PDA

View Full Version : cubase ews88mt output problemen?



cazmodean
17 mei 2009, 17:53
Sinds een jaartje heb ik van een vriend twee Terratec EWS88mt kaarten met bijbehorende breakout boxen geleend, voor opnames van mijn band. Nu gaat op zich alles goed: ik kan zestien sporen opnemen, de drivers werken samen met Cubase. Het enige probleem is dat ik alleen de oneven poortnummers kan toewijzen aan een bus. Ik kan dus niet zestien sporen uitsturen naar een mengtafel, maar slechts 8. Weet iemand of het mogelijk is om met deze kaarten ook de even nummers te gebruiken voor het toewijzen van bussen in Cubase? Reden is dat ik wil afmixen op een conventionele (ouderwetse) mengtafel en niet met de muis wil gaan pieren in die digitale mixer van Cubase. Iemand enig idee?

harrie-beton
17 mei 2009, 22:21
Het moet vast wel mogelijk zijn, verdiep je in cubase en de drivers van je geluidskaart. Ik heb de phase 88 en dat werkt wel. Gebruik anders Adobe audition om de sporen af te spelen.

Ik zie trouwens meer en betere mogelijkheden met digitaal mixen maar goed...

HaroldA
17 mei 2009, 23:03
Ik zie trouwens meer en betere mogelijkheden met digitaal mixen maar goed...

Analoog mixen kan veel gaver zijn dan digitaal! Zeker als je een leuke tafel hebt kun je lekker spelen met de 'headroom'. Digitaal gaat alleen maar lelijk clippen...

En wat je probleem betreft: ik heb ook 1 ews88mt/d, maar dat probleem van jou herken ik helemaal niet. Ik kan gewoon alle 10 sporen in- en outputs gebruiken in CUbase.

TIMBER
18 mei 2009, 08:55
Idem hier..!! werkt perfect maar gebruik het amper want al mijn mics lopen via het mengpaneel naar de EWS88. Dus ik mix analoog en dat wordt digitaal geregistreerd. Maar heb je wellicht wat screenshots hoe je 1 en ander hebt ingesteld..??

cazmodean
18 mei 2009, 10:20
Ik heb verschillende sites bezocht en voor zover ik kan zien heb ik alle instellingen goed staan. Ik vermoed inderdaad dat het een driverprobleem is. Ik draai XP en de drivers zijn eigenlijk voor windows 2000. Welk besturingssysteem gebruiken jullie?

Optie zou inderdaad digitaal mixen, of een extern pakket zijn. De vorige demo van de band heb ik inderdaad digitaal afgemixd, maar ik kreeg bijna RSI van het klikken met de muis vandaar dat ik het nu met een mengtafel probeer :)

TIMBER
18 mei 2009, 10:23
Ik gebruik WinXP Pro SV2 en Cubase SX 2.2.. maar welke versie driver heb je voor de EWS88..??

cazmodean
11 juni 2009, 22:33
Misschien helpen de screenshots:

http://www.voodoorites-nl.nl05.members.pcextreme.nl/mp3/cubase.jpg

http://www.voodoorites-nl.nl05.members.pcextreme.nl/mp3/cubase2.jpg

http://www.voodoorites-nl.nl05.members.pcextreme.nl/mp3/cubase3.jpg

http://www.voodoorites-nl.nl05.members.pcextreme.nl/mp3/terratec.jpg

ttp://www.voodoorites-nl.nl05.members.pcextreme.nl/mp3/terratec2.jpg

harrie-beton
12 juni 2009, 09:12
Ik denk dat iedere bus stereo is en dat je daarom per bus twee kanalen kwijt bent. Ik gebruik audition en geen cubase maar in Audition kan ik per spoor een mono output kanaal kiezen. Dat zou in cubase ook moeten kunnen.

cazmodean
12 juni 2009, 11:37
Stel je dat dan in binnen Audition, of pas je de instellingen van Terratec aan?

bert k
12 juni 2009, 12:40
Je kan in Cubase per kanaal instellen of het mono of stereo moet zijn. De bussen worden dan gewoon op volgorde toegewezen.

cazmodean
12 juni 2009, 13:29
Weet je ook waar je dat in moet stellen, want ik heb overal gezocht, maar kan nergens iets vinden over mono of stereo.

Heb trouwens driver version 5.43.03.134

cazmodean
15 juli 2009, 10:15
Even een bump, iemand een idee nog? Daarnaast vraag ik me even af of het voor zang veel uitmaakt dat ik de compressie voor danwel na de tijd toepas.

kevaho
15 juli 2009, 10:59
Inderdaad, wat Bert zegt. In Cubase maak je gewoon een aantal monosporen aan en die stuur je dan buiten door op je mixer een output te selecteren. Moet werken, kan niet fout gaan. Mogelijkheid is natuurlijk ook dat die kaart gewoon kapot is. Mischien even naar FB gaan voor service? Ik kan hier zo meteen niks over zeggen, ik zou dan even een uurtje in je systeem moeten duiken. Op de screenshots zie ik wel dat je met een ander naar probleem zit, nl de emulatie. Dit is niet goed, dit is een virtuele spiegel poort die Cubase automatisch gebruikt als een interface niet 100% compatibel is. Dit kan je oplossen door naar de volgende map te gaan:

C:\>Program files\steinberg\cubase\midi port enabeler

Hierin zit een file dat zichzelf IgnorePortFilter noemt. Deze moet je één niveau hoger zetten dus verplaatsen in de map C:\>Program files\steinberg\cubase

Hierna gewoon Cubase opstarten. In de device setup kan je de geëmuleerde poorten op "no show" zetten en dan heb je er geen last meer van.

Succes!

bert k
15 juli 2009, 19:42
Weet je ook waar je dat in moet stellen, want ik heb overal gezocht, maar kan nergens iets vinden over mono of stereo.

Als je een nieuwe track aanmaakt (Met de rechtermuisknop op de tracklijst klikken.), krijg je een venstertje waar je kan kiezen voor mono of stereo. Reeds bestaande tracks kan je volgens mij niet meer omzetten.

cazmodean
11 augustus 2009, 12:58
Allen bedankt voor de reacties, maar de oplossing bleek uiteindelijk toch het installeren van Adobe Audition. Ik zie nu alle tracks en kan zelf kiezen of het mono of stereo moet. Ik denk dat het ligt aan de (gekopiëerde) versie van Cubase die ik heb.