PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar - advies gevraagd



123
15 mei 2009, 22:48
Ik heb nu al aardig wat gitaren uitgeprobeerd bij de lokale gitaarzaak en Feedback Eindhoven en ben van plan binnenkort nog wat gitaren uit te gaan proberen en dan te kiezen welke ik ga kopen. De gitaar moet een fixed bridge hebben, ik wil niet teveel gedoe met tremolo's.
Budget is ongeveer 600 euro, mag meer kosten voor goede kwaliteit, maar moet wel ruim onder de 1000 euro blijven.
De muziek die ik wil gaan spelen is vooral rock/metal in de stijl van Dream Theater, Satriani etc, maar ik wil ook wel wat lichtere muziek spelen.

De gitaren die me goed zijn bijgebleven:
Hagstrom Ultra Swede:
Deze gitaar vond ik zeer goed klinken. Hij heeft splitbare humbuckers, wat ik wel een voordeel vind. Het nadeel is dat ik hem niet zo makkelijk vind spelen als de RG's die ik geprobeerd heb.
Ibanez RGA121H:
Deze gitaar speelde goed, zag er mooi uit, maar ik vond de elementen echt niet zo goed klinken. Weet niet meer precies wat het was, maar vond ze niet goed klinken. Ik vind deze gitaar daarom niet echt het geld waard.
Ibanez RGT 6EX:
Deze gitaar vind ik echt een lekker geluid hebben maar lijkt me niet zo geschikt voor iets anders dan hardrock of metal. Verder speelde hij goed en de gitaar had een lange sustain.
Washburn WI64 Deluxe:
Gaf een erg lekkere crunch. Ik vind de vorm alleen niet geweldig en het oog wil ook wat. Verder speelde hij niet zo makkelijk als de RG's die ik geprobeerd heb.

Nu wil ik dus nog meer gitaren uit gaan proberen en EIG-muziek heeft volgens hun website een ontzettend groot assortiment. Iemand ervaringen met deze winkel?
Ik wil daar in ieder geval de Ibanez ICT700 en de Ibanez DTT700 gaan uitproberen, vooral de iceman lijkt me wel wat gezien de specs. Verder zag ik nog de Ibanez AWD102 NT (http://www.eig.nl/index.html?id=18415).
Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van een hollow-body ten opzichte van een solidbody? Ik dacht namelijk dat hollowbody's vooral jazzbakken waren en zo ziet deze er nou bepaald niet uit.

Als iemand verder nog tips heeft voor winkels met een groot assortiment op hooguit een uur rijden vanaf Tilburg hoor ik het graag. Ook andere tips zijn welkom!

levi
15 mei 2009, 23:29
zijn die fholes van die Ibanez AWD102 NT niet er op geverft?? (net als paul gilbert zijn ibi) En als je toch in de stijl van dream theater gaat spelen. Er zijn nog van die ibi's op marktplaats te koop waar john petrucci op speelde voor 800 euro en miss kan je nog wel wat er afhalen als je een beetje onderhandelt.
Een ding kan ik zeker in zijn koop geen hangstrom dinges.

Mr_Moustache
15 mei 2009, 23:37
Ibanez RGT 6EX:
Deze gitaar vind ik echt een lekker geluid hebben maar lijkt me niet zo geschikt voor iets anders dan hardrock of metal. Verder speelde hij goed en de gitaar had een lange sustain.

Ik denk dat je het antwoord al zelf geeft... Maar je kan nooit genoeg gitaren uitproberen!

aaronstonebeat
15 mei 2009, 23:49
Ik zou gaan voor de gitaar met het geluid dat me het meest aanspreekt. Smallere bredere, kortere langere, dikkere dunnere halzen, dikkere dunnere frets; het zijn allemaal dingen waar je aan went, je kunt op alles leren spelen.

