PDA

View Full Version : Line 6 UX-1 microfoon



Nemo
18 mei 2009, 16:29
Hallo, ik wil deze vakantie aan de slag gaan met het opnemen van mijn zelfgeschreven nummers en dergelijke. Ik heb alvast een Line 6 UX-1 aangeschaft. Nu vraag ik mij af of iemand nog wat tips heeft wat betreft een redelijke microfoon (mag niet te duur zijn) die ik op de line 6 kan aansluiten.

J-sus Rulez
18 mei 2009, 16:42
wat is niet redelijk duur? 50€? 150? zit veel verschil in, en wat wil je opnemen?

AvU
19 mei 2009, 19:14
Voor gitaar: Shure Sm57, voor een kleine €100,-- heb je een zeer goede microfoon om gitaar, snare of andere instrumenten op te nemen, minder geschikt voor zang maar het is mogelijk mits je een plop filter gebruikt. Voor zang: Shure Sm58, maar minder geschikt voor gitaar

bert k
19 mei 2009, 19:18
SM 58 is prima geschikt voor gitaar. Heeft hetzelfde kapsel als de SM57, als je het eender wil laten klinken, schroef je het bolletje van de 58 af, klinkt ie als een 57.

Han S
19 mei 2009, 19:47
Voor gitaar: Shure Sm57, voor een kleine €100,-- heb je een zeer goede microfoon om gitaar, snare of andere instrumenten op te nemen, minder geschikt voor zang maar het is mogelijk mits je een plop filter gebruikt. Voor zang: Shure Sm58, maar minder geschikt voor gitaar

Ik weet niet hoe je daar bij komt. Bert zegt het al, er is geen verschil tussen de 57 en da 58 anders dan het bolletje en de 57 kun je prima voor zang gebruiken, wordt ook veel gedaan en zonder plopkap.

Nemo
24 mei 2009, 17:14
Uhm, ik zoek eigenlijk geen goede microfoon voor zang. En die ook een beetje in de prijsklasse zit van 50-100 euro. Voor gitaar is hij niet echt nodig, want die kan ik aansluiten op de line-6 ux-1

J-sus Rulez
24 mei 2009, 18:03
de standaard: Shure SM58, of hij nu de beste is...

Han S
24 mei 2009, 18:24
de standaard: Shure SM58, of hij nu de beste is...

Voor op het podium wel dus, maar in de studio zal een SP B1 of een dergelijke microfoon van andere merken beter presteren en die kosten ongeveer net zoveel.

vulvasonic
7 juni 2009, 05:39
De UX1 maakt (meen ik) ook gebruik van een aantal simulaties van veel gebruikte zangmicrofoons. In hoeverre zijn die van invloed op de kwaliteit van de (echte) gebruikte microfoon?

Deze vraag is uiteraard gericht aan hen die er ervaring mee hebben.

Het onderwerp interesseert me namelijk wel, daar ik een redelijke microfoon heb, zij het niet van een hoogwaardige kwaliteit. En ik weet uit ervaring dat een goede microfoon een verschil kan maken van dag en nacht. Bovendien is niet iedere stem geschikt voor bepaalde type microfoons, hoe goed ze ook zijn (ik sfeer bij gevoelige mics die zo heerlijk meeknisperen :seriousf: ).

Nemo
30 juni 2009, 20:58
Mijn budget is iets gekrompen dus ik vroeg me af of de Behringer C1 ook op mijn Ux-1 aangesloten kan worden, dat is een condensator microfoon.

Solidkick
30 juni 2009, 21:47
De UX1 maakt (meen ik) ook gebruik van een aantal simulaties van veel gebruikte zangmicrofoons. In hoeverre zijn die van invloed op de kwaliteit van de (echte) gebruikte microfoon?


Close. De gearbox heeft simulaties van een aantal mic pre-amps.
Werkt best ok voor snelle demo opnames. Heb het met diverse mics geprobeerd en er viel altijd wel wat bruikbaars uit te halen.

@Nemo: Correctie, kan niet, de UX1 heeft geen fantoom voeding.

fivelastwords
1 juli 2009, 10:40
Los van het feit dat je kennelijk geen phatom power op de UX1 hebt, moet je NOOIT(!!!!) de C-1 van Behringer kopen. Was de eerste mic die ik had en hij klinkt verschrikkelijk. Heel penetrant hoog, niks van warmte, erg dun... Neem dan de B-1 van Behringer. Verschil als dag en nacht in kwaliteit.

Wat betreft die UX1 en phatom power... Als je toch persé condensators wil gebruiken in combinatie, kan je dus ook zoiets (http://www.thomann.de/nl/millenium_pps2.htm) kopen. Levert phantom power aan de mic voor hij de geluidskaart ingaat. Werkt prima.

Nemo
2 juli 2009, 17:50
Okee, bedankt voor het advies. Maar in de ux-1 zit zo te zien niet een normale jack ingang voor de microfoon. Wat voor ingang is dat dan wel en kan elke microfoon daar op aangesloten worden dan? (geen condensator microfoons dus)

fivelastwords
3 juli 2009, 11:57
die zit er wel op hoor, vooraan links:

http://line6.com/podstudioux1/

Gewoon een XLR-ingang. Kun je dus elk type microfoon op aansluiten. Alleen om condensators die phantom power vereisen te gebruiken moet je zo'n extra boxje kopen.
Kun je misschien beter nog meteen voor de UX-2 gaan...

Nemo
4 juli 2009, 00:12
Okee, thanks voor het noemen van de naam van die ingang, zo kom ik weer wat verder. Ben toch blijkbaar toch nieuw in het "geluid-wereldje". Ik heb hier thuis een zangmicrofoon liggen, een Sennheiser E 855, dat is een redelijk goed dingetje, alleen niet zo'n echte studio-microfoon. Kan die alsnog goed te pas komen bij het opnemen van zang met m'n ux-1?

fivelastwords
5 juli 2009, 02:36
Gewoon aansluiten en luisteren. Als het in jouw oren goed klinkt, dan doet ie voor jou de truc. Als dat niet het geval is, zoek het forum dan even door op topics over zang microfoons. Is al aardig wat over geschreven. Have fun!