PDA

View Full Version : Help! Versterkerprobleem!



Little Jay
16 mei 2009, 00:16
Oh jee, zondag spelen en m'n Gyatone Twin Reverb (imitatie Silverface) geeft ineens een probleem.

Lichtjes ploffende, krakende en ruisende geluiden ineens, niet de hele tijd maar het komt en gaat. Spelen doet ' ie nog prima, maar dus met dit bijgeluid. En vreemder: de ruststroom is omhoog gegaan en gaat bij de plofjes ook omhoog (ik kan dit zien om dat de vorige eigenaar een meterje achterop de amp gemonteerd). Ik kan de ruststroom ook niet meer omlaag krijgen met de daarvoor bedoelde trimpot. Eindbuizen worden dan ook behoorlijk heet.

Wat kan dit zijn? De amp is weliswaar oud (70ger) maar alle caps en elco's en ook alle pots zijn al (redelijk recentelijk) vervangen. Eindbuizen zijn JJ's, weet niet hoe oud, maar ik heb 'm ongeveer een jaar. Kunnen dit soort verschijnselen door oude buizen worden veroorzaakt? Dan zou hoop ik een simpele buizenwissel de oplossing kunnen zijn......

nico verduin
16 mei 2009, 00:28
Kan ook zijn dat de koppelkondensatoren (als het die grijze lekkende dingen zijn.....) gaan lekken. Gevolg is dat er DC door begint te komen. Die DC komt dan rechtstreeks van de B+. Hierdoor wordt de BIAS spanning vanzelf naar het positieve getrokken. Worden je buizen heter....

Je kan dit checken als volgt:

Zoek de koppelkondensatoren (0.1uF ofwel 100nF) die naar de eindbuizen gaan. Ze gaan ofwel naar pin 1 en dan via een weerstandje op de buisvoet naar pin 5 Of rechtstreeks naar pin 5 van de eindbuis.
Die kondensatoren moet je losmaken aan de kant die naar de eindbuizen gaan. Alle knoppen op 0 zetten en dan meten of er gelijkspanning op staat. Als je al meer hebt dan 0.05V (50 mV) dan deze zowieso vervangen. Dan is je probleem vermoedelijk ook gelijk opgelost.

Voor het goed zou je eigenlijk al die kondensatoren effe moeten meten of er geen DC uit komt. De andere kan je gewoon op de print meten. De reden dat je ze moet losmaken is omdat anders je meting wordt be-invloed dooe de negatieve bias spanning. Je hebt ook kans dat als je de kondensatoren hebt losgemaakt, de biasstroom ook weer naar de normale stand gaat.

Je zegt dat de caps allemaal zijn vervangen. Ben benieuwd... Maak anders een foto..

Little Jay
16 mei 2009, 00:49
Hmm, die zijn volgens mij ook vervangen, maar moet wel bekennen dat ik niet precies weet welke dat zijn (ben zeker geen versterkertechneut)

Hier foto's: (sorry beetje groot...)

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/IMG_0102.jpg

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/IMG_0104.jpg

nico verduin
16 mei 2009, 07:59
Ze zijn al vervangen. Het gaat om de twee Orange drops links onder op de onderste foto. Als je ze aan de linker kant effe los haalt, kun je meten of er DC spanning op staat tov. massa.

Je kunt tevens gelijk kontroleren of de bias stroom wat terugloopt op je meter. En of het ploppen weg is.

Meet tevens de spanning op de midden aftakking van die bias potmeter.

We horen het wel.

En zo te zien meet dat metertje alleen de stroom door de rechter buis.

cluseau
16 mei 2009, 17:10
Dat metertje zou wel eens de bron van alle ellende kunnen zijn. Lange draden door het hele chassis en nog wel over de preamp heen. Goeie manier om terugkoppeling te veroorzaken. Misschien staat hij wel HF te genereren omdat je het ook over onregelmatige plopgeluiden hebt.

Frans.

Little Jay
16 mei 2009, 17:41
Heren, bedankt voor jullie reacties zover!

De caps lekken in ieder geval niet, heb ze even losgemaakt en doorgemeten zoals Nico aangeeft en ze geven dan geen DC als ik ze meet tov de aarde.

