PDA

View Full Version : Ben jij links of rechts benig? (wah/volume/expressie)



HaroldA
18 mei 2009, 13:42
Dames, Heren,

Wat mij opvalt in het "post foto's van je pedalboard"-topic is dat bijna iedereen de wah, volume en andere gaspedalen aan de rechterzijde van het bord plaatst.

Ik ben zelf beginnend wah'er, maar omdat ik rechtshandig ben heeft mijn linkerbeen meer ruimte om gas te geven dan mijn rechter en ben ik dus geneigd om de wah aan de linkerkant te plaatsen...

Hoe zit dat bij jullie? Hebben jullie bewust voor een been en/of plaatsing op je bord gekozen? :seriousf:

Chroxy
18 mei 2009, 13:45
tjah; leuke vraag!

Ik zelf ben ook rechtshandig, rechtsbening, maar links-wahig!.. Mijn gitaar hing vroeger vrij laag en rustte op mijn rechterbovendij, dus wah'en vond ik handiger links. Zodoende had ik ook altijd problemen met multieffecten, gezien ze hier rechts zitten.

Hij staat dus nu bewust links op mijn pedalenkist, enigssinds onhandig, gezien de pedalen hun input meestal ana de rechterkant hebben, maar owke..

iWishmaster
18 mei 2009, 13:51
Rechtshandig -benig en wahig (leuk woord voor de taalnazi's trouwens). Ik wah ook wel eens met links, maar dat gaat wat minder gecontroleerd (te schokkerig). Kwestie van wennen ook denk ik. Nooitover nagedacht trouwens, gewoon neergezet ... Trouwens lastig als je je wah links hebt, moet je al je kabels op je pedalboard 'omleggen' ivm de plaatsing van de in-out-puts van pedalen ...

Bonne
18 mei 2009, 13:53
Ik wissel vaak af tussen rechts en links (ik ben rechtshandig). Tis maar net waar ik zin in heb :D De reden dat ik mijn wah rechts op mijn board heb geplaatst is dat hij vooraan in mijn signaalketen staat. Zou'k hem aan de andere kant van mijn board plaatsen zou'k óf alles in spiegelbeeld moeten zetten (heb je wel gekloot met het input rechts, output links-verhaal), of een langere kabel tussen mijn wah en mijn overige pedalen moeten plaatsen. Dat hij rechts staat is dus puur praktisch. Heeft verder niets met mijn benen te maken :P

Henri H
18 mei 2009, 14:08
't Is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.
Ik heb hem liever rechts, maar dat komt waarschijnlijk puur doordat ik het me zo ooit heb aangeleerd.
Ook al heb je je Wah aan de rechterkant van je board dan kun je hem toch nog prima met links bedienen hoor.
Afgelopen weekend tijdens een optreden per ongeluk met links ge-wah-t maar dat was geen succes. Ik heb geen contrôle dan.
Het kwam ook doordat er erg weing ruimte op het podium was en m'n pedalboard daardoor helemaal in de linkerhoek van het podium stond en de Wah dus met links makkelijker te bereiken was.

RiffMeister
18 mei 2009, 14:09
Rechtshandig, Wah met Linkerbeen op rechterkant v/h bord.. :)

HaroldA
18 mei 2009, 14:11
Rechtshandig, Wah met Linkerbeen op rechterkant v/h bord.. :)

Ja, maar als ik die combi er ook tussen moest zetten werden het er wel erg veel ;)

Wah aan rechterkant om lange kabels te voorkomen?

stratman1976
18 mei 2009, 14:12
Ik wah met beide benen (niet tegelijk natuurlijk) begin met rechts totdat links moe wordt en andersom...

Thijssie
18 mei 2009, 14:30
Ik ben linkshandig, maar speel rechtshandig gitaar. Mijn wah staat ook rechts (als eerste in de keten).

Met mijn les paul op mijn knieen is het idd wat lastiger, maar dat is gewoon wennen. Zakk Wylde en Slash kunnen het ook, dusssss :crazyhappy:

Nielsje
18 mei 2009, 14:37
Ik vind het heerlijk om te wah-en met m'n linkerbeen. helaas zijn wah pedalen onhandig van opzet (jacks vast op printplaat, dus lastig om te draaien, dc-input linker zijde), dat het altijd een geklooi is om het fijn aan te sluiten. Op het moment gebruik ik m'n wah niet, maar dat gaat vast weer veranderen.