FruscianteFan
16 mei 2009, 00:00
Ik zou gaan voor de gitaar met het geluid dat me het meest aanspreekt. Smallere bredere, kortere langere, dikkere dunnere halzen, dikkere dunnere frets; het zijn allemaal dingen waar je aan went, je kunt op alles leren spelen.
Andersom kun je ook weer wennen aan het geluid van een bepaalde gitaar, en het finetunen (pickups, versterker, eq).

aaronstonebeat
16 mei 2009, 00:32
Andersom kun je ook weer wennen aan het geluid van een bepaalde gitaar, en het finetunen (pickups, versterker, eq).

Vast en zeker. Maar ik ben nog nooit naar een band of muzikant gaan luisteren omdat ik er eerst afbeeldingen van had gezien (afgezien van de Edgar Broughton Band; van hun heb ik een album gekocht vanwege de hoes en ik had geen spijt). Als ik ga kijken, is het omdat ik ze eerst gehoord heb.

Muziek is geluid, dat gaat door de oren. Soms is het ook leuk om de muzikanten hun muziek te zien spelen (en de instrumenten die ze gebruiken) maar dat ligt dan vooral aan de muzikanten.

De SG is vooral zo populair omdat oa. Zappa, Pete Townshend en Angus Young 'm bespelen (bespeelden); maar als je naar AC/DC luistert, hoor je vnl. het geluid van een Gretsch DuoJet. In een grijs verleden ben ik ooit naar 'n band wezen kijken; niet omdat daar een zelfgebouwde strat met alleen maar een brugelement en tremolo rondzweefde, maar omdat ie door Eddy Van Halen bespeeld werd. Toen ik ooit naar AC/DC ging kijken, wist ik nauwelijks wat een SG was; ik wilde Angus zien spelen!

Als jij cool bent, is je gitaar dat ook :supercool:
Volgens mij lukt dat het best met een geluid dat je goed ligt.

deefke666
16 mei 2009, 07:20
misschien een shecter hellraiser....? ik heb er pas ook eentje gekocht.
zitten ook actieve emg's in die je bovendien ook nog single coil kunt schakelen waardoor hij echt wel geschikt is om andere dingen mee te spelen ook.... hij heeft wel een dikkere hals ten opzichte van de ibanez maar da's een beetje gewoon worden....
echt super gitaar voor die prijs, wel een beetje duurder dan 600, maar t valt nog mee :blast:

espike
16 mei 2009, 10:22
Bij Feedback hebben ze ook een Hagstrom Swede, t.o.v. de Super Swede verschilt ie in scale: 24,75 tov 25.5
En t is een solidbody mahonie les paul achtige gitaar. met een tone schakelaar voorop.

Mark1990
16 mei 2009, 11:29
zijn die fholes van die Ibanez AWD102 NT niet er op geverft?? (net als paul gilbert zijn ibi) En als je toch in de stijl van dream theater gaat spelen. Er zijn nog van die ibi's op marktplaats te koop waar john petrucci op speelde voor 800 euro en miss kan je nog wel wat er afhalen als je een beetje onderhandelt.
Een ding kan ik zeker in zijn koop geen hangstrom dinges.

Heb je hier onderbouwing voor?

levi
16 mei 2009, 11:40
Twee van me vrienden hebben er een. Het geluid ging wel maar ze hebben allebei veel gekraak en bij allebei is hun switch al kapot gegaan.Ik weet niet of dat toeval is?? En ik weet ook niet welk model ze heben.

Manuvdv
16 mei 2009, 12:11
Ik zou gaan voor de gitaar met het geluid dat me het meest aanspreekt. Smallere bredere, kortere langere, dikkere dunnere halzen, dikkere dunnere frets; het zijn allemaal dingen waar je aan went, je kunt op alles leren spelen.
Dat weet ik zo niet hoor, 't is echt iets dat je moet aanvoelen. Mijn Dean was een heerlijk ding, maar na een jaar stoorde ik me nog steeds aan die dikkere hals; de ESP was dan ook een geschenk uit de hemel. Je uitspraak geldt dus zeker niet voor iedereen :)

123
16 mei 2009, 14:50
Bedankt voor alle reacties!

