PDA

View Full Version : Rewiring zinvol?



Jeef4h
16 mei 2009, 21:34
Ik heb al een tijdje een elektrische gitaar van dimavery...
Maar hij klinkt niet echt goed (kan ook niet voor de prijs die ik er voor betaald heb;))
Maar ik wil em toch nog niet wegdoen (ondanks dat ik over tijdje wel een nieuwe ga kopen omdat ik echte optredens ga doen ipv beetje op me kamer te jammen:P)

Alleen nu zei een vriend van me dat ik hem ff zou moeten herberaden (dat dat bij een andere gitaar van hem wonderen had gedaan) Maar heeft dit echt zin? Want ik heb hem ff open geschroefd en alles lijkt prima te zijn gesoldeerd en er zit ook een brug aarde verbinding in (wat me verbaasd gezien hoeveel hij bromt``)

iemand?:makeup:

G.G.
16 mei 2009, 21:36
Ik heb al een tijdje een elektrische gitaar van dimavery...
Maar hij klinkt niet echt goed (kan ook niet voor de prijs die ik er voor betaald heb;))
Maar ik wil em toch nog niet wegdoen (ondanks dat ik over tijdje wel een nieuwe ga kopen omdat ik echte optredens ga doen ipv beetje op me kamer te jammen:P)

Alleen nu zei een vriend van me dat ik hem ff zou moeten herberaden (dat dat bij een andere gitaar van hem wonderen had gedaan) Maar heeft dit echt zin? Want ik heb hem ff open geschroefd en alles lijkt prima te zijn gesoldeerd en er zit ook een brug aarde verbinding in (wat me verbaasd gezien hoeveel hij bromt``)

iemand?:makeup:

Formuleer eerst eens wat je mist aan de klank en wat voor een gitaar het is: Houtsoorten, body/neckverbinding, elementen, waarden van de pots en caps..

aaronstonebeat
17 mei 2009, 14:20
Rewiring lijkt me totale nonsens. Vervangen van de potmeters heeft een effect (hoe hoger de waarde, hoe minder hoog je verliest) en het plaatsen van betere pickups kan een verschil van dag en nacht betekenen.

gertgert
17 mei 2009, 16:30
Rewiring heeft alleen zin bij problemen die gerelateerd zijn aan de bedrading.
Bijvoorbeeld aardeproblemen, kraakjes, losse soldeerpunten etc.

Wanneer deze problemen verholpen zijn kan je gitaar nog steeds waardeloos klinken
als je een slecht instrument hebt.

Dus, begin bij het begin. Elementen vervangen zal bijv. een stuk meer effect hebben.

Jeef4h
24 mei 2009, 18:50
Rewiring lijkt me totale nonsens. Vervangen van de potmeters heeft een effect (hoe hoger de waarde, hoe minder hoog je verliest) en het plaatsen van betere pickups kan een verschil van dag en nacht betekenen.

Hoe hoger de waarde, hoe minder hoog je verliest? Wat bedoel je daarmee?

Pickups vervangen is inderdaad wel zinvol bij deze gitaar (goedkoop ding > cheap *ss pickups)... Maar dan zal ik even moeten wachten tot ik dat kan gaan proberen:)

Die potmeters zijn wat goedkoper.. dus kan ook dat nog proberen (zodra ik het nut snap:) )

:hippie:

EDIT:

Dit zijn de specificaties..
ST-Style
Construction: Bolt on maple neck
Body: Plywood
Neck: Maple, 648mm
Fingerboard: Rosewood / 22 Frets
Pickups: 3 x Single Coils
Bridge: "S"style Tremolo chrom
PU Selector: 5-way switch
Controls: 1 x Volume / 2 x Tone
Hardware: Chrome
Colour: Black

De body is wel gemaakt van multiplex:S Dus dat is al niet al te best...
**puur uit intresse.. wat zou beter zijn.. multiplex (triplex denk ik toch dat ze daarmee dan bedoelen) of mdf (wat ook multiplex is natuurlijk)?:P **
De neck is van esdoorn (wat volgens mij wel redelijk hout is..) maar hij was wel krom als wat..dus heb em inmiddels wel stuk rechter gesteld..:D
Verder geeft de site niet echt veel informatie...Maar hij ligt open op mijn werkbank.. dus als je misschien even kunt vertellen hoe ik kan zien wat voor kwaliteit potmeters erop zitten dan kan ik wel even gaan kijken

aaronstonebeat
24 mei 2009, 19:04
Hoe hoger de waarde, hoe minder hoog je verliest? Wat bedoel je daarmee?


