PDA

View Full Version : pickups Gibson studio



JaimeB
17 mei 2009, 23:37
Ik heb twee vraagjes.
Ten eerste vraag ik mij al een tijdje af hoe het kan dat de specs van mijn gibson studio en een gibson custom nogal overeenkomen (zelfde pick-ups, mahogany body, maple top, etc) en het prijsverschil zooooooooo groot is.
Ik weet dat er geen binding op mijn studio zit, maar wat is er dan verder zo duur?
Ander kwaliteit hout? Ik heb al wat rondgezocht o.a. op gibson site, maar kom er toch steeds niet achter.
Durf overigens niet te zeggen of ik ebben toets of palisander (rosewood) heb. Moet ik mezelf nog beetje in verdiepen.

Tweede vraag. Welke Neck pickup zou goed samengaan met 498T (bridge pickup)? De 490 R die er nu inzit vind ik met distortion weinig definitie hebben en niet transparant. Begrijp met niet fout ik vind de creamy sound van de Gibson heerlijk, maar ik heb een paar andere gibsons gespeeld (o.a. standard met burstbuckers) en dat klonk veel transparanter.
Ik ben er overigens ook niet uit of dit misschien ook de combinatie is met mijn versterker. Peavey classic 50watt 4x10.

Hopelijk heeft iemand wat tips.

pannekoek
17 mei 2009, 23:43
het is een combinatie van heel veel factoren, een custom is beter in elkaar gezet, meer kwaliteit, beter hout, mooier uiterlijk, binding, logo op headstock, de manier hoe hij in elkaar word gezet en gekeurd.

natuurlijk zitten er overal wel wat rotte appels tussen voordat de discussie losbart over: mijn les paul standard speelt beter dan de gemiddelde custom...

het is gewoon smaak. een les paul custom heeft over het algemeen meer feel.

de les paul studio is destijd ontworpen om een studiomuzikant zoveelmogelijk gitaar (sound) te geven voor zo min mogelijk geld. dat is ze behoorlijkgelukt destijds.

burstbuckers klinken wat feller. en waarschijnlijk heeft je studio pallisander(rosewoord) toets, volgens mij hebben alleen de alpine white studios ebben hout.

tenminste, daar lijkt het wel op bij mijn studio

macwilliams
17 mei 2009, 23:52
Studio's uit de vroege '90er jaren hebben ook ebben.
Mijne uit '92 iig en die is wijnrood.

Orpheo
18 mei 2009, 00:02
de custom kost meer, omdat ie uit de customshop komt. daar heeft/denkt men een betere selectie te hebben in hout, meer/betere afwerking, dat soort details. En de multi ply binding maakt ook veel uit natuurlijk. dat een custom daarom DUS beter is, in het algemeen genomen zelfs, is bullshit.

verder, je tweede vraag; voor iets dat veel transparanter moet zijn, maar niet nasaal raad ik de duncan jazz aan, of de duncan pearly gates (heel helder!) of de seth lover (vintage, net als de PG, de jazz is dan echt iets hotter, maar blijft vooral veel strakker met funk, jazz en high gain, ja hij kan 't echt), of gewoon de screamin demon. ik weet 't, hij is voor de brug, maar in een lester klinkt ie in de hals echt meesterlijk. de jazz heeft soms de kritiek dat ie wat hifi klinkt (weinig karakter; moet je er dus zelf instoppen), de screamin demon is zeg maar een paf on the rocks, iets helderder, maar vooral, hij is heel gearticuleerd, en zal echt niet modderig worden, maar een smoothe leadtone trekt ie ook met gemak.

wil je nog een tandje duurder/mooier, zet ik mijn geld in op de bareknuckle riff raff, BKP cool sweat neck, of de rio grande tx in de hals. die is dan weer heel rauw in tone, heel direct, 'in your face'. de riff raff is een heldere paf met iets meer output, de cool sweat neck is zeg maar een beetje ala de duncan jazz, maar dan heeft ie niet dat irritante hifi idee.

wil je het er niet op wagen, maar toch iets doen wat te gek is: www.tonefordays.com

mesaman
18 mei 2009, 08:49
ik weet het verschil ook echt niet....just the looks....en of ze echt zoveel beter gebouwd zijn durf ik niet met zekerheid te zeggen.dacht dat het proces het zelfde was/is.ik vind een custom wel gaver.....maar beter?ik heb ooit op 1 gespeeld die voor mn gevoel dikker en zwaarder was dan mijn studio en had andere frets,maar of dat altijd zo is of nu net een speciaal geval was?no opinion.
ik hou het bij de studio....en ooit wordt hij wel omgewisseld voor 1 met lijntjes dingetje op de headstock.