PDA

View Full Version : Verschillende Klankgat-pickups op een rijtje?



martelino
16 mei 2009, 20:17
In mijn zoektocht naar een helder en natuurlijk klankgat-element voor op mijn oude Sigma Dr7 heb ik (oa op dit forum) al heel wat meningen gevonden. Maar ik zou toch wel wat ervaringen op een rijtje willen hebben.

Ik ga even uit van single-coils (vooral passief) want die lijken mij het minst "electrisch" (maak me even niet druk om brom). Ik hou een budget tot 125 euro aan, en ik kijk puur naar sound en dingen als afstelbaarheid, niet naar wat goedkoper is.

Wie kan wat zeggen over:

-Dean Markley Tahoe
-Dean Markley Pro Mag gold
-Fishman Rare Earth Single coil
-Fishman Neo D
-Seymour Duncan Woody
-Schaller Western III
-Shadow SH

Dit is een greep uit het aanbod, als je nog andere suggesties hebt, graag!

Thnx

Laser
17 mei 2009, 11:41
Fishman rare earth humbucker: zeer getrouwe acoestische klank, goede weerstand tegen feedback.
LR Baggs M1 passief: heeft voorversterking nodig, goede weergave, instelbare sensoren. Goede acoestische weergave.
Ik gebruik beide, ben er heel tevreden over. Het zijn geen single coils, klopt, maar met deze heb ik ervaring.

zoon van Piet
17 mei 2009, 12:41
ik heb dat houten ding van Dean Markley.. vreemd genoeg ging ie zonder reden kapot, wat me een slechte indruk geeft van Markleys spul..

ik ben ook op zoek naar nog een goed klinkend klankgatelement...
Het beste en mooiste dat ik op dit gebied heb, is een originele DeArmond 210. Maar zie daar maar eens aan te komen, voor fatsoenlijk geld...

Plant
18 mei 2009, 19:26
Ik had de Dean Marley Pro Mag. Single coil dus storingsgevoelig.

Wat vervelender was, was het volumeverschil tussen snaren onderling. De onomwonden snaren, met name de B, klonken veel harder dan de rest. Nu kun je het element wat 'kantelen' dus aan de bas-kant wat dichter bij de snaren en aan de hoog-kant wat verder er vanaf, maar dat hielp niet voldoende.

Ik heb tweedehands een DiMarzio P.A.F. klankgat element gekocht met stelbare pooltjes onder de snaren, net als bij de elektrische gitaar. Het element plaats en verwijder je makkelijk in en uit het klankgat en heeft ook een vast snoer met plug.

axmaster
20 mei 2009, 10:43
Check ook een van de laatste nummer van Acoustic Guitar Magazine. Daar zijn ook een aantal vergeleken. Het artikel is ook na te lezen op de site www.acousticguitar.com.

Groet, Peter