De volumepotmeter is een (regelbare) weerstand die parallel staat met de pickup(s). Via die parallelle weerstand lekken altijd wat hoge frequenties weg naar aarde, maar hoe groter de weerstand, hoe geringer dat effect.

Jeroenofzo
24 mei 2009, 20:31
Ik ben van mening dat als je nieuwe pickups koopt voor die gitaar netzoveel kwijt bent als een gitaar met betere hardware en of houtsoorten.
Als je vindt dat er een rotgeluid uit komt, kun je denk ik beter een nieuwe versterker aanschaffen, en daarna eens kijken naar een mooie gitaar.
Een versterker bepaalt een groter gedeelte van je geluid dan dat pickups en de rest dat doen.
Dus je kunt voor €50 één redelijke pickup kopen. ( Als je 3 singlecoils hebt = 150, of met humbuckers zit je ook al gauw aan zo'n bedrag ) óf koop voor een paar pleuro's meer een redelijke versterker die het geluid opvrolijkt.

Als je krap bij de kas zit, een rewire heeft totaal geen zin vind ik. Of het heeft een minimaal verschil, wat je bijna niet hoort. Ik weet niet hoelang je speelt, maar aangezien je een goedkopere gitaar hebt neem ik aan dat je nog niet extreem lang speelt. ( No offence hoor! Ik heb mensen gesproken die al 5 jaar op een squier spelen! ) Het verschil hoor je gewoon niet omdat je oor nog niet getraind genoeg is. Ik denk beter dat je voor bovenstaand kunt gaan, ofwel een leuke tweedehands kopen en opeens een veel fijnere gitaar hebben, waar je veel liever op speelt dan het goedkope frutsel. Als je opzoek bent naar een betere sound, natuurlijk.

Wat betreft rewire: Nonsens! Tenzij er een draadje loszit ( bij je vriend of de gitaar ) en er helemaal niets voortkomt :seriousf:

( Ik wil niets afkraken hoor!, na het nalezen kan het misschien dreigend overkomen, maar ik bedoel het goed :cooler: )

Yoshida
25 mei 2009, 08:58
**puur uit intresse.. wat zou beter zijn.. multiplex (triplex denk ik toch dat ze daarmee dan bedoelen) of mdf (wat ook multiplex is natuurlijk)?:P **

ff je lingo wat bijspijkeren.
Multiplex staat voor een willekeurig oneven aantal lagen kruislings verlijmd fineer (3, 5, 7, 9) en triplex is gewoon multiplex bestaande uit drie lagen (tri = 3). MDF is volgens mij verlijmd zaagsel. Dit heeft de consistentie van karton en is hoogstens geschikt om mallen van te maken. Het heeft weinig meer met hout te maken.

Ik heb ook een goedkope DiMavery (een €90 telecaster). Brug en snaren vervangen, en de brugpickup. Echt een enorm verschil. Zal hoofdzakelijk wel met de snaren te maken hebben, maar met de brug kon ik ook beter intoneren. De nieuwe pickup klinkt beter maar da's slechts de helft van het verhaal.

Body zal wel linde zijn, lak is in ieder geval plastic coating. Leuk gitaartje voor het meer funky werk.

snaarplukker
25 mei 2009, 12:25
Voor een kleine 60 euro stopt je er een setje GFS Lilkillers in en een set goeie snaren van 'dAddario of Ernie Balls. Nou, je staat versteld wat voor sound er dan uitkomt zonder brom. Herbedraden kan je na 80 jaar eens proberen en potmeters kan je ook wel een jaar of 10 mee doen, tenzij je te heet soldeert. Als ze kraken bij het draaien kan je er een beetje contactspray inspuiten.

