PDA

View Full Version : Nieuw K&E kastje opgehaald!



Thiez
17 mei 2009, 20:26
Vandaag mijn nieuwe Kool&Elfring kastje opgehaald. en jawel lekker dicht bij huis. namelijk in Groningen (ik woon zelf in roosendaal, west brabant) 280km heen en 280km terug.
maar dat alles voor een schone prijs van 400 euro. cabinet inc flightcase.

http://www.foto-uploaden.nl/upload/25aadef53906c52a6a1bd3ef8e26b904.jpg

JeroenSchaaf
17 mei 2009, 21:06
Gefeliciteerd man ziet er goed uit en een goeie prijs!

vinni
18 mei 2009, 00:04
Da's niet duur....eur 400 voor die kast.

Heb zelf net twee 2X12's van K&E met V30's.

Hoe vind jij'm klinken?

Vinni

Eko
18 mei 2009, 07:44
En niet duur? Als ik mijn kilometerkosten zou rekenen komt er nog 560 X 0,25 bij komen oftewel een kleine 160 euries. Met een OV zal het wel uitkunnen.
Afgezien daarvan , mooie kast.

JeroenSchaaf
18 mei 2009, 09:08
Nouja nieuw zijn die kastjes 690 euro +/- en dan nog een flightcase van 200 euro.

Dan vind ik dit niet duur!

Thiez
18 mei 2009, 16:25
@vinnie: hij klinkt echt perfect! vind het alleen jammer deze kerel heeft hem stereo aan laten sluiten. 1 input voor ene speaker, 2e input voor de andere speaker. is dit normaal of heeft de kerel dat laten doen waar ik hem van gekocht heb?

@eko: je moet je benzine kosten rekenen niet je km kosten. ik ben in totaal voor 56 euro op en neer gereden met de auto. aangezien het idd zoals Joene al zegt gaat om een kast van 690 plus een flightcase 180 euro. ben ik voor 456 euro goedkoop uit ;)
maar ik ben het ook niet van plan om het vaker te gaan doen. het is toch wel lang rijden even op en neer naar groningen met 1 pauze om wat te eten haha.

Les Paul R8
18 mei 2009, 16:38
Gefeliciteerd. Ik ben zelf erg tevreden over mijn 1x12 K&E. Ik hoop dat jij er net zo veel plezier van mag hebben!

De stereo aansluiting is niet standaard.

Maleco
18 mei 2009, 17:38
Ik ben dit weekend nog in Oud-Gastel geweest bij mn familie..kom uit groningen..
what are the odds :dontgeti:

Thiez
18 mei 2009, 17:49
haha had je hem niet even mee kunnen nemen? ;)

Chris Winsemius
18 mei 2009, 19:35
Mooie kast!

(+ voortaan reiskosten niet vergeten ;) )

Ik geniet nog steeds met volle teugen v/d K&E kast ici.

EDIT: De huidige K&E kasten worden ip. puur met 1 aansluiting (ongeacht het aantal speakers) geleverd.

Orpheo
18 mei 2009, 19:47
pff, damn dude, wat een miskoop! Engl en K&E, ben je gek ofzo?!












Geintje kerel, geweldige combinatie! van harte gefeliciteerd!

Thiez
18 mei 2009, 19:56
Of ik de speakers nu los in stereo aansluit 2x8ohm of ze inwendig doorlus en aansluit op 1x16 ohm maakt toch weinig verschil of niet?

Het is uiteindelijk de bedoeling om 2 2x12 kasten te gaan spelen maar tot die tijd doen we het er lekker met 1 en maakt het voor mij dus weinig uit dat hij zo aangesloten zit ;)

Chris Winsemius
18 mei 2009, 20:10
Of ik de speakers nu los in stereo aansluit 2x8ohm of ze inwendig doorlus en aansluit op 1x16 ohm maakt toch weinig verschil of niet?

Het is uiteindelijk de bedoeling om 2 2x12 kasten te gaan spelen maar tot die tijd doen we het er lekker met 1 en maakt het voor mij dus weinig uit dat hij zo aangesloten zit ;)

als je twee speakers van 8 ohm hebt (en 1 ingang op de kast wilt hebben) dan krijg je dit:

parallel (+en aan elkaar en minnen aan elkaar) 4 ohm
serie(signaal + naar + speaker 1, - speaker 1 naar + speaker 2, - speaker 2 naar - signaal) 16 ohm

VERMOEDELIJK is het nu zo dat je beide parallel krijgt als je ze apart naar dezelfde amp stuurt, dit onder lichtelijk voorbehoud, "modificatie" onbekend dus maar even van het meest voorkomende uitgaande.

