PDA

View Full Version : Okay here we go...



YoJorisss
14 mei 2009, 12:18
Ik speel nu al een paar maanden akoestisch maar heb toch steeds de neiging om weer op het internet naar elec. gitaren te kijken. 80% van de muziek die ik luister wordt gespeeld met een electrische gitaar. Wat ik voornamelijk luister is Indie/Britpop en wat Rock. Denk voornamelijk aan: Arctic Monkeys, The Fratellis, The Kooks, The View, The Killers, The Pigeon Detectives, Red Hot Chili Peppers, en nog veel meer. Ik wil voornamelijk een goed geluid kunnen crieeren wat geschikt is voor Indie, omdat ik het fantastisch zou vinden om lekker met mijn iPod mee te kunnen spelen :D

Nu heb ik al wat bij lokale muziekwinkels gekeken (Internet) en de Squier Telecaster Vintage Mod II sprak me wel aan.



http://lizardsfromafar.files.wordpress.com/2009/01/squier.jpg

Squier Vintage Modified Tele Custom

Squier Vintage Modified Tele Custom, Zwart en twee humbuckers, reissue van de custom uit de jaren zeventig. Goed voor het betere indie werk of voor Keef-stijl ragwerk!

€ 213,-

Nu vraag ik me dus af, is dat een geschikte gitaar voor 'my needs'? Of hebben jullie nog andere aanraders? Het is trouwens niet zo dat per se een Tele wil, een Strat kan ook. Maximaal bedrag voor de gitaar is toch wel 250/300 en voor een versterker (voornamelijk voor op mijn kamer) max 150, mij leek daarom een van de Roland Cubes een goede keuze...20W ofzo.

Laat het even weten! :) Thx.

Mr.Fingers
14 mei 2009, 12:22
Heb 'm zelf gehad, zeer goede gitaar, klinkt mooi. Beetje "steviger & warmer", maar nog met een telecasterklank.

nielsnielsniels
14 mei 2009, 12:24
Cube is zoiezo een goede keuze, je kan misschien ook naar modelling-Vox versterkers kijken, die schijnen ook goed te zijn. Ik weet niet veel van de Vintage series van Squier, maar Squier is vaak zeer goed voor het geld, en een tele is ook prima voor je muzieksmaak. Dus allebei een goede keuze lijkt me.

geert1976
14 mei 2009, 12:25
http://link.marktplaats.nl/240311940

deze is uiterst geschikt voor jouw muzieksmaak, heeft tevens een Roland 40w met footswitch te koop voor maar E 100,00

Gitaar een heerlijke hardtail strat met schaller brug en humbucker (GFS) in de brug die middels een schakelaar is te spitten naar single coils, dus de stijlen die jij speelt kun je allemaal doen met deze gitaar middelste en voorste coil komen van een Fender MIM

denk dat je voor de gitaar en versterker met E 350,00 a E 400,00 kwijt bent, maar dan heb je wel wat.

heb namelijk op deze strat gespeeld en klinkt en speelt waanzinnig, en als je daar bent, kan die de gitaar afstellen, hoe jij hem het lekkerst vind spelen:crazyhappy:

YoJorisss
14 mei 2009, 12:50
Nah, ik ben typisch iemand die -als ik iets koop- ook echt iets nieuws uit de winkel wil hebben. Als ik nou opzoek ben naar een Fender van 2.000 euro dan kijk ik idd wel naar marktplaats..maar voor een bedrag onder de 300 neem ik liever de zekerheid en koop ik hem gewoon niet.

Ik ga binnenkort even naar Schreeven in Nijmegen en de gitaar daar zeker uitproberen. En de roland cube 15 en 20, wat is het verschil daartussen behalve het wattage?

YoJorisss
14 mei 2009, 13:16
Oh, en ik ik weet niet of dit klopt, maar is het niet zo dat humbuckers meer voor het stevige werk is (metal hardrock?), is het in dat geval dan wel geschikt voor mijn smaak (indie)?

Farether
14 mei 2009, 13:22
Het enige verschil tussen de roland 15 of 20 is volgens mij idd het wattage.
Humbucker worden in elke muziekstijl gebruikt.
Ook veel in rock muziek, niet perse metal/hardrock.
Voor jou stijl raadt ik wel een telecaster aan, dat past er goed bij.

