Inloggen

View Full Version : Soms vraag ik me af waarom ik de moeite doe.



Wouter J
19 mei 2009, 00:23
Tja, toen ik die Ibanez opknapper Les Paul kocht in Veenendaal in Maart dacht ik een ruwe diamand te hebben gehaald, het is een 1976 "lawsuit edition" welke veel geld opbrengen bij spelers en verzamelaars en ik heb alles uit de kast getrokken om dat ding weer in ere te herstellen.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_1003.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_1084.jpg

Ik heb zeker 300 euro en een hele hoop werk in deze gitaar gestoken, dus ik mocht rustig aan nemen dat het zichzelf zou terug betalen als ik hem weer door verkocht.

Maar de werkelijkheid ligt kennelijk anders. Ik was vandaag in Amsterdam bij Dirk Witte want ik had deze gitaar op hun stand in Veenendaal gekocht en ik wilde graag een leuke deal met ze doen en vooral hun gezichten zien als de gitaar te voorschijn kwam.

De reacties waren heel positief: "Mooi gedaan.", "Daar is wat tijd en geld in gaan zitten.", "Hé moet je eens zien wat hij met die oude Ibanez heeft gedaan, dat ding ziet als nieuw uit."

Maar zodra ik mijn kaarten op de tafel legde en zei dat ik een deal wilde maken betrokken de gezichten plotseling. En ik kreeg te horen dat deze gitaar zelfs na die zeer intensieve make over geen stuiver waard zou zijn. Want: zo werd mij verteld, hij was niet meer origineel en derhalve onverkoopbaar. Toen ik op de man af vroeg hoe veel hij dan waard was, kreeg ik een bedrag te horen dat niet eens de helft was van wat ik een eerlijke prijs vond gezien de tijd, geld en moeite die ik in die gitaar gestoken had.

"Wil je mij dan zeggen dat ik al dit werk voor niets heb gedaan?" was mijn zeer verontwaardigde en om eerlijk te zijn iets te scherp uitgesproken vraag. Toen kreeg ik te horen. "Welnee, je hebt toch lol gehad?" en "Als je er toch niet op speelt dan hang hem gewoon aan de muur" Maar daar ging het niet om, Ik knapte de gitaar op zodat ik hem voor een mooi bedrag weer kon door verkopen en dat diegene die hem van me dan kocht een goed spelend en klinkend instrument in zijn bezit heeft. Ik zei het ze ook, "Een gitaar daar hoort op gespeeld te worden, deze Ibanez heb ik in een klasse instrument veranderd, dat hang ik niet aan de muur als trofee, daar hoort op gespeeld te worden."

Ik verliet de winkel met mijn hart in mijn schoenen, was dan al mijn werk voor niets, als ik niet eens het bedrag wat ik in de restauratie heb gestoken kan terug verdienen, wat voor zin heeft het dan nog?

Gelukkig zag Wouter Driessen, die het spuitwerk van deze gitaar gedaan heeft het zonniger, volgens hem kreeg ik deze gitaar wel voor een eerlijke prijs verkocht.

Maar toch dit ligt mij heel zwaar op mijn maag, mijn zelfbouw gitaar zijn onverkoopbaar en nu blijkt dat een instrument wat ik heb opgeknapt ook onverkoopbaar te zijn. Ik hou van werken met hout, ik ben dol op gitaren, ik ben trots op het feit dat ik na elf jaar bij Jan Knooren al hele mooie instrumenten kan bouwen zonder begeleiding. Maar het levert me geen cent op en dat begint me enorm op mijn ziel te werken.

frankpaul1
19 mei 2009, 00:32
Joh, rustig aan. Die raak je wel kwijt hoor. Maar je moet toch ook nooit naar een winkel gaan om je spullen in te ruilen, daar weet je zeker dat je genaaid wordt. Zet hem gewoon op marktplaats en gitaarmarkt.

barno
19 mei 2009, 00:53
ten eerste: mooie opknapbeurt!! (maar die stoptail moet je toch iets aan doen vind ik, no match)
Verder begrijp ik dat dit rot voor je is maar anderzijds: iedereen weet toch dat zelfbouw/verbouw geen bal opbrengt? Tenzij je idd historisch correct gaat werken en rekening houdt met wat er gewild is enz...