Het metertje meet inderdaad de stroom van maar één buis. De redenering zal wel zijn dat het een gematched viertal is, zodat de meting voor allemaal zou moeten gelden? Ik heb in de laatste eindbuis omgewisseld met de één-na-laatste, en bij die heeft de ruststoom weer de normale waarde (wel, de waarde waar ik 'm op zet: 36mA). Het ruisen en ploppen (het is trouwens meer zachtjes pruttelen en af en toe zachtjes golvende branding :-) is daarmee wel een stuk minder geworden, hetgeen ik eigenlijk niet kan verklaren. De andere waarde van de meter betekent in ieder geval betekent dat volgens mij dat de eindbuizen niet (meer?) dezelfde rating hebben, of niet?

Ik heb wel nog steeds het gevoel dat de buizen ook wel erg warm worden, in ieder geval een stuk warmer dan de 6L6-en in m'n Blues Deluxe, maar goed dat verschilt natuurlijk per amp en per buis.

Tsja, de bedrading is niet geweldig gedaan. Misschien is inderdaad het metertje wel bron van interferentie, dat kan ik ook wel eens even lossolderen. De vorige eigenaar heeft 'm helemaal gerestaureerd maar had de bedrading wel iets mooier mogen doen....

In ieder geval bedankt zover voor jullie suggesties!

Spelen doet 'ie in ieder geval nog steeds wel goed met een mooie sound, maar wat storing dus. En het rare is dat de storing er van de een op de andere dag was.

cluseau
16 mei 2009, 17:49
Ik heb in de laatste eindbuis omgewisseld met de één-na-laatste, en bij die heeft de ruststoom weer de normale waarde (wel, de waarde waar ik 'm op zet: 36mA).

Hmmm, lijkt er dan wel op dat je een defect component hebt verplaatst. Je zou kunnen proberen de verdachte buis eruit te halen. Om in ballans te blijven moet je er wel twee uithalen. Al sje goed naar de bedrading kijkt zie je dat er twee keer twee buizen parallel staan. Haal dan elke parallel geschakelde buis eruit (natuurlijk de verdachte buis) en check weer je ruststroom of luister naar plopjes.

Zet hem niet te hard want je hebt met twee buizen wel een beetje misaanpassing.

Frans

Little Jay
16 mei 2009, 18:02
Hmmm, lijkt er dan wel op dat je een defect component hebt verplaatst.

Daar was ik ook al bang voor, ga er toch maar een nieuwe set inzetten denk ik. Ik zal ook eens proberen er twee uit te trekken. Volgens mij zijn de 2 buitenste en de de 2 binnenste parallel (zal naar de draden kijken).

Thanx!

Little Jay
16 mei 2009, 20:39
Nou ik ben er uit, het was toch een "rotte" buis....

Na het trekken van twee buizen, inclusief de foute, inderdaad geen ruis, plof en pruttel meer... ook even 2 setjes Sovteks er in gestoken (heb helaas geen gematched quad liggen) en ook daarmee keurig stil!

Aan de pruttelden buis is trouwens verder niets te zien of te merken, ook niet als je er tegenaan klopt, geen rammeltjes, niets.. zonde hoor. Zit ik ineens met 3 buizen waar ik niets meer mee kan. Nou ja, 2 ervan kunnen in m'n Blues Deluxe.

Versterker klink met de Sovteks trouwens hartstikke goed, is toch best een aardige buis. Wel inees een stuk meer bas en het hoog is wat dunner, maar dat zou je ook transparanter of iets meer hi-fi kunnen noemen. Opvallend ook dat de versterker er totaal geen last van leek te hebben dat de buizen onderling niet gematched zijn... maar misschien ontlopen beide setjes elkaar toevallig niet zo veel.

Bedankt voor de hulp en adviezen!

nico verduin
17 mei 2009, 08:28
Opvallend ook dat de versterker er totaal geen last van leek te hebben dat de buizen onderling niet gematched zijn... maar misschien ontlopen beide setjes elkaar toevallig niet zo veel.

Bedankt voor de hulp en adviezen!had je wel gebiassed?

Little Jay
18 mei 2009, 00:39
yep, beetje aan de koele kant gezet, ik wilde ze misschien binnenkort iets warmer zetten, vandaag de hele dag mee opgetreden en het klonk zeer goed gewoon, dus ik laat 't lekker zo, gaan ze misschien ook nog wat langer mee!