PDA

View Full Version : Hals stratocaster..



Tjebbe_Z
15 mei 2009, 23:18
Ik vind de pallisander hals(toets) die nu op mijn strat zit niet altijd even comfortabel, en nu zit ik er dus over te denken om een maple hals te kopen. Kan je alleen zon hals gelijk op je strat zetten of zitten hier bepaalde regels aan?

Ik had ook ergens gelezen dat als je een linkshandige nek erop zet, je bassnaar dus langer is, en je dus meer sustain hebt. En verder ziet dat er natuurlijk ook veel gaver uit:D
Maar kan je zo'n linkshandige hals ook gelijk op je strat zetten?

Mr.Fingers
15 mei 2009, 23:52
Als je een Fender hebt: JA! (das het leuke, "alle" onderdelen zijn zo goed als uitwisselbaar). Wel zien dat het ook een 25.5" mensuur hals is, en dat de schroefgaten van de neckschroeven overeen komen, je tuners passen (je hebt uitvoeringen met tunerasgaten van 8 & 10mm),...

G.G.
16 mei 2009, 00:34
Let er wel op dat je de topkam moet aanpassen als ie al voorgesneden is en dat de sidedots aan de verkeerde kant zitten. Sidedots kan je kopen in een stripje. Met een klein boortje, een stanleymes en een beetje secondelijm kom je een heel eind.

snaarplukker
16 mei 2009, 13:26
....Ik had ook ergens gelezen dat als je een linkshandige nek erop zet, je bassnaar dus langer is, en je dus meer sustain hebt.
Lijkt mij lulkoek. De snaar blijft trillen tussen de topkam en zadel en trilt er ook niet langer door.

barno
16 mei 2009, 14:06
Lijkt mij lulkoek. De snaar blijft trillen tussen de topkam en zadel en trilt er ook niet langer door.

geen lulkoek. hoe je snaar loop na de topkam heeft wel degelijk een invloed, cfr ook verschillende hoeken bij angled headstock.
in dit geval: meer relatieve spanning op bassnaar.

G.G.
16 mei 2009, 20:37
geen lulkoek. hoe je snaar loop na de topkam heeft wel degelijk een invloed, cfr ook verschillende hoeken bij angled headstock.
in dit geval: meer relatieve spanning op bassnaar.

Ik ben ook van mening dat het beter klinkt, maar vergelijken is moeilijk, want je vind nooit twee identieke halzen die gespiegeld zijn.

Tjebbe_Z
17 mei 2009, 17:29
Oke thanks!

Maar bij wat voor'n bedrijven moet je dan kijken, die goede halzen verkopen?

Hendriks
17 mei 2009, 17:33
Musikraft, Warmoth,Edenhaus, Allparts.

Eko
18 mei 2009, 07:40
Het niet comfortabel spelen van je hals heeft 10 tegen 1 niets met je toets te maken. Eerder met het halsprofiel en je fretwerk. Een pallisander toets heeft een effect op je geluid. Het voegt iets warmte aan je toon toe. Een volledige maple nek heeft iets meer tophoog. Daar zijn nog twee variaties op. Een mapleneck met een maple toets , en een versie die skunkstripe heet. Die heeft een eendelige hals met een strip hardhout achter in de hals waar de halspen achter zit.
Wel moet je weten dat de dikte van je hals heel wat uitmaakt op je toon. Een dikkere hals heeft meer toon en ook nog voller.
Handiger is het om een dealer op te zoeken die meerdere vormen halzen heeft en waar je een keuze kunt maken. Ieder halsprofiel voelt andes aan. Een moderne C voelt kleiner aan dan een C-hals van een sixties neck. Een D hals uit de fifties is weer heel anders dan een D-hals uikt de seventies. V-halzen zijn er ook en in heel wat variaties. Wel of geen rounded edges en hoe en wat voor halspen wil je.
En dan zijn we nog niet eens begonnen over fretwerk of topkammen.

Gothra
18 mei 2009, 09:52
Het niet comfortabel spelen van je hals heeft 10 tegen 1 niets met je toets te maken. Eerder met het halsprofiel en je fretwerk. Een pallisander toets heeft een effect op je geluid. Het voegt iets warmte aan je toon toe. Een volledige maple nek heeft iets meer tophoog. Daar zijn nog twee variaties op. Een mapleneck met een maple toets , en een versie die skunkstripe heet. Die heeft een eendelige hals met een strip hardhout achter in de hals waar de halspen achter zit.
Wel moet je weten dat de dikte van je hals heel wat uitmaakt op je toon. Een dikkere hals heeft meer toon en ook nog voller.
Handiger is het om een dealer op te zoeken die meerdere vormen halzen heeft en waar je een keuze kunt maken. Ieder halsprofiel voelt andes aan. Een moderne C voelt kleiner aan dan een C-hals van een sixties neck. Een D hals uit de fifties is weer heel anders dan een D-hals uikt de seventies. V-halzen zijn er ook en in heel wat variaties. Wel of geen rounded edges en hoe en wat voor halspen wil je.
En dan zijn we nog niet eens begonnen over fretwerk of topkammen.


Ik vind een maple fb wel degelijk minder lekker spelen dan een rosewood. Dit omdat maple gelakt is en rosewood niet. Natuurlijk zijn de dingen die jij hebt genoemd ook van belang, maar de toets heeft wel degelijk iets te maken met de bespeelbaarheid van je gitaar.

