PDA

View Full Version : Fender Tremolo



Maarten16
16 mei 2009, 19:12
Ik heb een Fender Stratocaster USA standard gekocht alleen kan je de tremolo arm alleen naar beneden drukken zodat je de snaren verslap, maar je kan hem niet achterover trekken zodat je de snaren span omdat de brug dan op het hout komt. Klopt dit of of is dit niet orgineel, en weet iemand hoe je dit weer kan oplossen?

Bram+
16 mei 2009, 19:17
Ja dat is origineel. De brug is wel 'zwevend' af te stellen door de spanning op de veren te verlagen en dan is de brug licht op te trekken, maar voor echt tremolomisbruik, zowel de hoogte als de laagte in, moet je een gitaar met double locking tremolo systeem (met recessed tremolo) hebben.

Mr.Fingers
16 mei 2009, 19:35
"ideaal" is dat je ongeveer een drietal millimeter speling hebt tussen de bovenkant van de body & de onderkant van je tremplate. Maar dit is smaakgebonden, ik heb m'n tremblok ook gewoon plat op de body staan hoor.

G.G.
16 mei 2009, 20:39
Ik het liefst zwevend op ongeveer 3 mm. Red je het niet met je zadels, dan kan je de hals een beetje shimmen.

Di Stefano
16 mei 2009, 23:49
Ik het liefst zwevend op ongeveer 3 mm. Red je het niet met je zadels, dan kan je de hals een beetje shimmen.

Dat shimmen zal zeer waarschijnlijk niet nodig zijn. Gewoon de veren iets losser zetten, de zadels bijstellen zodat je actie weer goed is en spelen.

G.G.
17 mei 2009, 08:02
Dat shimmen zal zeer waarschijnlijk niet nodig zijn. Gewoon de veren iets losser zetten, de zadels bijstellen zodat je actie weer goed is en spelen.

Zeer waarschijnlijk niet, maar wilde toch ff die mogelijkheid aankaarten. Ik red het vaak niet met een strat om de brug mooi zwevend te krijgen zonder shim. Ik hou van een redelijk hoge actie met 013 - 060 snaren en dan moet je vaak wel shimmen.

Maarten16
25 mei 2009, 20:34
Bedankt voor de reacties tot dus ver, ik heb nu de 2 schroeven met het plaatje aan de achterkant waar de veren aan zitten iets losser gedraaid zodat de brug een paar milimeter vrijkomt. Maar nu valt het me sinsdien op dat als ik met distortion powercords speel dat ik een soort van delay achtig geluid hoor. Met een clean geluid heb ik er geen last van.

Ik zelf denk dus het komt omdat ik de schroeven iets losser heb gezet, weet iemand of dit inderdaad klopt en hoe ik dit anders kan oplossen zonder de brug weer tegen de body aan te zetten?

pasqual
25 mei 2009, 21:12
Zeer waarschijnlijk niet, maar wilde toch ff die mogelijkheid aankaarten. Ik red het vaak niet met een strat om de brug mooi zwevend te krijgen zonder shim. Ik hou van een redelijk hoge actie met 013 - 060 snaren en dan moet je vaak wel shimmen.

klopt. ik heb de hals ook moeten shimmen. ook vanwege de actie. dit is vrij simpel te doen: ik heb 3 laagjes aluminium tape ( radiatortape ) tussen de buitenste schroefgaten gedaan en dit was al voldoende en niet zichtbaar als de hals weer gemonteerd is. ( geen kier te zien dus, bedoel ik ).

groeten Pasqual.

pasqual
25 mei 2009, 21:22
Bedankt voor de reacties tot dus ver, ik heb nu de 2 schroeven met het plaatje aan de achterkant waar de veren aan zitten iets losser gedraaid zodat de brug een paar milimeter vrijkomt. Maar nu valt het me sinsdien op dat als ik met distortion powercords speel dat ik een soort van delay achtig geluid hoor. Met een clean geluid heb ik er geen last van.

Ik zelf denk dus het komt omdat ik de schroeven iets losser heb gezet, weet iemand of dit inderdaad klopt en hoe ik dit anders kan oplossen zonder de brug weer tegen de body aan te zetten?

dit zijn de veren die meetrillen bij bepaalde frequenties. als je er last van hebt zou je de trem weer terug kunnen zetten op de body. zo niet, gewoon zo laten.

groeten Pasqual.

Plant
25 mei 2009, 21:57
@Maarten

Levert Fender geen boekje met afstel instrukties meer bij de gitaren?

Bij mijn weten stel je de tremolo zwevend zo af dat je de hoge E (eerste snaar) een halve toon kunt optrekken.

De brug helt dan iets naar voren en de zadels komen iets omhoog en naar voren, wat dus een aktieverhoging en een intonatie probleem oplevert. Vandaar dat shimmen.

Als je niet kunt of wilt shimmen kun je de brugzadels dusdanig afstellen dat alles weer klopt. De 'originele' aktie moet je dus meten met de brug plat op de body en na zwevend maken in hoogte bijstellen. Intoneren kun je m.b.v. je stemapparaat. Volgens mij bestaan hier al topics over.