Rutger
25 mei 2009, 12:40
Re-wiring kan wel degelijk een merkbaar verschil opleveren, vooral als de electronica die er nu inzit van inferieure kwaliteit is. Vervangen kost geen drol (potmeters, draad en mss de pu-switch) en je klank wordt er vaak een stuk helderder en voller van. Als ik jou was zou ik dat in een klap meenemen met het vervangen van je pickups.

Ik heb dat nu al een paar keer gedaan en werd elke keer weer blij van het resultaat :)

Yoshida
25 mei 2009, 12:52
Ik heb dat nu al een paar keer gedaan en werd elke keer weer blij van het resultaat :)

Dat kan ook tussen de oren zitten; wil je ons overtuigen maak dan een before/after opname. Weet je zeker dat je niet iedere keer ook de snaren hebt vervangen? Gewoon een paar voorzichtig kritische opmerkingen om te kijken in hoeverre deze waarneming subjectief is.

snaarplukker
25 mei 2009, 13:20
Re-wiring kan wel degelijk een merkbaar verschil opleveren, vooral als de electronica die er nu inzit van inferieure kwaliteit is. Vervangen kost geen drol (potmeters, draad en mss de pu-switch) en je klank wordt er vaak een stuk helderder en voller van. Als ik jou was zou ik dat in een klap meenemen met het vervangen van je pickups.

Ik heb dat nu al een paar keer gedaan en werd elke keer weer blij van het resultaat :)
Nou nou, al een paar keer gedaan! Dan hadden de eerdere vervangingen geen resultaat gehad.;)

Rutger
25 mei 2009, 13:26
Het zou kunnen dat ik dat bij meerdere gitaren heb gedaan ;)

Ik kan het helaas niet hard bewijzen dus je zult het zelf moeten uitvinden, het kost geen drol dus het kan geen kwaad om ns te proberen!

Ik heb het hier wel over oude/slechte kwaliteit potmeters en bedrading vervangen. Dat merk je écht in je sound. Logisch ook, want elke (zwakke) schakel heeft invloed. Ik heb ook een keer een telecaster met simpel stroomdraad van de Handyman gewired en alle lage frequenties werden uit mijn sound gezogen. Gauw vervangen...

aaronstonebeat
25 mei 2009, 13:45
Ik vind het maar een sterk verhaal. Dat een brakke potmeter een kwalijke invloed heeft op de output kan ik me helemaal voorstellen, slechte solderingen ook. Maar goedkoop draad, dat wil er bij mij niet in. De spanningen en stromen in een gitaar zijn zo klein, dat gaat bijna overal vrijwel zonder noemenswaardige weerstand doorheen; bedenk bijvoorbeeld dat de wikkeldraad in een spoel maar zo'n 20ste millimeter dik is (en ja, ik weet dat dat wel weerstand heeft, nl. zo'n 5 a 10 KOhm per spoel; maar het gaat dan ook om een driekwart kilometer draad).

Daar nog bij: als er slechte verbindingen zijn, leveren die extra weerstand; en extra weerstand in het circuit leidt mn. tot verlies van hoge tonen, geen lage.

Yoshida
25 mei 2009, 14:02
Ik heb het hier wel over oude/slechte kwaliteit potmeters en bedrading vervangen. Dat merk je écht in je sound. Logisch ook, want elke (zwakke) schakel heeft invloed. Ik heb ook een keer een telecaster met simpel stroomdraad van de Handyman gewired en alle lage frequenties werden uit mijn sound gezogen. Gauw vervangen...