Iemand enig idee hoe die Ibanez AWD102 NT klinkt? Ik kan er echt geen goede filmpjes van vinden. En levi, die gaten zijn er niet opgeverfd, hij is echt hol.
Verder wil ik zeker wel eens Schecters proberen, een vriend van me kent ook iemand met een Schecter (weet niet welk model) en hij vindt hem geweldig klinken. We hebben wel ongeveer dezelfde muzieksmaak. Het probleem is alleen dat er niet zoveel winkels in de buurt zijn die Schecters verkopen.

Verder heb ik nog even snel gezocht op marktplaats en dit gevonden: klik (http://link.marktplaats.nl/245848797). Lijkt dit jullie iets?
Hij heeft wel een floyd, is dat niet teveel gedoe als je nog vrij nieuw bent met elektrische gitaren?

Edit: Nog een vraagje. Ik ben vrijdag van plan naar EIG-muziek in Nijmegen te gaan, maar weet niet zoveel van de zaak af. Iemand ervaringen met deze zaak? Ik zou het graag horen als er wat niet goed is aan deze zaak, ligt niet bepaald naast de deur.

123
20 mei 2009, 22:09
Bump.

(Ik weet niet hoe het met de regels voor bumpen (en in dit geval dubbelposten zit), maar ik wil graag snel reactie hebben omdat ik morgen moet weten naar welke gitaarwinkel ik ga.)

De reden: Gas voor deze (http://www.guitarking.nl/index.php?BFG-Ebony) gitaar.

Denken jullie dat de klank van deze gibson ongeveer is wat ik goed zou vinden (zie eerste post) of raden jullie hem nu al af? Natuurlijk weet ik dat ik hem zelf eerst moet horen, maar als hij volgens veel van jullie sowieso niks is, hoef ik ook niet speciaal naar een andere winkel te gaan.

aaronstonebeat
20 mei 2009, 23:34
Ik vind 'm er stoer uitzien en zo zal hij zeker ook klinken. Mooie P90 bij de hals; zal bij wat minder volume ook vast wat lievere tonen kunnen produceren.

Maar het is zo onmogelijk te zeggen of het iets voor jou zal zijn. Proberen, zou ik ten zeerte aanraden.

Alleen, als jij Satriani en Dream Theatre zegt, zie ik meteen mannetjes met zwaar betremolode gitaren voor me.

Bluze
20 mei 2009, 23:50
Jackson DK2 is misschien een leuke suggestie?

http://www.youtube.com/watch?v=qD4o3iG6Hjc

--------------

Is er ook zonder tremolo: Jackson DK2T

http://www.youtube.com/watch?v=iQinrPxTCSk

levi
20 mei 2009, 23:51
Burstbuckers zaten ook in oude lespauls volgens mij?? In iedergeval. Joe bonamassa heeft burst buckers in een paar lespauls van hem zitten.
Nou zal die naam je misschien niet veel zeggen, maar die meneer speelt vooral blues en rock. Op zo een gitaar kan je denk wel dream theater spelen hoor al is Het niet 'de ideale gitaar" om snel,en prog metal op te spelen. Maar de hals kan je altijd aan wennen. En qua output met die burstbucker zit je ook wel goed.
BTW hadden ze die bfg's niet uit productie gehaald??
Die dingen zijn kwalitatief een heel stuk beter dan de studio's!!

aaronstonebeat
21 mei 2009, 00:15
Jackson DK2 is misschien een leuke suggestie?

http://www.youtube.com/watch?v=qD4o3iG6Hjc


Breekt ie nou een snaar helemaal op 't eind in dat filmpje; 't klinkt mij wel zo in de oren :seriousf:

rijsberman
21 mei 2009, 01:12
Ja, als je goed kijkt zie je 'm gaan ook, ter hoogte van de knoppen. :D

123
21 mei 2009, 12:33
Bedankt voor alle reacties!