Thiez
18 mei 2009, 20:28
jah het aansluiten weet ik idd maar zit er veel verschil in of je speakers in serie of parallel zet?

Thiez
26 september 2009, 20:46
mijn laatste vraag is nog onbeantwoord en ik begin de twijfels te krijgen over mijn cabinetje. niet geheel tevreden. Ik gebruik hem sinds kort voor de repetitie en mijn versterker klinkt zo ontzettend scherp. Nou zette ik laatst mijn versterker op een marshall 4x12 en vond het een veel warmere sound hebben. Hij sloot zijn marshall aan op mijn K&E en klonk ook erg scherp.

Nou heeft de vorige eigenaar van dit cabinet hem stereo laten bedraden (linker input is linker speaker, rechter input is rechter speaker) Kan dit een verschil geven als ik de speakers in serie of parallel zet ipv stereo? of blijft de scherpte hetzelfde? want dan heb ik gewoon andere speakers nodig.

Rutger Molenberghs
27 september 2009, 19:40
Ik vrees dat je dan toch moet gaan uitkijken naar andere speakers. Of misschien zelfs een andere kast.

Nielsje
27 september 2009, 19:44
Leuk en aardig, maar ik lees in geen van je berichten wat voor speakers er eigenlijk inzitten.

Thiez
27 september 2009, 20:07
er zitten vintage 30 speakers in. en heb wat rondgekeken op internet en het schijnt meer mensen te iriteren dat deze speakers soms een vervelend randje aan de mids hebben.

Weet niet wat voor speakers er in marshall 1960A zitten?

Ik zat te denken aan een orange cabinet misschien aangezien veel mensen zeggen dat deze donker klinkt is dat misshcien wat ik zoek. Binnenkort maar weer eens een keertje testdagje doen.

Les Paul R8
27 september 2009, 20:15
1960 zitten meestal T75's in. Maar veel mensen zetten er iets anders in, waarbij Greenbacks veel voorkomen. Greenbacks klinken sowieso warmer dan V30's. Ik heb in beide K&E kasten Greenbacks zitten. Zalige combinatie. Mijn 2x12 zitten pre-Rola M25's in. Ik kan me niet beter voorstellen.

Nielsje
27 september 2009, 20:19
Probeer eens een paar beamblockers..

Thiez
27 september 2009, 20:20
ok ik dacht juist dat greenbacks crispy'er waren.
Ik zoek in ieder geval iets anders dan wat het nu is want heb de presence van me versterker bijna helemaal dicht staan en nog heb ik bijna alleen maar mids. er komt gewoon geen mooi geluid uit op hoog volume in de band.

Zag op internet ook filmpjes van eminence wizzard speakers. dat lijkt me ook nog wel wat maar er zijn maar weinig kasten die gebruik maken van deze speakers dus uitproberen is lastig.

Chris Winsemius
27 september 2009, 20:28
mijn laatste vraag is nog onbeantwoord en ik begin de twijfels te krijgen over mijn cabinetje. niet geheel tevreden. Ik gebruik hem sinds kort voor de repetitie en mijn versterker klinkt zo ontzettend scherp. Nou zette ik laatst mijn versterker op een marshall 4x12 en vond het een veel warmere sound hebben. Hij sloot zijn marshall aan op mijn K&E en klonk ook erg scherp.

Nou heeft de vorige eigenaar van dit cabinet hem stereo laten bedraden (linker input is linker speaker, rechter input is rechter speaker) Kan dit een verschil geven als ik de speakers in serie of parallel zet ipv stereo? of blijft de scherpte hetzelfde? want dan heb ik gewoon andere speakers nodig.

welke amp/welke speakers?

Thiez
27 september 2009, 20:45
Een engl ritchie blackmore. En in mijn K&E kast zitten 2x celestion vintage 30 8ohm.

Chris Winsemius
27 september 2009, 20:55
Die (combi) ken ik niet genoeg om daar iets uit eigen ervaring over te kunnen zeggen.

Ps Hebben de V30s al wat uurtjes op volume meegemaakt? Nieuwe/nauwelijks gebruikte speakers hebben meestal wat (inspeel)tijd nodig om volledig tot hun recht te komen.

jacky
27 september 2009, 20:58
dun en scherp staan ze niet uit fase ?

ff nakijken

Thiez
27 september 2009, 21:11
zal binnenkort eens kijken of ze uit fase staan maar vermoed van niet. daar klinken ze weer vol genoeg voor.

Ik heb er ook zeker geen problemen mee op normaal volume maar wanneer ik hem verder opendraai bij repetitie (net iets over 12 uur) dan word hij aardig schel. en zeker als je op hoogte van de speakers zit (hij staat op de flightcase dus de drummer van onze band zit precies op speakerhoogte).

