PDA

View Full Version : Snel "gepiep"



martijn3293
16 mei 2009, 22:40
Hallo,

Ik speel in een metalband, en er is een stuk, daar laten we de gitaren gewoon doorklinken, maar we willen heel snel erna zo een gepiep krijgen, door met de gitaar bij de versterkers te gaan staan. Maar bij ons blijft eerst dat akkoord heel lang doorklinken, vooraleer het een beetje begint te piepen. Hoe kun je er voor zorgen dat als we een akkoord gespeeld hebben, dat die snel begint te piepen? :P

Groeten
Martijn

Mr.Fingers
16 mei 2009, 22:52
Luider spelen ;)

serieus, hoe luider je speelt, hoe sneller het gaat feedbacken (zo heet dat gepiep). Ook de hoek waaronder je tov de speaker staat heeft een invloed, gewoon zoeken tot je de ideale positie gevonden hebt.

martijn3293
16 mei 2009, 22:55
Ok :d:d bedankt :d:d

wiegersma
17 mei 2009, 11:03
-equalizer aanzetten met veel hoog erin
-feedbacker-pedaal kopen
-compressorwaarde hoog instellen
ofzo

Tho
17 mei 2009, 12:39
draai gewoon de gain een end open.



hahaha wat een rare vraag eigenlijk :dontgeti:

snaarplukker
17 mei 2009, 20:36
... maar we willen heel snel erna zo een gepiep krijgen, door met de gitaar bij de versterkers te gaan staan.
Houdt er wel rekening mee dat het slecht is voor je pickups. De magneten daarin kunnen dan ge-demagnetiseerd worden.

Tim..
17 mei 2009, 20:40
Houdt er wel rekening mee dat het slecht is voor je pickups. De magneten daarin kunnen dan ge-demagnetiseerd worden.

Serieus?:???:

Namelijk de eerste keer dat ik zoiets hoor:dontgeti:

j3r03n
17 mei 2009, 20:58
Houdt er wel rekening mee dat het slecht is voor je pickups. De magneten daarin kunnen dan ge-demagnetiseerd worden.

Het getuigt in elk geval van lef om een dergelijke opmerking te plaatsen zonder argumenten:soinnocent:

aaronstonebeat
17 mei 2009, 21:04
Houdt er wel rekening mee dat het slecht is voor je pickups. De magneten daarin kunnen dan ge-demagnetiseerd worden.

Lijkt mij ook niet iets om bang voor te zijn. Ik heb al redelijk wat gefreakt met pickups en magneten (magneten bij en tegen pickups houden om te horen wat de invloed op het geluid is) en ik dat heeft nog nooit tot problemen geleid. Natuurlijk hebben luidsprekers flinke magneten, maar daar kun je normaal gesproken niet heel dicht bijkomen met je pickups.
En als er iets demagnetiseert, kan het volgens mij altijd weer 'opgeladen' worden.

j3r03n
17 mei 2009, 21:28
Ik heb al redelijk wat gefreakt met pickups en magneten (magneten bij en tegen pickups houden om te horen wat de invloed op het geluid is) en ik dat heeft nog nooit tot problemen geleid.
Nu we het toch over feedback e.d. hebben: wat is dan het effect van magneten tegen/bij de pickups?

aaronstonebeat
17 mei 2009, 21:42
Het lijkt erop dat je het magneetveld kunt versterken of verzwakken al naar gelang de oriëntatie van de magneten; je kunt het signaal zowat helemaal uitdoven door een magneetje vlak boven de snaren te houden; ik dacht eerst nog door dat de snaren op die plek niet trillen, maar dat doen ze dus gewoon wel.
In principe zou je zo een pickup met variabele output moeten kunnen maken :cooler:

j3r03n
17 mei 2009, 21:58
Berust een sustainer ook op dit principe?

Oh, mijn tip voor meer feedback: sustainer system van Fernandes. Met een flick of the switch gaat die over in hogere boventonen. PIIIIIEEEEEEPPP!

aaronstonebeat
17 mei 2009, 22:04
Berust een sustainer ook op dit principe?


In zekere zin. Niet met een permanente magneet maar met een elektromagneet. Een omgekeede pickup: je stopt er versterkt signaal in (van een andere pickup) en dat drijft de snaren aan.

Ukeloeder
17 mei 2009, 22:40
Berust een sustainer ook op dit principe?

Oh, mijn tip voor meer feedback: sustainer system van Fernandes. Met een flick of the switch gaat die over in hogere boventonen. PIIIIIEEEEEEPPP!

Iets goedkopere oplossing zou een E-bow zijn.

aaronstonebeat
18 mei 2009, 15:56
Prijzen zou ik moeten opzoeken; Ukeloeder zal er vast gelijk in hebben.
'n E-bow is hetzelfde als een sustainer, alleen zit de laatste in de gitaar ingebouwd en kan met 'n knop bediend worden; 'n e-bow wordt met de aanslaghand vastgehouden.

j3r03n
18 mei 2009, 18:07
Én met een sustainer system kun je de hoeveelheid boventonen (en dus feedback) regelen, en met een ebow niet. Je moet er wel écht mee leren werken (met beide) en het kost ook aardig wat. Vooral die sustainer inderdaad. De goedkope oplossing is dus:
http://kantack.com/surround/images/qd16.jpg

snaarplukker
18 mei 2009, 21:56
Het getuigt in elk geval van lef om een dergelijke opmerking te plaatsen zonder argumenten:soinnocent:
Wilt je argumenten horen? Kijk even op youtube naar die filmpjes over pickups van Seymour Duncan. Een rondleiding in 3 delen door de Saymour Duncan fabriek. Daar werd het een en ander uitgelegd.

Oja, lef heb ik wel.;)

aaronstonebeat
18 mei 2009, 22:38
Wilt je argumenten horen? Kijk even op youtube naar die filmpjes over pickups van Seymour Duncan. Een rondleiding in 3 delen door de Saymour Duncan fabriek. Daar werd het een en ander uitgelegd.

Oja, lef heb ik wel.;)

Geef 's een linkje dan. Ik ben aan het zoeken maar vind geen factory tour, laat staan een in 3 delen.
Altijd benieuwd hoe je dingen kapot kunt maken :seriousf:

aaronstonebeat
19 mei 2009, 02:56
Is 't misschien dit: http://www.youtube.com/watch?v=zCR4w4hAtRo

Helemaal op 't eind wordt idd verteld dat alnico magneten geleidelijk aan demagnetiseren door stoten, temperatuurwisselingen en vooral interactie met andere magneetvelden; van speakers en transformatoren. Maar er wordt ook verteld dat het elke keer maar een heel klein beetje is, en als je avond aan avond, jarenlang je gitaar tegen je versterker parkeert uiteindelijk het geluid zal veranderen. Nogmaals, let wel, alleen met alnico magneten.

En wat demagnetiseert, kan ook weer gemagnetiseerd worden. In harde schijven vind je bijvoorbeeld bijzonder krachtige magneten. Ik weet haast zeker dat je daar een dood pupje weer mee tot leven kunt wekken.

Ukeloeder
19 mei 2009, 08:00
Na effe proberen met mijn E-bow moet ik concluderen dat dat geen oplossing is voor TS 'probleem'. Met de E-bow krijg ik van slechts 1 snaar tegelijk overtones die gemakkelijk in feedback overgaan en demp je al snel de andere snaren.