PDA

View Full Version : Oud vintage Laney cabinet aansluiten.



Fenndangoband
19 mei 2009, 01:15
Hallo iedereen,

Ondanks het interessante "impedantie FAQ-topic" zit ik toch nog met het volgende:

Ik heb onlangs een set oude cabinets op zolder van mijn oom gevist.
Het zijn twee Laney cabinets met elk twee "12 inch" Celestion Green Back speakers.

Ik wil graag één van deze aansluiten op mijn Mesa Boogie DC50 (een 50 watter dus, als ik me niet vergis).

Op die Celestions staat wel het volgende:
- Power Capacity: 20 watt
- Impedantie: 15 ohm

Kan ik deze zonder gevaar op beschadigen van gitaar/amp/speakers aansluiten op mijn Mesa wanneer ik de Mesa-speaker vanuit de 8 ohm naar een 4 ohm plaats en het extern cabinet ook inplug in een 4 ohm ?
Rekening houdend met het feit dat het al om oude cabinets gaat.

Alvast bedankt voor jullie hulp... much appreciated!

cluseau
19 mei 2009, 08:09
Kan ik deze zonder gevaar op beschadigen van gitaar/amp/speakers
Dus je gaat de 8 Ohm speaker aansluiten op een 4 Ohm uitgang en daarnaast de 15 Ohm op de 8 Ohm uitgang?
Kwa impedantie zal het wel kunnen maar ik vrees voor de 20Watt speaker. Let iig goed op de conus uitslag. Zolang dat niet extreem is zal het wel meevallen. Risico voor je gitaar: 0,0. Voor je amp: heel klein. Voor je 20Watt speaker: twijfelgeval al zal in jouw opstelling zeker niet de volle 50Watt door de 15 Ohm worden opgenomen mede door de misaanpassing.

Frans.

Thijssie
19 mei 2009, 08:12
Gewoon beide cabs in de 8ohm aansluiting van je Mesa "prikken"....

cluseau
19 mei 2009, 08:16
Gewoon beide cabs in de 8ohm aansluiting van je Mesa "prikken"....
Is niet verstandig, De vervang impedantie is dan iets meer dan 5 Ohm op een 8 Ohm uitgang. Dat geeft meer risico voor ampbeschadiging! Afwijking naar boven is minder erg dan een afwijking naar beneden.

Frans.

Rinze
19 mei 2009, 08:24
Staat die 15 ohm op de speaker of op de box? Als het op de speakers staat dan is de box bij parallelle bedrading van de speakers 8 ohm.

Als de kast 8 ohm is en de interne speaker ook dan is er toch geen probleem? Allebei op een 4 ohm aansluiting en dan klopt het, lijkt mij.

Moet wel zeggen dat ik over dit soort sommetjes altijd erg twijfel, zeker op afstand. Je weet nooit zeker hoe de boel geschakeld is bij een onbekende amp. Misschien even in de handleiding van je Boogie kijken? Mijn Peavey Classic 30 schakelt bijvoorbeeld automatisch om bij aansluiting van een externe speaker..

Zo'n 2*12 kast kan dan al 40 watt hebben, lijkt me wat dat betreft geen probleem. Ik ga er tenminste vanuit dat je de hele kast ipv één speaker extra aansluit, je beginpost is niet helemaal duidelijk wat dat betreft.

Mooie vondst trouwens, stond er nog meer op die zolder?:crazyhappy:

Thijssie
19 mei 2009, 08:31
Is niet verstandig, De vervang impedantie is dan iets meer dan 5 Ohm op een 8 Ohm uitgang. Dat geeft meer risico voor ampbeschadiging! Afwijking naar boven is minder erg dan een afwijking naar beneden.
Onzin !

Dat geldt voor transistor versterkers, die DC5 is een buizenbak die heeft geen enkel probleem met een 100% mismatch.

Daarbij is er niet eens een mismatch, want die cabs hebben een impedantie van 16 ohm. Als je die doorlust, zit je precies op 8 ohm....

cluseau
19 mei 2009, 08:32
Staat die 15 ohm op de speaker of op de box?

Hmmmm, niet goed gelezen dus

idd staat op de speaker:


Op die Celestions staat wel het volgende:
- Power Capacity: 20 watt
- Impedantie: 15 ohm


Dus jouw verhaal klopt: alles op de 4 Ohm uitgang

Beide cabinets nemen dan de helft van het vermogen voor rekening en aangezien het totale cabinet 40 Watt is gaat het in dit geval prima.

Goed he zo'n discussie!

Frans.

cluseau
19 mei 2009, 08:43
Onzin !

Dat geldt voor transistor versterkers, die DC5 is een buizenbak die heeft geen enkel probleem met een 100% mismatch.
Je bent hier een onzeker iemand met weinig kennis aan het adviseren, dat doe je dan zo juist mogelijk.


Daarbij is er niet eens een mismatch, want die cabs hebben een impedantie van 16 ohm. Als je die doorlust, zit je precies op 8 ohm....
Maar hij zegt duidelijk maar 1 cab te willen gebruiken! Nog ff narekenen!

Frans.

don marco
19 mei 2009, 09:12
Er zijn dus twee '2x12"' cabs..