Chris Winsemius
27 september 2009, 21:15
Hoe klinkt ie op de grond?

Thiez
27 september 2009, 21:17
dat wil ik idd komende repetitie (zaterdag avond) gaan proberen. Als hij dan goed klinkt zouden beamblockers zoals nielsje zei een uitkomst zijn toch?

Les Paul R8
27 september 2009, 22:45
Beamblockers in K&E lijkt me niet echt een oplossing voor je probleem. Die zorgen vooral voor spreiding als je kast daar zelf niet voor zorgt. K&E kasten spreiden juist enorm goed.

Hoe is de ruimte? Is daar wel genoeg demping, of zijn daar vooral heel veel harde muren? Ik heb ergens meegemaakt waar we niets goed konden laten klinken. Daar was de ruimte de schuldige. Je krijgt dan ook met name veel hoog.

Nielsje
27 september 2009, 22:50
Beamblockers halen wel degelijk je tophoog wat weg.
Daarom lijkt het me een prima oplossing om mee te beginnen. Goedkoper dan speakers, en eventueel 2e hands prima weg te zetten.

Henri H
27 september 2009, 23:05
Veel evt. oplossingen/tips zijn al gegeven, V30's hebben wat meer mid-hoog idd.
Wat ik nog niet goed uit je posts heb gehaald is hoe je de speakers aansluit op je amp, oftewel, op welke waarde heb je de impedantie van je amp staan?
Voor zover ik weet moet de impedantie op 16 Ohm staan, of ben ik nu abuis en moet ie op 4 Ohm? :???:

In ieder geval moet de impedantie niet op 8 Ohm, alhoewel je dat wel zou denken, toch?

Oh ja, een oude 1960 kast kan ook heel goed Greenbacks of G12-65's bevatten, openschroeven dus.
G12-65's zijn (ongeveer) vergelijkbaar met Greenbacks, maar hebben meer vermogen.

Les Paul R8
27 september 2009, 23:12
Beamblockers halen wel degelijk je tophoog wat weg.


Heb ik nooit gemerkt. Dus veel kan het niet zijn.

Nielsje
27 september 2009, 23:14
Hm.. dan moet je toch écht eens een keer wat zachter gaan spelen Robbert..
Ik heb namelijk bij drie van m'n eigen kasten het verschil zeer goed gehoord. Helemaal met een strat of tele merk je ineens dat het irritante fel hoge net wat meer gedempt wordt. Het verschil tussen 'mooi hoog' en 'irritant hoog'..

Thiez
27 september 2009, 23:31
@H. Huisjes Het K&E cabinet is stereo aangesloten. elke speaker heeft zijn eigen uitgang dus ik sluit hem op 2x8 ohm aan.

@Les paul de demping in de ruimte is wel goed. Er zit op 3 wanden noppenschuim en 2 harde wand maar daar staan de versterkers vandaan gericht.

@all Misschien ligt het wel gewoon aan mij dat mijn versterker in vergelijking met de marshall jcm2000 van de andere gitarist een stuk scherper klinkt.

Henri H
27 september 2009, 23:46
OK, de amp heeft dus 2 x 8 Ohm, heb het plaatje van de achterkant er even bij gezocht, lijkt me goed dus.
Het preamp buisje van de V1 positie vervangen door een JJ of Tung Sol schijnt ook nog wel 's te helpen, heb ik her en der wel 's gelezen...
Maar als tie op de 1960 van je maat wel goed klinkt zou ik toch 's kijken naar de speakers.

Oh, en nog een tip: misschien kun je de achterkant van je K&E er 's afschroeven en kijken hoe dat klinkt.
Bij mijn 2 x 12 1936 kast kreeg ik in ieder geval een betere basweergave, is eenvoudig te testen.

AART
28 september 2009, 00:06
Zelf vind ik btw de Classic Lead 80 een goed alternatief voor de V30, die heeft een iets 'zachtere' klank zonder veel in te leveren qua druk en punch. De CL80 mist de midspike en het agressieve mid/hoog van de V30.

Les Paul R8
28 september 2009, 08:21
Hm.. dan moet je toch écht eens een keer wat zachter gaan spelen Robbert..
Ik heb namelijk bij drie van m'n eigen kasten het verschil zeer goed gehoord. Helemaal met een strat of tele merk je ineens dat het irritante fel hoge net wat meer gedempt wordt. Het verschil tussen 'mooi hoog' en 'irritant hoog'..