Op zo een gitaar kan je denk wel dream theater spelen hoor al is Het niet 'de ideale gitaar" om snel,en prog metal op te spelen. Maar de hals kan je altijd aan wennen. En qua output met die burstbucker zit je ook wel goed.
BTW hadden ze die bfg's niet uit productie gehaald??
Die dingen zijn kwalitatief een heel stuk beter dan de studio's!!
Als het geluid ervan er maar voor geschikt is, dat snel spelen zal me wel moeten lukken, ik ben een akoustische gewend. Is misschien iets meer oefenen dan op bijvoorbeeld een Ibanez, maar ik denk dat het wel te doen is.
Ik zal die Jackson ook zeker eens proberen als ik hem ergens zie staan, maar ik ga denk ik eerst naar die Gibson kijken.

En nog een vraagje:
Ik kan toch altijd die P90 nog een keer vervangen door een humbucker? Of wordt dat lastig omdat een humbucker iets groter is?

Renin
21 mei 2009, 16:39
Die BFG is een goeie gitaar voor rock. Je moet letten op hoe je hem vindt spelen. Een Ibanez of een Fender voelen heel anders aan (andere schaal, andere hals etc.). Het is belangrijk dat je gitaar goed aanvoelt, prettig is om vast te houden en te spelen.

Een LP van 4,5 kilo kan fantastisch klinken, maar als je na 30 minuten rugpijn hebt hoor je dat niet meer. Datzelfde geldt als je kleine handen om een boomstam probeert te vouwen.

Nogmaals, die BFG is een prima gitaar, maar er is meer te koop voor dat bedrag, bijvoorbeeld een Amerikaanse telecaster of strat wat ook goede gitaren zijn, maar wel compleet anders. Neem de tijd om een beslissing te nemen, want je zult er waarschijnlijk een poosje mee moeten doen. Het zou lullig zijn als je er achter komt dat je bijna de beste gitaar hebt gekocht.

Belangrijkste advies: slaap er een nachtje over! Ik heb dagen dat ik zeker weet dat ik een ......(vul hier zelf iets willekeurigs in) wil, om er na 3 dagen achter te komen dat ik toch wat anders wil. Dat noemt men hier GAS.

123
21 mei 2009, 19:39
Bedankt voor je advies.
Ik ga morgen naar Nijmegen, wat gitaren en versterkers uitproberen. Ik zal dan zeker ook eens kijken naar Fenders en dergelijke. Tot nu toe heb ik deze eigenlijk niet geprobeerd, omdat ze me niet echt wat leken voor rock en metal, maar misschien blijken ze toch prima te bevallen. Verder ga ik zeker de ICT700 uitproberen en die Ibanez AWD102 NT als ze hem hebben.
Jullie horen nog wel van mijn ervaringen morgen ;)

levi
21 mei 2009, 20:50
Ik speel ook metal op me fender stratocaster.
Klinkt nog behoorlijk goed hoor.
Niet zo schel als andere metal gitaren.
Maar ook niet alle metal gitaren zijn schel,maa ik vind die jacksons wel erg schel hoor!

123
22 mei 2009, 15:11
Vandaag naar Nijmegen geweest en meteen weer terug. In de winkel bleek het namelijk niet de bedoeling te zijn om gitaren uit te proberen. Je mocht wel proberen werd mij verteld, maar dan moest je hem ook kopen. Echt irritant, al had ik dit kunnen weten door het te vragen. Ik verwachtte alleen niet van een muziekzaak dat je er echt niks mocht proberen, vraag me af hoeveel ze verkopen.
Ik weet nog niet bij welke winkel ik de volgende keer ga kijken. Ik zou zo graag de blackstar ht 5 en vox ac4tv eens naast elkaar willen horen, alleen niet veel winkels hebben ze allebei en dan ook nog eens wat gitaren die ik wil uitproberen.

Goldfoxx
22 mei 2009, 15:30
Dat is echt je reinste onzin. :dontgeti: Hoe kan je nu een gitaar kopen zonder hem bespeeld te hebben. ?????