Daarbij is er niet eens een mismatch, want die cabs hebben een impedantie van 16 ohm. Als je die doorlust, zit je precies op 8 ohm....
Achter op de speakers staat 20W / 15ohm als ik het goed begrepen heb. Dan is de cab niet persé 16ohm e. En die mismatch naar onder is wel schadelijk voor uw amp! Dus wat cluseau zegt is zeker geen onzin!! Naar boven is een ander zaak.
Gij moogt van mijn part uw amp op 4ohm draaien ipv op 8ohm.. Maar verwacht u maar aan geen leuke verrassingen ;)

Fenndangoband
19 mei 2009, 12:17
Staat die 15 ohm op de speaker of op de box? Als het op de speakers staat dan is de box bij parallelle bedrading van de speakers 8 ohm.

Als de kast 8 ohm is en de interne speaker ook dan is er toch geen probleem? Allebei op een 4 ohm aansluiting en dan klopt het, lijkt mij.

Moet wel zeggen dat ik over dit soort sommetjes altijd erg twijfel, zeker op afstand. Je weet nooit zeker hoe de boel geschakeld is bij een onbekende amp. Misschien even in de handleiding van je Boogie kijken? Mijn Peavey Classic 30 schakelt bijvoorbeeld automatisch om bij aansluiting van een externe speaker..

Zo'n 2*12 kast kan dan al 40 watt hebben, lijkt me wat dat betreft geen probleem. Ik ga er tenminste vanuit dat je de hele kast ipv één speaker extra aansluit, je beginpost is niet helemaal duidelijk wat dat betreft.

Mooie vondst trouwens, stond er nog meer op die zolder?:crazyhappy:


Hallo Rinze,
Ik wil dus één Laney cabinet aansluiten op mijn Mesa. In dit cabinet (box) zitten 2 van die speakers verwerkt die parallel geschakeld zijn. Op elk van deze speakers staat geschreven Power Capacity: 20 watt en Impedantie: 15 ohm.
Sorry voor onduidelijkheid.

Op deze zolder heb ik ook nog meegenomen:
- bijhorende Laney amp (valves)
- Jennings Lesly speaker
- Godwyn analoge drumcomputer met bijhorend klavier

Allemaal zeer oud materiaal, die daar zo al bijna een 35 jaar stond te verstoffen.
Vraag me momenteel geen types, dat moet ik nog even bekijken, wat nu niet lukt want zit op m'n werk.

Moet alles eens binnensteken voor een onderhoud, maar lijkt me wel leuk speelgoed ;)

Cheers.

Fenndangoband
19 mei 2009, 12:21
Aan iedereen al bedankt voor de reacties... ik weet het is nogal ingewikkeld (voor mij in ieder geval want heb hier echt geen kaas van gegeten)... Nu doet me de discussie toch nog een beetje twijfelen... is it a "go" or a not "go":soinnocent:. In ieder geval leer ik nuttige dingen bij, waarvoor dank :hippie:.

don marco
19 mei 2009, 12:27
Ok parallel bedraad .. dwz dus dat het cabinet 7,5ohm is.. (8 dus)

Dus als er achterop uw amp staan externe speaker 8ohm dan zou ik em daar maar eens inpluggen he ^^

Toaster
19 mei 2009, 12:33
Je hebt zeer leuk speelgoed gevonden.

Die speakers (20 watt) zijn gewild. Waarschijnlijk is het zelfs nog een Pre-Rola.

Behandel deze speaker met een beetje respect en zet er niet een versterker op die zwaarder is als 30-40 watt.
(op één kast)

Maak eens fotootjes van je spullen en zet ze eens op het vintage versterker gedeelte!

Ik denk ook dat jouw Laney ampje ook een erg vette zoldervondst is.

the sure thing
19 mei 2009, 12:59
Je hebt zojuist de meest gezochte Greenbacks gevonden! Wees er zuinig op. Het is zeker weten pre-rola, omdat in het Rola tijdperk alleen 25W versies zijn gemaakt.

Rinze
19 mei 2009, 13:09
Er zit dus ook nog een versterker bij! Foto's?

humbucker
19 mei 2009, 13:31
Zo'n vondsten zijn toch heerlijk!!
Bij mij gebeurd het jammer genoeg NOOIT! :mad:

Gefeliciteerd!

Fenndangoband
19 mei 2009, 13:43
Bedankt voor de reacties... ik beloof er zeker foto's van te maken en in het vintage gedeelte te zetten. Zal waarschijnlijk overmorgen gebeuren.

Greetz!

Jonas

Thijssie
19 mei 2009, 14:00
Je bent hier een onzeker iemand met weinig kennis aan het adviseren, dat doe je dan zo juist mogelijk.

Maar hij zegt duidelijk maar 1 cab te willen gebruiken! Nog ff narekenen!
Oops! Foutje, verkeerd gelezen, ik zie 20 watt celestions en ga er meteen vanuit dat er 4 in een cab zitten :makeup:

De cabs zullen per stuk dan een impedantie van 8 ohm hebben. Dus OF 1 in de 8ohm uitgang van de dc5 OF 2 in de 4ohm uitgangen....

Bolder
19 mei 2009, 14:24
Ik zou gewoon die Laney amp voor dat Laney cab gebruiken!