PDA

View Full Version : Eerste projectje, een Ruby amp



Snijdie
18 mei 2009, 19:08
Op het forum had ik me ingelezen over kleine amps, en zelfbouw effecten. Het leek me leuk om zelf ook wat te maken. Het was weer een 5 a 6 jaar dat ik gesoldeerd had, en ik ben nooit verder gekomen dan weerstandjes en fietslampjes. Maar toch wilde ik het weer eens proberen.

Een ampje leek me het leukste, en de schakelingen vielen me alles mee. Mijn keuze is gevallen op de Ruby amp, deze zag er in mijn ogen het gemakkelijkste eruit :). Dit topic is mede om wat ervaringen te posten, zodat andere beginners inspiratie op kunnen doen.


Van het forum had ik veel goede verhalen gehoord over Newtone, daar heb ik alles besteld. Binnen no time was mijn bestelling binnen. Hulde voor Newtone!


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YUCSRCWF.jpg

Deze bestelling kostte me een 42 euro. Ongeveer 10 euro voor materiaal, 24 euro voor de toebehoren, en de rest waren verzendkosten.
Wat me meteen op- en tegenviel was de grote van de componenten. Met al die close up foto's lijken de onderdelen nog iets, maar zo voor m'n neus vond ik ze maar verrekte klein...


Het solderen begon eerst een beetje onwennig, maar het viel me alles mee. Nu dat ik wat ouder ben, heb ik meer geduld om te solderen. Eerst ben ik begonnen met de onderdelen die wel wat konden hebben. Mocht het niet goed gaan met solderen, dan zou ik niet meteen het onderdeel te heet stoken.
Na een twee uurtjes solderen zaten de knoppen, LEDje, 8-pins brug etc vast. Vandaag wilde ik de weerstandjes en condensatoren solderen. Tijdens het solderen kwam ik erachter dat ik niet goed genoeg over de lay out had nagedacht. Het printboardje had ik ruim genoeg besteld, maar alles zit er niet echt efficient en overzichtelijk op. Op het laatst was ik bijna de kluts kwijt. Maar toen bleek ik al bijna klaar te zijn. Al laatste had ik een kleine sateliet-speaker van een el cheapo 5.1 setje aangesloten.

Het moment was aangebroken, om hem aan te zetten. Stiekem hoopte ik dat ik iets zou horen. Ruis, brom, whatever, als het maar een teken van leven zou geven. OneSpot aangezet, en.... niets. Grrrr
Per ongeluk stootte ik tegen de stekker aan, en toen deed hij het. Blijkbaar zit een verbinding niet goed vast.



Het geluid is niet echt wat ik verwacht had. Het doet het wel, maar niet zoals op de youtube filmpjes.
Mogelijke oorzaken die ik zo 1,2,3 kan verzinnen zijn:
1) Ik heb ergens een 82nF condensator gebruikt, ipv de 100nF (ivm verkrijgbaarheid)
2) Ik heb een LM386N-4 gebruikt, terwijl dat misschien een LM386N-1 had moeten zijn (??). In dat geval is het vermogen van de IC groter, en zal ik de schakeling moeten aanpassen (alles doorrekenen met de wet van Ohm). Of ik kan alsnog een LM386N-1 bestellen.




Veels te veel blabla, hier zijn de foto's :hippie:


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HYRGCRSB.jpg

Mijn speciale gave van een rare indeling maken is hierboven goed te zien :cheerup:.




http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JJB7RHEJ.jpg

Iets overzichtelijkere foto.



http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YGXDPFKH.jpg


Detail foto van mijn gepruts :chicken:

Nico2
18 mei 2009, 20:33
Ik zit er al een tijdje over te denken ook zo iets te gaan maken. Ik denk dat ik eerst de plus distortion van newtone ga maken, en daarna net zo iets als dit ampje. Wat voor draad heb je gebruikt om aan de onderkant alles aan elkaar te sloderen? En kan het niet aan het slechte speakertje liggen dat hij niet zo geweldig klinkt? Daarnaast gaaf project hoor! Classe :cooler:

Snijdie
18 mei 2009, 23:11
Aan de onderkant zijn de omgebogen draden van componenten.

Vanavond had ik nog een andere speaker geprobeerd, maar dat was geen succes. De stroomvoorziening haperde, maar door een beetje extra tin is dat verholpen :seriousf:.




Nu zit ik alleen nog met de mate overdrive. Volume helemaal open, gain dicht, tonepot op mijn gitaar half dicht en er komt al een flinke overdrive uit. Een potmeter verder open draaien zorgt voor een behoorlijke distortion. Maar het word al snel een lelijke distortion. Iemand tips hoe ik het geheel cleaner kan maken? Of in welke richting ik het beste kan experimenteren? Tussen de IC en gain-knop zit geen weerstand, dus ik kan niet gemakkelijk wat spelen met verschillende weerstandwaardes. Het bereik van de speaker is 200Hz - 20.000kHz, ruim genoeg dus :soinnocent:.

Nico2
18 mei 2009, 23:45
heb je voor de gain een lineare en voor de volume een logaritmische pot gebruikt? Anders zou ik het ook niet weten, ik ben nog echt een leek wat dit betreft :p

HaroldA
18 mei 2009, 23:52
Phoe, ben ik ff blij dat ik met stripboard werk als ik jouw printje zie... :soinnocent:

Heb je trouwens bewust voor 'experimenteer/gaatjesprint' gekozen?

http://electro-music.com/forum/phpbb-files/ruby_158.gif

Snijdie
19 mei 2009, 11:55
@ Nico: beide potmeters zijn Lineair.
@ Harold: het was onwetenheid... Als ik het door jouw geposte plaatje eerder had gezien, dan had ik het wel anders aangepakt. Na het posten van plaatjes wees een vriend me al subtiel op het bestaan van die breadboarden :).