Ibanez666
14 mei 2009, 13:25
..maar voor een bedrag onder de 300 neem ik liever de zekerheid en koop ik hem gewoon niet.



Dan heb je in ieder geval de zekerheid dat als je jouw nieuwe gitaar weer doorverkoopt er met geluk de helft voor terug krijgt.. ;)

YoJorisss
14 mei 2009, 13:42
Oops typfout =P

G.G.
14 mei 2009, 14:57
http://link.marktplaats.nl/240311940

deze is uiterst geschikt voor jouw muzieksmaak, heeft tevens een Roland 40w met footswitch te koop voor maar E 100,00

Gitaar een heerlijke hardtail strat met schaller brug en humbucker (GFS) in de brug die middels een schakelaar is te spitten naar single coils, dus de stijlen die jij speelt kun je allemaal doen met deze gitaar middelste en voorste coil komen van een Fender MIM

denk dat je voor de gitaar en versterker met E 350,00 a E 400,00 kwijt bent, maar dan heb je wel wat.

heb namelijk op deze strat gespeeld en klinkt en speelt waanzinnig, en als je daar bent, kan die de gitaar afstellen, hoe jij hem het lekkerst vind spelen:crazyhappy:

Alleen zegt hij in de ad dat het all parts onderdelen zijn. Als ik de headstock zie, dan denk ik dat het een Stagg hals is, en da's niet best. Dan vraag ik me af hoe goed de rest van de onderdelen is.

YoJorisss
14 mei 2009, 15:11
Alleen zegt hij in de ad dat het all parts onderdelen zijn. Als ik de headstock zie, dan denk ik dat het een Stagg hals is, en da's niet best. Dan vraag ik me af hoe goed de rest van de onderdelen is.

Ja idd, ik heb toch liever een gitaar van een bekende frabricant..dalijk krijg je een guitar a la Zeeman :O

Robdop
14 mei 2009, 15:13
je kan hem toch testen.
en je kan die man anders toch gewoon een mailtje sturen met iets in de trant van: de hals ziet er heel erg stagg uit. klopt dit?

wat heb je te verliezen.
suc6 met je zoektocht:)

Johannes
14 mei 2009, 15:37
Ik zou ook voor 2ehands gaan om een paar redenen:

- veel meer waar voor je geld (bijna het dubbele imo)
- meer keuze (marktaanbod van afgelopen 20 a 30 jaar)
- amper waarde vermindering (soms zelfs winst) bij doorverkoop
- duurdere spullen zijn vaak degelijker en sterker dan meer budget spul, je kan dus degelijkere spullen kopen die, ook 2ehands aangeboden, nog steeds in topconditie zijn

Het risico van de "kat in de zak" is, wanneer je kijkt naar degelijke merken en spullen én iemand met verstand van zaken je laat assisteren, zeer goed te ondervangen.

Tupelo
14 mei 2009, 15:46
Heb 'm zelf gehad, zeer goede gitaar, klinkt mooi. Beetje "steviger & warmer", maar nog met een telecasterklank.
Elementen klinken veel te iel en dun, niets warms aan en wat mij betreft ook niets telecasterklank.

Orgasmocaster
14 mei 2009, 16:02
Ik zou ook voor 2ehands gaan om een paar redenen:

- veel meer waar voor je geld (bijna het dubbele imo)
- meer keuze (marktaanbod van afgelopen 20 a 30 jaar)
- amper waarde vermindering (soms zelfs winst) bij doorverkoop
- duurdere spullen zijn vaak degelijker en sterker dan meer budget spul, je kan dus degelijkere spullen kopen die, ook 2ehands aangeboden, nog steeds in topconditie zijn

Het risico van de "kat in de zak" is, wanneer je kijkt naar degelijke merken en spullen én iemand met verstand van zaken je laat assisteren, zeer goed te ondervangen.

nu ben je ook een beetje opgelicht.. ze hebben je een tele custom verkocht, maar eigenlijk heb je een tele deluxe met tele headstock :D

Exi
14 mei 2009, 16:07
Het enige verschil tussen de roland 15 of 20 is volgens mij idd het wattage.
Dat is absoluut niet waar.
De cube 20x heeft gewoon véél en véél meer effecten. Denk aan reverb, delay etc. en ook meer verschillende sounds. (check desnoods de site)
Vox VT serie is ook leuk, die heb ik zelf ook en vind ik persoonlijk nog lekkerder klinken dan een cube. Dat ding is zo veelzijdig in rock (:lovelove:)

De telecaster lijkt mij wel een goede keuze voor Britpop/Indie, die lijkt daar haast voor gemaakt te zijn. (oh... staat ook in de beschrijving onderaan de foto :))
heb je er al op gespeeld? Zou ik zeker eens doen.

