PDA

View Full Version : collins gitaren



JurjenYarr
17 mei 2009, 14:34
een topic over het merk 'collins'. voor mensen die er geen ervaring mee hebben (dat kan ik me heel goed voorstellen), het is een 'huismerk' van Musik Produktiv. ik speel nu al zo'n 2,5 jaar op een Roadmaster Deluxe, zeg maar de duurste les paul van het merk. de gitaren worden in korea geproduceerd.
nu vroeg ik mij af of er op dit forum meer mensen zijn die ervaring hebben met dit merk, en hoe erover gedacht word.

guitarkid
17 mei 2009, 15:02
Ik heb wel eens op een Collins Strat gespeeld bij Musik Produktiv. Ze liggen o.a. in de afdeling van de effectpedalen etc. om die fx uit te testen. Nou, ik had gelukkig ook een eigen gitaar mee, want wat waren dat een klere-gitaren...
Ook eens een ES335 kopie geprobeerd... Dank u, niet voor mij. De Les Pauls ken ik verder niet. 'k Was graag positiever geweest, maar kan er niet meer van maken.

Gr. C.

JurjenYarr
17 mei 2009, 16:55
tsja het is jouw mening he xD van mijne is ook weinig over behalve het hout, heb verder ongeveer alles vervangen behalve de brug.. ik vind dat ie lekker speelt, dus het is genoeg voor mij!

guitarkid
17 mei 2009, 19:17
tsja het is jouw mening he xD van mijne is ook weinig over behalve het hout, heb verder ongeveer alles vervangen behalve de brug.. ik vind dat ie lekker speelt, dus het is genoeg voor mij!

Hallo Jurjen.

Het was beslist niet mijn bedoeling om een flauw of ongenuanceerd antwoord te geven, hoor. Ik reageerde alleen op jouw vraag en ik vind het niet zulke goede gitaren. Maar met de nodige updates is hij blijkbaar o.k. voor jou. En daar gaat het om. Je moet je misschien wel afvragen of je voor het totale budget (of misschien wel minder...) dat je nu hebt gebruikt niet een gitaar had kunnen kopen die direct voldeed.
Aan de andere kant, al spelende kom je, door dat je ervaring krijgt, misschien steeds meer achter de tekortkomingen van een gitaar en die los je dan stap voor stap op..... Maar nogmaals, ik ken gitaristen genoeg die op een relatief goedkope gitaar spelen met wat aanpassingen en die daar zeer tevreden mee zijn. Ik heb ooit een sunburst Richwood Strat voorzien van Ibanez Blazer pu's, een '65 Strat decal, de frets wat gevlakt en de body onbehoorlijk gerelic-ed. Daar speelt nu een gitarist uit de buurt van Beverwijk (geloof ik..) op en die doet 'm nooit meer weg. 't Is, geloof ik, zijn main gitaar geworden. En jouw laatste opmerking is de kern van de zaak:
"Ik vind dat ie lekker speelt, dus het is genoeg voor mij!"

Gr. C.

JurjenYarr
17 mei 2009, 19:31
ow maar mijn reactie op jouw reactie was ook niet sarcastisch bedoeld! wat een zin zeg.. sorry als dat wel zo overkwam. je hebt me wel aan het denken gezet:
gitaar: 350
Pickups: 180
stemmechanieken: 50
slagplaat: 25
totaal: 605,-

besef me nu pas dat ik dus al 600 euro in die gitaar heb zitten..

guitarkid
17 mei 2009, 21:21
ow maar mijn reactie op jouw reactie was ook niet sarcastisch bedoeld! wat een zin zeg.. sorry als dat wel zo overkwam. je hebt me wel aan het denken gezet:
gitaar: 350
Pickups: 180
stemmechanieken: 50
slagplaat: 25
totaal: 605,-

besef me nu pas dat ik dus al 600 euro in die gitaar heb zitten..

Daar kun je een leuke gebruikte gitaar voor kopen...:)
Maar wat betreft jouw Roadmaster: ik heb daar dus niet op gespeeld. Ik heb net even in de MP-catalogus gekeken en die gitaren zien er op zich wel mooi uit, zeker die cherry sunburst. Kosten nu 299 euro..
En met veel betere pu's (welke heb je erop gezet?) en stemmechanieken: ja, vast wel lekker. Alleen een slagplaatje van 25 euro...??? Klinkt dat beter? ;)
Zag toen ook dat ze al Collins Strats van af 59 euro (!) hebben. Zouden ze die gebruiken om de fx te testen? Want dan is het geen wonder dat ik er niet zo vrolijk van werd.....

Gr. C.

JurjenYarr
18 mei 2009, 13:47
ehm nou nee, die slagplaat is puur voor de looks he! =D aangezien mijn oog ook wat wil! ik heb er EMG's inzitten, de zakk wylde set (81 en 85 toch?)

grayfink
18 mei 2009, 17:31
Ik ben al een paar keer bij MP geweest (niet zo heel ver van mij vandaan), volgens mij wordt een gedeelte van die Collins gitaren in China gemaakt en een gedeelte in Korea. Ik heb ooit op een Koreaanse ES335 kopie ("Collins bluesmaster") gespeeld daar. Die was voor de prijs erg goed.

guitarkid
18 mei 2009, 18:08
Ik ben al een paar keer bij MP geweest (niet zo heel ver van mij vandaan), volgens mij wordt een gedeelte van die Collins gitaren in China gemaakt en een gedeelte in Korea. Ik heb ooit op een Koreaanse ES335 kopie ("Collins bluesmaster") gespeeld daar. Die was voor de prijs erg goed.

Hallo Grayfink.

Zoals ik in mijn eerste post hier al aangaf heb ik ook op dat model gespeeld. Ik wilde er eigenlijk wel een 335-achtige bij, maar de exemplaren die er toen waren vond ik erg tegenvallen, zelfs voor dat geld. Er zaten toen (voor mij, 0.10-0.52) wel erg dunne snaren op, maar ook het geluid was wat dun. Ik kwam in ieder geval niet in de verleiding... ;)

Gr. C.

grayfink
18 mei 2009, 18:47
Misschien valt hij in een 1 op 1 vergelijking met een echt goede semihollow tegen, dat kan best. Ik was in ieder geval positief verrast.:)