Muzieknono
19 mei 2009, 07:21
Erg mooi gedaan, ben geen LP man maar het lijkt me sterk dat je hier geen mooie prijs voor krijgt, zeker als hij speelt zoals hij er uit ziet.
Ik zou zeker het bouwen niet opgeven.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

espike
19 mei 2009, 07:29
Als je wil verkopen, geldt voor alle zelfbouw: zorg er voor dat je je bouw proces in foto's gedocumenteerd hebt, en dat mensen t ook kunnen zien.
Net zoals bij elke verkoop: het verhaal is altijd de helft van de waarde.

Veel mensen zijn huiverig voor het kopen van zelfbouw, ze kunnen niet zien wat voor tijd er in heeft gezeten, en hoe netjes de bouwer is geweest.
Aan de buitenkant kan je bijv. niet zien of je die gaten nu met plamuur hebt dicht gewerkt, of met hout gevuld hebt.
Daarbij levert het ook gelijk een stuk vertrouwen: als iemand kan zien hoe professioneel je iets aan pakt, gaat ie er automatisch van uit, dat de rest net zo professioneel gaat.

no 1 hops
19 mei 2009, 07:34
@ wouter.
je moet even niet vergeten dat als de winkel hem inruilt zij daaraan weer hopen te verdienen.
zij denken qua inkoop heel anders dan iemand die als toekomstige speler van de gitaar zo'n gitaar wil kopen.

je zal hem vast wel voor een goed bedrag kwijt raken maar zoals bij elke gitaar de klik tussen de gitaar en de koper moet er zijn.
een naam is geen verkoop argument op zich.
net als met auto's , net de verkeerde kleur, verkeerde uitvoering.
verkoop is geduld hebben, net als het vinden je je droom gitaar.

grayfink
19 mei 2009, 07:37
Een winkel geeft sowieso geen goede prijs omdat ze een altijd een grote verkoopmarge willen houden. En dat je al die tijd en moeite erin stopt, dat moet je toch zien als hobby. De intrinsieke verkoopwaarde kan voor jouw gevoel wel hoog zijn, uiteindelijk is het de markt die de waarde bepaalt. Een Ibanez LP met geschroefde hals is 300 tot 400€ waard schat ik. Natuurlijk is je gitaar niet onverkoopbaar, alles heeft zijn prijs en in dit geval is die lager dan je in gedachten had.:chicken:

Yoshida
19 mei 2009, 08:18
Ik ben het eens met bovenstaande reacties: breng je auto naar een merkdealer en je krijgt de cataloguswaarde min een bepaalde marge (meestal €700). Of die marge word berekend over de nieuwe auto, of verdeeld over beide... doet er niet toe.
Historische instrumenten, net zoals auto's, behouden hun waarde wellicht alleen als ze origineel zijn en onbeschadigd. Jouw opknapwerk is zo goed dat het instrument wellicht door de minder doorgewinterde kenners als origineel word beschouwd. Je kan er genoeg mensen mee voor de gek houden maar origineel is ie niet meer. ;)

Naar mijn weten kan je als zelfbouwer alleen verdienen als je bouwt in opdracht, of gewoon inventief bezig bent. Wil niet zeggen dat je geen prachtig werk hebt geleverd; het was duidelijk liefdewerk en zo moet je het denk ik ook beschouwen. Handelaren kijken daar anders tegenaan. Die zien Eurotekens, geen muzieknoten.

gertgert
19 mei 2009, 08:22
dirk witte heeft wel gelijk dat de verkoopwaarde laag is omdat de gitaar niet meer origineel is. voor een verzamelaar is deze gitaar niet interessant.
richt je pijlen dus op bespelers (waarvoor een gitaar ook bedoelt is!) en je zult best een leuke prijs krijgen, maar verwacht geen wonderen. les paul kopieen zijn er in overvloed en een originele ibanez lawsuit koop je voor 450-500 euro. dat ga je zeker niet halen met deze gitaar.

