PDA

View Full Version : Resonatie op E + A snaar



Tjaard
14 mei 2009, 21:49
Ik ben een beginner dus weet niet zo goed hoe ik dit moet uitleggen ... maar als ik de E en / of A snaar aansla, resoneren beide snaren behoorlijk door. De andere snaren hebben daar geen last van, alleen de 2 dikste dus. Ik kan zelf het probleem niet vinden dus voordat ik 'm wegbreng hoop ik dat iemand hier van wat advies kan voorzien :strat:

De gitaar is een Ibanez RG 270, met Flloyd Rose. Snaren zijn d'addario 0.10.

Di Stefano
15 mei 2009, 12:18
Ik denk dat je bedoelt dat je fretbuzz hebt? Als je actie (hoogte snaren) laag is hebben wel meer gitaren er last van (vooral bij nieuwe snaren). Zolang het door de versterker niet hoorbaar is kan het eigenlijk geen kwaad.

Otje
15 mei 2009, 12:34
Als de losse snaren bijgeluiden geven (dus zonder dat je de snaar op een fret drukt), of als de geluiden zich alleen voordoen op de 1e of 2e fret, dan is dat meestal een teken dat de topkam te laag is ingesneden. De actie boven de 1e en 2e fret is dan te laag. Jouw gitaar heeft een Floyd, dus als dat het geval is dan is de locking nut te laag gemonteerd. Dat betekent dat de bijgeluiden er al vanaf de 1e dag ingezeten moeten hebben (een locking nut slijt immers niet).

Als de snaren aanlopen als je de snaar hoger op de hals op een fret drukt, dan kan het zijn dat:
(1) je tremelo te laag staat aan de kant van de lage snaren (tikkie hoger zetten door de bout die in het hout geschroefd zit iets omhoog te draaien);
(2) je fretten niet goed gevlakt zijn en/of dat de halspen moet worden afgesteld. Kun je beter door een professional laten doen.

Trocar
15 mei 2009, 14:03
Als de losse snaren bijgeluiden geven (dus zonder dat je de snaar op een fret drukt), of als de geluiden zich alleen voordoen op de 1e of 2e fret, dan is dat meestal een teken dat de topkam te laag is ingesneden. De actie boven de 1e en 2e fret is dan te laag.
Ben het er mee eens dat aanlopende losse snaren een probleem met de topkam kan zijn, maar als je snaren gaat fretten dan heb je met de topkam toch niet zo veel meer te maken? Is het niet eerder de kromming van de hals bij de eerste +/- 7 frets (of het fretwerk zelf)?