PDA

View Full Version : Brug element vervangen van Ibanez SA120



Exi
14 mei 2009, 11:06
Hallo mede-GN'ers,

Ik heb hier een Ibanez SA120
(Mahonie body, esdoornen hals en palissander toets)
en ik zit erover na te denken om mijn brugelement te vervangen.

De reden hiervoor is dat het standaard element naar mijn smaak te modern en schreeuwerig klinkt. Ik speel vaak de wat oudere (hard)rock: AC/DC, Black sabbath en ook Iron Maiden. (blues moet ook kunnen).

Waar ik naar zoek ben is een wat meer gedoseerd geluid en geen metal-brei.

De beste optie voor een nieuw element lijkt mij tot nu toe de Dimarzio DP100 (super distortion). Het is natuurlijk lastig om te bepalen welk element je nu precies nodig hebt, omdat je alleen naar clipjes kan beluisteren waar ze op compleet andere gitaren zitten, maar tot nu toe vind ik deze het lekkerst klinken.
Een ander voordeel is ook dat je deze humbucker kan splitten, zoals bij mijn huidige elementen.

Nu wil ik dus vragen wat jullie van deze Dimarzio's vinden en of jullie nog wat alternatieven weten. De prijs ligt rond de 80 euro (voor één element)


Over het hals-element ben ik overigens nog dik tevreden.

Verder komen er natuurlijk ook nieuwe snaren op om de standaard D'addario's te vervangen. Ik heb er alleen geen idee van welke dikte deze zijn. En of ik er zomaar dikkere snaren op kan zetten (ivm de SAT Pro II brug met tremolo)
De reden voor dikkere snaren is dat ik ook op zoek ben naar wat meer sustain.

Please help!:cheerup:

Bram+
14 mei 2009, 11:22
Even ter relativering, die Axis pickups die in SA120's zitten zijn echt geen moderne high output schreeuwlelijkerds. Het zijn ook geen briljante pickups, dus in die zin snap ik wel dat je ze wil vervangen, maar DiMarzio SD's zijn juist high output elementen, dus wederom 'schreeuwlelijkerds'. Als je een iets terughoudender en 'vintage' element van DiMarzio wil hebben, zou je ook eens kunnen kijken naar een PAF Pro.

Wat betreft snaren: die moet je sowieso regelmatig vervangen. Geen enkele dikte is een probleem voor zo'n gitaar, alleen zul je misschien het een en ander opnieuw moeten afstellen als je de dikte heel erg opvoert. Overigens zou dit ook een routineklus moeten zijn en is zeker niet ingewikkelder dan je brugelement vervangen. Als de fabriekssnaren er nog op zitten, is dat een 9-42 setje.

Exi
14 mei 2009, 11:40
OK, bedankt voor de info Bram!
Ik dacht dat de DP100 juist wat meer vintage zouden klinken dat de elementen die ik nu heb. Ik zal wel naar de PAF Pro gaan kijken.

Ik had op het net wat gelezen over bezitters van dezelfde gitaar die wat problemen ondervonden met dikkere snaren, omdat de brug niet echt zou meewerken. Maar dat is wel op te lossen waarschijnlijk.

Nogmaals bedankt voor de info!:)