PDA

View Full Version : Trillende snaar



mark.kelder
14 mei 2009, 00:27
Beste gitaristen,

Ik ben een beginnend gitaar bespeler. Ik heb een Alhambra 3C aangeschaft. Bij het aanslaan van de onderste snaar de 'hoge E' gaan de bovenste twee snaren de 'lage E' en de 'A' meetrillen. Mijn vraag is of dit normaal is bij een akoestisch gitaar.

Muzieknono
14 mei 2009, 07:10
Ja hoor, al je snaren trillen een beetje mee, dit komt door de constructie van een akoestische gitaar.
Het mag echter niet hinderlijk zijn.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
14 mei 2009, 08:37
Ja, dat kan juist wel mooi zijn, een soort ingebouwde nagalm, als het ware. Oude luiten hebben soms van die snaren die buiten de hals langslopen, en die zijn daar speciaal voor, om mee te resoneren.

YoJorisss
14 mei 2009, 11:56
Ik heb dat ook op mijn akoestische gitaar. Na 2 dagen spelen wilde ik precies deze zelfde vraag stellen op het forum maar heb het toch nog even snel aan mijn vader gevraagd, die zei dat het normaal was en het gewoon bij een akoestische gitaar hoort.

mark.kelder
16 mei 2009, 00:45
Ik kon nergens op het internet terugvinden of dit normaal is. Aangezien mijn gitaarspel nu nog niet echt snel is, vindt ik de galm behoorlijk hinderlijk. Door het dempen van de twee bovenste snaren met de duim is dit trouwens goed op lossen.

bedankt voor jullie reacties.
Mark.

Kingfisher
18 mei 2009, 08:48
Je moet je geen zorgen maken, dit is volkomen normaal. Dit fenomeen heet "resonantie".

Het is een vloek en een zegen. "Resonantie" is hetgeen je gitaar klank geeft: door het trillen van de snaren, gaat door resonantie je bovenblad meetrillen. Dit versterkt het geluid. Het gaat ook de snaren die in eenzelfde toonaard (alsook deze in de 1e, 2,3e,... boventoon gestemd zijn) meetrillen.

Goed nieuws:
resonantie geeft klank

Resonantie kan je gebruiken om een gitaar precies te stemmen, via de boventonen. FF zoeken op google

Resonantie tussen een versterker en een gitaar kan een oneindige sustain geven: een snaar trilt, het geluid wordt versterkt, dit doet de snaar meetrillen, waardoor het geluid nog meer versterkt wordt, en zo tot het oneindige. Het is ook de reden waarom microfoons fluiten tijdens een optreden.

Slecht nieuws:
- fluittonen door resonantie tussen microfoons en luidspreker
- bruggen die instorten door resonantie met de wind (zoek maar eens op youtube)
- wie met luid distortion speelt, krijgt al snel een modderig geluid, doordat andere snaren gaan meetrillen. Wil je dit niet dan moet je de snaren 'muten', door er lichtjes een vinger op te leggen.