PDA

View Full Version : diamantsteen+hulpstuk blokschaaf



Gitaar1982
19 mei 2009, 14:20
Hallo allemaal.

Ik ben sinds kort een blokschaaf gaan gebruiken. Hij
is en paar keer op de grond gevallen en is niet echt
scherp meer.

Ik las ergens iemand een grapje maken dat er 3.970.000 manieren zijn om een schaaf weer scherp te maken.

Nu zag ik deze set van diamantstenen+hulpstuk:

http://i42.tinypic.com/97var5.jpg

Bestaat uit 3 stenen, grof,middel en fijn.

Is dit een goede manier om mijn schaaf weer scherp te
krijgen?

Diamantstenen kunnen heel lang mee lees ik. Verder gebruik af en toe maar mijn gereedschap en zou ik dus
deze stenen lang kunnen gebruiken.

Wat is jullie mening.

Alvast bedankt.

snaarplukker
19 mei 2009, 15:06
Het beste kan je het op een slijpsteen (slijpmachine) weer egaal rechtslijpen, hoekjes iets afronden en met een wetsteen ontbramen. Opletten dat je het met de juiste hoek tegen de slijpmachine aan houdt.

Gitaar1982
19 mei 2009, 18:31
Het beste kan je het op een slijpsteen (slijpmachine) weer egaal rechtslijpen, hoekjes iets afronden en met een wetsteen ontbramen. Opletten dat je het met de juiste hoek tegen de slijpmachine aan houdt.

Ja dat idd ook een methode, maar ik werk liever zonder machines of zo min mogelijk.

Zouden die drie diamantstenen ook kunnen?

thijser
19 mei 2009, 18:35
slijpmachine is alleen om de beitel te SLIJPEN. Dit wil niet zeggen dat de beitel scherp is. Na het slijpen moet het GEWETworden op een wetsteen. Die diamant steen werken idd goed omdat ze langmeegaan. Ikzelf gebruik ook altijd een BELGISCH BROK. Dit zijn goede wetstenen en vrij goedkoop.

EDIT : had verkeerd gelezen en zag niet dat een post hiervoor al de wetsteen naar voren was gekomen.

Zjef
19 mei 2009, 20:18
slijpmachine is alleen om de beitel te SLIJPEN. Dit wil niet zeggen dat de beitel scherp is. Na het slijpen moet het GEWETworden op een wetsteen. Die diamant steen werken idd goed omdat ze langmeegaan. Ikzelf gebruik ook altijd een BELGISCH BROK. Dit zijn goede wetstenen en vrij goedkoop.

EDIT : had verkeerd gelezen en zag niet dat een post hiervoor al de wetsteen naar voren was gekomen.

Ik wet steeds op een goed stuk coticule. Die heet in de streek waar het vandaankomt (Vielsalm en omstreken) "le pierre a rasoir" of scheermesslijpsteen. Het heeft zijn naam niet gestolen!

stijnkenens
19 mei 2009, 20:29
werken zonder machines is niet te doen als je gereedschap wil scherp krijgen, of houden.

Een gevallen schaafmes krijg je met geen enkele wetsteen (belgische brok/coticule, jappanse of diamantsteen) weer scherp, dan zit er zo'n hap in dat je het alleen weg krijgt door je vouw terug aan te slijpen, op een trage natte - , of snelle droge slijpsteen.


s

p.s. Als je je schaaf al een paar keer hebt laten vallen: shame on you, een beetje meer respect voor je gereedschap mag wel :)
(hier staat wel een smiley, maar het is wel gemeend, heb m'n klein blokschaafje 1x laten vallen, en ben er 2 dagen niet goed van geweest, en heb er 3 uur aan kunnen schuren voordat het terug vlak was, dus dat doe ik niet nog een keer.)

oigun
19 mei 2009, 20:37
Ik heb ook eens een stanley nummer4 laten vallen, was bij het mes finaal in tweeën. Deze heb ik met superlijm meteen weer aaneen geplakt en heb er vervolgens nog een paar jaar mee kunnen schaven. Leve de superlijm:cheerup:

wwlos
19 mei 2009, 23:06
De benamingen grof, fijn en middel zijn niet erg veelzeggend. Ik kocht ooit een setje diamantstenen met die benaming; de fijnste bleek 400 te zijn. Ik gebruik ze hooguit om kleine hapjes weg te slijpen. Zeker niet fijn genoeg om goed te wetten en te honen. Ik gebruik tegenwoordig synthetische japanse waterstenen ( o.a. bij www.Dick.biz) met korrel 1000, dan 3000 en vervolgens 6000; helaas niet goedkoop; met een combinatiesteen 1000/3000 voor 35 euro kom je al een heel eind in de goede richting. Daarmee krijg je de zaak spiegelend en echt griezelig scherp. Niet iedereen beseft dat het heel belangrijk is om eerst de achterkant van beitels spiegelend glad te krijgen. Onregelmatigheden in de achterkant 'vertalen zich' in onregelmatigheden in de snede! De afgebeelde slijphulp gebruik ik al jaren naar tevredenheid. Op dat ding staat hoeveel een beitel moet uitsteken om een vouw onder een hok van 25 of 30 graden te krijgen. Het is handig om van een stukje hout met daarop een aanslagje gelijmd een sjabloontje te maken (beuken bouwmarkt roerhoutjes zijn daar zeer handig voor), zodat je de beitel makkelijk onder exact dezelfde hoek snel even kunt wetten.
Willem

aaronstonebeat
20 mei 2009, 01:04
Ik heb zelf nog nul ervaring met slijpen van gereedschap, maar ik heb een aantal zeer interessante filmpjes op youtube gevonden door te zoeken naar 'scary sharp'. Ik heb mensen demonstraties zien geven met idd zo'n slijphulp en glasplaatjes waar fijn watervast schuurpapier op is gelijmd.
Ik heb het nog steeds niet geprobeerd maar het zag er erg overtuigend uit.