PDA

View Full Version : aantal vragen...



Voidhead
23 maart 2003, 19:30
ik heb me nooit echt verdiept in versterkers enzo... maar nu vind ik het wel interessant worden, ook omdat ik binnenkort van plan ben om een nieuwe amp te kopen.

nou vraag ik me af, geeft alleen een top versterker ook geluid? of moet je perse een cabinet erbij kopen.

en wat klinkt over het algemeen beter? een combo of een top+cabinet?

en nog een vraag: hoeveel watt heb je ongeveer nodig om nog wel redelijk op je kamer te kunnen oefenen, maar ook in een band goed er boven uit kunt komen en optredens kunt geven?
ik heb nu een 15watt ibanez ampje, = genoeg power voor op m'n kamer.. maar is veel te zacht voor in een band..

reacties zijn welkom :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-03-23 19:32 ]</font>

Emeth
23 maart 2003, 19:31
Ja dat zou ik ook graag willen weten.

BrianMay
24 maart 2003, 12:18
uit een losse top alleen komt geen geluid, je bent altijd een speakerkast nodig anders krijg je geen geluid.
of een combo of een losse top met speakerkast beter klinkt is meer iets persoonlijks denk ik maar ik vind een losse top met speakerkast beter klinken, want dat geeft een betere spreiding van het geluid.
Hoeveel watt je nodig bent voor in een band hangt ervan af wat voor soort band het is en of je een buizen of een transistor versterker wilt nemen.
Een buizenversterker van 30 watt is meer dan genoeg in de gemiddelde band, en een transistor versterker van 100 watt is wel ongeveer voldoende voor in een band.
Maar dit hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hard je wilt spelen enzo.

BLOK182
24 maart 2003, 12:24
Buizenversterker klinken over het algemeen wat mooier, en komen beter door de bandmix (je bent beter te horen). Zelf vind ik dat een top+cab wat minder spreidt, ze hebben wel meer druk maar het geluid wordt meer naar 1 kant geprojecteerd, omdat de achterkant van de cab dicht is. Combo's hebben vaak wat minder druk maar omdat de achterkant open is heb je wat meer spreiding.

Metoshade
24 maart 2003, 13:51
De verhalen over wat beter klinkt en waarom zijn hier denk ik nogal verwarrend. De spreiding (projectie) van een speakerkast (los of in een combo) hangt af van een aantal factoren. Het soort speakers dat erin zit, of de kast al dan niet open is aan de achterkant, de maten van de kast... Kortom van een hele boel. De Peavey Classic 50 4x10, een geweldig combo voor het geld, projecteerd als een gek. Als je er recht voor staat hoor je alles heel goed, ga je 1 meter opzij, dan ben je opeens veel geluid kwijt. Die Peavey heeft gewoon een open achterkant. Mijn zelfbouw 2x12 projecteerd al een stuk minder maar heeft ook een open achterkant. Het warme buizenclean met een randje (zoals in Koch en Fender te vinden is) is enorm mooi uit een combo. Omdat alles dan mee trilt en doet zit er een veel betere dynamische terugkoppeling in het geheel. Dat heb je bij een top en een onderkast weer niet. Kortom, het heeft met veel verschillende dingen te maken. Gewoon veel luisteren en uitproberen. Valvett is een bedrijfje in Zwolle dat voor veel mensen buizen versterkers modificeerd. Die lui krijgen bijna alles voor elkaar met een buizenbak. Ze kunnen um dus helemaal naar wens afstellen. Ik denk dat die lui ook wel weten welke cabs en combo's veel of weinig projecteren. O ja, ik heb een top en een onderkast omdat ik een combo met 2 12" speakers veel te zwaar vind worden (Multitone e.d.) dan loop ik liever 2 keer en maar geen hernia. Aan een top valt trouwens ook makkelijker iets te modificeren, dus dat is ook altijd fijn :smile:

Voidhead
24 maart 2003, 14:46
ik zit zelf te denken aan een Marshall MG100DFX
is dit iets? of is dit te veel vermogen?
en wat voor geluid geeft zo'n ding?
Ik wil zelf een lekkere strakke distortion/overdrive maar ook een mooie clean. en een middenweg.
ik weet niet of het een buizen of transistor is.
Ik wil er in ieder geval ook optredens kunnen geven.

Negative K3 fan
24 maart 2003, 14:53
Die marshall MG series zijn matige solid state (transistor) versterkers.

Vaak als je optreedt is bijna elke amp wel goed genoeg omdat ze vaak toch wordedn versterkt door de PA met een mic ervoor.

als ik jouw was zou ik een mooie peavey combo uit de classic reeks nemen (2e hands eventueel) of een tweede hands nieuwe fender, hot rod deville of hot rod deluxe tweedehands.

Metoshade
24 maart 2003, 15:02
Peavey Classic 50 2x12 oid, heeft mooi clean en lekkere crunch/lead. Zijn mooie bakken hoor. Ik heb een HotRod Deville 2x12 gehad. Errug mooie versterker, fantastisch clean, maar de overdrive is gewoon niet voor Rock of harder.

Droffie
27 maart 2003, 14:35
Ik vind die MG's dus echt niet klinken. Heb er een gespeeld pas geleden. Wat een shit...