Belangrijk is dat je niet aan de schroefjes gaat draaien met de snaren gespannen, dan help je al het schroefdraad om zeep! Het is wel meer werk - snaar losdraaien, bijstellen, aandraaien, meten en luisteren - maar je sloopt niks.

Het zou kunnen dat bij distortion nu bijgeluiden van de veren meeversterkt worden, die trillen immers mee. Je veren zijn nu een soort galmveren in de gitaar geworden.

Misschien verminder je dit door i.p.v. de veren slapper te zetten er een veer uit te halen en de resterende veren vrij strak te houden? Hoeveel veren heb je erin zitten? Zorg wel dat de veren gelijkmatig verdeeld blijven over de vijf posities.

snaarplukker
25 mei 2009, 21:59
Bedankt voor de reacties tot dus ver, ik heb nu de 2 schroeven met het plaatje aan de achterkant waar de veren aan zitten iets losser gedraaid zodat de brug een paar milimeter vrijkomt. Maar nu valt het me sinsdien op dat als ik met distortion powercords speel dat ik een soort van delay achtig geluid hoor. Met een clean geluid heb ik er geen last van.

Ik zelf denk dus het komt omdat ik de schroeven iets losser heb gezet, weet iemand of dit inderdaad klopt en hoe ik dit anders kan oplossen zonder de brug weer tegen de body aan te zetten?
Ik neem aan dat je opnieuw gestemd en geintoneerd hebt. Zo niet, dan dat even doen.

kevervolks
25 mei 2009, 22:33
Belangrijk is dat je niet aan de schroefjes gaat draaien met de snaren gespannen, dan help je al het schroefdraad om zeep!

Is dat werkelijk zo? Aan welke schroefjes mag je dan niet draaien? De twee schroefjes die op een zadel zitten? Hoezo gaan ze dan kapot?

bert k
25 mei 2009, 22:46
. Maar nu valt het me sinsdien op dat als ik met distortion powercords speel dat ik een soort van delay achtig geluid hoor. Met een clean geluid heb ik er geen last van.?
Wat veel gedaan wordt is watten of iets dergelijks in de veren proppen, dan ben je er vanaf.

Plant
26 mei 2009, 22:50
@kevervolks

Ik heb weleeens het schroefdraad van de langere schroeven waarmee zadels achteraan de brug zitten om zeep geholpen, dus die waarmee je kunt intoneren. Niet die twee per zadel waarmee je de hoogte afstelt, hoewel het verhaal hiervoor ook geldt.

Bedenk dat de snaren met een knik over de zadels gaan en er dus twee krachten staan op de zadels; een drukkracht richting de brugplaat en een trekkracht in de richting van de hals.
Als je dan de schroeven gaat aandraaien om de zadels naar achteren te krijgen moet je relatief veel kracht zetten als de snaren gespannen staan. Hetzelfde als je de schroefjes voor de hoogte tegen de klok in gaat draaien om zo de zadels omhoog te krijgen.

De combinatie van kracht op de zadels (en dus ook op de schroeven) en draaien hieraan ruïneert het schroefdraad. Dat slijt dan ineens 'weg' en dan zijn je schroefjes gedeeltelijk gladde asjes waarmee je dus niets meer kunt instellen en dan kun je nieuwe gaan halen.
In het ergste geval gaat het schroefdraad in de zadeltjes zelf er ook nog aan. Uw dealer / reparateur zal u dankbaar zijn.

Daarom snaren losdraaien (kracht weg), schroeven draaien en dan pas weer snaar spannen.

Maarten16
26 mei 2009, 23:13
Bedankt voor de tips zover ,ik zal binnenkort wel eens rustig kijken en eventueel verder afstellen. Ik zelf heb de 2 schroeven weer iets vaster gezet waar de veren aanzitten zodat de brug weer iets verder naar de body toegaat, nu hoor je de veren met distortion en powercords nog maar heel licht en niet heel hinderlijk en ik kan mijn tremolo wel een beetje achterover trekken.

Verder heb ik deze gitaar pas van iemand over gekocht en die had de brug tegen de body aanstaan. Boekjes had hij niet meer en kan ik niet inkijken. Wel heb ik een boekje van een mexicaanse stratocaster maar kan ik die wel gebruiken?. Ik heb 3 veren aan de brug zitten die gewoon recht naar het plaatje met de 2 schroeven lopen.

Het gaat trouwens wel om de brug die met 2 schroeven vast zitten. Verder staan de zadeltjes wel redelijk hoog en de inbus boutjes zijn bij bijna allemaal een kleinstukje ingedraaid, niet vlak met de zadeltjes af maar dieper dus.

Wabbie
27 mei 2009, 07:16
Volgens mij staan trouwens de onderhoudsboekjes van Fender gewoon op de website. Tenminste ik meen me te herinneren dat ik ze daar ooit eens gevonden heb.
En verder wbt de schroeven in je zadeltjes, gewoon niet al te lomp mee doen als er spanning op staat, niet forceren dus. Dan kun je best wel een brugzadeltje verschuiven onder spanning, dat is bij mij toch zeker 19 jaar goed gegaan bij mijn MiM strat en het schroefdraad van de zadels is nog steeds prima.

Luigi
27 mei 2009, 17:28
De setup guide van Fender voor strats; klik (http://www.fender.com/support/stratocaster.php)