YoJorisss
14 mei 2009, 16:31
Dat is absoluut niet waar.
De cube 20x heeft gewoon véél en véél meer effecten. Denk aan reverb, delay etc. en ook meer verschillende sounds. (check desnoods de site)
Vox VT serie is ook leuk, die heb ik zelf ook en vind ik persoonlijk nog lekkerder klinken dan een cube. Dat ding is zo veelzijdig in rock (:lovelove:)

De telecaster lijkt mij wel een goede keuze voor Britpop/Indie, die lijkt daar haast voor gemaakt te zijn. (oh... staat ook in de beschrijving onderaan de foto :))
heb je er al op gespeeld? Zou ik zeker eens doen.

Haha ja, het staat er idd bij, maar wilde het hier toch nog even vragen. Nee, nog niet opgespeeld maar ik ga het zeker ff doen!

olaftheholy
14 mei 2009, 16:38
http://images7.thomann.de/pics/bdb/175539/32580_800.jpg

Dezelfde plank, alleen met p90's én goedkoper dan je eigen voorstel. (thomann)
Ik zou gaan voor P90's, kom je wat meer in de buurt van een tele-geluid en je hebt wat aparts wat niet alledaags is...
P90's hebben wat meer karakter dan humbuckers vind ik...
Met Squier kan je eigenlijk niet fout gaan, maar de keuze is aan jou!

Squier4ever
14 mei 2009, 16:57
Squiers zijn inderdaad prima, vooral de nieuwe classic vibes schijnen te gek te zijn! Heb zelf een affinity van 10 jaar oud en die doe ik nooit meer weg, echt een geweldig ding! Nieuwe affinities vond ik minder, scherpe frets en geen super afwerking

Bram+
14 mei 2009, 17:12
http://images7.thomann.de/pics/bdb/175539/32580_800.jpg

Dezelfde plank, alleen met p90's én goedkoper dan je eigen voorstel. (thomann)
Ik zou gaan voor P90's, kom je wat meer in de buurt van een tele-geluid en je hebt wat aparts wat niet alledaags is...
P90's hebben wat meer karakter dan humbuckers vind ik...
Met Squier kan je eigenlijk niet fout gaan, maar de keuze is aan jou!
Lijkt me ook een aanrader, de Vintage Modified Custom II dus (N.B. de VM Custom II heeft P90s, de VM Custom heeft HB's). In z'n openingspost staat overigens eerst nummer II en bij het plaatje van de 'Custom I' weer Custom I, dus misschien weet hij het zelf ook nog niet :D

YoJorisss
14 mei 2009, 18:06
Ohh okay, maarja, is het verschil erg groot? Anders kan ik namelijk wel bij Schreeven (NL) gaan testen....maar dan weet ik niet hoe die bij Thomann klinkt en ik ga niet naar Duitsland toe.

Bram+
14 mei 2009, 18:31
Nou, ja, eigenlijk wel. P90s zijn in feite (in meerdere opzichten) uit de kluiten gewassen single coil elementen, die humbuckers zijn humbuckers :D Qua bespeelbaarheid zullen de gitaren niet ver uiteen lopen, ze zijn afgezien van de elementen identiek dacht ik. Je kunt wat wat dat betreft dus prima een Custom I testen bij Schreeven en een Custom II kopen bij Thomann, alleen weet je niet hoe hij klinkt. Bijkomend risico van gitaren online bestellen is dat je een rot exemplaar opgestuurd kan krijgen.

YoJorisss
14 mei 2009, 19:35
Nou, ja, eigenlijk wel. P90s zijn in feite (in meerdere opzichten) uit de kluiten gewassen single coil elementen, die humbuckers zijn humbuckers :D Qua bespeelbaarheid zullen de gitaren niet ver uiteen lopen, ze zijn afgezien van de elementen identiek dacht ik. Je kunt wat wat dat betreft dus prima een Custom I testen bij Schreeven en een Custom II kopen bij Thomann, alleen weet je niet hoe hij klinkt. Bijkomend risico van gitaren online bestellen is dat je een rot exemplaar opgestuurd kan krijgen.

