PDA

View Full Version : [Smells like Teen Spirit] Palm mute?



Rararr
18 mei 2009, 00:45
Hoi iedereen,

Ben sinds kort Smells like Teen Spirit aan het oefenen, alleen ik krijg dat geluidje niet gedaan in het begin. Tis geloof ik een Palm Mute of Note Mute. Ik heb het over dat geluidje dat komt na de eerste:

--------
--------
-3------
-3------
-1------ x 3

Ik heb alles geprobeerd maar het lukt me echt niet, dus hoe gaat dit? alvast bedankt :punk:

BamBuFan1
18 mei 2009, 00:56
Ik doe het door mijn rechterhand op alle snaren te laten rusten terwijl ik met het plectrum aansla. Dit zorgt er voor dat de snaren niet uit kunnen klinken, maar alleen een raspend geluid maken.

CowGuitar
18 mei 2009, 12:32
And that's the way the cookie crumbles!

Megadeth22
18 mei 2009, 12:33
Bij een palm mute demp je met je aanslag (plectrum)-hand de snaren. Als je dat geluid wilt moet je nadat je die powerchord hebt gespeeld (zoals hierboven gezegd) je frethand op de snaren laten rusten (wel in dezelfde positie als bij de powerchord) en dan aanslaan.

Rararr
18 mei 2009, 15:13
Ja dat dacht ik al, alleen gaat het echt moeilijk een vloeiend geluid te maken. Maar goed wat ik doe is ik til mijn fret vingers op, dat zijn toch de vingers die fretten indrukken? en dan til ik ze net op zodat ze dat klak geluid geven. Ik vind het echt moeilijk om mijn hand plat te leggen zoals jullie zeiden.. kan het dan ook op mijn manier?

DeiDRagonas
18 mei 2009, 15:16
Ja, kan ook.. no problem.

(edit: is beter zelfs dan vingers platleggen!)

Je moet mss proberen van akkoord te wisselen tijdens dat raspende stukje. Tenminste dat doe ik... geloof ik (Alweer erg lang geleden).

edit 2: ff geprobeert net.. Ik wissel niet van akkoord op dat stukje maar doe hetzelfde als jij. Til mn vingers iets op, dat raspende stukje, en wissel van akkoord.

Rararr
18 mei 2009, 21:06
Zo is wel damn moeilijk dat geluid te maken.. iemand nog tips?

Jeroensnake
18 mei 2009, 22:25
Gain open en hard rammen op die gedempte snaren!

Frethand tijdens het harde rammen lichtjes en ontspannen op de snaren laten rusten.

Stoppen met spelen als je last krijgt van je slaghand.

Megadeth22
18 mei 2009, 22:56
Gain open en hard rammen op die gedempte snaren!

Frethand tijdens het harde rammen lichtjes en ontspannen op de snaren laten rusten.

Stoppen met spelen als je last krijgt van je slaghand.
Met voldoende gain krijg je dat geluid sneller.

gitaarmeneer
19 mei 2009, 00:38
Het is geen palmmute, maar muted strings. Het verschil is dat je bij palmmute dempt met je plectrumhand en dat je nog wel de toon hoort van de powerchord (alleen dan gedempt), terwijl muted strings (zoals bij smells like teen spirit), krijg je door de vinger van je je frethand over alle snaren te leggen als een soort barré maar met als verschil dat je heel lichtjes je hand/vingers op de snaren legt zonder de vakjes echt in te drukken. Als je vervolgens aanslaat met je plectrumhand hoor je een raspend geluid dat geen toon heeft. Het maakt dus ook niet zoveel uit op welke positie je je frethand tijdens dat muted slagje hebt. Je kan de greep van het F barré akkoord op die manier de snaren dempen, of idd terwijl je die greep doorschuift van eerste naar 6e positie (2e barré akkoord) of dat je gewoon zoals ik al eerder beschreef de snare van je gitaarhals op een willekeurige plek 'hovered', want dat is wat het is, je raakt de snaren (zodat ze gedempt worden), maar je drukt ze niet ver genoeg in zodat ze geen toon geven maar dus dat rasp geluid.

Hetzelfde als bij het intro van voodoo chile van jimi hendrix (alleen dan zonder wah).

Als je het moeilijk vind om die akkoorden en het muted string slagje af te wisselen, kun je ook eerst eens de juiste sound proberen te vinden van die muted strings en daar gewoon een percussief slagje mee oefenen (zoals hij intro jimi hendrix - voodoo chile). Als je dat lekker in de vingers hebt kun je uitbouwen door af te wisselen met de akkoorden van smells like teen spirit. Wissel eerst tussen alleen het eerst akkoord en de muted string slagje. Als dat goed gaat oefen je door af te wisselen met het 2e akkoord er bij etc. zo bouw je het langzaam uit totdat je het perfect beheerst.