Misschien dat mijn gitaren gewoon dat irritante felle hoog niet hebben. Ik heb vroeger een paar weken een Japanse Strat gehad. Die ging dus snel de deur uit vanwege dat irritante felle hoog. Les Pauls hebben het sowieso niet.
Met hard spelen heeft het echt niet te maken. Ik speel niet zo hard. Ik ben alleen altijd goed te horen.....

Nielsje
28 september 2009, 13:52
Met hard spelen heeft het echt niet te maken. Ik speel niet zo hard. Ik ben alleen altijd goed te horen.....

Ik doelde op je gehoor, dat dat wellicht iets te lijden heeft onder je volume ;)
Tja, of het aan de Japanse strat ligt, betwijfel ik. Hout is hout, ik heb nog niet echt gehoord van 'tophoog schel hout'.
Of doel je op de pups? CS 54-ers, lijkt me ook niet..

Maar, ongeacht of je gitaren nou wel of geen 'vervelend hoog' hebben, na monteren van die dingen merk ik gewoon verschil in het hoge segment, ook met m'n LP.

Thiez
28 september 2009, 14:42
ik kreeg vandaag ook een tip voor celestion g12k-100 of g12-t75 eens te proberen.

ben van plan om toch maar een keer naar K&E te rijden om gewoon eens wat verschillende speakers te testen in een 2x12" met me blackmore.

sjaak1990
28 september 2009, 15:09
Zelf vind ik btw de Classic Lead 80 een goed alternatief voor de V30, die heeft een iets 'zachtere' klank zonder veel in te leveren qua druk en punch. De CL80 mist de midspike en het agressieve mid/hoog van de V30.

Goed alternatief, ander alternatief eminence governor's en er zijn nog wel meer leuke emininence alternatieven. Jensen c12k vind ik ook goede modern klinkende speakers, minder compressed dan v30's ook minder bruut maar geen mid spike

Les Paul R8
28 september 2009, 15:09
Ik doelde op je gehoor, dat dat wellicht iets te lijden heeft onder je volume ;)


Hmmm...vorig jaar kon ik de 18 kHz nog horen....ik hoop voor je dat jij dat ook kan op mijn leeftijd ;) Dat is dus gewoon nog erg goed.....

Les Paul R8
28 september 2009, 15:11
ik kreeg vandaag ook een tip voor celestion g12k-100 of g12-t75 eens te proberen.

ben van plan om toch maar een keer naar K&E te rijden om gewoon eens wat verschillende speakers te testen in een 2x12" met me blackmore.

T75's werken erg goed in K&E. Zelf vond ik de combi V30 & T75 in K&E helemaal super.

jacky
28 september 2009, 19:36
met 2 x 12 ook zeker eens op de korte kant zetten en dan op de grond

laag is vaak lekkerder als hij echt op de grond staat

en met een 2 x 12 zijn er veel die m rechtop mooier vinden klinken

Thiez
28 september 2009, 19:58
ok bedankt voor de tip. ik ga het zeker eens proberen. Ik heb trouwens ook op internet gelezen dat de blackmore een vrij schelle amp is en dat het al een hele verbetering is wanneer je er JJbuizen in zet dus ook dat ga ik een keer doen. En dan gaat mijn speaker zoektocht beginnen :P

speedmusic
28 september 2009, 20:36
Misschien ook even een mailtje sturen richting de jongens van K&E, ook al is het een tweedehands ook zij willen graag dat iedereen tevreden is over hun speakers en hebben misschien ervaring tips.

the sure thing
29 september 2009, 08:55
Hmmm...vorig jaar kon ik de 18 kHz nog horen......... Volgens mij ben ik die al heel lang kwijt :)

Thiez
29 september 2009, 17:04
heb mailtje gestuurd naar K&E en die vertelde mij dat de mix van v30 met gt75 of cl80 een andere sound zouden geven. De K100's raden ze af omdat deze niet bij mij stijl passen (deze worden toch best veel gebruikt in rock en metal? bijvoorbeeld orange ppc412 HP8 of hiwatt combo's).
Verder zeiden ze nog dat een 4x12 of een extra 2x12 een uitkomst kon bieden om meer bass en vollere sound te krijgen.

Nellyrocks
29 september 2009, 17:17
Verder zeiden ze nog dat een 4x12 of een extra 2x12 een uitkomst kon bieden om meer bass en vollere sound te krijgen.

Upselling heet dat.

Henri H
29 september 2009, 19:42
Haal die achterplaat er nu maar 's uit....

Thiez
29 september 2009, 20:52
kga zaterdag pas repeteren. Op laag volume klinkt hij prima. Het is alleen op hoog volume en dat kan ik hier thuis niet testen.