PDA

View Full Version : Geluids isolatie oefenruimte



Rakker
15 mei 2009, 02:05
Jullie zullen vast denken, Alweer iemand!? Sorry hiervoor, ik heb al veel gezocht op het forum en over veel dingen wijzer geworden maar ik zit toch nog met een paar vragen.

Mijn ouders hebben ooit een carport omgebouwd tot een soort kleine crèche omdat mijn moeder toen werkte als kinderoppas, inmiddels word die ruimte niet meer gebruikt en wil ik hier nu een oefenruimte van maken. Deze moet dan natuurlijk geïsoleerd worden omdat ik mijn buurtbewoners niet van de bank wil laten trillen.

Hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken? Ik vrees dat een echte box in box constructie geen optie is, ik heb nou eenmaal niet zo heel erg veel geld te besteden en het is maar voor een paar jaar want het is wel de bedoeling dat ik over een jaar of 5 het huis wel uit ben. Het hoeft ook niet helemaal geluidsdicht te zijn, het gaat niet om een professionele studio ofzo, de buurt mag best een beetje meegenieten, zolang het maar geen overlast is.

Het is een ruimte van ongeveer 3 bij 7 meter, plavuizen vloer, stenen muren, de voorkant waar de deur en een klein raam in zitten is van hout (lijkt me wel volgens de norm geisoleerd ivm warmte en vocht). Het zit niet direct aan een woning vast, en ongeveer 10 meter ruimte tussen omliggende huizen. Het gaat vooral om het geluid van een drumstel, basversterker en een gitaarversterker, maar dit lijkt mij vanzelfsprekend.

Zijn er mensen die weten hoeveel me dit ongeveer gaat kosten, en een plan van aanpak hebben? :)

Roman
15 mei 2009, 08:16
Ik kan daar kort in zijn; isoleren kost geld. met name als je met een volledige bezetting wilt gaan spelen (drums, bass, gitaar etc). Dus, wat is je budget?

Rakker
15 mei 2009, 08:43
Ik heb geen flauw idee wat zo'n grap gaat kosten, €500? misschien €1000? Hou er rekening mee dat ik ook maar een arme student ben, en zoals al gezegd hoeft het geen professionele opnamestudio te worden.

TIMBER
15 mei 2009, 09:30
Tja ben bang dat Roman gelijk heeft. De materialen die je nodig bent zijn vooral gips, cls en steenwol. En ondanks dit niet de duurste materialen zijn heb je er gewoon veel van nodig om één en ander goed te isoleren.

Roman
15 mei 2009, 11:40
Voor een ruimte van 3x7 (hoe hoog?) schat ik al snel een 3000 euro. (en dat is nog voorzichtig).

Naast de gebruikelijke isolerende middelen heb je eigenlijk ook luchtverversing nodig. Zeker als je met een hele band staat te zweten in een luchtdicht hok.

Han S
15 mei 2009, 12:23
Voor een ruimte van 3x7 (hoe hoog?) schat ik al snel een 3000 euro. (en dat is nog voorzichtig).

Naast de gebruikelijke isolerende middelen heb je eigenlijk ook luchtverversing nodig. Zeker als je met een hele band staat te zweten in een luchtdicht hok.

Eigenlijk nodig? Het is bittere noodzaak, een goed geïsoleerd hok is potdicht en dan met drie a vier man daar in zweten? Zeer ongezond.

Ik heb zo'n 90 m2 opnameruimte en daar blaast het ventilatiesysteem als het moet 2500m3 lucht per uur doorheen.

bert k
15 mei 2009, 12:56
En helaas werkt het ook omgekeerd. Als je er voor 1000 euro wat demping inhangt, dan werkt het gewoon niet, en dan heb je je geld weggegooid.

HaroldA
15 mei 2009, 13:17
Je zou er zo'n prefab cabine in kunnen zetten, maar die kosten ook nogal wat voor eentje waar je met een complete band in past...

