PDA

View Full Version : Gibson: Custom of Standard?



VanMeekeren
19 mei 2009, 11:49
Hallo,

ik zit een beetje in dubio. Ik heb de keus uit twee gitaren, maar ben niet zeker welke ik zou moeten doen.

1) Gibson Custom: Kost mij zo'n 2000 EUR, is een '79, maar heeft ook enkele beschadigingen. Zo is de hals (bijna) kaal en wat serieuze buckle-wear.

2) Gibson Standard: Kost mij zo'n 1500 EUR, is een '04. En is in zeer goede (mint) condition.


Jullie visies?

Van Meekeren

EDIT: ohja, misschien handig te vermelden:
Ik zoek een vette, volle, agressieve, bijtende sound. Beetje wat het rauwe JCM800 idee.

Orpheo
19 mei 2009, 11:52
Hallo,

ik zit een beetje in dubio. Ik heb de keus uit twee gitaren, maar ben niet zeker welke ik zou moeten doen.

1) Gibson Custom: Kost mij zo'n 2000 EUR, is een '79, maar heeft ook enkele beschadigingen. Zo is de hals (bijna) kaal en wat serieuze buckle-wear.

2) Gibson Standard: Kost mij zo'n 1500 EUR, is een '04. En is in zeer goede (mint) condition.


Jullie visies?

Van Meekeren

de custom!!!!!!!!!!!!! hij is wel wat prijzig, ik zou eerst 'm zetten op 1750. maar een '79 custom, brutal. dat de hals bijna kaal is zegt alleen maar dat het een geweldig goed instrument is. wie wil spelen op een brakke rotgitaar? ik niet... daarnaast, ik heb een 'thing' voor LPC's uit die periode.

daarnaast, de custom is minder 'standaard' dan die '04 standard. die kan je over 5 jaar nog steeds kopen, en anders wel een standard uit dat jaar. een '04 is niet zo bijzonder. een ouwe custom des te meer.

Les Paul R8
19 mei 2009, 11:52
Het blijft een kwestie van smaak, dus beide gitaren uitproberen.

Gezien de jaartallen zou mijn eerste voorkeur uitgaan naar de Standard. Eind jaren 70 waren over het algemeen niet de beste en meest gewilde Les Pauls. Vanaf grofweg 2000 zijn het over het algemeen gewoon betere Les Pauls.

pannekoek
19 mei 2009, 12:01
hoe kunnen we hier nou een beslissing over maken?

voor de looks zeker de custom! maar misschien speelt ie wel als een natte krant terwijl de standard een gitaar is waar jij alles mee kan!

allebei testen dus en dan gaan voor de beste.

maar als ze allebei toch even goed spelen zou ik alsnog voor de custom gaan omdat die gewoon gaver is! merkgeilheid ;)

DeiDRagonas
19 mei 2009, 12:04
Welke klinkt het beste?? Die zou ik nemen!

(Dikke +1 voor Pannekoek dus... )

Orpheo
19 mei 2009, 12:09
Het blijft een kwestie van smaak, dus beide gitaren uitproberen.

Gezien de jaartallen zou mijn eerste voorkeur uitgaan naar de Standard. Eind jaren 70 waren over het algemeen niet de beste en meest gewilde Les Pauls. Vanaf grofweg 2000 zijn het over het algemeen gewoon betere Les Pauls.

humor. Ik vind juist de gitaren vanaf grofweg 2000 veel minder dan de oudjes. Ik heb het idee dat je veel te veel je oren laat hangen naar de flauwekul die je 'leest' (of las) 5 a 10 jaar geleden op het internet omtrent norlins. als een gitaar echt zo slecht is, dan zou er echt niet zoveel op gespeeld zijn dat de lak er bijna van weg is, dan zou John Sykes niet nog steeds op zijn '79er spelen, zou Adje niet zielsgelukkig zijn met zijn the heritage LP standard uit ik geloof 82, of wellicht nog iets eerder zelfs, weet 't niet meer precies, idem voor Zakk Wylde, idem voor Gorham. Ikzelf vind dat de norlins geweldige gitaren zijn,veelmojo, vibe, feel, en vaak die vette, agressieve brul die nieuweren niet lijken te hebben.