Eerst zul je merken dat het nog wat slordig gaat of dat je veel moet nadenken. Als je het vaak genoeg doet wordt het super makkeljik en gaat het mega vet klinken

btw: smells like teen spirit wordt niet met powerd chords gespeeld maar met volledige barré akkoorden. Wel is het zo dat Kurt vooral de 'onderkant' van die barree akkoorden speelt, dus de sound is overeenkomstig met de powerchords. Immers: de onderste 3 snare van een barree akkoord is hetzelfde als powerchord. Maar goed, ook gezien gezien het muted string effect (dat ook op alle 6 de snare zit) is makkeljiker om daar de volledige barree akkoorden te pakken.

Bovendien speelde kurt cobain altijd alles met majeur barree akkoorden dus als je die masterd kun je alles van nirvana spelen :P

Dus dit greepje:


F barré
e -x-|---|---|---
B -x-|---|---|---
G -:-|-x-|---|---
D -:-|---|-x-|---
A -:-|---|-x-|---
E -x-|---|---|---
1 pos

oftewel:

-1----
-1----
-2----
-3----
-3----
-1----



Dit is dan het eerste akkoord met grondtoon op de 1e positie v/d lage E snaar. Tweede akkoord is zelfde greepje 5 vakjes opschuiven naar de 6e positie, derde akkoord zelfde greepje 4e positie, 4e akkoord zelfde greepje 9e positie.

Hope this helps. Good luck en veel plezier :)

DeiDRagonas
19 mei 2009, 01:36
Goeie uitleg, netjes dat je daar ff de tijd voor nam.

Je spreekt over "onderste snaren." Ik merk dat dat bij de beginners die ik lesgeef vaak nog voor wat verwarring zorgt. Ik spreek daarom liever van "dikste snaren" ipv "onderste snaren." En noem vaak de snaar er ook ff bij.. "E en A snaar" Heb jij niet die ervaring?? (Ik las op je website dat je ook lesgeeft..)

Grt R!

gitaarmeneer
19 mei 2009, 03:05
Goeie uitleg, netjes dat je daar ff de tijd voor nam.

Je spreekt over "onderste snaren." Ik merk dat dat bij de beginners die ik lesgeef vaak nog voor wat verwarring zorgt. Ik spreek daarom liever van "dikste snaren" ipv "onderste snaren." En noem vaak de snaar er ook ff bij.. "E en A snaar" Heb jij niet die ervaring?? (Ik las op je website dat je ook lesgeeft..)

Grt R!

Thks! en Goed punt DeiDRagonas,

Ik spreek juist doorgaans niet over dik of dun maar over hoog of laag/onder of boven. Om de leerling van het begin af aan goed bij te brengen dat 'onder' of 'laag' betekent laagst *klinkend*. Ijk probeer dat zo vroeg mogelijk om consequent hoog hoog (of boven) te noemen en laag laag (of onder). Als ik merk dat ze het doordewar halen dan verbeter ik ze.

Ik kom dat idd ook vaak tegen dat leerlingen uitgaan van het visuele in plaats van het auditieve domein. Dan blijf ik mn leerlingen steeds verbeteren totdat ze het goed doen. Ik ga er niet in mee om de laagst (klinkende) snaar de hoogste snaar te noemen :P Een gitaar is een vrij visueel instrument (met al die patronen op de hals), alleen uiteindelijk gaat het om muziek, dus hoe het klinkt, en pas in de tweede plaats hoe het er uit ziet. Mijn overtuiging is dat het goed is om zo veel mogelijk vanuit het auditieve domein te denken.

Ik gebruik twee 'regels' / ezelsbruggetjes om het er goed in te krijgen:

1. Ik noem het het "sesamstraat principe". Als je speelt en naar je gitaar kijkt, dan hang je in principe ondersteboven (je kijkt naar beneden), dus de snaar die het dichtst bij je zit (de dikste/laagste snaar) is dan 'onder' en de snaar die het verst van je af zit (de dunste snaar) is dan boven. Dus kortom: onder en boven is relatief en als je op de kop hangt, is de wereld ondersteboven.:hippie:

2. Het gaat niet om welke snaar 'fysiek' / visueel hoog of laag of boven of onder zit. Het gaat om muziek, dus om de welke snaar het hoogst of laagst *klinkt*. Laag = laagst *klinkend*. Hoog = hoogst *klinkend*. Onder is wat laag (in de bas) zit. De bovenkant (van bijvoorbeeld een akkoord) zijn dus de hoogste snaren/noten.:strat:

teajay
19 mei 2009, 08:42
Nou, jij hebt je punt wel gemaakt dacht ik zo. :hippie:

denis.hermans
19 mei 2009, 09:01
Er staat ook een duidelijk filmpje op site van lick library. (Intro filmpje van smells... kan je gratis bekijken.)

Denis