Mi-J'Den
18 mei 2009, 14:41
Ik ben rechtshandig en heb toen ik mijn board ging maken getest wat ik het prettigst vond. Voor mij was dat met het linkerbeen omdat die meer vrijheid heeft t.o.v. m'n rechterbeen waar de gitaar voornamelijk tegenaan hangt. Volumepedaal heb ik dan wel weer rechts staan, maar die gebruik ik niet vaak.

Denniel
18 mei 2009, 14:54
Rechtshandig, Wah met Linkerbeen op rechterkant v/h bord.. :)

Same here, rechts is gewoon handig ivm de signaalketen.

Heb trouwens nooit begrepen waarom als je links wha-t, je wha ook links moet staan, het is niet alsof je je rechter been ook nog gaat gebruiken (behalve om op te staan, muv steve vai natuurlijk). Kortom, ik sta altijd schuin achter mijn pedalboard en niet er recht achter. :rockon:

Ben trouwens met whaen wel twee benig, dus ook rechts gaat prima, links is echter fijner als je gitaar laag hangt.

Nielsje
18 mei 2009, 14:59
Ik vind het juist wel handig om enigszins recht voor m'n spullen te staan. Aan de rechterzijde staat ook al m'n micstand, zodat ik bij een eventuele ruige beweging niet met m'n hals daar tegenaan kom. Als ik dan zou wah-en, en eventueel zou zingen, en daarbij nog een drive pedaal moet intrappen, dan is linksbenig wah-en met een rechts opgestelde wah gewoon niet handig. Dan maar een paar stukjes snoer extra solderen :)

JvD.
18 mei 2009, 14:59
Ik ben de Wesly Sneijder van de wah, ik ben rechts handig maar met de wah twee benig/wahig.
(ik voetbal wel voornamelijk met rechts)

Fuhgawz
18 mei 2009, 15:56
Nooit over nagedacht en ga ik ook niet doen. ;)

Dudes... seriously...

RiffMeister
18 mei 2009, 16:23
Ja, maar als ik die combi er ook tussen moest zetten werden het er wel erg veel ;)

Wah aan rechterkant om lange kabels te voorkomen?

Nee, maakte voor het pedalboard niet uit eigenlijk. Maar ik sta toch niet stil, dus of het nu links of rechts is (ben Knopfler niet) dan doe ik gewoon een stap opzij. En tegenwoordig zing ik met een rechtopstaande mic (http://www.musik-produktiv.de/shure-55sh-serie-ii.aspx) dus ligt het bord toch links van me.

RiffMeister
18 mei 2009, 16:24
Ben trouwens met whaen wel twee benig, dus ook rechts gaat prima, links is echter fijner als je gitaar laag hangt.

Ook dat ;)

Dirk_Hendrik
18 mei 2009, 16:38
Ik mis de gewone "allebei, maakt me geen flikker uit" optie, speciaal voor mij en hen die er wel over hebben nagedacht.

Valoosj
18 mei 2009, 16:45
Rechtshandig, Wah met Linkerbeen op rechterkant v/h bord.. :)

Ditto. en nog wat tekens.

Farether
18 mei 2009, 17:19
Ik ben rechtshandig en heb mijn wah rechts staan.
Meestal gebruik ik mijn linkerbeen voor de wah omdat mijn gitaar meer op mijn rechterbeen leunt.

Ik heb mijn wah trouwens niet rechts staan ivm de effectketen.
die loopt gewoon kriskras over mijn board.
eerst mijn compressor(staat links naast de wah) dan een distortion(staat weer links van de comp)
Die gaat dan naar mijn wah(helemaal rechts dus), van mijn wah naar mijn 2e distortion (links naast de 1e distortion)
en van die distortion naar mijn chorus pedaal, en van mijn chorus pedaal naar mijn multi fx(gebruik ik voor tuner en reverb),
die laatste 2 staan overigens op een verhoging achter de comp en distortions.

Tim..
18 mei 2009, 17:55
Linkshandig, dus ik meer ruimte met mijn rechterbeen..
en anders ligt me snoer in de weg aangezien ik recht voor mijn versterker sta..
en op die boss GT8 zit ie ook rechts..

HaroldA
18 mei 2009, 18:03
Ik mis de gewone "allebei, maakt me geen flikker uit" optie, speciaal voor mij en hen die er wel over hebben nagedacht.

"Anders, namelijk: " dus ;)

Ik denk dat de meerderheid jouw mening deelt, alleen uit gemak de wah maar aan de rechterkant zetten...

