PDA

View Full Version : Tijd voor een nieuw DIYje



Mephistocles
15 mei 2009, 23:46
Ik ben mij aan het oriënteren op bijzondere pedalen, pedalen die bijzonder zijn. Jeweetwel. Soms heb je zo'n pedaal, waar meteen al een leuke riff uit komt, met de eerste paar tonen al. Dat heb ik al (in het bijzonder) bij de pedalen als Boss Bluesdriver, Acetone Fuzz Master FM-2, EH Bigg Muff Pi, EH Muff Fuzz, Kay Fuzztone...

Wat betreft die laatste zou ik wel wat mee expirimenteren. Wat als je een andere fuzz er in bouwt? Bijvoorbeeld een FM2, maar met het gepomp van de Kay?


En wat pompt ie eigenlijk? Gain? Treble? Beide? Iets anders?



Kep hier schematics, mocht t helpen.
http://analogguru.an.ohost.de/193/schematics/Kay_F-1_FuzzTone.gif
En jebuis.
http://www.youtube.com/watch?v=Fjx9IPpy168&feature=related
En natuurlijk :hippie:
http://www.youtube.com/watch?v=Jc0iXL-DWlA

Mephistocles
16 mei 2009, 10:44
Reageer nou eens!

Duff
16 mei 2009, 20:57
Meneer in de video zij "in case of the fuzztone controls the tone". In het schema dat je gepost hebt staat er wel 1(!) potmeter dus het lijkt me dat die aangesloten is op je wahwah achtige bediening.

Mephistocles
18 mei 2009, 22:57
Dank je.

Ik heb inmiddels al wat verder gezocht en het blijkt een low-pass filter te zijn. Nu weer lekker verder zoeken wat ik met deze informatie kan.

Nathaniel
25 mei 2009, 00:24
Ik zit er nog steeds aan te denken om de Kay fuzztone zelf te bouwen..

Zou ik hetzelfde effect kunnen krijgen met m'n Big Muff pi en een expressie pedaal??

fredjuh
25 mei 2009, 22:11
het schema is verkeerd. Die potmeter kan de uitgang aan de ground leggen en C9 zorgt juist dat de hoge tonen de hele tijd doorkunnen ipv dat je die kunt regelen.

Mephistocles
28 mei 2009, 22:33
het schema is verkeerd. Die potmeter kan de uitgang aan de ground leggen en C9 zorgt juist dat de hoge tonen de hele tijd doorkunnen ipv dat je die kunt regelen.

Idd... Hier is de goede.

http://ustomp.com/files/kayfuzzschematic.pdf

Maar de potmeter staat parallel aan het condensatortje... En die potmeter is dus een variabele weerstand...

Mephistocles
28 mei 2009, 22:34
Ik zit er nog steeds aan te denken om de Kay fuzztone zelf te bouwen..

Zou ik hetzelfde effect kunnen krijgen met m'n Big Muff pi en een expressie pedaal??

Ik hoop het. Zo'n low-passfilter, werkend op dezelfde manier als de kay fuzztone, zou wel cool zijn.

fredjuh
28 mei 2009, 23:02
Ja dat schema lijkt er meer op. Over die wah: het gaat erop lijken, maar die kay is meer een EEeewweeEEeewweeEEee
en met een wah wordt het meer wwooaaoowwooaaoowwooaaoow
:D
sig anybody?:seriousf:

Nathaniel
1 juni 2009, 20:12
Ja, inderdaad. Het moet echt een low-passfilter zijn.
En die zijn, voor zover ik het weet, niet te koop. Alleen zelf te maken, dus dat ga ik ook doen.

Ik heb net via de schematics en 'build diagram' een lijstje gemaakt van onderdelen die ik nodig heb (omdat ik dat nog nergens op internet heb kunnen vinden), dus dan ga ik dat binnenkort bestellen.

En als ik er niet uit kom heb ik twee goede vrienden, in de buurt wonen, die mij daarbij kunnen helpen (Mephistocles en Nocki). :)
Dus dat komt helemaal goed.
:ok:

Mephistocles
2 juni 2009, 06:50
En Mephistocles zeide: Laten wij onze schepping delen met de wereld, opdat andere gitaarnetters er behagen in zullen vinden en dit na zullen bouwen.

Heppie schematics?

Nathaniel
3 juni 2009, 22:05
Ik ga het op een perfboard solderen, dat is denk ik het makkelijkst.
Mooier zou het natuurlijk zijn als ik gewoon het pcb'tje ervoor zou hebben, maar ik denk dat dat een goed alternatief is.

Dus ik ben nog op zoek naar een goedkope behuizing. Ik denk dat de cry baby daar het meest geschikt voor is, omdat daar veel plek in is.
Of weet er iemand nog een andere optie??

Ik heb de schematics van ustomp.com met de aanwijzingen.
Weet er iemand wat voor potmeter er in moet??
Ik las ergens 250K, klopt dit? en is dat dan lin of log??

Mephistocles
4 juni 2009, 10:23
geen van beiden. D'r moet een wah pot in. Das denk ik het makkelijkste en het beste.

fredjuh
4 juni 2009, 16:53
met de verkrijgbaarheid in gedachten idd een gewone 100k wah pot. Voor de rest het als tweede gepostte schema gebruiken. bij tube amp doctor hebben ze surplus wahtjes

Mephistocles
11 juni 2009, 12:38
Kan iemand een beschrijving geven hoe een low pass filter te maken, zoals die kay fuzztone, maar dan zonder fuzz... gewoon een low pass filter in pedaalvorm. Iemand ideeën?

Dirk_Hendrik
11 juni 2009, 17:57
alles voor C8 weglaten