Dat is waar, zijn er nergens geluidsfragmenten waar je het kan beluisteren? Mijn ouders gaan dat ook niet goed vinden dat ik een gitaar online bestel als het ook gewoon in de winkel kan.

YoJorisss
14 mei 2009, 19:37
Als ik me niet vergis, hebben ze hem bij Feedback ook (http://feedback.nl/?b=327602906&a=). Dat is hem toch?

Bram+
14 mei 2009, 19:41
Dat is inderdaad Custom II. Wel altijd eerst even een mailtje sturen naar Feedback of ze 'm op voorraad hebben voordat je naar een van de filialen rijdt, het komt wel eens voor dat ze iets ergens niet op voorraad hebben, of alleen in Rotterdam/Eindhoven/Utrecht, etc.

YoJorisss
14 mei 2009, 19:53
Uhu, maaruh....weet jij toevallig wat het verschil is tussen die 2 pickups dan? Ik heb er zelf 0,0 verstand van en dit wordt ook mijn eerste electrische gitaar. Als je zegt, hij is minder scheurend...dan weet ik nog niet wat je bedoeld..haha :P

KamikazaGuitar
14 mei 2009, 20:09
GAS voor die gitaar, sjjit :chicken:

guitarkid
14 mei 2009, 20:15
Alleen zegt hij in de ad dat het all parts onderdelen zijn. Als ik de headstock zie, dan denk ik dat het een Stagg hals is, en da's niet best. Dan vraag ik me af hoe goed de rest van de onderdelen is.

Een zeer terechte opmerking en m.i. hoort deze advertentie dan ook thuis onder de noemer "twijfelachtig".....

Gr. C.

YoJorisss
14 mei 2009, 20:16
Tsja, ik denk dat ik het mezelf niet al te moeilijk moet maken. Ik ga gewoon naar die winkel toe, neem een vriend van me mee die al 6 jaar speelt, en dan zien we wel ;)

Bram+
14 mei 2009, 20:22
Uhu, maaruh....weet jij toevallig wat het verschil is tussen die 2 pickups dan? Ik heb er zelf 0,0 verstand van en dit wordt ook mijn eerste electrische gitaar. Als je zegt, hij is minder scheurend...dan weet ik nog niet wat je bedoeld..haha :P

't Is lastig om zoiets uit te leggen, omdat de elementen eigenlijk zo elementair zijn wat betreft het bepalen van het geluid van een gitaar op zich. Als je nooit electrische gitaar hebt gespeeld, heb je waarschijnlijk ook geen referentiekaders waar ik het verhaal aan kan ophangen. Het enige dat ik je kan aanraden is om een (feedback)winkel op te zoeken waar ze de zowel de Vintage Modified Custom (http://www.feedback.nl/?b=327502906) als Vintage Modified Custom II (http://www.feedback.nl/?b=327602906) hebben en die allebei over dezelfde versterker uit te testen (en eventueel die Classic Vibe Tele erbij om de vergelijking rond te maken) om het verschil zelf te horen.

De Custom II is overigens ook iets duurder zoals je ziet. Dat zit in de elementen ontworpen door elementenboer Seymour Duncan. Ik durf me handen wel voor in het vuur te steken dat het ontwerp van die elementen beter in elkaar steekt als dat van die andere, hoewel dat een ander type elementen zijn.

YoJorisss
14 mei 2009, 20:39
Volgens mij zit er nog een verschil in (de toets - dat noem je toch zo :P?)

Deze is vrij donker:

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/squier-tele72custom_350_ffffff_75.jpg

Deze is lichter:

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/squier-telecustom2_350_ffffff_75.jpg

Ofniet?

Daarnaast zijn er nog 2 mini verschillen..maar okay.

Bram+
14 mei 2009, 20:43
Dat ligt aan de plaatjes, in beide gevallen gaat het om een esdoorn hals en toets. Zover ik weet zijn de twee gitaren (behalve de elementen dus) identiek.