Ondanks het nutteloze karakter van mijn vraag zie ik toch nogal wat serieuze antwoorden verschijnen, ik had eigenlijk iets anders verwacht... :cheerup:

RobertoL
19 mei 2009, 16:01
Rechtsbenig. Vreemd, want ik ben gewoon linkshandig/linksbenig (voetballer), maar alles waar fijne beweging voor nodig is doe ik met rechts.

Harold, moet er niet 'benig' staan ipv 'handig'.

Yeah, 900e.

FruscianteFan
19 mei 2009, 16:42
Rechtshandig, maar ik bedien mijn wahwah liever met links. Niet erg praktisch, want hij staat helemaal rechts.

Tim..
19 mei 2009, 16:48
Harold, moet er niet 'benig' staan ipv 'handig'.


nee, want ik denk dat hij bedoelt dat als je linkshandig bent, je rechterbeen dus vrijer is omdat de body van je gitaar dan tegen of boven je linkerbeen leunt, en dus "linkshandig, dus met je rechterbeen:)"

HaroldA
19 mei 2009, 16:59
nee, want ik denk dat hij bedoelt dat als je linkshandig bent, je rechterbeen dus vrijer is omdat de body van je gitaar dan tegen of boven je linkerbeen leunt, en dus "linkshandig, dus met je rechterbeen:)"

Ja! (denk ik? :???:)

Tim..
19 mei 2009, 17:04
:d

3456789000

edit: fk it waarom doet die smiley het niet :S

tidalwave_sideburns
19 mei 2009, 19:56
Jari Litmanen, allebeibenig

budje
19 mei 2009, 20:29
ik gebruik helemaal geen gaspedaal, vandaar: anders!

bagheera
19 mei 2009, 23:16
Ik gebruik mijn Wah rechts want dat is de plaats die hij heeft op een GT-6 :cooler:

RobertoL
20 mei 2009, 08:24
:d

3456789000

edit: fk it waarom doet die smiley het niet :S
Moet met een hoofdletter :d :D.

gerritje tralalalala
20 mei 2009, 20:35
Eentje die niet bij de opties staat

Rechtshandig linksbenig en links wah-end.:rockon:

Je antwoorden zijn trouwens een beetje raar opgesteld, Rechtshandig dus rechterbeen aan de rechterkant alsof je rechterbeen aan de linkerkant zou kunnen zitten.;)

HaroldA
20 mei 2009, 21:19
Je antwoorden zijn trouwens een beetje raar opgesteld, Rechtshandig dus rechterbeen aan de rechterkant alsof je rechterbeen aan de linkerkant zou kunnen zitten.;)

Er missen inderdaad wat mogelijkheden, maar op zich kan ik al wel leuke conclusies trekken uit de antwoorden!

De meesten boeit het niet met welk been ze wah'en en omdat het makkelijker is plaatst men de wah toch maar aan de rechterkant.

Eigenlijk precies zoals ik verwacht had!

Tim..
20 mei 2009, 22:20
Moet met een hoofdletter :d :D.

Dat is het dus juist, ik stop gewoon die smiley in mn bericht, niet die code dus maar rechstreeks, en als ik dan op versturen druk komt er gewoon een dubbele punt kleine letter d te staan.

probeer het nog maar is: :D:D:D:D

Sinner
21 mei 2009, 12:57
Anders namelijk: rechtshandig, rechterbeen standbeen, dus links wahig maar wel met de wah aan de rechterkant. Is namelijk eerste in de keten (na de tuner) en ik gebruik ook niet zo vaak wah.

Maroon
23 mei 2009, 20:52
Rechsthandig, linksdragend en rechtswahend. :seriousf:

Peter-J
25 mei 2009, 17:17
Ik mis de gewone "allebei, maakt me geen flikker uit" optie, speciaal voor mij en hen die er wel over hebben nagedacht.

