PDA

View Full Version : Vraagje over scarf jointen



Naturalmystic
15 mei 2009, 00:18
Hoi

Ik ben momenteel bezig aan mn 1ste zelfbouw project en alles ging supergoed tot ik bij de neck kwam.Het gaat om een les paul neck

Maakt het nou wat uit als je een scarf jointje vanaf de 2de fret of van onderaan maakt?
Ik was van plan om een joint te maken van onder aan.
Maar op mn bouwtekening staat als ik een scarf joint wil maken moet ik het vanaf de 2de of 3de fret doen.

Met van onderaan bedoel ik net als dit
http://i44.tinypic.com/2dhtl60.jpg

Het lijkt me idd een beetje steviger vanaf de 2de fret maar het punt is ik heb nie igg zoveel hout meer over om dat te doen.
En ik heb geen flauw idee hoe ik moe beginnen aan een scarf joint vanaf de 2de fret.
The angle is 17.5 graden volgens de bouwtekening ik ben bang dat de kop eraf breekt als ik het op een andere manier doe.
Zou iemand me hieruit kunnen helpen
heel erg bedankt voor uw tijd.

groetjes
Naturalmystic :)

G.G.
15 mei 2009, 08:18
Ik wil je heel graag helpen, maar snap niets van je tekst en je vraag. Misschien ben ik niet de enige? Kan je het nog eens iets anders toelichten?

Yoshida
15 mei 2009, 09:02
'Vanaf de tweede fret', bedoel je dan met de headstock gedeeltelijk onder de toets? Dus van boven verlijmen ipv van onderen? Als je de topic in mijn signature doorspit dan zal je zien dat het brood om oud ijzer is; het is allebei in ieder geval sterk genoeg. Als je de headstock van bovenaf verlijmt heb je wel meer opties met de afwerking in de breedte (tuners dichter bij de kam etc). Bedenk voor beide mogelijkheden maar eens een vooraanzicht.

EDIT: om je overbodig spitwerk te besparen, het gaat met name om deze pagina (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120986&page=13).

G.G.
15 mei 2009, 09:25
'Vanaf de tweede fret', bedoel je dan met de headstock gedeeltelijk onder de toets? Dus van boven verlijmen ipv van onderen? Als je de topic in mijn signature doorspit dan zal je zien dat het brood om oud ijzer is; het is allebei in ieder geval sterk genoeg. Als je de headstock van bovenaf verlijmt heb je wel meer opties met de afwerking in de breedte (tuners dichter bij de kam etc). Bedenk voor beide mogelijkheden maar eens een vooraanzicht.

EDIT: om je overbodig spitwerk te besparen, het gaat met name om deze pagina (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120986&page=13).

De optie in de eerste post is een goeie, maar je moet wel met fineer aan de slag op de kop of dekkend lakken, ik kies liever voor de andere optie:

http://img381.imageshack.us/img381/6103/p1010647zl6.jpg (http://img381.imageshack.us/my.php?image=p1010647zl6.jpg)

marc_olly
15 mei 2009, 09:27
brood om oud ijzer ??

Waar ik vandaag kom noemen ze dat "Lood om oud ijzer"... Haha :-)

Maar wat ik niet begrijp is waarom je voor de ene verbinding wel genoeg hout hebt, en voor de andere niet, want effectief maakt het helemaal niets uit.

Dus of je nu het stuk vanaf bovenaf inlijmt, dus onder het fretboard, of van onderaf, dus aan de nek kant, de totale lengte blijft toch gelijk?

Kakihara
15 mei 2009, 09:31
Wat me opvalt, is die hoek van 17,5 graden. Dat lijkt me wel erg veel, daar kan volgens mij wel een graad of 5 vanaf

G.G.
15 mei 2009, 09:36
Wat me opvalt, is die hoek van 17,5 graden. Dat lijkt me wel erg veel, daar kan volgens mij wel een graad of 5 vanaf

Hoek is inderdaad erg groot. Met een kort koppie als een musicman zal dat wel gaan, maar een 6 op een rij superstratkop wordt lastig denk ik. Het gaat om een LP, dus die hoek zou kleiner moeten zijn.

Yoshida
15 mei 2009, 10:03
brood om oud ijzer ??

Waar ik vandaag kom noemen ze dat "Lood om oud ijzer"... Haha :-)

Da's mij om het even ;)

Bij verschillende Les Paul tekeningen heb ik de hoek op 16 graden gezien. Als je het mij vraagt zit je op +/- 12 tot 15 graden wel goed, zagen op een hoek kleiner dan 12 graden gaat moeilijker worden denk ik.

Rojatama
15 mei 2009, 10:16
Da's mij om het even ;)

Bij verschillende Les Paul tekeningen heb ik de hoek op 16 graden gezien. Als je het mij vraagt zit je op +/- 12 tot 15 graden wel goed, zagen op een hoek kleiner dan 12 graden gaat moeilijker worden denk ik.


Mijn SG heeft een halshoek van 13 graden.

Op de bouwtekening van de LP waar ik binnenkort mee begin is de hals hoek ook 13 graden.

Yoshida
15 mei 2009, 11:04
Mijn SG heeft een halshoek van 13 graden.

Op de bouwtekening van de LP waar ik binnenkort mee begin is de hals hoek ook 13 graden.

Anyway, de clou is dat onze goede vriend NM niet zo heel spastisch hoeft te sturen op die 17.500 graden, je wijkt er bijna onvermijdelijk vanaf dus het loont naar mijn idee alleen maar de moeite om op een flauwere hoek te mikken. MAAR de snede word dan wel langer, afhankelijk van of je de headstock boven of onder lijmt moet je rekening houden met de lengte van de hals. Houd hier een centimeter of 2 extra speling.

Hedge
15 mei 2009, 11:27
Of je hem er nu op of onder plakt maakt naar mijn idee niet uit voor de constructie. Beide worden veel toegepast met succes. Het is meer een kwestie van "waar je je goed bij voelt".
Je hals wordt er niet langer van, want wat je moet lengte creëren voor je kop. Dus als je hem er onder plakt is het stukje korter, dan dat je hem erop plakt.
Hals hoek zou ik maken op ongeveer 13 graden, 17,5 is wel erg veel.

Naturalmystic
15 mei 2009, 17:44
Allemaal heel erg bedankt!!:blast:
ennuh sorry voor de vage uitleg ik ben nogal een noob als het om gitaar bouw gaat.
ik had niet verwacht dat ik zo snel replies zou krijgen.
ik ben der eindelijk uit dankzij jullie.
ik was gewoon een beetje door de war,ik heb toch gekozen om het van bovenaf te verlijmen.
Ik zat net te werken aan de neck.Ik had een mooi angle van 13 graden afgetekend kon niet wachten om aan de slag te gaan met zagen in de tuin,en toen begon het te regenen T_T.
ik zat ook te twijfelen over dat angle van 17.5
ik heb maanden hierzo zitten lurken ik had al een beetje door dat het wat kleiner moest:D maar ik wist niet zeker of ik het moest veranderen.
Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor de hulp :)
kzal binnen kort een paar fotos posten.

Groetjes
Naturalmystic.