Jiboom
22 mei 2009, 16:13
Hmm, Satriani spelen zonder (goede) tremelo kan eigenlijk niet. In zeer veel nummers (zeker de oudere) zit tremelowerk dat je niet weg kunt laten, zonder het nummer (of de stijl) tekort te doen. Je hebt eigenlijk zelfs een goede Floyd Rose nodig. Met een andere tremelo (zoals die van PRS of MusicMan.. dus vaak dure gitaren) kom je soms een heel eind, maar sommige effecten ("divebombs") lukken gewoon niet. Of je dit zwaar mee wilt tellen is een tweede... ik noem het alleen, zodat je een tremelo niet gaat missen, en meteen weer op zoek moet naar iets nieuws.

Daarnaast ben ik het eens met de commentaren dat "lekker spelend" ook erg belangrijk is, zeker als je technisch uitdagende muziek wilt spelen. Met een boomstam hals met slecht bereikbare hoge posities maak je het jezelf bepaald niet gemakkelijk...

Wat betreft geluid: ik heb geen idee wat je mooi vind klinken, maar voor Dream Theater/Satriani zou ik toch wel zeggen dat een humbucker in de brugpositie een vereiste is. Met andere keuzes (zoals een strat) moet je gewoon veel meer moeite doen voor een vette rocksound.

123
22 mei 2009, 18:37
Hmm, Satriani spelen zonder (goede) tremelo kan eigenlijk niet. In zeer veel nummers (zeker de oudere) zit tremelowerk dat je niet weg kunt laten, zonder het nummer (of de stijl) tekort te doen. Je hebt eigenlijk zelfs een goede Floyd Rose nodig. Met een andere tremelo (zoals die van PRS of MusicMan.. dus vaak dure gitaren) kom je soms een heel eind, maar sommige effecten ("divebombs") lukken gewoon niet. Of je dit zwaar mee wilt tellen is een tweede... ik noem het alleen, zodat je een tremelo niet gaat missen, en meteen weer op zoek moet naar iets nieuws.

Daarnaast ben ik het eens met de commentaren dat "lekker spelend" ook erg belangrijk is, zeker als je technisch uitdagende muziek wilt spelen. Met een boomstam hals met slecht bereikbare hoge posities maak je het jezelf bepaald niet gemakkelijk...

Wat betreft geluid: ik heb geen idee wat je mooi vind klinken, maar voor Dream Theater/Satriani zou ik toch wel zeggen dat een humbucker in de brugpositie een vereiste is. Met andere keuzes (zoals een strat) moet je gewoon veel meer moeite doen voor een vette rocksound.
Oke, ik ben nu weer van plan voor de Ibanez rgt6ex te gaan. Deze heeft alleen wel een edge III tremolo en de beoordelingen erover zijn vaak niet echt positief.
Er is ook een versie van deze gitaar met een fixed bridge, die ook nog eens goedkoper is.
Ik weet nou niet of ik voor een gitaar met of zonder tremolo moet gaan. Ik ken niet echt veel muziek van Satriani, maar hij gebruikt inderdaad vaak zijn tremolo. Van Petrucci ken ik alleen niet echt nummers sinds hij bij Music Man is waarin hij zijn tremolo gebruikt, misschien iemand hier wel?
Ik zou wel graag die rgt6ex willen hebben, maar misschien kennen jullie ook alternatieven die ik kan betalen voor deze gitaar (mahogany body, neck thru).

Jiboom
22 mei 2009, 21:49
Oke, ik ben nu weer van plan voor de Ibanez rgt6ex te gaan. Deze heeft alleen wel een edge III tremolo en de beoordelingen erover zijn vaak niet echt positief.
Er is ook een versie van deze gitaar met een fixed bridge, die ook nog eens goedkoper is.
Ik weet nou niet of ik voor een gitaar met of zonder tremolo moet gaan. Ik ken niet echt veel muziek van Satriani, maar hij gebruikt inderdaad vaak zijn tremolo. Van Petrucci ken ik alleen niet echt nummers sinds hij bij Music Man is waarin hij zijn tremolo gebruikt, misschien iemand hier wel?
Ik zou wel graag die rgt6ex willen hebben, maar misschien kennen jullie ook alternatieven die ik kan betalen voor deze gitaar (mahogany body, neck thru).