Het lijkt wel alsof ik je moet hebben vandaag, maar dit vraag ik puur om mezelf op te leiden: waar haal je dit toverdraad?
Om eerlijk te zijn was ik bij het bouwen van mijn Strat ook wel een beetje kritisch over het signaaldraad; die voor de aarde maakt weinig uit lijkt me. Ik heb waar mogelijk afvalstukken gebruikt die ik overhield na het inkorten van mijn humbucker kabels.

Rutger
25 mei 2009, 14:19
Nu we het erover hebben: dat wegzuigen van lage tonen is inderdaad wel vreemd. Je zou eerder verwachten dat het dof werd. Het werd echter erg dun en krasserig. Kan zijn dat er mss meer aan de hand was, maar het lag zeker aan de wiring.

Ik verbaas me eerlijk gezegd over de reacties, iedereen weet toch dat wiring wel degelijk van invloed is? Vooral bij goedkope (chinese) makelij is een rewiring goed te merken. Of heeft nooit iemand het verschil in de praktijk gehoord?

snaarplukker
25 mei 2009, 21:53
Nou, ik heb een strat van Chineese makelij. Welk draad kan je me dan aanbevelen? Merk, dikte?

aaronstonebeat
25 mei 2009, 22:49
Ik heb ook een strat van Chinese makelij; in '04 eigenhandig in Shanghai gekocht. Het is nooit in me opgekomen de bedrading te vervangen want alles werkt nog steeds perfect :supercool:

Misschien dat ik ooit de 'Squier by Fender' pickups vervang door andere om er een nog beter geluid uit te krijgen :hippie:

Nicks
26 mei 2009, 13:10
lijkt me meer dat je dan misschien ergens een soldeerfoutje hebt opgelost dan dat je draad vervangen moest worden.. in chirurgisch apparatuur wordt ook niet speciale koperdraad gebruikt, das alleen in de audiofielenwereld :P

Rutger
26 mei 2009, 13:16
Nou, ik heb een strat van Chineese makelij. Welk draad kan je me dan aanbevelen? Merk, dikte?

Gewoon degelijk draad, zoals dit (http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=catalog&parent=113&pg=1)

McKaamos
28 mei 2009, 09:11
Nu we het erover hebben: dat wegzuigen van lage tonen is inderdaad wel vreemd. Je zou eerder verwachten dat het dof werd. Het werd echter erg dun en krasserig. Kan zijn dat er mss meer aan de hand was, maar het lag zeker aan de wiring.

Ik verbaas me eerlijk gezegd over de reacties, iedereen weet toch dat wiring wel degelijk van invloed is? Vooral bij goedkope (chinese) makelij is een rewiring goed te merken. Of heeft nooit iemand het verschil in de praktijk gehoord?

Kllinkt als een soldeerfout, pickups uit fase gesoldeerd ofzo. Dan gaan ze tegen elkaar in werken en krijg je een "dun" (veel hoge tonen) geluid.

Anyway, bedraden en afschermen kan inderdaad van invloed zijn. Niet heel erg veel, maar wel iets.
Ik gebruik trouwens gewoon een stuk UTP kabel om aders uit te halen. Soldeert fijn, stevig, makkelijk te verwerken (goed buigbaar voor van die kleine jumper stukjes) en als je langere einden moet kan je een stuk gewoon getwist laten (tis niet voor niet Twisted Pair ;) ) om storing tegen te gaan.

Wat ik zou aanraden is om meteen even een rolletje zelfklevend kopertape te kopen en daarmee de binnenkant van de controlcavity te beplakken, en dan die laag tape aansluiten op de massa/ground van de gitaar. Kost ook geen drol en gaat een hoop storing tegen.

Anyway, een DiMavery gitaar van Plywood (was dat nou MDF of multiplex? either way, it's bad...) is imho niet echt het geld waard om daar nog gekke dingen mee uit te halen.
Als je voor heel weinig geld nog iets leuks er mee kan doen, zoals opnieuw bedraden en afschermen en je hebt tijd over om het als leerproject te gebruiken: Go for it.
Nieuwe pups zou ik niet kopen, tenzij iemand een pickup swap doet en jij voor weinig de oude pups van die persoon over kan nemen.

