PDA

View Full Version : volumeschommeling Marshall 9005



JTB
17 mei 2009, 19:33
Ik heb een probleem, enige tijd terug heb ik een Marshall 9005 eindversterker gekocht (2*50 watt EL34). Vandaag tijdens de repetie viel me op dat het volume flink schommelde en dat het niet zo oorverdovend hard ging terwijl ik super gevoelige speakers gebruik (103 dB) en 50 watt buizen toch wel de ballen uit je broek zou moeten blazen. Ik had de gain knop 3/4 open. Daarnaast merk ik dat er weinig verschil is als ik de schakelaar aan de achterkant (switch tussen 2*25 en 2*50 watt) omzet.

Mogelijke oorzaken (met mijn bescheiden kennis):
- buizen die bijna op zijn? (geschiedenis en leeftijd van de buizen is onbekend)
- hitte robleem?
- rotte elco's?

Wat zijn jullie gedachten en nog beter hoe kan ik ze eventueel zelf checken.

Nocki
19 mei 2009, 08:09
Hoi,
Toevallig heb ik de dezelfde set ook ooit gehad. Chameleon en 9005. Ook ik dacht dat ik met die zware 4He hoge poweramp de wereld de andere kant op zou kunnen draain maar nies was minder waar. Deze set gebruikte k met 2 Mesa 1x12 cabs met Elektro Voice speakers. Helaas nooit echt tevreden over geweest maar het was wel de eerste stap naar een serieuze setup dus zo trost als een pauw!
Attack en power heb ik niet terug gehoord in het ding en ik heb er 2 gehad. Geode buizen maakt wel wat uit maar de investering is het helaas niet waard.
Met de volume schommelingen kan ik je helaas niet helpen want daar heb ik geen verstand van. Wel kan ik je dus vertellen dat je je verwachtignen van dit blok beton enorm zal moeten bijschroeven.

JTB
19 mei 2009, 08:43
Ok, jij herkend dus het feit dat er niet bijster veel vermogen in de versterker zat. Ik heb em gisteren open gehad en de buizen (voor en eind) lijken gloednieuw te zijn. De versterker is uit februari 1992. Elco's waren mooi schoon en stonden niet bol. De versterker is heel degelijk gebouwd.

Ik krijg eigenlijk het gevoel dat het een hitteprobleem is. Aangezien en in ons kleine oefenhok niet veel frisse lucht komt en het daar sowieso erg snel erg warm wordt. Ik ga een proberen 2 stille fans in het apparaat te monteren. Kijken of dat iets oplost.

De sound van het ding vind ik wel redelijk ok zeker in vergelijking met de prijs.

Rinze
19 mei 2009, 08:57
Hmm, kan me eigenlijk niet voorstellen dat Marshall prut levert. De buizen-Marshalls waar ik ervaring mee heb gingen zonder uitzondering loeihard.

Ik heb nu een Peavey Classic 60/60 als eindbak, vergelijkbaar qua vermogen dus. JMP1 en G-Major ervoor en twee zelfbouwkastjes met G12T-75 erachter met Beam Blockers, als ik hem iets te ver open draai dan krijg ik het gevoel dat mijn organen opnieuw gerangschikt worden.

De volumeschommelingen geven aan dat er iets niet in orde is met je setup, dat voorop. Verder zou ik eens naar de instellingen van je in- en uitgangen kijken, ik kan op de G-Major bijvoorbeeld de uitgang aanpassen op de eindversteker die erachter ligt. Als die instelling op de laagste stand staat komt er niet bijster veel uit, als ie op zijn hoogst staat ontploft de boel zo'n beetje.

BeeJee
19 mei 2009, 09:27
Een gare kabel ergens zou ook heel goed de oorzaak kunnen zijn.

Rinze
19 mei 2009, 09:46
Een gare kabel ergens zou ook heel goed de oorzaak kunnen zijn.


Ja, of zo'n cheap patchkabeltje waarvan de plug net niet goed contact maakt. En maar zoeken waar het probleem zit..

JTB
19 mei 2009, 09:58
Ik zal mijn kabels even nakijken, maar lijkt me sterk dat het hier aan ligt, soldeer al mijn kabels zelf en gebruik uitsluiten neutrik connectoren. Maar goed zal de boel even doormeten om te kijken of hier iets aan te merken is.