PDA

View Full Version : zoek een mooie metal/prog combo



s0ulmaster
17 mei 2009, 22:37
Ben sinds een tijdje op zoek naar een nieuwe versterker voor bij mijn js1000

maar ik heb geen flauw idee waar ik moet gaan kijken voor een leuke versterker
dus tips zijn welkom (kon niks vinden met search)

ik denk dat een combo het meest geschikt is aangezien ik niet van plan ben om te gaan toeren of iets dergelijks, maar wil wel optredens mee gaan doen

ik speel graag muziek van Iron maiden (heerlijke solo's) en ook wel zwaardere dingetjes zoals slayer megadeath anthrax en noem maar op. Hou ook van solo werkjes zoals satriani (logisch met zo'n gitaar) en petrucci e.d.

mijn budget ligt zo rond de €1000 voor nieuw of 2e hands
maar vind het ook niet erg om wat minder te hoeven te betalen voor een mooie combo hoor :cooler:

heb zelf al wat zitten zoeken naar een jvm 210c...maar ik heb deze nog niet kunnen testen

ook kan ik een koch powertone I krijgen per johson 2x12 voor €1050
(maar misschien iets to much?)

alle hulp is dus welkom

caliban
18 mei 2009, 00:19
Een tweedehandse mesa/boogie misschien, zoals een DC5 of een caliber50.

JeanPaul du Vinnie
18 mei 2009, 01:32
Een Peavey JSX? Van de combo's weet ik het niet honderd procent zeker, maar met de heads heb ik ervaring en die doet alles wat je daar opnoemt met gemak. En een heel heldere clean ook. Dus ik gok een beetje dat dat voor de goedkopere combo ook geldt...

deefke666
18 mei 2009, 05:39
ik heb dit weekend een engl thunder gekocht, 50 watt buizen , dus zeker genoeg om te gaan optreden.... binnekort nog een 112 cabinetje erbij waarschijnlijk....
voor mij persoonlijk werkt hij zeer goed voor de dingen die jij noemt, clean is ook zeker niet slecht...
ik krijg daar toch een mooie iron maiden uit en de rest van metal zal er ook wel bij lukken denk ik, eventueel nog een extra pedaaltje erbij....
blackstar distx of dual lijkt me daar wel lekker bij klinken...

t is mijn eerste buizenbak, (dus zo heel veel is mijn mening ook niet waard voor jullie :sssh:) maar ik vind hem geweldig...

deefke666
18 mei 2009, 06:19
en dit is de sreamer
http://www.youtube.com/watch?v=in4z9Rk3pQM&feature=related

geluidskwaliteit is niet echt 100% maar ......

s0ulmaster
18 mei 2009, 15:45
Een Peavey JSX? Van de combo's weet ik het niet honderd procent zeker, maar met de heads heb ik ervaring en die doet alles wat je daar opnoemt met gemak. En een heel heldere clean ook. Dus ik gok een beetje dat dat voor de goedkopere combo ook geldt...

alhoewel ik mijn gitaar ook een js heb vraag ik me af, betaal je niet te veel voor het merk satch?

wat ik zo zie en hoor is rete chille versterker

alleen 1 probleem kan hem niet 2ehands vinden dus als iemand er toevallig 1 ziet
graag :)

levi
18 mei 2009, 18:08
Die engl screamer dingetjes zijn chill hoor dat was mijn eerste optie toen ik jouw verhaal zo las. En voor die power tone 1050 is opzich best duur ik zie power tone II's staan voor 900 dus dan is voor een power tone I 1050 best duur.
Ik heb zelf een koch twintone II zo gloed als nieuw gekocht voor 800.
Die leent zich ook wel voor jou muziek stijl.

Nog een video van een engl screamer : http://www.youtube.com/watch?v=pVKuZiFogCQ&feature=related

s0ulmaster
18 mei 2009, 18:23
Die engl screamer dingetjes zijn chill hoor dat was mijn eerste optie toen ik jouw verhaal zo las. En voor die power tone 1050 is opzich best duur ik zie power tone II's staan voor 900 dus dan is voor een power tone I 1050 best duur.
Ik heb zelf een koch twintone II zo gloed als nieuw gekocht voor 800.
Die leent zich ook wel voor jou muziek stijl.