Il_Falco
19 mei 2009, 08:25
Nou, aan je werk te zien mag je voor mij een signaturegitaar maken :stop:
Ik snap de handelaren, maar verkoop die gewoon door op de tweedehandse markt joch, raak je heel makkelijk kwijt!

Edit: Met die signature bedoelde ik dus: mooi werk zo! :)

Ike57
19 mei 2009, 08:29
Rot voor je Wouter. Maar misschien waren je verwachtingen wat te hoog gespannen.
Mijn mening: Als je geen verschrikkelijk goede naam hebt als gitaarbouwer zul je zelden iets verdienen aan een gitaar - dan blijft het hobby.

Laatst heb ik voor mezelf eens uitgerekend wat een zelfbouw gitaar me aan onderdelen gaat kosten. Voor dat bedrag kan ik ook een leuke tweedehandse gitaar kopen. Dat zou me veel moeite besparen.
Waarom ga ik het dan tóch doen? Omdat ik het leuk vind om te doen terwijl ik nu al weet dat het geld gaat kosten. Maar .... iedere hobby kost geld.

Wil je op deze wijze iets gaan verdienen? Dan zul je in opdracht een gitaar moeten opknappen, tegen een vooraf afgesproken prijs.

En ... zo te zien is de eerste opdracht al binnen:

Nou, aan je werk te zien mag je voor mij een signaturegitaar maken :stop: )
Hij vraag zelfs niet wat het gaat kosten! Dus een open eind begroting :D

bagheera
19 mei 2009, 08:38
dat heb je toch super goed gedaan, en ik zeg dan ook weer het zelfde als iedereen.
Verkoop hem op Marktplaats en daar krijg je nog wel wat voor hoor.

Veel geluk :ok:

Rinze
19 mei 2009, 08:42
Lullig inderdaad, maar bij een winkel niet onverwacht. En het vervelende vind ik dat je tegenwoordig met de verzamelwaarde en de gebruikswaarde te maken hebt. Een jaar of 20 geleden was zo'n Ibby 150 gulden waard. De verzamelaars gaan zich ermee bemoeien en de prijzen schieten omhoog, MITS volledig origineel en in uitstekende staat. Ik blijf het idioot vinden. Zo geweldig zijn de meeste Lawsuit Ibbies helemaal niet, tenminste voor zover ik me herinner.

Een gitaar is om op te spelen en ik zal nooit een vintage-man worden, als ik niet aan een gitaar kan prutsen om hem te verbeteren dan steken ze hem maar in hun reet. De mint verzamelaarsobjecten die zoveel opleveren stemmen mij vaak wantrouwig: als een gitaar van 35 jaar oud er als nieuw uitziet dan is er dus nauwelijks op gespeeld en hoe zou dat nu komen..

Maar helaas, de realiteit is dat mensen elkaar achterna hollen en liever bijvoorbeeld een klote Gibson kopen die veel te duur is dan een handgebouwde gitaar van een onbekende bouwer waar hart en ziel van die bouwer in zit. Merkgeilheid en inruilwaarde wegen zwaarder dan de kwaliteit van het instrument. En van de unieke persoon die we allemaal zo graag willen zijn blijft dan ineens een meeloper over..

Just some thoughts over de gitaarmarkt.. Ik kan me goed voorstellen dat je er als prof gefrustreerd van raakt. Een poos geleden was ik bij Rikkers in Grunn en verbaasde me ook weer over de m.i. veel te lage prijzen. Rijk zul je er dus niet van worden. Ik kan me voorstellen dat het wel een enorme bevrediging geeft om zelf kwaliteitsinstrumenten te bouwen. Maar of dat voor jou genoeg is kan ik niet beoordelen..

Yoshida
19 mei 2009, 08:48
Maar helaas, de realiteit is dat mensen elkaar achterna hollen en liever bijvoorbeeld een klote Gibson kopen die veel te duur is dan een handgebouwde gitaar van een onbekende bouwer waar hart en ziel van die bouwer in zit. Merkgeilheid en inruilwaarde wegen zwaarder dan de kwaliteit van het instrument. En van de unieke persoon die we allemaal zo graag willen zijn blijft dan ineens een meeloper over..

