PDA

View Full Version : Gitaarsnaren



joonepoon
18 mei 2009, 19:52
Lach me alsjeblieft niet meteen uit, ik weet zelf dat deze vraag erg dom is, maar.. Wat zijn de beste snaren om op mijn akoestische gitaar te zetten? Het is een westerngitaar, met een vrij brede hals. Ik heb nu het probleem dat de snaren zo strak zitten dat spelen zonder pijn, ietwat ingewikkelde akkoorden, en bends bijna onmogelijk zijn. Ik heb zo'n voorgevoel dat ik op mijn gitaar te dunne snaren heb zitten, en dat ze daarom zo strak gespannen zijn. Maar wat voor snaren zou ik erg dan op moeten zetten?:)

Jedeel
18 mei 2009, 20:33
Ik heb nu het probleem dat de snaren zo strak zitten dat spelen zonder pijn, ietwat ingewikkelde akkoorden, en bends bijna onmogelijk zijn. Ik heb zo'n voorgevoel dat ik op mijn gitaar te dunne snaren heb zitten, en dat ze daarom zo strak gespannen zijn. Maar wat voor snaren zou ik erg dan op moeten zetten?:)

Is geen domme vraag hoor.
Hoe dikker je snaren worden des te meer trekkracht wordt er op de hals uitgeoefend. En dikkere snaren spelen doorgaans toch zwaarder, bij barré-akkoorden b.v.
Vaak is de gitaar afgesteld op een bepaalde dikte v.d. set.
Misschien is de pijn in je vingertoppen gewoon normaal waar je 'even' door heen moet. :-)
Een akoest speelt sowieso zwaarder dan een elektrische.

bagheera
18 mei 2009, 20:47
Wat ik nu ga zeggen wordt denk ik niet vaak gedaan maar voor mij werkt het.
Ik zet geen akoestische snaren op mijn akoestische gitaar maar elektrische gitaar snaren, en dan wel de d'addario 010 set en dat geeft mij het geluid dat ik nodig heb.
Is heel makkelijk spelen ook wel.

rijsberman
19 mei 2009, 01:25
Je hebt ook akoestische .010 setjes hoor, bijvoorbeeld extralights van Martin. Heb ik ook op mijn backpacker. Kijk maar op lordofthestrings.nl: http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/C.F.-Martin-M-530/09030120.html

Bloodline
19 mei 2009, 01:54
Altijd Elixer gebruiken.

Beste snaren ooit, voor zowel akoestisch als elektrisch.
Bewijs: Ik ben afgelopen begin maart op tour geweest met mij band, sindsdien heb Ik mijn snaren niet vervangen.
En ze glimmen en klinken nog steeds of ze nieuw zijn. Ik kan wel foto's maken voor je. Dingen zijn geweldig.
http://www.gitaarsnaren.com/epages/61727956.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61727956/Categories/"AC%20GTR%206"/Elixir

Muzieknono
19 mei 2009, 06:46
Ik denk dat het toch een kwestie is van meer spelen en eelt kweken, de kracht in je vingers moet ook toenemen en dat gaat "spelenderwijs".
Mvgr. Dirk Jan :B

Flipkoos
19 mei 2009, 11:44
En als je elixirs overweegt...ff uit Amerika kopen.
Is inclusief verzendkosten nog een stuk goedkoper dan hier. (bijv. nekymusic)

FruscianteFan
19 mei 2009, 12:09
Altijd Elixer gebruiken.

Beste snaren ooit, voor zowel akoestisch als elektrisch.
Bewijs: Ik ben afgelopen begin maart op tour geweest met mij band, sindsdien heb Ik mijn snaren niet vervangen.
En ze glimmen en klinken nog steeds of ze nieuw zijn. Ik kan wel foto's maken voor je. Dingen zijn geweldig.
http://www.gitaarsnaren.com/epages/61727956.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61727956/Categories/"AC%20GTR%206"/Elixir
Los van de vraag of je gelijk hebt of niet (ik hoef geen snaren die erg lang meegaan, ik breek ze op een gegeven moment toch wel), dit is totaal niet relevant voor de topicstarter.

Welk merk snaren je gebruikt, maakt weinig tot niets uit voor hoe zwaar het speelt. Als je nog niet zo lang speelt, zou je kunnen proberen om een tijdje te wachten met andere snaren. In het begin kreeg ik de dunne (.009) snaren op mijn gitaar geen hele toon opgedrukt. Inmiddels kan ik ook op dikkere snaren (meer spanning, dus zwaarder spelen) veel verder dan dat opdrukken.