Tegenwoordig valt het tremelogebruik bij Petrucci erg mee. Het zit wel in oude nummers, zoals "Under a glass moon". Maar bij Dream Theater kun je wel zonder. Ik denk alleen niet dat je de keuze zo zeer daar vanaf moet laten hangen: wat wil je zelf? Ik ben zelf gewoon een liefhebber van tremelo's, en heb bijna geen gitaren zonder. Maar da's dus slechts mijn mening..

De angst om bijv. een Floyd Rose af te stellen vind ik vaak wat overtrokken: je moet het afstellen gewoon een paar keer doen om het trucje te leren (en niet vaak van stemming of snaardikte willen wisselen), eventueel geholpen door wat goede guides op Internet of door een keertje mee te kijken met een tech bij een winkel (of liever nog: een gitaarbouwer). Wel zijn sommige trems gewoon wat brak. Dus wel goed testen (alhoewel dat in een winkel nog wel 's lastig met een slechte afstelling). Ik heb zelf geen ervaring met die Edge III trouwens, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Die RGT6EX heeft trouwens EMG's. Ik zou, als ik jou was, ook vergelijken met een RG met passieve elementen, zoals een RG1570 (passieve elementen zijn wat veelzijdiger, vind ik). Daar zit trouwens ook een Edge Pro op, die vermoedelijk wel wat beter zal zijn dan die Edge III. Ik zou trouwens niet zo aan neckthrough vasthouden. Is niet nodig. Zat andere gitaren (geschroefd/gelijmd) hebben een prima sustain en goede toegankelijkheid in hoge posities (de 2 belangrijkste voordelen van neckthrough).

Als je niet bang bent voor 2e hands, kun je ook kijken naar bijv. een RG3120. Is van mahonie, heeft echte DiMarzio's en is wel te vinden voor €800. Er zijn meer modellen uit de Prestige reeks die wel een goede keuze zijn.

Als PRS liefhebber raad ik je aan om ook eens naar een PRS SE Custom te kijken. Ligt redelijk in je budget (€650 ofzo), is een goede rockgitaar (en clean lekkerder dan veel van de Ibanez RG's) en heeft een aardige tremelo (die wel wat minder ver gaat dan een Floyd Rose, dat wel).

Bluze
22 mei 2009, 22:47
Tweedehands is een RG550 ook heel leuk.
Heeft stock wel mindere pickups dan de genoemde RG3120, maar daar is de prijs vaak ook naar.
Pickups kun je dan altijd zelf nog vervangen.

123
23 mei 2009, 19:45
Die RG550 lijkt me meer wat om tweedehands te kopen. Ikzelf durf het wel aan om een wat duurdere tweedehandse te kopen, maar ik kan mijn ouders niet overtuigen om een dure tweedehandse te kopen en zij betalen een deel mee.
Een goedkopere tweedehandse zoals de RG550 lijkt me dan een minder groot risico. Wat maakt de RG550 eigenlijk zo goedkoop? Ik bedoel, hij komt uit Japan, heeft een goede trem en veel mensen zeggen dat hij van de tegenwoordige prestige-kwaliteit is. Hoe kan die dan zo goedkoop zijn?

Jiboom
23 mei 2009, 20:28
..Een goedkopere tweedehandse zoals de RG550 lijkt me dan een minder groot risico. Wat maakt de RG550 eigenlijk zo goedkoop? Ik bedoel, hij komt uit Japan, heeft een goede trem en veel mensen zeggen dat hij van de tegenwoordige prestige-kwaliteit is. Hoe kan die dan zo goedkoop zijn?

Een RG550 is zeker leuk. Het is mijn eerste gitaar geweest (eentje uit 1990 met originele Edge tremelo, heb ik nog steeds). Wat betreft kwaliteit: Ibanez heeft het model zonder verdere wijzigingen (behalve de tremelo, die echter op alle modellen meerdere keren is gewijzigd) hernoemd naar RG1550 (zelfde geldt voor RG570 -> RG1570), om de naamgeving aan te laten sluiten bij de rest van de Prestige modellen.

Tja, wat betreft goedkoop zijn: je kan rustig een 2e hands RG550 vergelijken met een RG1550, is dezelfde gitaar maar dan nieuwer. Wel kunnen RG550's natuurlijk al oud zijn (model stamt uit 1987 ofzo), en behoorlijk afgeragt zijn. Die van mij bijv. zou herfret moeten worden. Dat vind ik 'm niet meer waard (is best een dure reparatie), en zou dus resulteren in een lage 2e hands prijs. Dus check goed of ie in goede staat is.

Verder zijn de elementen van een RG5xx nog niet echt top, op duurdere Prestige modellen zitten wel echte DiMarzio's die gewoon wat lekkerder zijn. Je zou elementen van de RG5xx kunnen vervangen, maar in dat geval is een 2e hands waar dat al gebeurt is (of al standaard op zat) wellicht goedkoper. Blijf trouwens wel uit de buurt van de lagere RG-series (RG3xx, RG4xx etc.). Die zijn gewoon minder (met name de tremelo), en vaak nauwelijks goedkoper 2e hands.

Om je ouders te overtuigen van een 2e hands aankoop: 2e hands is veel waardevaster (de grootste afschrijving gaat er meteen van af bij een nieuwe), dus als ie niet bevalt kun je vrijwel zonder kosten te maken die gitaar verkopen en iets uitzoeken dat beter bevalt. Op zich kun je vrij risicoloos een 2e hands gitaar kopen. Zeker een duurdere gitaar die in goede staat is kun je je eigenlijk geen buil aan vallen (behalve te veel betalen, maar da's een kwestie van goed nakijken op Internet wat anderen vragen). En als je helemaal zeker van je zaak wilt zijn, neem je iemand mee die er verstand van heeft.

123
31 mei 2009, 22:25
Sorry voor de bump, maar hiervoor had ik niet nieuws te vertellen.

Nu dus weer wel. Ik ga mijn nieuwe gitaar vrijwel zeker niet tweedehands kopen. Natuurlijk zijn de meeste mensen wel te vertrouwen, maar ik weet denk ik niet genoeg af van gitaren om zo een tweedehandse te kopen. Voor een eerste gitaar (mijn stagg was echt om te proberen) wil ik wel dat ik makkelijk terug naar de winkel kan als er wat mis mee is.
Nou heb ik een Ibanez RBM 10 te koop gezien. Persoonlijk lijkt deze gitaar me wel wat door de mahogany body en Lo-Pro tremolo. Ook heeft deze volgens mij naast een gewone humbucker ook stacked humbuckers. (Weet iemand hier iets meer vanaf?)
De gitaar is echter in Korea gemaakt, is dit een erg groot nadeel? De gitaar kost ongeveer 550 euro.

Ik wil niet al jullie suggesties negeren hoor, maar kwam deze gitaar tegen en hij lijkt me geschikt voor wat ik wil. ;)

Exi
31 mei 2009, 23:07
Ach, mijn Ibanez komt uit Indonesië:chicken:
Als het ding goed is afgewerkt en lekker speelt dan maakt het toch niets uit?
Ze kunnen daar echt wel een gitaar in elkaar zetten hoor.

levi
31 mei 2009, 23:32
Sorry voor de bump, maar hiervoor had ik niet nieuws te vertellen.