Daarom bouw ik mijn gitaren zelf, en alléén voor mezelf... ;)

stijnkenens
19 mei 2009, 09:25
Tja, instrumenten herstellen en door verkopen, is altijd een tricky zaak.
Voor een winkel is dat meestal 'not done'. Omdat zoals hier boven reeds vermeld zij zelf ook winst moeten maken, boven op de uren aan werk.

Voor een bouwer is het soms wel mogelijk, zolang je niet in winst gaat rekenen. Soms kan je er juist je uren uit halen.

Maar die ibanez was wel heel ver heen, eigenlijk.
Als ik een instrument koop, weet ik meestal wel wat de verkoopswaarde is van een volledig origineel model.
Dan hangt het er vanaf hoeveel tijd je er wil insteken: lakken, dan kan je het vergeten, daar steekt zo veel tijd in...

Wat is er nog origineel, en wat kan er nog als origineel door gaan.

En dan is het wachten op de persoon die niet perse geeft om een originele gitaar, maar die gewoon de sound en bespeelbaarheid goed vindt, en die een droom gitaar wil betalen.

De vintage markt is echt om zeep door de verzamelaars: Een gitaar met originele fretten (maar volledig ingesleten, en dus onbespeelbaar) is meer waard dan een waarbij een fretjob is gedaan (vlakken of vervangen)
En dan mag het door nog zo'n goede vakman gebeurd zijn: ze is niet meer origineel.

Begrijpe wie begrijpe kan ...


s

Bram+
19 mei 2009, 09:39
Ik heb zeker 300 euro en een hele hoop werk in deze gitaar gestoken, dus ik mocht rustig aan nemen dat het zichzelf zou terug betalen als ik hem weer door verkocht.

Als ik het nog niet gezegd had in je andere thread: je hebt met deze gitaar echt klasse werk afgeleverd! Ziet er goed uit.

DW doet in principe niks verkeerd aangezien dit zo overal gebeurt. Als jij verwacht dat ze die gitaar kunnen verkopen voor 400 euro bij wijze van spreken, dan geven ze jou daar waarschijnlijk maximaal 200 voor. Meer risico gaan ze niet lopen.

Wat betreft dat geld en tijd, als 'hobbyist' krijg je denk ik nooit je uren uitbetaald, afgezien van de 'ervaring' die je rijker bent, mag je inderdaad blij zijn als je je materiaalkosten eruit krijgt. Ik weet niet wat je in gedachte had om te ontvangen voor de gitaar, al dan niet bij DW, maar als je 300 euro uit die gitaar weet te slepen via marktplaats, lijkt me dat voor jou ook een nette prijs toch?

BosaBoss
19 mei 2009, 09:45
Ben onlangs naar de shop geweest om een gitaar in te ruilen (wat ik uiteindelijk niet heb gedaan) en ze vertelden mij daar dat je praktisch nooit meer dan de helft van de nieuwprijs ervoor terug krijgt, als je hem inruilt bijvoorbeeld bij aankoop van een andere.

De winkel moet natuurlijk winst maken en kan zowieso nooit de volledige nieuwprijs vragen voor een tweedehands gitaar.

Zoals nog wat mensen al gezegd hebben, zou ik hem gewoon op enkele veilingsites plaatsen en dan krijg je zeker nog wel dat bedrag dat je wil.

G.G.
19 mei 2009, 12:09
ja, dat is schrikken Wouter, maar je had het kunnen verwachten. Bij een winkel is je gitaar niets waard en ik schat dat ze er 100 a 125 voor wilden neertellen, meer niet.

Op marktplaats denk ik dat je 250 kan vangen, meer niet, maar dan moet je wel geduld hebben, veel geduld! Je moet iemand treffen die precies datgene zoekt.

Mijn roze strat (zie sig heb ik ook al maanden), mocht voor 250 weg (en alleen de materiaalkosten waren al behoorlijk hoger. Kijk ook eens naar de review van Ricktekent die hem een weekendje meegenomen heeft. Heb de aanpassingen gedaan die hij aangaf (frets zijn nu goed afgrond. Hij staat in E ipv Eb, met een 0.10 set ipv de 013-060 set die veel mensen afschrikt. Actie is nu heel laag). En nog heb ik hem staan. Waarom? Zelfbouw, als het niet in opdracht is, is geen f#ck waard.

