PDA

View Full Version : van humbucker naar single coil zonder schakelaar



Hansie
17 mei 2009, 04:00
Hoi,

Ik heb een hele mooie handgebouwde gitaar (soort van kruising tussen een strat en een oude Ibanez) met 2 humbuckers, gebouwd door Patrick Koopman uit Weurt bij Nijmegen. Deze gitaar speelt echt geweldig en is een fantastisch scheurijzer, maar komt alleen clean niet goed uit de verf. Ik heb in het verleden al een coiltap op deze gitaar gehad, maar dat was ook niet wat ik er van verwachtte. Een humbucker in single mode klinkt nu eenmaal anders dan een echt single coil element. Gezien het feit dat deze gitaar van eind jaren 80 is, vind ik een verbouwing van deze gitaar nou ook niet iets waar ik op zit te wachten.

Ik zit er nu over te denken om de toonpotmeter te vervangen door een potmeter welke het mogelijk zou moeten maken om de elementen traploos te kunnen draaien van humbucker naar singlecoil en alles wat er tussen in zit.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijke schakeling, hoe zou dat klinken en wat misschien ook wel een aardige is, hoe zou ik dit het beste kunnen aansluiten?

Alvast bedankt voor jullie aandacht en evt.assistentie!

Groeten,
Hans

G.G.
17 mei 2009, 08:44
Zoiets bedoel je denk ik:

http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/1h_1v_1sas.jpg (http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/1h_1v_1sas.pdf)

Ukeloeder
17 mei 2009, 10:42
Zou dit principe met P-rails wat voor je zijn? Dus niet met een switch, maar met de Spin-split zoals hierboven. Toch weer wat meer mogelijkheden qua geluidskleur dan met een humbucker. Ik durf niet te zeggen hoe en of dat gaat werken. Hier hebben anderen op GN vast meer over te vertellen.
Interessant idee in elk geval zo'n Spin-split.

G.G.
17 mei 2009, 13:50
PRails wordt lastig, want dat zijn twee spoelen die je onafhankelijk kan kiezen of in serie. Misschien dat een TBX-potmeter zou kunnen werken? Een gewone (lin.)dubbele pot wordt lastig omdat de spoelen samen maar op de helft van de output zouden werken

aaronstonebeat
17 mei 2009, 15:11
Ik heb het zo gedaan om m'n meest recente zelfbouwsel (zelfde als in de post van G.G.):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-T3FOEG3H-D.jpg

Werkt uitstekend!

G.G.
18 mei 2009, 15:30
Werkt uitstekend!

Inderdaad een leuke schakeling. Ik heb zoiets in mijn laatste strat zitten met een tbxpot waarbij ik een dummiecoil in serie met de rest kan zetten. Werkt heel vloeiend, en je hebt de traploze keus.

Ukeloeder
20 mei 2009, 07:53
PRails wordt lastig, want dat zijn twee spoelen die je onafhankelijk kan kiezen of in serie. [...]
Je kunt ze niet parallel gebruiken dus? Of is dat enkel niet wenselijk?

Igos du Iskana
20 mei 2009, 21:47
Ik heb een hele mooie handgebouwde gitaar (soort van kruising tussen een strat en een oude Ibanez) met 2 humbuckers, gebouwd door Patrick Koopman uit Weurt bij Nijmegen.

Hey ik zit er zelf ook te dubben of ik volgend jaar een gitaar door Patrick Koopman wil laten bouwen. Ik heb alleen geen idee wat de ervaringen zijn met deze man.
Bouwt hij ook Les Paul achtige gitaren? en hoe zit hij ongeveer met prijzen?

(je kunt me evt. ook PM-en)
Alvast bedankt,
Auke

Hansie
24 mei 2009, 20:46
Hey ik zit er zelf ook te dubben of ik volgend jaar een gitaar door Patrick Koopman wil laten bouwen. Ik heb alleen geen idee wat de ervaringen zijn met deze man.
Bouwt hij ook Les Paul achtige gitaren? en hoe zit hij ongeveer met prijzen?

(je kunt me evt. ook PM-en)
Alvast bedankt,
Auke

Ik ken Patrick Koopman al jaren (google maar eens op pkguitars) en ken hem als een hele goede vakman en een bijzonder prettig iemand om mee om te gaan! De service is echt eerste klas en hij weet bijzonder goed wat kan en wat niet. Hij bouwt ook Les Paul achtige varianten. Ik kan je evt.wel met iemand in contact brengen die een dergelijke gitaar bij Patrick heeft laten bouwen. Ik heb niet de indruk dat Patrick extreme prijzen hanteert.

Voor wat betreft het de ervaringen met Patrick nog ff dit: hij heeft wel eens als guitartech van ene Steve Vai gewerkt. Misschien kan je hem eens vragen wat zijn ervaringen met Patrick zijn ;)

Hansie
7 juni 2009, 11:57
ff een update:

Ik heb gisteren mijn eerste optreden met de aangepaste electronica gespeeld.

Dit is echt een aanrader voor eenieder die wat meer verschillende sounds uit zijn/haar humbuckers wil halen. En al helemaal als je je toonpotmeter niet of nauwelijks gebruikt! Ondanks (of misschien wel dankzij) het feit dat zodra je van humbucker naar single coil gaat, het neck en bridge element allebei (subtiel) mee gaan doen, heb je een ongelofelijke range aan verschillende geluiden ter beschikking. Mijn eerste indruk was dat de gitaar dan meer als een Tele ging klinken, en daarmee ben ik aangenaam verrast! Nu heb ik de cleane(re) geluiden waar ik naar op zoek was. Enne, scheuren doet ie nog steeds als de beste!

Bedankt voor jullie tips!

Groeten,
Hans