Yoshida
28 mei 2009, 09:20
en als je langere einden moet kan je een stuk gewoon getwist laten (tis niet voor niet Twisted Pair ;) ) om storing tegen te gaan.


Hmm daar heb ik iets over gehad tijdens Cisco... ff diep nadenken.
http://techpubs.sgi.com/library/dynaweb_docs/hdwr/SGI_EndUser/books/IXbricAdd/sgi_html/figures/IXbrick.ethernetport.pinouts.gifhttp://www.jaysafe.co.uk/technical/images/rj45_connector.gif
Dat twisten is goed voor noise cancelation, oftewel het opheffen van ruis. Zou dit misschien een nieuwe methode van shielden kunnen zijn? Met andere woorden: stel je nummert 3 single coils 1, 2 en 3, en neemt aan dat signaal 'plus' is en aarde 'minus'. Als je de pickups op deze manier met je schema zou verbinden door een halve meter twisted pair ertussen te solderen dan zou je theoretisch 'noise cancelation' kunnen gebruiken wat gewoon netwerkverkeer zo betrouwbaar maakt (oftewel clean signaal door humbucking).

Of je zorgt voor zoveel mogelijk windingen tussen de twee aders van je single coil, toch vaak wel lengte over :)


NB 'plywood' is gelaagd hout, oftewel multiplex.

McKaamos
28 mei 2009, 09:50
Hmm daar heb ik iets over gehad tijdens Cisco... ff diep nadenken.
http://techpubs.sgi.com/library/dynaweb_docs/hdwr/SGI_EndUser/books/IXbricAdd/sgi_html/figures/IXbrick.ethernetport.pinouts.gifhttp://www.jaysafe.co.uk/technical/images/rj45_connector.gif
Dat twisten is goed om noise cancellation te voorkomen. Zou dit misschien een nieuwe methode van shielden kunnen zijn? Met andere woorden: stel je nummert 3 single coils 1, 2 en 3, en neemt aan dat signaal 'plus' is en aarde 'minus'. Als je de pickups op deze manier met je schema zou verbinden door een halve meter twisted pair ertussen te solderen dan zou je theoretisch 'noise cancelation' kunnen gebruiken wat gewoon netwerkverkeer zo betrouwbaar maakt (oftewel clean signaal door humbucking).

Of je zorgt voor zoveel mogelijk windingen tussen de twee aders van je single coil, toch vaak wel lengte over :)


NB 'plywood' is gelaagd hout, oftewel multiplex.
De NoiseCancelation wil je niet voorkomen ;) (flauw, taalfoutje enzo)
Anyway, het hele effect wordt bereikt door de twee draden te wisten iig.
Omdat twee geleiders om elkaar getwist dicht bij elkaar blijven heb je over de gehele lengte het magnetisch veld van beide draden met elkaar in fase waardoor ruis minder makkelijk opgepikt wordt. (zo is de theorie mij uitgelegd iig)
Uiteraard heb je bij singlecoils sowieso de hum van de coils zelf, maar dat kan je redelijk opvangen door de cavities te shielden (kooi van faraday maken)

Het oppakken van externe ruis kan je wel wegwerken door je bekabeling goed te doen. Ofwel door een shielded kabel te gebruiken (neem een stuk microfoonkabel en gebruik de buitengeleider als shield verbonden aan de massa/aarde) ofwel door te zorgen voor twisted pairs waar mogelijk.

Ik gebruik voor mijn project UTP iig, en heb er iemand anders ook over gehoord. Schijnt goed te werken. Ik kan het je nog niet uit ervaring vertellen, maar dat komt binnenkort ;)

Yoshida
28 mei 2009, 10:06
De NoiseCancelation wil je niet voorkomen ;) (flauw, taalfoutje enzo)

...en het enige dat duurder is dan netwerkbeheer is WAN-beheer etc ;)

ik zal mn taalfout aanpassen, ben niet goed wakker en volgens mij heb ik vanavond groene snaren (licht verkouden).