Moet je dan stoppen met bouwen? Nee, je bouwt voor jezelf en voor je plezier. Wil je geld verdienen, kan je beter kranten gaan bezorgen, dan verdien je per uur nog meer.

Jij kan met hout werken, een ander kan weer solderen etc. Misscien zit een pedaaltjes bouwer of ampbouwer in hetzelfde schuitje en heeft die net een even onverkoopbare versterker opgeknapt, kan je met geslotenbeurs oversteken. Hou die optie open.

Daarom heb ik mijn roze strat in mijn sig op die manier aangeboden. Misschien is er een knutselaar die weerstanden, trafo's en zooi heeft liggen en die denkt: "Ik bouw wel wat leuks in die combo en we zijn allebei blij".

Mijn advies, doe die LP niet voor een prut bedrag weg, maar wacht op een liefhebber die persé die LP wil hebben, trek hem het vel over de oren :dontgeti: of kijk of je wat kan "regelen".

JurjenYarr
19 mei 2009, 12:39
G.G. die strat van jou vind ik er echt super uitzien hoor! en wat ik er zo over gelezen heb, zou ik die 250 er zo voor neerleggen!
het is dat je zo ver weg woont..

Fendergast
19 mei 2009, 13:54
Professionele job. De gitaar ziet er gewoon goed uit. Maar ik vrees dat je rechtlijnigheid waarschijnlijk de oorzaak is van je desillusie. Je wilt de hoofdprijs zonder de afzetmarkt te kennen. Ik zou hem houden toch leuk voor je collectie als aandenken aan de noeste arbeid:strat:

Robdop
19 mei 2009, 14:06
@ G.G :ik dacht dat ie al verkocht was joh:|
echt waar, als ik geld heb wil ik nog een handgemaakte gitaar door een gitaarnetter. och als ik eens geld had, dan had ik nu een roze strat:mmmm:
suc6 ernog mee.

Kaboemba
21 mei 2009, 09:01
Tja het meeste is al gezegd, gezien het werk is de prijs misschien (en zeker in jouw ogen) terecht.
Alleen daar heeft de markt totaal geen boodschap aan, daarnaast ligt die markt ook nog redelijk op zijn gat.
Op dit moment krijg je de meest belachelijke reakties op advertenties, de meeste het atnwoorden niet waard.
Geduld is alles wat je kan doen en dan nog ligt 450 euro heel moeilijk.
Er is gewoon ontzettend veel keus voor vrij weinig geld op het moment, de prijzen liggen zeker 20/30 procent lager dan een jaar geleden.

Als je in bent voor een ruil liggen daar misschien nog wel de mooiste kansen.

Hedge
21 mei 2009, 19:40
Dit zijn de niet leuke dingen, maar wel de praktijk. Mijn eerste zelfbouw is getaxeerd op een geluidtechnische waarde van rond de 1.500 euro. Waarde voor de markt ergens rond de 200 a 300 euro. Het hout was zelfs duurder.

Verder is het tij voor het verkopen van gitaren naar mijn idee fiks achter uit gegaan het laatste jaar. Ik heb vorig jaar een Takamine verkocht voor 475 euro. Exact dezelfde gitaar kan ik nu niet aan de straatstenen kwijt.

frekie
24 mei 2009, 11:35
Ik ben bezig met een hardtail Ibanez RG projectje. Ik heb het heel eenvoudig gehouden, GFS elementen, no name hardware en toch zit ik al op 300 euro. Daar heb je ook een nieuwe RG321 voor.

Zelfbouw is een leuke hobby, op zijn best kom je uit de kosten. Als die Ibbie LPC net zo goed speelt en klinkt als ie er uit ziet heb je een goede daad verricht waar je trots op kan zijn. Als ik teveel geld en te weinig gitaren had :cheerup:zou ik hem zo van je kopen. De markt ligt idd op zijn gat dus geduld is een schone zaak.

Rinze
24 mei 2009, 11:43
Ik ben bezig met een hardtail Ibanez RG projectje. Ik heb het heel eenvoudig gehouden, GFS elementen, no name hardware en toch zit ik al op 300 euro. Daar heb je ook een nieuwe RG321 voor.

