PDA

View Full Version : Tonelab ST



pol2711
19 mei 2009, 11:11
Ik kon het weer niet laten maar zag dit nieuwe dingetje voorbij komen en toch maar weer op de bestelknop gedrukt.

http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/tonelab2.jpg

Klein met gelukkig een normale voedingsadaptor ipv die speciale dure. +1

Aangesloten op mijn Atomic buizenbak 50W op de return
http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/tonelab3.jpg
en het klonk......werkelijk nergens naar. Alsof mijn Atomic onder een matras lag.

Dan maar even verder kijken. Achterop zit een knopje met line en drie voicings: amerikaans/brits/vox.
Op mijn PC aangesloten klonk het eigenlijk best wel goed. Beter dan mijn POD X3. Heb ik dan zo'n PC dingetje gekocht voor in de studio oid? Op de buizenbak klonk het niet echt goed. Of was dit dan echt zo'n ding wat je alleen maar als front ipv return kan gebruiken? Leek me niet daar er gewoon AMP modellen ingeschakeld konden worden.
Nou ff verder klooien. Zoals altijd zijn de fabriekspresets ruk. Maar ik probeerde ze allemaal en er zat er niet één bij die me kon bekoren. Wel over de PC maar niet over mijn Atomic. Ach, je probeert een wat. Je hebt er 219 voor betaald en je zet 'm op MP voor 150 en dan is ie zo weg.
Toch maar de handleiding gepakt :dontgeti:
Knopje aan achterkant op brits gezet (aanduiding F) en wat met de CABS gaan rommelen en opeens hoorde ik een opening. Met de presence gerommeld en de opening werd groter (CABS en presence kun je alleen op een speciale manier instellen, die moet je natuurlijk wel even weten).

Nou na drie daagjes verder:
Ik heb lekkere crunchgeluidjes á la Zep, AC/DC, Queen, Nickleback et cetera.
Clean redelijk maar niet echt geweldig. OOk de gain moet je flink terugdraaien om 'm clean te houden. Maar ja, dan staat mijn buizenbak op 75% open, de masterlevel van de tonelab op 10 en ik zit nog op mijn zolderkamer zonder boze buren.
Sologeluid is ook nog ff zoeken. De compressor die er in zit is een lachertje, de Chorus, Phazer, Flanger delay en reverb zijn echter gewéldig. Vind die beter dan van mijn POD X3 maar minder dan de Boss GT-10 dit ik heb gehad.
Boutique overdrive is OK, Orange overdrive en Tube overdrive schel en ongedefinieerd.

Het grote pluspunt is wel dat ik in mijn crunchgebied een goed edefintie hoor van mijn Gibson Les Paul standaard. Wara het bi de POD als snel modderig en één toon werd hoor ik over deze tonelab 6 verschillende snaren. Opcleanen via mijn Gibson gaat goed, beter dan de X3. Bij de X3 blijft alles hetzelfde maar dan gewoon zachter, bij deze wordt een crunch wat cleaner. Groot pluspunt!

Minpunt is wel die twee trapknopjes: terug en heen. Meer smaken zijn er niet. Maar ja, dan had ik maar bij mijn tonelab LE moeten blijven :crazyhappy:

Conclusio: voor mij een lekker geluid in het middengebied. Clean is OK maar wordt té stil, solo is nog zoeken. Blijvertje? Mwaahh.. denk het niet maar wie weet. Ben nog de zolderkamer niet afgeweest, hij moet nog een test krijgen in mijn band. Ik denk dat ie wel overeind zal blijven.

Jimwoud
20 mei 2009, 11:42
Hoe vergelijk je hem met de Tonelab LE, qua sounds.

pol2711
20 mei 2009, 15:09
Ha die Jim,

Sja...ik denk dat de LE wat meer mogelijkheden heeft op effectgebied, meer knoppen om op te trappen, de WAH-klik onder het voetpedaal....sonisch gezien echter nog geen verschil opgemerkt. Er zijn wel meer AMP-modellen (33) itt tot de 16 die de LE heeft. Maar de LE heeft weer een algemene EQ die in te stellen is. ST heeft dat niet wat een gemis is. O ja, de ST heeft eindelijk USB, de ditor daarentegen is weer niet te vergelijken met die van de LE. Je kunt eigenlijk niet spreken van een editor, je ziet alleen een lijst met instellingen die je niet kan wijzigen anders dan copy/paste/delete van de patches. Deep-editing is niet mogelijk.
Tja en verder nog testen in een bandsituatie. Laat wel van me horen.

Colin
20 mei 2009, 21:37
Ik heb ook een ST net gekocht en ben aan het spelen met de mogelijkheden.
Ik speel in de zelfde band als pol2111, maar we wisten niet dat we allebij zo'n ding gingen halen. Dus ben ik erg benieuwd naar de volgende oefen avond :-)

Twee dingen die mij tegen vallen tot nu toe:
Het is kleiner dan ik verwacht had. Ik had aangenomen dat de knopjes op de bovenste rij gewoon VOX versterker formaat waren, maar ze zijn kleiner, dus het hele ding was kleiner dan ik me had voorgesteld. Niet erg, maar de pedaal is dus ook klein.

De up/down knoppen schakelen in stappen van 'een'. Als je de knop ingedrukt houdt, gaat 'ie niet door naar de volgende, volgende, etc. Ook niet wat ik verwacht had en een beetje onhandig. Je kan wel in stappen van 10 om hoog in combinatie met een ander klein knopje, maar niet de toen met je voet.

In vergelijking met het geluid van een Digitech RP 150 is dit veel beter. Maar ik ben nog de geluiden aan het zoeken die ik echt wil. Komt wel goed denk ik.

pol2711
26 mei 2009, 10:11
nou, hij heeft zich prima gehouden in de bandsituatie. Toch heb ik 'm maar weer te koop gezet op MP. Met mijn maat 48 is het toch lastig schakelen. Wilde ik van een crunch naar een solo schakelen zat ik in de tuner :crazyhappy:

Geluid is overigens á la tonelabs: uitstekend. Maar voor band en live prefereer ik toch de grotere maten pedalen.