DeiDRagonas
19 mei 2009, 12:15
Orph... Ik vind ook de gitaren van na pakweg 2000 veel beter dan de ouwe 70's LP's over het algemeen. En nu ga ik mss iets heel fouts zeggen, maar vooral de LP's met klankkamers of swiss cheese vind ik erg goed! Zal wel smaak zijn, ik maak geen grap.

Les Paul R8
19 mei 2009, 12:28
humor. Ik vind juist de gitaren vanaf grofweg 2000 veel minder dan de oudjes. Ik heb het idee dat je veel te veel je oren laat hangen naar de flauwekul die je 'leest' (of las) 5 a 10 jaar geleden op het internet omtrent norlins. als een gitaar echt zo slecht is, dan zou er echt niet zoveel op gespeeld zijn dat de lak er bijna van weg is, dan zou John Sykes niet nog steeds op zijn '79er spelen, zou Adje niet zielsgelukkig zijn met zijn the heritage LP standard uit ik geloof 82, of wellicht nog iets eerder zelfs, weet 't niet meer precies, idem voor Zakk Wylde, idem voor Gorham. Ikzelf vind dat de norlins geweldige gitaren zijn,veelmojo, vibe, feel, en vaak die vette, agressieve brul die nieuweren niet lijken te hebben.

Dat jij een afwijkende smaak hebt is inmiddels al lang duidelijk. Ik heb ook geen zin meer om die discussie met jou keer op keer aan te gaan. Veel posten en hard schreeuwen maakt van jouw mening nog geen waarheid. De algemeen geldende mening is zoals ik die verwoord heb. En dat is ook mijn ervaring. Norlins die ik in mijn handen gehad heb vond ik ronduit klote; dun en schel met name. Eind jaren 90 is de algemene kwaliteit van Gibson flink vooruit gegaan.

Les Paul R8
19 mei 2009, 12:29
Orph... Ik vind ook de gitaren van na pakweg 2000 veel beter dan de ouwe 70's LP's over het algemeen. En nu ga ik mss iets heel fouts zeggen, maar vooral de LP's met klankkamers of swiss cheese vind ik erg goed! Zal wel smaak zijn, ik maak geen grap.

Is niet fout hoor. Je oren bedriegen je niet. Ik heb ook LP's met klankkamers in mijn handen gehad die gewoon geweldig waren.

pannekoek
19 mei 2009, 12:33
Is niet fout hoor. Je oren bedriegen je niet. Ik heb ook LP's met klankkamers in mijn handen gehad die gewoon geweldig waren.

+1
ik snap dat hele gezeik over klankkamers niet.

macwilliams
19 mei 2009, 12:39
Het is toch niet die zwarte custom die al eens eerder voorbij is gekomen?

VanMeekeren
19 mei 2009, 12:53
Is niet fout hoor. Je oren bedriegen je niet. Ik heb ook LP's met klankkamers in mijn handen gehad die gewoon geweldig waren.

Is het niet meer zo dat solid LP een beetje uit balans zijn? En dus die kamers meer zijn om het geheel wat meer in evenwicht te krijgen? En wat gewicht wat die betonblokken af te schaven?

Lijkt me toch dat 'lucht' minder goed resoneert dan mahonie. :o

ohja, misschien handig te vermelden:
Ik zoek een vette, volle, agressieve, bijtende sound. Beetje wat het rauwe JCM800 idee.

Van Meekeren

Orpheo
19 mei 2009, 13:00
zoek 't dan maar uit. Dun en schel...? Nee, ik zeg niks hierover, krijg toch alleen maar gemekker van jullie kant erover.


@t.s.: neem maar de standard. dan heb je de gibson post 2000 fanboys ook weer happy gemaakt.

Lexvandoef
19 mei 2009, 13:01
zoek 't dan maar uit. Dun en schel...? Nee, ik zeg niks hierover, krijg toch alleen maar gemekker van jullie kant erover.


@t.s.: neem maar de standard. dan heb je de gibson post 2000 fanboys ook weer happy gemaakt.

Orpheo, dat andere mensen er een andere mening dan jij op na houden is toch helemaal niet erg...?