Nog een video van een engl screamer : http://www.youtube.com/watch?v=pVKuZiFogCQ&feature=related


1050 incl johson 2x12 hè
powertone I zelf kost rond de 700

levi
18 mei 2009, 18:29
Ohh my bad :P nou dan is het toch wel een redelijke prijs d8 ik zo..
Miss kan je er nog wat vanaf halen niet geschotne is altijd mis.

s0ulmaster
18 mei 2009, 18:45
jah weet ik

maar ik vraag me af of het niet iets te veel van het goede is

sjaak1990
18 mei 2009, 19:01
Als ik jou was zou ik juist voor top+cab gaan. Kan je makkelijker speakers kiezen die je wilt en je kan de soort cab nemen die je wilt.
Koch kan, heb je wel eens door een Koch gespeeld? Engl moet je ook maar wat vinden.
Mesa boogie zou echt wat voor je kunnen zijn.

s0ulmaster
18 mei 2009, 19:18
maar het is wel voor huis tuin en keuken gebruik voorloopig hè

maar wil er wel optreden mee gaan doen....

en een vriend van me heeft een powertone vandaar dat ik daarmee kom :)

JeanPaul du Vinnie
18 mei 2009, 20:26
betaal je niet te veel voor het merk satch?

Goh, dat denk ik niet. Ik ben zelf geen Satch-fan (niet dat ik iets tegen hem heb of zo) en heb die indertijd zelf gekocht omdat ik een veelzijdige versterker nodig had. €1600 en ik heb me dat nooit beklaagd, dat was gewoon kwaliteitsgerief. Ik heb 'm uiteindelijk verkocht omdat ik iets bruters wou (lees = de Rectifier waar ik al jaren van droomde), maar voor alles dat niet hondsbrutale teringherrie of deathmetal/grindcore is, is de JSX geknipt. Zelfs minder extreme metal als eighties thrash en zo doet hij ook nog goed (samen met al de andere stijlen waar hij eigenlijk voor gemaakt is: prog, hardrock, rock,... noem maar op).

s0ulmaster
18 mei 2009, 21:47
het was ook een vraag van mijn kant :)

tnx voor de tip

ik zal de peavey binnenkort eens uittesten (als ik er ergens 1 kan bemachtigen)

maar ik zal ook de powertone uit gaan proberen...er worden namelijk oefenruimtes verhuurd in ons plaatselijke pop-podium waar ze de powertone hebben staan

weet iemand trouwens het verschil tussen de powertone I & II

edit: stel ik koop de powertone I (voor 700 kan ik hem wss krijgen) wat voor een cabinet zal ik er dan onder zetten voor een prijs van rond de 300 euro(tweedehands) ?

levi
18 mei 2009, 22:44
het was ook een vraag van mijn kant :)

tnx voor de tip

ik zal de peavey binnenkort eens uittesten (als ik er ergens 1 kan bemachtigen)

maar ik zal ook de powertone uit gaan proberen...er worden namelijk oefenruimtes verhuurd in ons plaatselijke pop-podium waar ze de powertone hebben staan

weet iemand trouwens het verschil tussen de powertone I & II

edit: stel ik koop de powertone I (voor 700 kan ik hem wss krijgen) wat voor een cabinet zal ik er dan onder zetten voor een prijs van rond de 300 euro(tweedehands) ?

Weet niet of het het zelfde bij de powertone is...
Maar bij mijn Twintone is het verschil tussen I en II het extra gain kanaal wat je er bij krijgt. Zodat je hardrock metal actige dingen kan spelen.(sommige zeggen dat het eigenlijk niet een echt kanaal is maar dat het een extra gain boost geeft)Wat ook zo is, want je heb niet 3 verschillende master volumes.

Ps voor de Ts haha klinkt grappig XD uhh is 100 watt niet al te veel voor in je kamer kan je dan niet beter een twintone kopen 50 watt??(of studio tone 20 watt)
Want al zet je bij mij twintone de bass in het midden en het volume op zeg maar het eerste puntje, dan trilt me hele kamer al...

s0ulmaster
19 mei 2009, 07:17
Weet niet of het het zelfde bij de powertone is...
Maar bij mijn Twintone is het verschil tussen I en II het extra gain kanaal wat je er bij krijgt. Zodat je hardrock metal actige dingen kan spelen.(sommige zeggen dat het eigenlijk niet een echt kanaal is maar dat het een extra gain boost geeft)Wat ook zo is, want je heb niet 3 verschillende master volumes.

Ps voor de Ts haha klinkt grappig XD uhh is 100 watt niet al te veel voor in je kamer kan je dan niet beter een twintone kopen 50 watt??(of studio tone 20 watt)
Want al zet je bij mij twintone de bass in het midden en het volume op zeg maar het eerste puntje, dan trilt me hele kamer al...


eigenlijk wel waar ja :P
zal de powertone wel eens even testen bij een maat van me

thomastt
19 mei 2009, 15:10
Moest ik jou zijn zou ik voor een soldano astroverb of atomic combo gaan.
Dit zijn kleine 112 1-kanaals combo's met een over-the-top marshallesque distortion. Heel unforgiving, aanslaggevoelig, dynamisch en bakken gain.

s0ulmaster
19 mei 2009, 20:28
ik wel 1 kanaals....
heb liever 2 of 3

maar ik moet maar weer als ik wat minder druk ben met school richting de gitaar winkel

Thiez
19 mei 2009, 20:38
ik zeg ook engl. je moet van de sound houden maar als je dat doet zijn ze geweldig!
verder misschien een randall top ofzo? geen idee hoe ze spelen maar je ziet ze ook wel vaker bij de heavy muziek.

jutter
19 mei 2009, 20:40
Weet niet of het het zelfde bij de powertone is...
Maar bij mijn Twintone is het verschil tussen I en II het extra gain kanaal wat je er bij krijgt. Zodat je hardrock metal actige dingen kan spelen.(sommige zeggen dat het eigenlijk niet een echt kanaal is maar dat het een extra gain boost geeft)Wat ook zo is, want je heb niet 3 verschillende master volumes.

Ps voor de Ts haha klinkt grappig XD uhh is 100 watt niet al te veel voor in je kamer kan je dan niet beter een twintone kopen 50 watt??(of studio tone 20 watt)
Want al zet je bij mij twintone de bass in het midden en het volume op zeg maar het eerste puntje, dan trilt me hele kamer al...

Woon je in een krot?:makeup: Mijn TwinTone kan ik thuis rustig op 2 zetten maar niet hoger; op de planken gaat hij niet boven de 6 en dat is keihard! Veelzijdige versterker die ik de TS ten zeerste aanraad! Niet omdat ik er toevallig ééntje heb maar ik spreek uit ervaring;ik heb ontzettend veel amps versleten(was dat maar waar....)maar de Koch is de eerste amp waar ik ontzettend blij mee ben.:mmmm:

JeanPaul du Vinnie
19 mei 2009, 22:11
verder misschien een randall top ofzo? geen idee hoe ze spelen maar je ziet ze ook wel vaker bij de heavy muziek.
Randall is leuk gerief als je echt rauwe metal wil spelen, maar voor proggier klanken zou ik die toch niet echt aanraden. Niet veelzijdig genoeg. Allez, dat is toch mijn ervaring.

s0ulmaster
20 mei 2009, 07:52
Woon je in een krot?:makeup: Mijn TwinTone kan ik thuis rustig op 2 zetten maar niet hoger; op de planken gaat hij niet boven de 6 en dat is keihard! Veelzijdige versterker die ik de TS ten zeerste aanraad! Niet omdat ik er toevallig ééntje heb maar ik spreek uit ervaring;ik heb ontzettend veel amps versleten(was dat maar waar....)maar de Koch is de eerste amp waar ik ontzettend blij mee ben.:mmmm:

wat is precies het verschil tussen de powertone en de twintone? en de multitone?