Voordeel is wel dat je die ook weer makkelijk mee kunt nemen naar een andere locatie.

Rakker
15 mei 2009, 16:06
Oke, wat een tegenvaller zeg.. In iedergeval bedankt voor de reacties. Ik ben er wel vergeten bij te melden dat het wel tussen twee garages in zit van ongeveer even groot, zou dit al helpen? Verder nog tips over hoe ik het het beste aan kan gaan pakken? Mijn ouders waren trouwens al van plan om die voorkant dicht te metselen aangezien die het meeste geluid door gaat laten denk ik.

Roman
15 mei 2009, 16:29
Ja, dat is zeker goed (tussen 2 garages in). Ook het dichtmetselen is een zeer goede start. Je zult ook het dak moeten aanpakken uiteraard, daar gaat het meeste geluid doorheen en is door de hele buurt goed te horen.

Je zult/kunt alsnog een ruimte-in-een-ruimte moeten bouwen voor optimale resultaten. Daarvoor heb je massa nodig (gips). die moeten weer aan een frame (hout/metaal). De handel moet dichtgekit. Muren en plafond.

De vloer kun je zo laten.

Veel zaken om rekening mee te houden, een goed plan is vereist.

Rakker
15 mei 2009, 23:05
Bedankt voor de bruikbare informatie! Ruimte in ruimte constructie is echt te veel van het goede ivm met mijn budget, wat zou er nog aan die muren moeten gebeuren die aan de garages vastzitten? en wat is de beste procedure voor het plafond? En is een verhoging onder het drumstel een goede oplossing? En ik denk dat een heel ventilatie systeem er ook niet in zit, na een uurtje spelen even de deuren open moet voldoende zijn toch, of doe ik er te makkelijk over?

Highway49
16 mei 2009, 21:00
Gaan we het hier nu elke week opnieuw over hebben?

Roman
17 mei 2009, 08:03
ja, net als audio interfaces ;)

Rakker
17 mei 2009, 16:02
Jullie zullen vast denken, Alweer iemand!? Sorry hiervoor, ik heb al veel gezocht op het forum en over veel dingen wijzer geworden maar ik zit toch nog met een paar vragen.

Die zijn nu inmiddels wel beantwoord, erg bedankt Roman, heb veel gehad aan je reacties, ook aan oudere op klusidee.nl (Neem aan dat jij dat ook bent).

Roman
17 mei 2009, 19:40
Klopt, daar heb ik ook veel geschreven ;)

Het is een lastige en kostbare klus, als je het goed wilt.
Tuurlijk kun je gewoon klakkeloos je band in de garage zetten. Of je buren het leuk vinden zul je dan snel merken.

Laat je, echter, niet afschrikken en kijk wat WEL mogelijk is. Goede dingen kosten nu eenmaal geld. Misschien kunnen je ouders bij dragen. Bijvoorbeeld door, inderdaad, de boel dicht te metselen. Dat scheelt al een hoop ellende.

Succes met je keuzes!

TIMBER
18 mei 2009, 09:06
Gaan we het hier nu elke week opnieuw over hebben?

Voordat jij met je vragen kwam hadden we het hier ook al elke week over..;)

Highway49
18 mei 2009, 17:03
Voordat jij met je vragen kwam hadden we het hier ook al elke week over..;)

Ja maar ik kwam zelf met suggesties en wilde enkel graag een bevestiging. Hier wordt de vraag compleet opnieuw gesteld...

Highway49
18 mei 2009, 17:09
Voordat jij met je vragen kwam hadden we het hier ook al elke week over..;)

Ja maar ik kwam met suggesties en wilde enkel graag een bevestiging. Hier wordt de vraag compleet opnieuw gesteld...

TIMBER
18 mei 2009, 19:22
Niet suh serieus.. kijk naar de smiley..!! Bedoel te zeggen dat dit nu eenmaal inherent is aan een forum. Denk je nog even om de vraag die ik je in jou eigen topic gesteld heb. Bij voorbaat Thanks..!!