Robdop
19 mei 2009, 13:04
ga ze gewoon allebij testen zou ik zeggen.

en ik zou stiekem ook voor de custom gaan hoor:chicken: (als ik blind moest kiezen)

iWishmaster
19 mei 2009, 13:05
Mijn ervaring met hollow / solid:

Hollow:
+Dik en vet geluid met veel laag (gromt lekker)
+Sustain!
+Lekker licht, maar toch voelt het wel als een LP (in tegenstelling tot bijv. de dunne plankjes van ESP / LTD).
-Geluid is wat wollig / modderig (zeker met stock pickups). Niet perse slecht, maar wel anders.

Solid:
+Dik geluid, goed in balans, brult / bijt
+Strak!
-Ik had het idee dat deze minder sustain hebben als holle LP's, maar dat kan heel goed exemplarisch zijn.
-Zeer zware blok hout om je neck

Er zijn nog tonnen andere verschillen natuurlijk, maar deze vielen mij het snelst op. Maar ik heb dan ook een faded met een custom vergeleken, niet echt een topvergelijking dus. Ik heb het verschil in kwaliteit en afwerking dan ook bewust uit mn punten gelaten. Verschillen tussen standard en custom kan ik je niet mee helpen.

Orpheo
19 mei 2009, 13:11
Orpheo, dat andere mensen er een andere mening dan jij op na houden is toch helemaal niet erg...?

andere mening is 't niet eens. het is dat ik sta te lullen tegen een betonnen muur. ik kan praten wat ik wil, maar er word niet goed gelezen/geluisterd naar wat ik zeg. het meeste is alleen maar hearsay, zonder werkelijk het gehoord te hebben, getest te hebben. Ik vind het raar dat iemand die pretendeert een tonechaser te zijn, helemaal lovend is over een halfholle les paul, en dat dan ook nog eens een 'geweldige les paul' tone kan noemen (of een echte lp). gaat er bij mij nauwelijks in. Helemaal als je het combineert met 't feit dat er op de bewuste custom dus heel veel gespeeld is, en dan de gitaren uit die periode afdoen als schel en dun. Ik ga niet aanvallend doen over zijn tone of gear, want dat is laag. Ik vind het alleen frappant, en irritant,omdat er niet goed geluisterd word. maar goed, das niks nieuws.




ps: wel interessant te lezen dat op andere fora, het duncan forum, harmony central, warmoth, men wel dik tevreden is met norlins, en ze de hemel inprijst, en men hier ze nog steeds affakkelt.

Orpheo
19 mei 2009, 13:14
halfhol:
meer airy tone, beetje nasaler middengebied, alsof je tone constant halfdicht staat, iets meer vettigheid, minder strak, minder 'in your face', minder direct. Meer of minder sustain dan solidbody? om het even. Het is lastig om te bepalen of het echt sustain is, of dat het gewoon de feedback van de amp is die de 1e grondtoon laat feedbacken (wat dus klinkt als de gewone noot). onversterkt kan 't dus ook de 'echo' zijn van de kamers. Ik vind ook dat de tone veel 'vlakker' is, fletser.

solide:
strakker. agressiever, strakker mid, meer scheur en zingend hoog, strakker en stuwender laag. Complexere tone, meer harmonics en dynamiek.

Lexvandoef
19 mei 2009, 13:19
andere mening is 't niet eens. het is dat ik sta te lullen tegen een betonnen muur. ik kan praten wat ik wil, maar er word niet goed gelezen/geluisterd naar wat ik zeg. het meeste is alleen maar hearsay, zonder werkelijk het gehoord te hebben, getest te hebben. Ik vind het raar dat iemand die pretendeert een tonechaser te zijn, helemaal lovend is over een halfholle les paul, en dat dan ook nog eens een 'geweldige les paul' tone kan noemen (of een echte lp). gaat er bij mij nauwelijks in. Helemaal als je het combineert met 't feit dat er op de bewuste custom dus heel veel gespeeld is, en dan de gitaren uit die periode afdoen als schel en dun. Ik ga niet aanvallend doen over zijn tone of gear, want dat is laag. Ik vind het alleen frappant, en irritant,omdat er niet goed geluisterd word. maar goed, das niks nieuws.

ps: wel interessant te lezen dat op andere fora, het duncan forum, harmony central, warmoth, men wel dik tevreden is met norlins, en ze de hemel inprijst, en men hier ze nog steeds affakkelt.

Tsja, bij sommige mensen is het inderdaad hearsay, maar ik weet zeker dat dat voor bijv Les Paul R8 niet geldt. Dat mensen op andere fora er een andere mening op na houden, boeiend, het gaat toch om wat jij persoonlijk fijn vindt? Als iemand die norlin dingen nou schel en dun vindt, wat maakt dat dan uit, als jij het maar fijn vindt. Niet iedereen is op zoek naar hetzelfde Orpheo ;).

Trouwens, die betonnen muur komen we bij jou ook weleens tegen, misschien begrijp je de frustratie ;)?

VanMeekeren
19 mei 2009, 13:21
halfhol:
meer airy tone, beetje nasaler middengebied, alsof je tone constant halfdicht staat, iets meer vettigheid, minder strak, minder 'in your face', minder direct. Meer of minder sustain dan solidbody? om het even. Het is lastig om te bepalen of het echt sustain is, of dat het gewoon de feedback van de amp is die de 1e grondtoon laat feedbacken (wat dus klinkt als de gewone noot). onversterkt kan 't dus ook de 'echo' zijn van de kamers. Ik vind ook dat de tone veel 'vlakker' is, fletser.

solide:
strakker. agressiever, strakker mid, meer scheur en zingend hoog, strakker en stuwender laag. Complexere tone, meer harmonics en dynamiek.

Zo heb ik het ook voor ogen. Komt natuurlijk nog bij dat een '79 Custom véél méér mojo heeft dan een 'gewone' '04 Standard.

Ik neig op het moment sterk naar de Custom. Qua tone en karakter komt deze het best in de buurt van mijn speelstijl.

Bedankt Orpheo. jij blijft lekker objectief, terwijl de anderen toch iets wat meer 'op de man' spelen.

Ik zal mijn nog even beramen. Goed idee om John Sykes weer op te zetten? xD

Van Meekeren

Les Paul R8
19 mei 2009, 13:26
andere mening is 't niet eens. het is dat ik sta te lullen tegen een betonnen muur. ik kan praten wat ik wil, maar er word niet goed gelezen/geluisterd naar wat ik zeg. het meeste is alleen maar hearsay, zonder werkelijk het gehoord te hebben, getest te hebben. Ik vind het raar dat iemand die pretendeert een tonechaser te zijn, helemaal lovend is over een halfholle les paul, en dat dan ook nog eens een 'geweldige les paul' tone kan noemen (of een echte lp). gaat er bij mij nauwelijks in. Helemaal als je het combineert met 't feit dat er op de bewuste custom dus heel veel gespeeld is, en dan de gitaren uit die periode afdoen als schel en dun. Ik ga niet aanvallend doen over zijn tone of gear, want dat is laag. Ik vind het alleen frappant, en irritant,omdat er niet goed geluisterd word. maar goed, das niks nieuws.


Je gaat af op specs. Ik denk niet dat je de "hollow" Les Pauls geprobeerd heb die ik in mijn handen gehad hebt. Dus je oordeel over mijn mening is totaal ongefundeerd. Dat jij op specs een gitaar kan beoordelen is vrij uniek. De meeste gitaristen kunnen dat alleen als ze een gitaar spelen. En mij maken de specs dan echt niets uit.
Verder speel je het weer eens op de persoon. Hard schreeuwen maakt van een mening geen feit. Hou je gewoon eens bij de feiten en accepteer dat andere mensen een andere mening kunnen hebben. Jij bent niet de enige die "verstand" van gitaren heeft.
Als je zelf goed gelezen had, had je ook gezien dat ik TS aanraad beide Les Pauls te proberen. Smaken verschillen nou eenmaal.


ps: wel interessant te lezen dat op andere fora, het duncan forum, harmony central, warmoth, men wel dik tevreden is met norlins, en ze de hemel inprijst, en men hier ze nog steeds affakkelt.

Over hearsay gesproken.....

De Beer
19 mei 2009, 13:27
Beiden testen....op de een of andere manier val je uiteindelijk voor een gitaar.
Daar kan niemand je echt bij helpen. Persoonlijk zou ik op hand van je gegeven waarden vallen voor de custom....maar aangezien je net amper 5 regels getypt hebt over deze 2 gitaren berust deze mening dus eigenlijk op niets concreets.

De andere tips berusten vast allemaal op ervaring en "word of mouth" doe er je ding mee. maar zoals je ziet zoveel mensen zoveel meningen...de waarheid ligt wel ergens in het midden.....zo 2 spreekwoorden in 1 zin....en spreekwoorden zijn niet voor niks ontstaan he!!!!

[/blauwhelm]


testen testen testen...en verliefd worden...die kopen!:ok:

Orpheo
19 mei 2009, 13:31
Je gaat af op specs. Ik denk niet dat je de "hollow" Les Pauls geprobeerd heb die ik in mijn handen gehad hebt. Dus je oordeel over mijn mening is totaal ongefundeerd. Dat jij op specs een gitaar kan beoordelen is vrij uniek. De meeste gitaristen kunnen dat alleen als ze een gitaar spelen. En mij maken de specs dan echt niets uit.
Verder speel je het weer eens op de persoon. Hard schreeuwen maakt van een mening geen feit. Hou je gewoon eens bij de feiten en accepteer dat andere mensen een andere mening kunnen hebben. Jij bent niet de enige die "verstand" van gitaren heeft.
Als je zelf goed gelezen had, had je ook gezien dat ik TS aanraad beide Les Pauls te proberen. Smaken verschillen nou eenmaal.



Over hearsay gesproken.....

hoezo hearsay. dat slaat dus nergens op. Ik zeg alleen dat men daar het wel geweldige instrumenten vind. Omdat zij de gitaren hebben. en ik? ik heb ook een norlin, kheb er 3 gehad. En van alle verkochte norlins heb ik spijt als haren op mijn hoofd.

en verder, ik heb geen zin om op de rest te reageren. is alleen een herhaling van zetten.

Les Paul R8
19 mei 2009, 13:32
Is het niet meer zo dat solid LP een beetje uit balans zijn? En dus die kamers meer zijn om het geheel wat meer in evenwicht te krijgen? En wat gewicht wat die betonblokken af te schaven?

Lijkt me toch dat 'lucht' minder goed resoneert dan mahonie. :o

ohja, misschien handig te vermelden:
Ik zoek een vette, volle, agressieve, bijtende sound. Beetje wat het rauwe JCM800 idee.

Van Meekeren

In het gewicht van de solid LP's is veel verschil. Met name de oude Norlins zijn behoorlijk zwaar. Dat heeft met de dichtheid van het mahonie en maple te maken. Ook tussen de niet pancake modellen is veel verschil. Dat kan rustig een kilo of meer schelen.
Over het algemeen is een volledig mahonie gitaar behoorlijk zwaar. Daarbij is een LP ook nog eens vrij dik (vergelijk maar eens met een strat of superstrat), wat ook nog een aan het gewicht bij kan dragen.
Mijn 2 singlecut LP's zijn allebei massief en wegen niet extreem veel. Mijn semi hollowbody ES355 is veel zwaarder.

Die vette volle agressieve bijtende sound kan je ook uit een LP met tone chambers krijgen. Hangt gewoon van het exemplaar af. Ik heb het in ieder geval nog niet uit een 70's LP gehoord en wel uit een tone chambered LP.

VanMeekeren
19 mei 2009, 13:37
Die vette volle agressieve bijtende sound kan je ook uit een LP met tone chambers krijgen. Hangt gewoon van het exemplaar af. Ik heb het in ieder geval nog niet uit een 70's LP gehoord en wel uit een tone chambered LP.

Zie je zelf ook dat je nu eigenlijk mij wel in de richting van de Custom duwt?

Verder: Die Norlin's zijn echt loodzwaar (naar het schijnt). Dikkere body en solid.

Goed, ik ben redelijk breed gebouwd, loop tegen de 2.00m dus daar zit ik niet zo over in.

Les Paul R8
19 mei 2009, 13:44
Zie je zelf ook dat je nu eigenlijk mij wel in de richting van de Custom duwt?

Verder: Die Norlin's zijn echt loodzwaar (naar het schijnt). Dikkere body en solid.

Goed, ik ben redelijk breed gebouwd, loop tegen de 2.00m dus daar zit ik niet zo over in.

Ik duw je niet in een richting. Maar ik heb nog geen 70's LP gehoord die klinkt zoals jij beschrijft.

mesaman
19 mei 2009, 14:03
ik zou voor de epiphone junior gaan.en anders gewoon een richwood.
maar natuurlijk kan je het ook gewoon laten doen dat scheelt jou tijd en ook en boel geld.heb ik nu ook genoeg onzin getypt?nu ontopic.
ik zou ze bespelen, allebij en dan gewoon afdingen of een goede inruil prijs voor een andere gitaar regelen.want er kan bijna altijd als jij bloedserieus bent een paar euro af van de prijs en als ze weinig verschillen voor jou en je kiest voor jou de mooiste komt het vast wel goed.you cant go wrong!en have fun

DeiDRagonas
19 mei 2009, 14:08
Dude.. What happened to hoofdletters en spaties.. Is je keyboard stuk?

VanMeekeren
19 mei 2009, 14:10
ik zou voor de epiphone junior gaan.en anders gewoon een richwood.
maar natuurlijk kan je het ook gewoon laten doen dat scheelt jou tijd en ook en boel geld.heb ik nu ook genoeg onzin getypt?nu ontopic.
ik zou ze bespelen, allebij en dan gewoon afdingen of een goede inruil prijs voor een andere gitaar regelen.want er kan bijna altijd als jij bloedserieus bent een paar euro af van de prijs en als ze weinig verschillen voor jou en je kiest voor jou de mooiste komt het vast wel goed.you cant go wrong!en have fun

De dikgedrukte zin had net zo goed helemaal onderaan gekund. :seriousf:

Nee, ik zal eerst de Custom eens testen, deze ligt mooi in de buurt. Als deze me bevalt, ga ik voor deze.

Bedankt, mensen.

Ibanez666
19 mei 2009, 14:17
Een vriend van me heeft een custom uit 72. Das wel een heel erg fijn ding. Fijner dan welke andere nieuwe die ik ooit bespeeld heb. Zelfs fijner dan de Boneyard met Bigsby die voor 4800 Euro in de winkel hing.

stratie
19 mei 2009, 14:23
Jullie branden elkaars mening af...ebn dan kan helemaal niet! het maakt niet uit wat iemand zegt, respecteer zijn punt. HIJ vind die andere les paul beter, dan hoef jij niet met tegen argumenten te komen want HIJ vind hem gewoon beter!

Iedereen heeft een andere smaak, hier word gevraagd om meningen van verschillende mensen. Geef die ook, en laat die bullshit nou eens hier. Je zit heel de toppics te verneuken zo...

Ok ik heb gesproken:cheerup:

universe777
19 mei 2009, 14:25
Even een serieuze Norlin vraag. Niet om Orph op de kast te jagen of whatever.
Zijn de Norlin LP customs met verschillende hals profielen gemaakt?
Een maat van mij heeft er een uit '79. hij is vrij zwaar (understatement) van gewicht, maar heeft een hele dunne hals. Echt bijna een shred nekje.
Nou weet iedereen dat Orph boomstammen het fijnst vindt, maar ik kan me niet voorstellen dat hij dit fijn zou vinden.
Dit exemplaar klinkt ook niet zo vol als dat je van een LP zou verwachten.
Ligt dit aan productie jaar?
ik kan me voorstellen dat dezelfde gitaar met wat meer massa aan de hals een stuk voller/dikker zou klinken.

Les Paul R8
19 mei 2009, 14:41
Even een serieuze Norlin vraag. Niet om Orph op de kast te jagen of whatever.
Zijn de Norlin LP customs met verschillende hals profielen gemaakt?
Een maat van mij heeft er een uit '79. hij is vrij zwaar (understatement) van gewicht, maar heeft een hele dunne hals. Echt bijna een shred nekje.
Nou weet iedereen dat Orph boomstammen het fijnst vindt, maar ik kan me niet voorstellen dat hij dit fijn zou vinden.
Dit exemplaar klinkt ook niet zo vol als dat je van een LP zou verwachten.
Ligt dit aan productie jaar?
ik kan me voorstellen dat dezelfde gitaar met wat meer massa aan de hals een stuk voller/dikker zou klinken.

