PDA

View Full Version : zelfbouw van een subje..



bassopotmus
23 maart 2003, 20:46
Hey fellow bassers, eigenlijk meer een Amp vraag, maar aangezien daar alleen maar gitaristen komen..

Ik ben uit aan het kijken voor een 2x12 sud voor bij me 4x10, ooit in de verre toekomst eens kopen en dan lekkere bottom hebben...

Maar ik zou dat ook zelf kunnen bouwen..Ik bedoel wat is nou zon cabinetje? Wat hout en geluids-isolerend materiaal, wat kabeltjes en een jackplug...toch?
Iemand ideen? wat het kost, zijn de 12" te krijgen los?, dus vor bas en niet voor gitaar(die gaan maar tot 100w ofzo)..Lijkt me grappig om te gaan maken..ooit!

dikkie dik
23 maart 2003, 20:52
ow, als je denkt dat het niks voorstelt. maak voor mij dan ook maar meteen een 18" subkast. :smile:

JoVe
23 maart 2003, 23:36
ok hier moet ik ook effe op reageren.

Ik ben namelijk ook ongeveer het zelfde van plan. Ik heb een paar jaar geleden een Peavey 12" scorpion speaker van m'n leraar gekregen maar daar heb ik tot nu toe niets mee gedaan, wegens geen geld/zin/tijd.

Nou moet ik voor school een profielwerkstuk maken en dacht dan mooi effe een speakertje te maken. Ik heb alleen nog niet veel gedaan want het hoeft pas in november af.

Maar nou ben ik er naar een beetje zoeken achter dat m'n speaker misschien niet helemaal geschikt is voor bas. En dat er nogal veel bij komt kijken als je enigszins professioneel je eigen kast wil ontwerpen.

Wat sites waar ik info vandaan heb gehaald:
Op http://www.new-line.nl is een forum voor kastenbouwen.
Op http://www.bassreflex.de staat een iets dat met bas en luidsprekers te maken heeft (in het Duits).
En op http://www.geocities.com/SunsetStrip/Bistro/3491/speaker.html staat ook wel wat.

bassopotmus
24 maart 2003, 10:12
AAh profiel werkstuk..dude span je daar maar niet teveel voor in! Danke voor de bronnen, kan ik je bij msn toevoegen..kunnen we eens erover hebben..
Hmm dat kutforum heeft problemen met aanmelden..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-03-24 10:34 ]</font>

Easy Rider
25 maart 2003, 15:06
Ik heb zelf een 300W 2x10" basreflex kastje gebouwd voor kleine jamsessies e.d. Het ding staat nu permanent in m'n kamer aangezien ik mijn Trace speakers liever bij m'n ouders laat staan, anders wordt het zo vol. :grin:
Jij wil een 2x12" als sub gebruiken? Leuk idee, beetje als Eden's 'Nemesis' amps. Als 18"-man moet ik je toch vragen, is 1x15" echter niet beter (dieper, compacter)? Mwah, op een 2x12" kan je je 4x10" beter kwijt denk ik.

Maar anywayz, het is niet heel erg moeilijk.
Wat je als eerste moet hebben zijn de Thiele-Small parameters van de speakers, de dude in de winkel kan je die wel geven. Dan een programmatje op internet scoren zodat je de inhoud van het kabinet kan afstemmen op je speakers (mijn 2X10" wilde ik zo klein mogelijk houden) en toch flink wat laag eruit kan krijgen zonder teveel power verlies. (In principe kan je met 1x10" ook een vette woofer bouwen maar die wordt dan wel vet groot!) Met dat programmatje kan je gelijk ook je reflexpoort(en) stemmen (doorsnee, lengte) op een optimale frequentie voor de speakers (of bijv. zo goed mogelijk voor een zo klein mogelijke kast zoals ik toen deed).
Vergeet van de inhoud van de kast niet de ruimte die de speakers zelf innemen, het kruis (het houten ding dat je moet maken dat iedere zijde van de box met de tegenoverliggende zijde verbindt) en wellicht verzonken handvatten er vanaf trekt. Oh en neem niet de buitenmaten, maar de binnenmaten, MDF is 18mm dik tenslotte!
Als dat eenmaal is gedaan en je hebt besloten wat de buitenmaten van je kast moeten zijn (ik wilde mijn kast toen net zo breed hebben als mijn Trace speakers, het kan zijn dat het jou nix uitmaakt, dan gaat het maar om dat de speakers en de reflexpoort(en) in de voorkant passen) wordt het zagen!
Dan alle delen met in ieder geval montagekit aan elkaar vastmaken (ik gebruikte montagekit en schroeven zodat ik niet hoefde te wachten tot de kit droog was) want de box moet 100% luchtdicht zijn anders verlies je power, zeker met woofers. En als je halverwege bent moet je de draden (goed dikke, die je van te voren op maat hebt gemaakt) erin tapen/kitten (zodat ze niet los erin liggen te trillen) zodat die alvast erin zitten. Je kan een jack connector gebruiken tot 300w. Daarboven moet je toch echt wel aan de XLR of Speakon connectors.
In ieder geval de connector goed afkitten/tapen o.i.d. aan de binnenkant(luchtdicht!). Dan is het verder een kwestie van de speakers aansluiten en van buitenaf (kan je ze nog eens vervangen) erin schroeven en afwerken/bekleden! (wat er bij mij nooit van gekomen is, overigens. Het ding staat nog gewoon deels in de zwarte grondverf, zonder roosters voor de speakers :grin: )
Vergeet trouwens niet dat je het aantal Ohm van de totale kast in de gaten moet houden, oftewel of je je speakers parallel of in serie moet zetten.

Zo, hoe klinkt dat? Ik zeg doen! Want het is leuk om te doen en scheelt een hoop geld. Ik heb toen in totaal iets van 500 gulden (230 euro??) uitgegeven voor 300W aan speakers! Maar dat zijn ook wel 'compromis' speakers, dus niet de beste die er te koop waren. 12" speakers zijn ook wel wat duurder denk ik.
Maar zelfs als je de sound van de vetste fabrikanten wil evenaren blijf nog ver onder wat zij voor hun speakers vragen.

EZ