PDA

View Full Version : Taylor 110



Guitarron
15 mei 2009, 21:32
Hallo, ik ben van plan om een Taylor 110 te kopen, heeft iemand ervaring met deze gitaar, of goede concurrenten van deze gitaar?

blindfaith85
17 mei 2009, 15:46
Hoi

de Taylor 100 en 200 serie vind ik heerlijke gitaren.

Lex81
17 mei 2009, 15:53
Ik heb div Taylors getest. Ik vond de Taylor 210 een gitaar die erg lekker speelde en de acoustische sound was ook top. Maargoed, klank en bespeelbaarheid zijn zo subjectief.
Ik ben uiteindelijk voor een Yamaha gegaan, omdat ik de gitaar speciaal voor live kocht. KKon natuuk ook achteraf een electro-acoustisch systeem (lr baggs) laten inbouwen, maar je weet eigenlijk nooit van te voren hoe dat (combi gitaar en electronica) klinkt en of die versterkte klank btr zou zijn dan de versterkte Yamaha klank.

Wizz
17 mei 2009, 18:18
Vanaf 1 April dit jaar gebruikt Taylor Ebben ipv Palissander voor de toets en de brug bij de 100 en 200 series. In de winkels zie je dus de nieuwe 110, meestal geprijsd rond de zevenhonderd Euro, de oude 210 in de aanbieding vanaf ongeveer dezelfde prijs maar dan wèl inklusief koffer ipv tas, de oude 110 soms al vanaf zeshonderd euro, de nieuwe 210 voor meer dan achthonderd euro.
Kijk dus uit: Dit verklaart prijsverschillen, maar het gaat dan wel om "appels en peren".

Wizz

Muzieknono
18 mei 2009, 06:47
Kijk, dat zijn nou tips waar je wat aan hebt.
Mvgr. Dirk Jan :B

Goldfoxx
18 mei 2009, 15:41
Ik heb zelf een 214ce. Ik wilde eerst een 114e, maar vond de 214 iets beter klinken, mooier eruitzien, en er was een case bijgeleverd ipv de gigbag van de 1xx serie. De 100/200 serie zijn hele goede gitaren. Ben zeer tevreden met mijn aankoop zeer volle en heldere klank tov modellen in dezelfde prijsklasse. de c achter de naam staat trouwens voor een cutaway, en de e voor ingebouwd pick up systeem van Taylor. De mijne kan ik dus gewoon aansluiten op een versterker/PA.

Taylors zijn zowiezo erg consistent in kwaliteit. (van andere fabrikanten zijn de gitaren soms wat minder, en soms wat meer.) De martin die ik probeerde klonk gewoon niet lekker, terwijl er genoeg martin's zijn van hetzelfde model die wel lekker spelen.

Mij stond de klank en vorm van de grand auditorium modellen (x14) meer aan dan de dreadnought (x10) modellen. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon ;)

Ik raad je Taylor zowiezo aan, maar ik zou als ik jou was verder kijken, en ook andere gitaren in die prijsklasse proberen, je niet blindstaren op één merk. Wat voor de een mooi is, kan voor de andere minder zijn. Ook kunnen er van bepaalde merken soms goede, en soms minder goede modellen tussen zitten.

The Man Who Knew Too Much
18 mei 2009, 21:13
Ik zag inderdaad dat de 100 en 200 serie van Taylor een stukje duurder geworden waren. Komt dat alleen door het verschil in toets, wat is eigenlijk beter ebben of palisander?

Muzieknono
19 mei 2009, 06:56
Ik denk dat ebben harder is maar wat nou het echte voordeel is, wellicht is het slechts cosmetisch en wordt zo'n verandering gebruikt om een hogere prijs te rechtvaardigen.
Ik ben altijd een beetje huiverig bij veranderingen, zeker bij een bewezen goede combinatie.
Ik zou zeggen, probeer er eens 2 naast elkaar, 1 met pallisander en 1 met ebben toets en probeer de verschillen in bespeelbaarheid en geluid te ontdekken.
Mvgr. Dirk Jan :B

Wizz
19 mei 2009, 07:49
Ik heb ze naast elkaar geprobeerd (Een "ouwe" en een nieuwe 214CE) en mijn bevindingen zijn:

-Ebben ziet er sjieker uit
-De ebben versie had iets meer "rinkel", oftewel tophoog. Ik kan dat zelf wel
waarderen, maar ik kan me goed voorstellen dat een ander de rosewood
versie beter vindt klinken, want "warmer".
-De ebben versie had een snellere respons, oftewel meer "sustain".

Succes !

Wizz

peter_heijnen
19 mei 2009, 08:06
Verdere tips/opmerkingen mogen in Guitarrons 'Yamaha LL16 en Taylor 110' topic.

Deze gaat dicht.