Nu dus weer wel. Ik ga mijn nieuwe gitaar vrijwel zeker niet tweedehands kopen. Natuurlijk zijn de meeste mensen wel te vertrouwen, maar ik weet denk ik niet genoeg af van gitaren om zo een tweedehandse te kopen. Voor een eerste gitaar (mijn stagg was echt om te proberen) wil ik wel dat ik makkelijk terug naar de winkel kan als er wat mis mee is.
Nou heb ik een Ibanez RBM 10 te koop gezien. Persoonlijk lijkt deze gitaar me wel wat door de mahogany body en Lo-Pro tremolo. Ook heeft deze volgens mij naast een gewone humbucker ook stacked humbuckers. (Weet iemand hier iets meer vanaf?)
De gitaar is echter in Korea gemaakt, is dit een erg groot nadeel? De gitaar kost ongeveer 550 euro.

Ik wil niet al jullie suggesties negeren hoor, maar kwam deze gitaar tegen en hij lijkt me geschikt voor wat ik wil. ;)

Ik heb op een gio gespeeld (ong een van de laagste ibi's met seymour duncan elementen maar nog vond ik hem kut!)
Heb ook op een ibanez S450 of zo?? gespeeld met orginele elementen was ook zwaar kut frets niet goed afgewerkt fertboard te plat maar das persoonlijk.

123
3 juni 2009, 21:39
Oke, ik zal gewoon kijken hoe die gitaar aanvoelt, speelt en klinkt en dan bepaal ik mijn keuze pas natuurlijk.
Weet iemand misschien iets meer over de elementen in de gitaar? Er zouden Ibanez HB10 (humbucker) en Ibanez SB10's in moeten zitten.
(Zie ook plaatje (http://www.maxguitarstore.com/store/products_pictures/reb1.jpg).)
Die singlecoils zien er in ieder geval niet uit als gewone singlecoils. Zijn dit stacked humbuckers? Ik weet niet zoveel van stacked humbuckers af, dus kan iemand mij vertellen of deze echt hetzelfde klinken als gewone humbuckers? En zijn ze dan ook te splitten met een coil split?

aaronstonebeat
3 juni 2009, 21:45
Splitten van een stacked humbucker heeft geen zin. De onderste spoel produceert nl. nauwelijks geluid, zit ver weg van de snaren; die is alleen bedoeld om de 'hum te bucken'.

EDIT:
Ze zijn ontworpen om een single coil-geluid te produceren in combinatie met de ruisonderdrukking van een humbucker.

123
3 juni 2009, 21:47
Oke, maar geven stacked humbuckers dan wel een humbucker-geluid of is het meer een singlecoil-geluid zonder ruis?
En als iemand wat weet over die elementen in de RBM zou dat fijn zijn.;)

aaronstonebeat
3 juni 2009, 21:50
Meer een single coil-geluid zonder ruis.

123
31 augustus 2009, 21:04
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik gepost heb, eerst druk met school, daarna met vakantie en ik had toch die nieuwe gitaar nog niet.
Maar nu heb ik eindelijk goed nieuws: mijn nieuwe gitaar is eindelijk binnen :crazyhappy:
Het is uiteindelijk een Godin Detour geworden, deze viel ruim binnen mijn budget en vond ik gewoon goed klinken. Een nieuwe kabel heb ik ook al meteen gekocht, maar helaas moet ik nog even wachten op de versterker (Vox VT30), die hadden ze bij de winkel niet meer op voorraad. De Vox zal ergens rond volgende week wel binnenkomen.
Nou maar wachten totdat ze die versterker binnenkrijgen, dan kan ik mijn gitaar eindelijk fatsoenlijk uittesten. In de tussentijd ga ik nog lekker een mooie gitaarband uitzoeken :)

koen=)
1 september 2009, 11:51
gefeliciteert met je nieuwe gitaar we need pics

123
1 september 2009, 16:51
Hier zijn de pics, veel plezier ermee :p:

http://img188.imageshack.us/img188/295/gitaar003.jpg
http://img441.imageshack.us/img441/3123/gitaar004.jpg
http://img136.imageshack.us/img136/954/gitaar005.jpg