levi
20 mei 2009, 17:01
Woon je in een krot?:makeup: Mijn TwinTone kan ik thuis rustig op 2 zetten maar niet hoger; op de planken gaat hij niet boven de 6 en dat is keihard! Veelzijdige versterker die ik de TS ten zeerste aanraad! Niet omdat ik er toevallig ééntje heb maar ik spreek uit ervaring;ik heb ontzettend veel amps versleten(was dat maar waar....)maar de Koch is de eerste amp waar ik ontzettend blij mee ben.:mmmm:

Ik woon niet in ene krot ik heb een kleine kamer met veel spullen er in en die resoneren op mijn bas tonen.
Of: Ik heb gewoon een betere koch twintone dan jouw ik denk dat dat het is. (lekker puh)

s0ulmaster
20 mei 2009, 19:36
Ik woon niet in ene krot ik heb een kleine kamer met veel spullen er in en die resoneren op mijn bas tonen.
Of: Ik heb gewoon een betere koch twintone dan jouw ik denk dat dat het is. (lekker puh)

ik was vandaag even naar de gitaar winkel geweest
hij raadde mij de Engl af aangezien hij zelf vond dat deze is te metal was
std te veel gain enzow

De koch was hij zeer over te spreken en raadde hij me dus ook erg aan
Ook had hij het over bogner? iemand hier een mening over?
en peavy was hij over het merk in zijn algemeen ook niet zo te spreken, maar de jsx heeft hij zelf nog nooit gehoord dus daar was hij beetje neutraal in


dus...is wel lastig :P

JeanPaul du Vinnie
20 mei 2009, 22:11
Vreemd, ik heb eigenlijk nog niks slechts gehoord over de gitaarverstekers van Peavey. De 5150/6505 is een standaard in de metal en de JSX en de XXX zijn gewoon goeie bakken. Mijn JSX zat alleszins heel degelijk in elkaar.

s0ulmaster
21 mei 2009, 00:17
dat zal wel zijn ervaring zijn :P en de jsx en wss ook de xxx had hij nog niet geprobeerd, dus zijn oordeel is niet helemaal volledig

levi
21 mei 2009, 00:28
Bogner maakt veel boutique amps (volgens mij alleen maar)
Veel pop bands spelen op deze dingen.(wat ik heel erg zonde vind!)
bogner is niet een high gain amp dus je kan er niet echt metal op spelen.
Het is een amp die inzet baar is voor jazz tot rock blues/rock.
Al hoewel een Bogner zeer prijzig is rond de 2000 euro volgens mij.
Ik heb niet al te veel verstand van deze amps er zijn vast mensen op dit forum die er meer van weten.

s0ulmaster
21 mei 2009, 00:49
ik kreeg te horen dat de bogners juist aan de goedkopere kant zitten, maar ik kan het fout hebben

Lexvandoef
21 mei 2009, 01:44
Bogner maakt veel boutique amps (volgens mij alleen maar)
Veel pop bands spelen op deze dingen.(wat ik heel erg zonde vind!)
bogner is niet een high gain amp dus je kan er niet echt metal op spelen.
Het is een amp die inzet baar is voor jazz tot rock blues/rock.
Al hoewel een Bogner zeer prijzig is rond de 2000 euro volgens mij.
Ik heb niet al te veel verstand van deze amps er zijn vast mensen op dit forum die er meer van weten.

Bogner is een merk he, geen type amp. Met een Bogner XTC of Uberschall kan je prima metal klanken maken bijvoorbeeld.
Waarom zou het trouwens zonde zijn als een pop band op Bogners speelt?


ik kreeg te horen dat de bogners juist aan de goedkopere kant zitten, maar ik kan het fout hebben

Nope, de meeste Bogners (alleen de Alchmist niet) zijn zeer pikant geprijsd.

humbucker
21 mei 2009, 10:01
je verwart Bogner misschien met Bugera (= Behringer geloof ik) en héél wat goedkoper :)

Thiez
21 mei 2009, 13:37
dat er in engl veel gain zit klop inderdaad. maar zolang er een gain knop op zit is het prima te doen toch? ik zet mijn gain ook nooit over de helft maar het geluid wat er in engl zit vind ik echt heerlijk voor metal.

heb op het forum ook al een aantal keer brunetti voorbij zien komen bij metal amps. misschien ook de moeite waard om eens keer te proberen?