G.G.
18 mei 2009, 14:57
Het niet comfortabel spelen van je hals heeft 10 tegen 1 niets met je toets te maken. Eerder met het halsprofiel en je fretwerk. Een pallisander toets heeft een effect op je geluid. Het voegt iets warmte aan je toon toe. Een volledige maple nek heeft iets meer tophoog. Daar zijn nog twee variaties op. Een mapleneck met een maple toets , en een versie die skunkstripe heet. Die heeft een eendelige hals met een strip hardhout achter in de hals waar de halspen achter zit.
Wel moet je weten dat de dikte van je hals heel wat uitmaakt op je toon. Een dikkere hals heeft meer toon en ook nog voller.


Helemaal mee eens. De toets veranderd weinig aan het comfort qua materiaal. Radius, neckprofiel, dikte, type frets doen het meeste veranderen in de beleving. Neem 1 tip van mij aan, test ook een strat met een echt dikke hals (bijv. SRV customshop, ook al ligt ie misschien niet in je budget. Heb zelf geen grote handen en merk dat ik op een dunne/normale hals kramp krijg na enkele minuten en op een dikke hals niet).

Een dike hals geet iets meer tone en sustain, en een esdoorn toets iets meer hoog in het geluid.

Hier twee bestandjes van mijn strat met extreem dikke hals. Strat weegt 4.7 kilo:

clean:

http://www.youtube.com/watch?v=tsiuN7-vJeQ&feature=channel

met een klein randje (tubescreamertje):

http://www.youtube.com/watch?v=w7m2kJDrbx8&feature=channel

Nogmaals, ga heel veel testen voordat je gewoon een andere hals besteld. Mogelijk ligt het probleem bij iets simpel als de randen afschuinen van de toets.

Tjebbe_Z
18 mei 2009, 22:59
Nou, ik ben niet iemand die echt veel aan mijn gitaar sleutelt, dat laat ik iemand anders liever doen. Maar ik merk dat op het moment dat ik naar mijn les paul grijp, het veel lekkerder speelt. Dit ligt natuurlijk aan de hals, en aan vele andere dingen, maar die fender hals speelt vaak gewoon echt KLOTE!

Iedere keer als ik op een maple hals speel, speelt dat gewoon veel relaxter. Veel soepeler!

Had stevie ray ook een heel dik halsprofiel dan? Ik hou namelijk wel van dik:seriousf:

G.G.
19 mei 2009, 11:18
Nou, ik ben niet iemand die echt veel aan mijn gitaar sleutelt, dat laat ik iemand anders liever doen. Maar ik merk dat op het moment dat ik naar mijn les paul grijp, het veel lekkerder speelt. Dit ligt natuurlijk aan de hals, en aan vele andere dingen, maar die fender hals speelt vaak gewoon echt KLOTE!

Iedere keer als ik op een maple hals speel, speelt dat gewoon veel relaxter. Veel soepeler!

Had stevie ray ook een heel dik halsprofiel dan? Ik hou namelijk wel van dik:seriousf:

Vreemd, want een LP heeft juist GEEN maple hals, maar mahonie met een pallissander toets en een ebben toets.

Ff een hele gekke vraag, (voel je niet beledigd) maar haal je misschien pallisander en esdoorn door elkaar?

Tjebbe_Z
19 mei 2009, 12:58
Nee ik haal het niet door elkaar, ik weet wat het is. Maar het zal er waarschijnlijk ook aan liggen dat mijn les paul een ongelakte hals heeft. Terwijl mijn strat een gelakte hals heef! (Is ook vrij standaard geloof ik)

Waarom ik dit topic bent gestart is omdat op alle strats met maple hals waar ik op gespeelt heb, ik gewoon veel beter mee overweg kan. En ik dus waarschijnlijk een andere hals wil.

Orpheo
19 mei 2009, 13:16
Nee ik haal het niet door elkaar, ik weet wat het is. Maar het zal er waarschijnlijk ook aan liggen dat mijn les paul een ongelakte hals heeft. Terwijl mijn strat een gelakte hals heef! (Is ook vrij standaard geloof ik)

Waarom ik dit topic bent gestart is omdat op alle strats met maple hals waar ik op gespeelt heb, ik gewoon veel beter mee overweg kan. En ik dus waarschijnlijk een andere hals wil.

je les paul een ongelakte hals? :dontgeti: that will be the day. Wat voor lester heb je dan. les pauls hebben nagenoeg altijd een mahonie hals, en dat moet je echt lakken, anders rot 't onder je handen weg.

Orgasmocaster
19 mei 2009, 16:22
Hij bedoeld waarschijnlijk zijn fretboard.....niet de neck.

Tjebbe_Z
19 mei 2009, 21:36
Nee ik heb een les paul std faded. Ik ben niet zo'n expert op gebied van hoe een gitaar in mekaar zit, maar goed, daar ben ik dit topic niet over begonnen.

Mijn vraag is of ik, als ik een nieuwe linkshandige strathals koop, ik die zonder fratsen zo op mijn strat kan zetten.

Hendriks
19 mei 2009, 22:00
Mijn vraag is of ik, als ik een nieuwe linkshandige strathals koop, ik die zonder fratsen zo op mijn strat kan zetten.

Ja dat kan.

orreltak
19 mei 2009, 22:16
ook voor de zekerheid kijken of de maat van de hiel van de hals overkomen met die van je neckpocket.

Bmweber
19 mei 2009, 22:46
Ik ben ook van mening dat het beter klinkt, maar vergelijken is moeilijk, want je vind nooit twee identieke halzen die gespiegeld zijn.

ik heb toen ik mijn strat kocht ook een andere Haar geprobeerd met dezelfde specificaties alleen MET een reversed headstock en laag had idd meer sustain/hij klonk laag beter dan een normale headstock. maar uiteindelijk toch voor een normale headstock gekocht omdat hij in de hoogte en op de hogere snaren beter klonk vond ik.