Zelfbouw is een leuke hobby, op zijn best kom je uit de kosten. Als die Ibbie LPC net zo goed speelt en klinkt als ie er uit ziet heb je een goede daad verricht waar je trots op kan zijn. Als ik teveel geld en te weinig gitaren had :cheerup:zou ik hem zo van je kopen. De markt ligt idd op zijn gat dus geduld is een schone zaak.


Is mijn ervaring ook, heb twee gitaren geassembleerd, kosten tussen de 300 en 400 euro per stuk. En dat om eens te kijken wat er met goedkope onderdelen mogelijk was. Nu liggen de bedragen zelfs alweer hoger omdat ik toch de elementen geupgrade heb, GFS doet het voor mij net niet. Mocht ik ze weer willen verkopen dan krijg ik dat er nooit voor terug, denk misschien 150 tot 200 euro per stuk. Als je dan je uren mee gaat rekenen komt je nergens.

Ik snap heel goed dat het in het geval van TS anders ligt, bij mij is er geen sprake van om er mijn werk van te maken. Ik heb er gewoon lol in en speel met veel plezier op die gitaren.

Ik wist trouwens niet dat de markt op zijn gat ligt, betekent dat dat de prijzen dalen? Ik zie dat namelijk nog niet op GM en MP. Of is het net als met de huizenmarkt zo dat mensen toch hardnekkig vasthouden aan de oude prijzen?

frekie
24 mei 2009, 11:49
De vraagprijzen zijn misschien niet gezakt maar er is veel aanbod en er wordt nix geboden. Wacht maar tot na de "bouwvak" dan gaan de echte klappen vallen.

Zelfbouw en zelf samenstellen van gitaren is wel lollig natuurlijk. Het bezig zijn met je handjes en het plannen, surfen, kijken, vergelijken en bestellen van de onderdelen. Het uitpakken van de aangekomen pakketjes, net Sinterklaas maar dan het hele jaar door :hippie:

dickie
29 mei 2009, 18:03
Ja, wat moet je zeggen...
Wouter was gisteren ook bij ons (Muzikaza, Roermond) met deze gitaar...
Het spuitwerk, moet gezegd worden was zeker erg netjes gedaan! Echter wat je op bovenstaande foto niet ziet is: een scheur in de kop (wel gelijmd, maar niet strak afgewerkt...) Verder hebben de fretjes zoveel play-wear dat er geen enkele winkel hem zo met succes zal verkopen voor een redelijke prijs. Heb Wouter er ook op gewezen dat wanneer je een gitaar als dit in ere wilt herstellen, je dit soort zaken ook moet fatsoeneren!
Kortom: ik zie de restauratie van deze gitaar als niet af... Vandaar dat ik deze gitaar (in deze staat) ook absoluut niet ga inruilen!
Ja, en zaken moeten inderdaad marge maken - vergeet niet, voordat je een gitaar weer verkoopt moeten er nieuwe snaren op, afstelbeurt en je moet occasion-garantie geven. Dit alles kost in feite gewoon geld.
Vandaar: Marktplaats is meestal gustiger voor de verkopende partij...

@Wouter: geef niet op en maak de klus eerst maar eens af! Alles kumt goot!

get zappad
29 mei 2009, 22:29
laat je zelf niet gek maken. al die lulhannessen die jouw handgemaakte gitaar als minderwaardig zien, die weten zelf niet eens aan welke kant ze een zaag of hamer moeten vasthouden!!!! ben trots op je eigen werk, ook al krijgt het op het moment niet de waardering die het verdient. ga zo door.

oknarb180
2 juni 2009, 23:20
Hey Wouter,

Mooi behaald resultaat. Jij denkt op dat moment als verkoper en een ander denkt als inkoper. En de overeenkomst ligt daar meestal wel tussen alleen bij gitaarbouw meestal nooit in je voordeel.
Verdienen aan zelfbouw, dat is voor maar weinig mensen weg gelegd.

Hij is wel gaaf geworden, maar inderdaad, de stoptail...

vr.gr.

Branko