Buiten dat moet je niet te veel op verkopers af gaan vind ik. een versterker neem je puur op smaak wat je zelf goed vind. wat andere mensen zeggen zijn meningen en tips maar altijd alles lekker zelf proberen.

TimmU
21 mei 2009, 13:46
Bogner maakt veel boutique amps (volgens mij alleen maar)
Veel pop bands spelen op deze dingen.(wat ik heel erg zonde vind!)
bogner is niet een high gain amp dus je kan er niet echt metal op spelen.
Het is een amp die inzet baar is voor jazz tot rock blues/rock.
Al hoewel een Bogner zeer prijzig is rond de 2000 euro volgens mij.
Ik heb niet al te veel verstand van deze amps er zijn vast mensen op dit forum die er meer van weten.

als er nou 1 merk zou zijn wat ik gigantisch graag voor metal wil gebruiken is dat Bogner. Ubershall, XTC, allebei hélemaal te gek voor alles.

levi
21 mei 2009, 15:40
Ik ken bogner aleen maar als botique amp merk.
Ik heb het veder neit egt bij gehouden of zo..
Ik weet meer af van koch's en ander gespuis.\
Bogner dat trekt mij ook niet zo.. ik bedoel spreekt me niet echt aan.

s0ulmaster
23 mei 2009, 20:30
heb vandaag een jvm410H geprobeerd

geweldig ding man :D ligt wss alleen wel boven mijn budget :(
maar is wel een rete strak ding..ook als je hem zacht pompt

caliban
23 mei 2009, 21:06
Ik vond de jvm's in eerste instantie ook vrij geweldig, maar de heavy kanalen zijn in originele staat lawaaierig en hebben zoveel gain dat het direct modderig wordt. Weliswaar te verhelpen met een heel makkelijk mod, alhoewel het probleem daarna niet 100% is verholpen.

JeanPaul du Vinnie
23 mei 2009, 21:30
Ik ben net deze tegengekomen op Kapaza: klik. (http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Gitaar_en_basversterkers/17598367/Peavey_xxx_super_40_combo.html) Da's de versterker waar Satriani zijn JSX op gebaseerd heeft. Jammer dat het zo'n eind is voor jou, anders kon je 'm zelf eens gaan proberen. Ik ben er wel vrij zeker van dat die zou beantwoorden aan je eisen.

RedBuell
23 mei 2009, 22:00
Check eens een Peavey 6505+ of 5150II, ik vind het echt een heerlijke amp, (classick)rock, hardrock metal en blues je haalt het er allemaal uit, een badmonkey en een EQ pedaaltje erbij en je kan best veel kanten op en ze zijn redelijk betaalbaar. Ik gebruikte hem ook alleen thuis op een 2x12 GenzBenz kast, ik had laatst een optreden met een gelegenheids bandje en ik was toch heel erg blij dat de boel in 2 delen te tillen was.

Ik ben ook net met een metal bandje begonnen en ik moet zeggen dat het ook wel erg lekker is om alleen mijn top mee te slepen naar de oefenruimte die ik daar op een Marshall 4x12 kast zet en knallen maar.

JeanPaul du Vinnie
23 mei 2009, 22:58
Check eens een Peavey 6505+ of 5150II, ik vind het echt een heerlijke amp, (classick)rock, hardrock metal en blues je haalt het er allemaal uit, een badmonkey en een EQ pedaaltje erbij en je kan best veel kanten op en ze zijn redelijk betaalbaar.
De cleans zijn toch niet zo fantastisch, niet? Ik heb ooit eens Tiamat met zo'n 6505 zien spelen en hoewel de scheursound geweldig was (dat kan ook moeilijk anders, het is het sterkste punt van die versterker) klonken de cleans echt ongelooflijk doods.

RedBuell
23 mei 2009, 23:13
De cleans zijn toch niet zo fantastisch, niet? Ik heb ooit eens Tiamat met zo'n 6505 zien spelen en hoewel de scheursound geweldig was (dat kan ook moeilijk anders, het is het sterkste punt van die versterker) klonken de cleans echt ongelooflijk doods.