Het ligt nooit alleen aan het productie jaar of alleen aan een dikkere/dunnere hals. Over het algemeen kan je wel stellen dat een dikkere hals een vollere LP sound geeft. Mijn R8 heeft zo'n dikke hals. Maar Michael AE heeft een R9 met een dunnere hals en die klinkt ook super. Tussen die 2 gitaren is het ook geen kwaliteitsverschil, maar een klein karakterverschil. Brullen doen ze allebei.

Jouw ervaring met die 79 is dus dezelfde als de mijne met Norlins. Waar het precies aan ligt zou ik niet weten. Maar in mijn ervaring klinken ze dus ook wat dunner dan je van een Les Paul zou verwachten.

guitarkid
19 mei 2009, 14:52
Tsja, bij sommige mensen is het inderdaad hearsay, maar ik weet zeker dat dat voor bijv Les Paul R8 niet geldt. Dat mensen op andere fora er een andere mening op na houden, boeiend, het gaat toch om wat jij persoonlijk fijn vindt? Als iemand die norlin dingen nou schel en dun vindt, wat maakt dat dan uit, als jij het maar fijn vindt. Niet iedereen is op zoek naar hetzelfde Orpheo ;).

Trouwens, die betonnen muur komen we bij jou ook weleens tegen, misschien begrijp je de frustratie ;)?

Ok, maar de TS vraagt een mening. Die krijgt hij (niet één, maar honderd..;), o.a. van Orpheo. En blijkbaar is die mening wel bekend bij dit forum.. Tja, da's nou eenmaal zo. Punt is dat TS nog net zo ver is als hij was en dat zal ook wel zo blijven als je vraagt welke gitaar beter is. Het antwoord is: die gitaar die jou het best bevalt. Over smaak valt nou eenmaal niet te twisten, hoe graag we dat hier ook met zijn allen doen. Zo simpel is het. Pannekoek zei het al: proberen !!!
Wat niet wegneemt dat ik mijn 1978 Standard prefereer boven elke nieuwere Standard die ik in mijn handen heb gehad. En dat zijn er echt heel veel geweest de laatste tijd.... :)



EDIT: ohja, misschien handig te vermelden:
Ik zoek een vette, volle, agressieve, bijtende sound. Beetje wat het rauwe JCM800 idee.

BTW, het valt ook niet mee een gitaar te adviseren aan de hand van een versterker-voorkeur :)



Gr. C.

VanMeekeren
19 mei 2009, 15:01
BTW, het valt ook niet mee een gitaar te adviseren aan de hand van een versterker-voorkeur

Niet?! .. Ik dacht dat ik juist wel een goede beschrijving had gegeven van een sound die ik zoek voor mijn band.

Als je het wat meer in de hokjes kant wilt hebben:
GnR / Sykes / Bon Jovi / Whitesnake / Van Halen

gr,

iWishmaster
19 mei 2009, 15:09
Niet?! .. Ik dacht dat ik juist wel een goede beschrijving had gegeven van een sound die ik zoek voor mijn band.

Als je het wat meer in de hokjes kant wilt hebben:
GnR / Sykes / Bon Jovi / Whitesnake / Van Halen

gr,

Ik vind rauw met ballen wel een goede beschrijving (JCM 800 dus). Overigens vind ik dat dat dan weer niet echt bij de bands hoort die je noemt. GnR is een vet Les Paul geluid, maar persoonlijk vind ik het nog vrij liefjes klinken. En Bon Jovi, Whitesnake en van Halen is meer superstrat, daar kan ik me geen Les Paul bij voorstellen ...

VanMeekeren
19 mei 2009, 15:17
Ik vind rauw met ballen wel een goede beschrijving (JCM 800 dus). Overigens vind ik dat dat dan weer niet echt bij de bands hoort die je noemt. GnR is een vet Les Paul geluid, maar persoonlijk vind ik het nog vrij liefjes klinken. En Bon Jovi, Whitesnake en van Halen is meer superstrat, daar kan ik me geen Les Paul bij voorstellen ...

Daarom houd ik ook liever vast aan de JCM800 sound-beschrijving.

Ennuh: Het album 1987 van Whitesnake is wel degelijk Les Paul. ;)

iWishmaster
19 mei 2009, 15:21
Daarom houd ik ook liever vast aan de JCM800 sound-beschrijving.