Je haalt de woorden uit m'n mond.:)

Ferraririk
25 mei 2009, 17:41
Maakt me geen fk uit, als ik met het ene been geen zin heb, doe ik het met de andere, en vise versa

Liquid_Metal
25 mei 2009, 18:36
Opvallend dat de meeste linkshandige gitaristen zo staan zoals ik (linkshandig) het ook doe: wah op de rechtervoet. Terwijl rechtshandige gitaristen voornamelijk (ook) de rechtervoet gebruiken.
Ik ga niet het hele topic doorspitten, maar heeft iemand hier al verklaringen voor gevonden?
Ik weet wel dat mensen genetisch gezien rechtshandig of beide kunnen zijn. Linkshandig bestaat niet. Een deel van de bevolking is beide en een klein deel daarvan wordt linkshandig. Het grootste deel wordt rechtshandig omdat bijna iedereen om hen heen dat ook is.
Dit betekent dat ALLE linkshandige mensen dezelfde dingen ook met rechts kunnen (na wat oefening uiteraard) maar dat slechts een deel van de rechtshandige mensen ook hun linkerhand- of voet 'handig' kan gebruiken. Het is dus logisch dat het grootste deel van de gitaristen rechts/rechts is en bij de linkshandige gitaristen hoeft het niet uit te maken (want ze zijn beide).


Ik ben overigens ook geheel linksbenig.

HaroldA
25 mei 2009, 18:41
Opvallend dat de meeste linkshandige gitaristen zo staan zoals ik (linkshandig) het ook doe: wah op de rechtervoet. Terwijl rechtshandige gitaristen voornamelijk (ook) de rechtervoet gebruiken.
Ik ga niet het hele topic doorspitten, maar heeft iemand hier al verklaringen voor gevonden?

Het komt er op neer dat het plaatsen van je wah aan de linkerkant van je bord onhandig is, of je moet er 2 lange patchkabels tussen hangen.

Ook zit op prefab bordjes + multi-FX de wah ook altijd rechts.

Mijn conclusie: rechts, omdat dat qua bord layout het makkelijkst is en je daar toch met beide benen bij kan.

Liquid_Metal
25 mei 2009, 19:06
Qua bordindeling is dat inderdaad het makkelijkst. Maar zouden fabrikanten er bij nagedacht hebben ;). Zou wel logisch zijn aangezien de meeste mensen rechtshandig/benig zijn.

HaroldA
17 december 2009, 13:53
Het komt er op neer dat het plaatsen van je wah aan de linkerkant van je bord onhandig is, of je moet er 2 lange patchkabels tussen hangen.

Ook zit op prefab bordjes + multi-FX de wah ook altijd rechts.

Mijn conclusie: rechts, omdat dat qua bord layout het makkelijkst is en je daar toch met beide benen bij kan.

Ik heb het een hele tijd rechts geprobeerd, maar links is toch handiger als rechtshandige! ;)

Midwolda
17 december 2009, 14:01
Anders, namelijk: ik heb geen wah meer omdat ik dat effect niet mooi vind.
Maar ik ben rechtshandig, en het maakte mij niets uit waar de wah stond of welk been ik gebruikte.

Fuhgawz
17 december 2009, 14:06
Wah komt vaak als (een van de) eerste in de keten, dus aan de rechterkant van je plank. Als je er dan recht voorstaat ligt het voor de hand om met je rechterbeen te wah-en.

Overigens heb ik zelf, voordat ik dit topic zag, nooit bij nagedacht. Gewoon neerzetten en gebruiken!

the sure thing
17 december 2009, 20:51
Ik vind het heerlijk om te wah-en met m'n linkerbeen. helaas zijn wah pedalen onhandig van opzet (jacks vast op printplaat, dus lastig om te draaien, dc-input linker zijde), dat het altijd een geklooi is om het fijn aan te sluiten. Op het moment gebruik ik m'n wah niet, maar dat gaat vast weer veranderen.Wat?! Een foute paarse speakerkast, funk willen spelen en dan GEEN wah?

Nielsje
17 december 2009, 20:57
Wijsneus, anders kijk je even hoe oud dat bericht is ;)
Op het moment zit ik een beetje te azen op een pedaltrain 2, juist omdat ik dan weer een wah d'r op kan knallen!

Comfortably Daniel
17 december 2009, 21:03
Ik gebruik geen wha, maar wel volume en expressie. Deze heb ik aan de linker kant van m'n board en ik gebruik dus ook meestal m'n linker been...al komt het ook wel voor dat ik rechts gebruik. Ik ben rechtshandig trouwens.

Henri H
17 december 2009, 21:33
Ik heb het toevallig v.d. week eens weer met links geprobeerd, en op zich vind ik het wel het prettigst om links te wah-en, maar het aan/uit schakelen v.d wah, gaat met links minder intuïtief.
Neem dan ook nog de logistieke problemen op het pedalboard erbij, en je kiest voor rechts.