Maar misschien is het voor je motivatie, plezier etc. wel beter om inderdaad eens andere snaren te proberen. Al denk ik dat het tegen kan vallen, omdat je moeite hebt met ingewikkeldere akkoorden (voorbeeld?). Dan denk ik dat het eerder het geval is dat de snaren te hoog staan (dwz, je moet ze verder indrukken om ze tegen de fret aan te krijgen). Grappig genoeg komen de snaren wel weer lager te staan als je dunnere snaren erop zet: dunnere snaren leveren minder spanning op bij dezelfde toonhoogte. Ze trekken daardoor minder hard aan de hals, die dan weer wat rechter staat.

Bloodline
19 mei 2009, 14:32
Ik had de start topic tekst niet helemaal afgelezen.
Ik zag wat voor snaren moet ik op mijn akoestisch etc etc.

joonepoon
19 mei 2009, 20:01
Heel erg bedankt voor jullie reacties!:D Ik ga denk ik maar eens een setje elektrische snaren(heb ik toch nog liggen) op mijn akoestische gitaar proberen!:) misschien dat dat helpt;-) Mijn Topkam en brug zijn niet verstelbaar, dus is er nog een manier om mijn aktie te verlagen? Ik speel toch wel een poos gitaar(4jaar), maar ik blijf er op deze gitaar last van krijgen! De E, A en D snaar zijn op de 1e fret bijna helemaal niet in te drukken, en van de onderste snaren krijg ik op een gegeven moment zelfs blauwe plekken op mijn vingertopjes...! Misschien ligt het aan mijn gitaar zelf? Of denken jullie dat ik echt andere snaren moet proberen?

Portel
19 mei 2009, 21:16
Heel erg bedankt voor jullie reacties!:D Ik ga denk ik maar eens een setje elektrische snaren(heb ik toch nog liggen) op mijn akoestische gitaar proberen!:) misschien dat dat helpt;-) Mijn Topkam en brug zijn niet verstelbaar, dus is er nog een manier om mijn aktie te verlagen? Ik speel toch wel een poos gitaar(4jaar), maar ik blijf er op deze gitaar last van krijgen! De E, A en D snaar zijn op de 1e fret bijna helemaal niet in te drukken, en van de onderste snaren krijg ik op een gegeven moment zelfs blauwe plekken op mijn vingertopjes...! Misschien ligt het aan mijn gitaar zelf? Of denken jullie dat ik echt andere snaren moet proberen?

Je kan je snaren eraf halen, je brug eraf halen en een stukje ervanaf schuren. Dat heeft mijn leraar eens tegen me verteld, al zou ik zo in ene niet weten hoe je je brug 'even' uit je gitaar kan halen, om hem er daarna weer in te zetten.

YoJorisss
19 mei 2009, 21:27
Dit is wel vaag. Ik speel ongeveer 3-4 maanden gitaar en moet zeggen dat ik een aardig laagje eelt op mijn vingers heb. Als ik speel, krijg ik wel 'groeven' in mijn vingers, dit gaat pijn doen als ik tot een uur ofzo door speel. Volgende dag kan ik gewoon weer verder gaan. Van blauwe plekken is totaal geen sprake....ga met dezelfde vragen even naar een goede muziekwinkel en ik weet zeker dat ze je daar goed kunnen helpen. Misschien heeft je gitaar idd wel een afstelbeurt nodig..wie weet.

joonepoon
19 mei 2009, 22:10
Ik denk inderdaad dat ik even langs de lokale muziekwinkel ga, aangezien ik er op mijn andere gitaren helemaal geen last van heb! Alsnog bedankt!:)

rijsberman
19 mei 2009, 23:12
Je kan je snaren eraf halen, je brug eraf halen en een stukje ervanaf schuren. Dat heeft mijn leraar eens tegen me verteld, al zou ik zo in ene niet weten hoe je je brug 'even' uit je gitaar kan halen, om hem er daarna weer in te zetten.

De brug zit los, wordt op z'n plek gehouden door de snaren.

Git Aar
21 mei 2009, 17:28
Goedkope gitaartjes hebben een brug die vastgelijmd zit. Dat zou je idd de snaren eraf moeten halen om de brug bij te schaven. Kijk wel uit, want als je er teveel vanaf schaaft moet je alsnog de brug eruit hakken om er een nieuwe in te zetten.