PDA

View Full Version : beukenhout ongeschikt



jan jansen
16 mei 2009, 20:30
Vorig jaar een aantal balken beukenhout gekocht met de bedoeling daar body`s van te maken.
Afgelopen week een vlakbak gemaakt en daar een balk terug gefreesd van 50 mm naar 34 mm,zover geen probleem.
Na het frezen de balk geschuurd,moest dus met de bandschuurmachine met grof schuurpapier want de gewone vlakschuurmachine zet geen zoden aan de dijk.
Vandaag geprobeert met een mdf mal (12 mm dik..is dus ook net te dun....)een tele body uit te frezen...nou dat is dan helemaal niks,dat beuken.Het is te hard,want met name bij de hoorns en de achterzijde krijg je allemaal ruw hout,naar de verkeerde kant toe,net of er allemaal kleine hapjes uit zijn.
Het ligt ook niet aan het freesje,die was net nieuw.Kortom voor mij geen beuken meer,de volgende is essen of iets van een zachter houtsoort

enne die gefreesde body heb ik maar in de groencontainer gegooid...,

JJ

G.G.
16 mei 2009, 20:35
Vorig jaar een aantal balken beukenhout gekocht met de bedoeling daar body`s van te maken.
Afgelopen week een vlakbak gemaakt en daar een balk terug gefreesd van 50 mm naar 34 mm,zover geen probleem.
Na het frezen de balk geschuurd,moest dus met de bandschuurmachine met grof schuurpapier want de gewone vlakschuurmachine zet geen zoden aan de dijk.
Vandaag geprobeert met een mdf mal (12 mm dik..is dus ook net te dun....)een tele body uit te frezen...nou dat is dan helemaal niks,dat beuken.Het is te hard,want met name bij de hoorns en de achterzijde krijg je allemaal ruw hout,naar de verkeerde kant toe,net of er allemaal kleine hapjes uit zijn.
Het ligt ook niet aan het freesje,die was net nieuw.Kortom voor mij geen beuken meer,de volgende is essen of iets van een zachter houtsoort

enne die gefreesde body heb ik maar in de groencontainer gegooid...,

JJ

En het blijft maar werken. Mijn PRS heeft een Beuken/Wenge/beuken hals, en je ziet de naden door de lak komen. Het blijft werken...

KoenB
17 mei 2009, 15:51
mijn 1e zelfbouw heeft een beuken hals met een rosewood fretboard. Mijn halsje werkt zo goed als niet. Dit komt denk ik wel omdat het beestje gemaakt is uit een ruim 30 jaar oude drempel :seriousf:

oigun
17 mei 2009, 20:33
Het maakt ook uit of je gestoomd beuken (dat is wat rossig) of ongestoomd beuken gebruikt (wit/geelbruin). Gestoomd beuken is stabieler en word voor werkbanken, gereedschap, snijplanken etc. gebruikt . Ongestoomd beuken word voor stoelframes, speelgoed gebruikt en houtworm is er dol op.
Persoonlijk zou ik het niet in een gitaar gebruiken, al werden er vroeger wel vioolhalzen van gemaakt . Ook de halzen van de onvolprezen egmond gitaren zijn vaak van beuken.(dat zegt genoeg)

Madcow
17 mei 2009, 20:38
Mijn slagersblok is van beuken, En ja, Het werkt als een goed setje dubbel D tieten. En het is zo hard als de piemel die er tussenin ligt.


Veel succes met zagen. Ik raad je aan om het te frezen. Dat gaat makkelijker.

get zappad
29 mei 2009, 23:10
beuken is op zich een zeer stabiele houtsoort, maar misschien was het nog niet droog genoeg. ben je niet zeker van je zaak (hout) ga dan eens naar je lokale houthandelaar, en vraag hem of hij bereid is om jouw houtjes even op het vochtgehalte te controleren. zij hebben daar spul voor, en het is zo gedaan.