Het ligt natuurlijk ook wel aan je settings, gitaar, elementen e.d. maar ik ben zeer tevreden over deze amp en ik vind de clean helemaal niet zo slecht als iedereen zegt, de 5150II/6505+ heeft sowieso een beter instelbare clean dan de 5150/6505 omdat hij een gescheiden EQ heeft en ik geloof een extra pre amp buis.

s0ulmaster
24 mei 2009, 13:50
wat is eigenlijk het verschil tussen de de
5150II en de 6505+??
want die wou ik idd ook nog broberen

en de eerste versie heeft alleen een gescheiden EQ heeft en een extra pre amp buis? of is er nog meer verschil

sjaak1990
24 mei 2009, 16:12
5150/6105 clean bleh wat is dat vreselijk zeg! Vlak en doods maar daar is deze amp ook niet voor, beuken met zon ding!:blast:
Vind de amps ook wat fizzy.. Met booster ervoor wel beter natuurlijk en in bandsituatie doen ze het goed maar zet dan niet de mids op 3 zoals zoveel sukkels doen maar lekker op 6 of 7. Pas ging ik er één testen en dacht wow wat klinkt dat slecht! Stond de gain op 10 treble op 10 resonance op 10 bas op 10 mids op 0, wat zie je vaak dergelijke settings van mensen die een brute :???: sounds zoeken.

Bogner niet voor metal? Pff zeg de Ubershall is 1 van de lompst klinkende amps die er is en worden vaak gebruikt voor metal, xtc meer vintage maar kan ook metal.
Bogner Alchemist is beter voor clean bluesy crunch en wat scheur sounds.

Als ik in je intro lees wat je allemaal met je amp wilt dan lijkt de JVM mij niet dé amp voor jou. Vind het meer een scheur amp dan solo en beukende riffs. Vooral oppassen met hoeveelheid gain.
Als je de JVM zo geweldig vind dan lijkt het of je toch meer van de britse sound houdt, zou ik de preavey 6105 of 5150 sowieso testen. Klinken wel minder brits maar ze scheuren wel zo. Zijn verder strakker.

RedBuell
24 mei 2009, 21:54
wat is eigenlijk het verschil tussen de de
5150II en de 6505+??
want die wou ik idd ook nog broberen

en de eerste versie heeft alleen een gescheiden EQ heeft en een extra pre amp buis? of is er nog meer verschil


Verschil tussen de 5150II en de 6505+ is er niet, alleen de naam is veranderd toen Eddie wegging bij Peavey en de naam 5150 meenam, 6505 staat dan voor het 1965 - 2005 jubileum.

De II of plus schijnt wat milder te zijn dan de 5150/6505 heeft een buis extra, gescheiden EQ voor het clean/crunch kanaal en het lead kanaal. Beiden kanalen hebben ook ieder resonance en presence.

s0ulmaster
25 mei 2009, 07:05
tnx voor de uitleg :P

en jah ik hou van het britse metal geluid :P ben dol op maiden en stuff :P
maar ook prog is leuk om te spelen hoor ^^

iemand toevallig een 5150 staan in de buurt van enschede?
kan er namelijk geen vinde :(

RedBuell
25 mei 2009, 08:57
tnx voor de uitleg :P

en jah ik hou van het britse metal geluid :P ben dol op maiden en stuff :P
maar ook prog is leuk om te spelen hoor ^^

iemand toevallig een 5150 staan in de buurt van enschede?
kan er namelijk geen vinde :(

Een kleine aanvulling nog, milder is nog steeds een brute scheur hoor met meer gain dan je ooit zal gebruiken. Hij reageert trouwens ook goed op pedalen. Met een Bad Monkey ( €45) kan je het crunch kanaal eventueel boosten en wat dikker laten klinken doordat een Bad Monkey ook een low knop heeft, als je de bright switch van de amp gebruikt prikt hij lekker door de mix, met je resonance en presence knoppen kan je ook heel veel doen voor je geluid. Ze zijn alleen niet makkelijk te vinden, check eens in duitsland als je toch in Enschede woont.