HaroldA
30 december 2010, 10:46
Voordat dit topic helemaal verjaart nog een klein schopje. :sssh:

Ik blijf de uitslag van deze poll vreemd vinden, zeker omdat ik bij andere bands ook heel vaak de wah links op de bordjes zie staan. Toen ik dit topic aanmaakte had ik pas net een wah en kon ik met beide benen even weinig met dat ding, nu heb ik al weer een tijdje een wah in gebruik en nu weet ik het 100% zeker: aan de linkerkant! :ok:

Wicked Willy
30 december 2010, 11:09
Rechtshandig, rechtsbenig en de wah (en vergeet ook de Whammy niet!) staat rechts op mijn bord (na mijn Fuzz en tuner).....

HaroldA
30 december 2010, 11:11
Rechtshandig, rechtsbenig en de wah (en vergeet ook de Whammy niet!) staat rechts op mijn bord

Ik weet misschien wel waarom ik graag met links wah (en schakel) terwijl ik rechts ben: ik sta gewoon veel stabieler op m'n rechter been!

movo.
30 december 2010, 11:15
Tsja ik ben linkshandig, rechtsbenig, drum op een rechts drumstel maar dan niet armen gekruist. Oja en heb m'n wah rechts.

forceps
30 december 2010, 12:11
Ik hoor kennelijk bij de meerderheid, blijkt uit de pol. Het viel me wel op dat in het pedalboard topic redelijk veel boards staan met een wah/ volumepedaal aan de linkerkant.

jaywalker
30 december 2010, 15:10
Volgens mij is mij manier nog omslachtiger, maar ik vind het wel ver uit het fijnst:
rechts handig, rechts benig, wah links buiten het board. Ik vind het namelijk irritant om voorover te leunen tijdens het wah'en.

Mr. Dynamite
30 december 2010, 20:26
Ik ben alles rechts. Vind de wah aan de linkerkant wel fijner qua houding maar met mijn rechter kan ik het beter ofzo :soinnocent:

Valoosj
30 december 2010, 20:45
Ik ben alles rechts.

http://webanarchy.net/v3/images/smilies/smiley_hitler.JPG

Mr. Dynamite
30 december 2010, 21:05
http://webanarchy.net/v3/images/smilies/smiley_hitler.JPG

:seriousf:

Henri H
31 december 2010, 01:24
Rechts klinkt zoveel beter! :cooler:

HaroldA
18 juli 2011, 16:00
He, een oude koe! :ok:

Ik vind de uitslag hier steeds vreemder. Bijna bij iedereen waar ik er op let staat de wah rechts, maar wordt hij met links bediend.

Dus of jullie zijn geen afspiegeling van de gemiddelde gitaarspeler, of jullie liegen gewoon dat jullie barsten! :chicken:

FruscianteFan
18 juli 2011, 16:05
Ik heb al een tijdje geen wah meer aangesloten gehad, maar als ik dat wel heb staat-ie rechts. Begin van de keten vind ik fijner - voor alle modulatie enzo, maar het is ook wat 'veiliger' voor de distortion.

Ik bedien hem meestal met links.

HaroldA
18 juli 2011, 16:07
Ik bedien hem meestal met links.

Dan is de investering in een iets langer kabeltje toch verstandig? Kun je 'm lekker links zetten...

FruscianteFan
18 juli 2011, 16:12
Dan is de investering in een iets langer kabeltje toch verstandig? Kun je 'm lekker links zetten...
Als dat het enige was...

Maar goed, de wahwah is sowieso iets wat ik alleen gebruik als ik hem echt nodig heb. Geen zin om dat kreng mee te slepen en hem toch niet te gebruiken.

Dirk_Hendrik
18 juli 2011, 16:46
Ik mis de gewone "allebei, maakt me geen flikker uit" optie, speciaal voor mij en hen die er wel over hebben nagedacht.

Ik quote mezelf nog maar een keer in deze ouwe koei.

Mr. Dynamite
18 juli 2011, 16:47
De positie met links op de wah vind ik veel prettiger maar ik wah lekkerder met rechts :sssh:

McKaren
18 juli 2011, 18:51
Anders, namelijk: Rechtshandig, maar ik wah met links. Ivm de in- en outputs staat de wah wel gewoon rechts op het pedalboard.

:punk:

Mr. Dynamite
18 juli 2011, 19:16
Anders, namelijk: Rechtshandig, maar ik wah met links. Ivm de in- en outputs staat de wah wel gewoon rechts op het pedalboard.


Patch doosje (laten )solderen, kost geen drol en is ideaal.