Ennuh: Het album 1987 van Whitesnake is wel degelijk Les Paul. ;)
Zo goed ken ik mn geschiedenis niet :).
(ik kon nog niet eens lopen in 1987, verklaart misschien het één en ander)

universe777
19 mei 2009, 15:42
Ennuh: Het album 1987 van Whitesnake is wel degelijk Les Paul. ;)
En fokkin' hell wat een sound!:blast:

HaroldA
19 mei 2009, 16:28
Als ik mijn swiss cheese LP std met een tone chamber LP std vergelijk dan klopt de omschrijving van Orph volledig!

Daar komt het feit nog een keer bij dat ik zo'n chambered LP veel te licht vind. Alsof hij van piepschuim is gemaakt: geen "echte" gitaar dus.

Maar: test ze allebei en vel dan pas een oordeel!

Solidkick
19 mei 2009, 17:05
Goed idee om John Sykes weer op te zetten? xD


Ja, goed plan.:ok:

Braindead
19 mei 2009, 21:36
Maar hoe zit het nu met LP's? Ik zit ook te twijfelen er een aan te schaffen en heb er een uit 2002 bespeelt die qua gewicht veel zwaarder aanvoelde als een nieuwe classic of classic plus, had wel een transparante top) Is zo'n 2002 al chambered? Ik vond hem wel lekker klinken maar twijfel wel een beetje. Hij had wel een ronde dikke neck. Kan dat een goede LP geweest zijn of is ie ook al flink uitgehold. Ik vind het ookk altijd moelijk uitproberen als je niet over je eigen versterker speelt.

oh ja, en wat zijn die Gibson tuners onwijs verrot. Je drukt je snaren een paar minuten op bij het spelen en je hele gitaar is ontstemd. Viel me wel zwaar tegen. En wat me verder opviel was dat de pickups beter leken te klinken van deze dan van een 93ér die ik eeerder eens geprobeerd heb. Zijn deze pickups in de studio verandert?

Tjebbe_Z
19 mei 2009, 21:37
Volgens mij zijn ze pas in 2007 ofzo gaan chamberen, mijn les paul stamt, dacht ik, uit 2006, en is sowieso niet chambered!

Sinner1980
19 mei 2009, 22:40
Niks mis met chambered. Ik heb een les paul standard uit 2006 met 50's neck, supergitaar. En wat die tuners tegaat: ze ontstemmen zelden en geloof mij, als ik speel dan misbruik ik mn plank aardig, subtiel spelen doe ik wel op mn strat...

macwilliams
19 mei 2009, 23:10
Gibson is al veel eerder begonnen met gaten in gitaren. Het zgn weight relief. Iig begin jaren '90 enkele daargelaten. De studio's waren een fractie dunner en dus lichter en toen nog de dans ontsprongen.

Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Tjebbe_Z
20 mei 2009, 23:08
weer wat nieuws geleerd vandaag!:cheerup:

macwilliams
20 mei 2009, 23:37
Wat heb je er voor een?

geert1976
20 mei 2009, 23:52
misschien de knuppel in het hoenderhok, maar als je een lichtere gibby wilt, die toch chunky kan klinken, is een SG dan niet een optie?

heb zelf een 67er SG Melodymaker met slechts 1 humbucker, maar die brult toch behoorlijk van zich af, wellicht een tikkeltje scheller dan zijn broer de LP, maar is dit misschien het geluid wat die zoekt?

De bands die de topicstarter opnoemt, hebben op uitzondering daargelaten, nauwelijks gebruik gemaakt van LP's.

Wat ik wel jammer vind als er 1 keer iets over LP's gezegd wordt, dit vaak weer ontaardt in een online knokpartij:soinnocent:

Mijn advies, zoveel mogelijk gitaren proberen, wellicht ook ander modellen van Gibson en wellicht oook ander merken en kijken uit welke gitaar je het geluid haalt, die jij zoekt.

steph
22 mei 2009, 07:52
Helaas heb ik niet veel extreem goede Norlin periode gitaren gespeeld, wel 2 customs gehad, '74 en '81. Allebei niet mijn smaak in tweede instantie...
Buiten de periodes om, een standard is een andere gitaar dan een custom. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn. Alleen daarom zou je al beide gitaren gaan proberen...:chicken:

marhoog
22 mei 2009, 12:05
Ben trouwens wel benieuwd wat uiteindelijk de keuze van de orginele poster is geworden..