YoJorisss
14 mei 2009, 20:49
Oh, zal wel door het licht komen dan, het lijkt namelijk ook of er wat witte puntjes op de knoppen zitten, dat zal dan wel door het licht komen. Nu nog even permissie vragen aan mijn ouders en hop naar de winkel. Weet alleen niet wat ik moet spelen, ben een dikke noob. Kan al wel een paar liedjes, maar dat is eik akoestisch, wat moet dat moet :P Mag je trouwens met een plectrum spelen in de winkel als je een gitaar uitprobeerd? Dat ben ik namelijk gewent en ik ben echt uberslecht zonder plectrum :O haa

Exi
14 mei 2009, 21:50
Niet dat het veel helpt, maar hier (http://www.imuso.co.uk/directory/reviews/electric-guitar-reviews/fender-squier-telecaster-custom.htm) nog een review waarin de Humbucker en P90 elementen worden vergeleken. Helaas zonder clipjes.

Zoals verwacht klinken de humbuckers wat dikker/vetter en de P90s helderder met wat meer karakter.

Persoonlijk zou ik voor de P90s gaan overigens. Je komt niet vaak een gitaar tegen voor zo'n prijs met p90 elementen en het lijkt me erg leuk om zo'n gitaar te hebben (alleen gaat mn GAS op dit moment uit naar iets anders;))

YoJorisss
14 mei 2009, 22:22
Nice review. Ik denk dat ik dan maar met een vriend van me richting Eindhoven ga (nadat ik heb gechecked of ze allebei daar staan) en ze dan even uit probeer. Na het lezen van die review komt het volgende bij mij over:

Custom I is door de humbuckers wat meer voor de rock
Custom II is meer voor de all-round muziek

klopt dit?

FruscianteFan
14 mei 2009, 22:57
Ik denk dat P90's meer 'bijzonder' zijn dan humbuckers, die je overal wel tegenkomt.

Verder zijn de gitaren gewoon hetzelfde. De kleur van de hals kan ook per gitaar verschillen. En niemand zal je vreemd aankijken als je in de winkel met een plectrum speelt. Doet iedereen hoor, niks mis mee!

YoJorisss
14 mei 2009, 23:48
Ik denk dat P90's meer 'bijzonder' zijn dan humbuckers, die je overal wel tegenkomt.

Verder zijn de gitaren gewoon hetzelfde. De kleur van de hals kan ook per gitaar verschillen. En niemand zal je vreemd aankijken als je in de winkel met een plectrum speelt. Doet iedereen hoor, niks mis mee!

Haha okay, thanks!

geert1976
15 mei 2009, 01:29
Alleen zegt hij in de ad dat het all parts onderdelen zijn. Als ik de headstock zie, dan denk ik dat het een Stagg hals is, en da's niet best. Dan vraag ik me af hoe goed de rest van de onderdelen is.

geen stagghals is een hals van Guitarparts (japans halsje) alleen heeft die het een beetje krom in zijn add gezet en de rest van die onderdelen is heel erg goed fender PU's, Gotoh humbucker, schaller brug etc. gewoon een leuke gitaar voor die prijs.

geert1976
15 mei 2009, 01:32
Ja idd, ik heb toch liever een gitaar van een bekende frabricant..dalijk krijg je een guitar a la Zeeman :O

ah dus een stagg neem je ook genoegen mee? , is namelijk een bekende fabrikant:soinnocent:

of een behringer? , is ook bekend, maar beiden zijn geen aanrader, vaak kunnen die zelfbouwgitaren beter zijn als een standaard uit de winkel hoor:ok:

Muzieknono
15 mei 2009, 07:20
Oh, zal wel door het licht komen dan, het lijkt namelijk ook of er wat witte puntjes op de knoppen zitten, dat zal dan wel door het licht komen. Nu nog even permissie vragen aan mijn ouders en hop naar de winkel. Weet alleen niet wat ik moet spelen, ben een dikke noob. Kan al wel een paar liedjes, maar dat is eik akoestisch, wat moet dat moet :P Mag je trouwens met een plectrum spelen in de winkel als je een gitaar uitprobeerd? Dat ben ik namelijk gewent en ik ben echt uberslecht zonder plectrum :O haa

Gewoon spelen wat je ook akoestisch speelt en ja, natuurlijk mag jer met plectrum spelen, zou niet best zijn als dat niet mocht, het geluid wat je met je vingers produceerd is anders dan dat van een plectrum.
Ik ben niet zo'n tele fan maar dit vind ik echt een mooie gitaar.
Mvgr Dirk Jan :metal: