pedaaltjes gedacht... maar eigelijk heb je gelijk over die gedeelde toonregeling van de ht dual... zijn er dergelijke pedalen met dubbele toonregelingen ook....?

misschien ben ik ook wel teveel gewoon geraakt aan die multi pedalen want je maakt al snel voor elk nummer een andere klank, maar ja, met een transistor amp is het wel de beste oplossing vind ik nog altijd...
t is nu de eerste buizen amp die ik bezit en die klank is toch echt wat anders hoor, ik speel voor het eerst in men leven zonder pedalen en het klinkt nog supergoed ook, voor thuis gebruik ik die gt10 helemaal niet meer en kan ik de verschillende drives met de hand regelen, maar op het podium zou ik echt wel een paar verschillende drive geluiden nodig hebben.... en een goede clean booster en een goede delay en daar ga ik het bij houden denk ik....

en thx voor de info trouwens :ok:

akkebaas
20 mei 2009, 08:35
Blackstar pedalen hebben zoals Mitch zegt een uitgesproken karakter, je moet er van houden, en het moet matchen met je versterker. Ik zou eens kijken hoever je komt met je clean boost en evt een tubescreamer of zo. Met een buizenversterker kan je met de volumeknop van je gitaar en een boostpedaal een hoop klanken maken. Beetje experimenteren.

deefke666
20 mei 2009, 09:22
Blackstar pedalen hebben zoals Mitch zegt een uitgesproken karakter, je moet er van houden, en het moet matchen met je versterker. Ik zou eens kijken hoever je komt met je clean boost en evt een tubescreamer of zo. Met een buizenversterker kan je met de volumeknop van je gitaar en een boostpedaal een hoop klanken maken. Beetje experimenteren.

okay bedankt voor de tip he....

heb jij suggesties voor een goede clean booster....?
is de electro harmonics nano een beetje de moeite....?

Rude Perception
20 mei 2009, 09:55
als het probleem het onbreken van een aparte eq is, waarom dan geen extra eq? Moet je zelf even kijken waar je hem wilt, voor of na de pre-amp, maar je kan er in ieder geval extra veelzijdigheid uit halen, zeker voor de pre-amp kan hij op veel verschillende manieren werken. Denk ook aan het terugdraaien van je volumeknop op de gitaar!! Als je dat handig kan gebruiken kan je nog veel meer geluidjes gebruiken. Ik heb een éénkanaals jcm800 en een overdrivepedaaltje. Icm met m'n gitaar (met splitbare humbucker in de neck) haal ik er 4 verschillende driveniveau's uit:
-clean: single coil,volume stukje dicht.
-crunch1: single coil, volume open.
-drive: humbucker volume open.
-heavy drive/distortion: humbucker, volume open + overdrive.

Jimwoud
20 mei 2009, 11:37
Op die GT-10 zit toch wel een EQ? Als die toch in loop zit kun je patches maken, en wat ik in een ander topic al zei, kun je met de gt10 je versterker schakelen, en dus clean zonder eq, en drive met eq uit de gt10.

zeppo
20 mei 2009, 16:16
Ik gebruik kanaal 1 op mijn HT Dual meestal als een clean booster, werkt perfect.
Het geluid kleurt wel, maar de toonregeling is uitgebreid genoeg om je sound goed te kunnen instellen imho.

guitarkid
21 mei 2009, 18:40
Hallo allen.

Ik heb sinds een maand of twee de HT Dual. Beste aanschaf die ik in lange tijd gedaan heb... Gekocht omdat het HT-5 combo, dat ik in januari heb gekocht mij heel goed bevalt, maar toch wel af en toe wat (te) licht blijkt, zelfs met een 2x12 cab. Ik heb pedaal en combo lang vergeleken, want ik wilde beslist hetzelfde karakter, maar dat zit wel goed. Ik had allerlei plannen om een compleet nieuwe top of 2x12 combo te kopen (kon niet wachten op de Blackstar Series One), maar houd mooi mijn bestaande combinatie, met de HT Dual als basis en een EH booster voor dat beetje extra. Het pedaal reageert erg goed op de dynamiek van de gitaar en ook op het gebruik van de volumepot. Met een minimum aan verandering van instellingen heb je een keur aan klassieke gitaargeluiden in huis, zeker als je ook nog meerder gitaren kunt gebruiken. Opvallend is verder dat, als je de speakersimulatie-output gebruikt, het signaal nog steeds naar de amp gaat, i.t.t. het combo, dat dan zelf geen geluid meer geeft.
Heb nu wel een HT-5 combo met Weber BeamBlocker dat ik nog amper gebruik. ;) Ach ja....

Gr. C.

Rinze
21 mei 2009, 19:13
Ik heb gisteren bij Big One in Zwolle de HT Dist even gechecked, omdat die dingen bij ons in het Hoge Noorden niet op voorraad zijn. Ik vond het niet geweldig moet ik zeggen. Te donker, te weinig slagkracht, teveel compressie. Ik had het idee dat de energie van het pedaal teveel in inefficiente frequentiegebieden ging zitten. Leuk om in je eentje mee te spelen maar ik betwijfel of je er bijvoorbeeld in een tweegitarenband genoeg doordringend vermogen mee gaat halen. Dan moet ie in ieder geval beter matchen met gitaar en versterker dan ie daar gisteren met een Ibanez en HiWatt deed. Een simpele MXR waar een van de mensen van de winkel mee aankwam deed het wat dat betreft beter, voor een derde van de prijs...:dontgeti: en ik wilde de Blackstar echt graag goed vinden..

guitarkid
21 mei 2009, 19:52
Ik heb gisteren bij Big One in Zwolle de HT Dist even gechecked, omdat die dingen bij ons in het Hoge Noorden niet op voorraad zijn. Ik vond het niet geweldig moet ik zeggen. Te donker, te weinig slagkracht, teveel compressie. Ik had het idee dat de energie van het pedaal teveel in inefficiente frequentiegebieden ging zitten. Leuk om in je eentje mee te spelen maar ik betwijfel of je er bijvoorbeeld in een tweegitarenband genoeg doordringend vermogen mee gaat halen. Dan moet ie in ieder geval beter matchen met gitaar en versterker dan ie daar gisteren met een Ibanez en HiWatt deed. Een simpele MXR waar een van de mensen van de winkel mee aankwam deed het wat dat betreft beter, voor een derde van de prijs...:dontgeti: en ik wilde de Blackstar echt graag goed vinden..

Waarmee maar weer is aangetoond dat smaken echt verschillen... ;)
Het grappige is dat ik juist nu veel meer definitie heb in de band, met daarin een tweede gitarist. Met namer de term "donker" is opvallend in jouw verhaal: ik vind 'm juist soms haast te agressief, zeker met een Strat of Tele. Met mijn Les Paul is het m.n. op het tweede kanaal " instant Gary Moore" als ik dat wil...

Gr. C.

EDIT: zag net dat jij het over de HT DISTORTION hebt. Da's toch een ander type...?

Rinze
21 mei 2009, 20:14
Waarmee maar weer is aangetoond dat smaken echt verschillen... ;)
Het grappige is dat ik juist nu veel meer definitie heb in de band, met daarin een tweede gitarist. Met namer de term "donker" is opvallend in jouw verhaal: ik vind 'm juist soms haast te agressief, zeker met een Strat of Tele. Met mijn Les Paul is het m.n. op het tweede kanaal " instant Gary Moore" als ik dat wil...

Gr. C.

EDIT: zag net dat jij het over de HT DISTORTION hebt. Da's toch een ander type...?

Ja, maar ik heb begrepen dat het distortionkanaal niet echt verschilt. De gitaar waarmee ik het ding probeerde had trouwens een dikke humbucker, dus misschien dat de donkerheid daardoor kwam. Maar ik kreeg de attack van de palmmutes er ook niet lekker uit. Nou zaten er op die gitaar ook .009 elastiekjes ipv de .011 setjes die ik gewend ben, het voelde sowieso raar. Maar toch, die MXR knalde meer.

deefke666
22 mei 2009, 07:19
ik ben gisteren voor het eerst gaan optreden met die engl amp....
ik had de gt10 er aan gehangen omdat ik nog niets van losse pedalen bezit buiten een oude od en ge7 van boss....
ik had eerst de gt10 in de fx loop gezet maar de klank vond ik echt niet zo geweldig, klonk nogal dof allemaal, er zat geen leven in....
ik heb er dan in de pauze vlug die twee losse pedaaltjes voor gezet en de klank was ineens veel veel beter.....
wel een beetje ruis, vooral met mijn tele maar met mijn shecter klonk hij een heel stuk beter.....

resultaat = gt10 gaat weg

ik krijg er gewoon de klank niet uit die ik wil horen, wat eigelijk wel raar is vind ik want ik heb er altijd mee over een transistor amp gespeeld en toen hij een pak beter als over die engl....

vandaag ga ik eens naar de gitaarshop om wat pedaaltjes te gaan proberen...
zal mijn vriendin niet zo grappig vinden denk ik whahaha :makeup:

guitarkid
22 mei 2009, 09:08
vandaag ga ik eens naar de gitaarshop om wat pedaaltjes te gaan proberen...
zal mijn vriendin niet zo grappig vinden denk ik whahaha :makeup:

Hoezo? Dan is ze lekker de hele dag alleen...! ;)

Gr. C.

deefke666
22 mei 2009, 09:13
Hoezo? Dan is ze lekker de hele dag alleen...! ;)

Gr. C.

whahaha dan kan ze niet lastig doen he :sssh:
en heb ik er ook geen last van :dance:

Il_Falco
22 mei 2009, 11:51
Ik heb gisteren bij Big One in Zwolle de HT Dist even gechecked, omdat die dingen bij ons in het Hoge Noorden niet op voorraad zijn. Ik vond het niet geweldig moet ik zeggen. Te donker, te weinig slagkracht, teveel compressie. Ik had het idee dat de energie van het pedaal teveel in inefficiente frequentiegebieden ging zitten. Leuk om in je eentje mee te spelen maar ik betwijfel of je er bijvoorbeeld in een tweegitarenband genoeg doordringend vermogen mee gaat halen. Dan moet ie in ieder geval beter matchen met gitaar en versterker dan ie daar gisteren met een Ibanez en HiWatt deed. Een simpele MXR waar een van de mensen van de winkel mee aankwam deed het wat dat betreft beter, voor een derde van de prijs...:dontgeti: en ik wilde de Blackstar echt graag goed vinden..

Was dat de mxr distortion plus? welk kleur had die?

Rinze
22 mei 2009, 13:22
Was dat de mxr distortion plus? welk kleur had die?
Nee niet de plus, die heb ik zelf vroeger nog gehad. Deze was oranje, weet niet precies welk type.