PDA

View Full Version : transistoramp kapot?



Il_Falco
14 mei 2009, 18:48
hoi

Ik heb een h&k matrix 100 en vulcun amp. Vandaag heb ik mijn pedalboard aangesloten op deze twee versterkers met voor het eerst een aby-tonebone. ik heb vanmiddag gespeeld, geen probleem, niet met a, niet met b, niet met y. nu speel ik na eten nog eens, hoor ik een plof in de matrix. ik doe alles uit, de versterker zegt nog eens plof als hij uit gaat. anders doet hij dit nooit. ik check mijn pedalboard en ik vind een voedingskabel die tegen mijn pedaal zat. ik los dit op, doe er een hoesje rond en steek alles terug aan. Mijn amp zoemt enorm! ik dacht dat het een ground loop was en doe de switch voor de ground lift op de tonebone de lucht in, maar dit helpt niet. mijn tweede gedacht was dat de twee versterkers uit fase zijn, maar ik hoor er geen verschil in als ik het schuifje voor de 180° omhoog doe. Kan je versterker hiervan kapot gaan?

Dus keer ik terug naar die voedingskabel: kan het zijn dat hij hierdoor kapot is? is hij wel kapot? Want ik kan er nog door spelen, hij zoemt gewoon luider dan vanmiddag en 'knalt' als het ware als ik hem uit doe.

Wie weet het probleem en de oplossing?

grts

Nellyrocks
15 mei 2009, 00:05
Heb je het ook al zonder pedalen geprobeerd?

Il_Falco
15 mei 2009, 06:26
Jap, tzelfde probleem. je hoort geluid maar veel meer gezoem als anders en en luide knal als je hem uitdoet.

zeppo
15 mei 2009, 09:35
hoor ik een plof in de matrix.


Take the red pill, Neo



Maar helaas, ik kan je niet verder helpen...

cluseau
15 mei 2009, 10:07
Jap, tzelfde probleem. je hoort geluid maar veel meer gezoem als anders en en luide knal als je hem uitdoet.

Zo te horen loopt er een flinke gelijkstroom door je speaker, daar kan je speaker niet zo best tegen hoor! Voor je versterker is er nog wel hoop want bij een volledig kortgesloten eindtrap hoor je wel wat anders of vliegen de zekeringen om je oren. Zet hem niet meer aan want je kan het alleen maar erger maken. Laat gewoon in de buurt een diagnose stellen. Dat is mijn advies. :ok:

Frans.

Il_Falco
15 mei 2009, 14:39
gelijkstroom. hmm zou het dan lukken of anders klinken als ik hem aansluit op een ander elektrisch circuit?
bedankt Cluseau!

cluseau
15 mei 2009, 19:33
zou het dan lukken of anders klinken als ik hem aansluit op een ander elektrisch circuit?


Sorry maar ik ben even helemaal "lost" hier. Wat bedoel je met een ander cirquit?

Als je de amp zonder er iets op aan te sluiten hoort zoemen is de instelling in ieder geval niet goed of is de voeding defect. Laat je hem aanstaan kan je het ook erger maken. De gelijkstroom waar ik het over heb loopt door de speaker als de eindtrap verkeerd ingesteld staat. Ik zou je graag het verlossende woord geven maar zo op afstand is er echt geen zinnig woord over te zeggen. Als je er zelf geen kijk op hebt rest je alleen om hem te laten maken.


Frans.

Il_Falco
17 mei 2009, 12:56
Ik heb hem geprobeerd in de keuken, daar zoemde hij ook. Ik heb ook geprobeerd de voedingskabel eens te verwisselen maar ook zonder resultaat.

cluseau
17 mei 2009, 13:45
Ik heb hem geprobeerd in de keuken, daar zoemde hij ook. Ik heb ook geprobeerd de voedingskabel eens te verwisselen maar ook zonder resultaat.

Bedoelde je dat met

zou het dan lukken of anders klinken als ik hem aansluit op een ander elektrisch circuit?
een andere contact doos? Had je van te voren wel kunnen zeggen dat dit niet uitmaakt! Zoals eerder vermeld "breng het ding weg nu het nog te maken is of voor je het erger maakt. :ok:

Frans.

Il_Falco
17 mei 2009, 13:55
ok bedankt ;)