PDA

View Full Version : 2dehands gitaren, waar op letten ?



Spaas
13 mei 2009, 22:45
Hoi,

Ik ben van plan binnekort een gitaar aanteschaffen, maar sinds ik een krap budget heb voor een amp en een gitaar (€100-150) heb ik besloten om eens de rommelmarkten afteschuimen.

Ik weet dat het niet veel is, en dus niet veel kan verwachten maarja ...

Nu heb ik al veel gelezen over op wat je vooral moet letten als je een tweede hands gitaar koopt, maar meestal word er gezecht neem iemand mee die er iets van kent of probeer hem gewoon.

probleem is ik ken niemand die er iets van af weet, en hoe een goede gitaar klinkt weet ik ook niet :dontgeti: .

Dus als je iets weet waar je vooral moet op lette, en de tijd wil nemen om eve te poste, dank ik je al op voorhand.

Exi
13 mei 2009, 22:48
Voor 100 euro kan je eigenlijk niet iets goeds verwachten.
Ik zou zeggen, óf doorsparen óf voorlopig een akoestische en pas later een elektrische gitaar als je het geld hebt.

robert-gitarist
13 mei 2009, 22:54
een versterker + gitaar voor 100 euro? :dontgeti::???:
Ik zou toch echt door sparen oid. voor 100 euro heb je echt geen reet. Kijk eens op marktplaats, de tweedehands gitaren beginnen pas vanaf de 100 euro (of 99 euro voor een multiplex plank die nieuw is) en dan heb je de grootste rotzooi waar je als nog geen plezier van hebt. Dan nog eens een versterker..pff man. Als je wat wilt, ga er dan ook voor. Neem nou een budget van 200-250 euro. Als je een beetje rond kijkt en bied op de bekende sites heb je een aardige Richwood/Squier/Epiphone met een Roland cube oid. Daar heb je veel en veel meer aan.

macwilliams
13 mei 2009, 22:59
€100,- ? ? ? Zo zo, mijn advies is ... Met versterker & gitaar?? €100,- toch?

Ga naar de winkel en koop krasloten. Als je dan een € of 1000,- hebt vraag jehet nog eens.

Latur !

Jay75
13 mei 2009, 23:09
100 is echt te weinig

Bluze
13 mei 2009, 23:18
Plaatje was een beetje gemeen...

Seriously, wat die gitaar betreft kun je beter doorsparen.

Maar een versterker (voor thuis) hoeft niet veel te kosten.

Voorbeelden:

Smokey Amp
Vox Amplug

en als je net iets beter wil:

Vox DA5

grayfink
13 mei 2009, 23:32
Dit (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Paul-Reed-Smith-Private-Stock-10th-Anniversary-sunburst/art-GIT0012340-000)gitaartje, en deze (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Mesa-Boogie-Road-King-2x12-Combo-Serie-II-/art-GIT0005473-000) amp. (Misschien even doorsparen.)

grayfink
13 mei 2009, 23:41
Of dit: http://cgi.ebay.nl/COMPLETE-KOPIE-STRATOCASTERSET-MET-VERSTERKER_W0QQitemZ370200084405QQcmdZViewItemQQpt ZLH_DefaultDomain_146?hash=item370200084405&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A2%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C 301%3A1%7C293%3A3%7C294%3A50
Heb je nog een euro over om een lolly te kopen.
Het zal allemaal wel werken hoor, maar kwaliteit kost geld, zo simpel is het.

Troy
14 mei 2009, 00:07
Ok, 100 euro is weinig maar het is niet onmogelijk om in die prijscategorie een aanvaardbare beginnersgitaar (akoestisch) te vinden op rommelmarkten of in pandjeshuizen. Op het volgende moet je zeker letten voor je eerste gitaar.

* Staan de snaren niet te hoog boven het fretboard (de action noemen we dat). Een te hoge action is niet bevorderlijk voor het speelplezier.

* Is de hals wel mooi recht. Daarvoor moet je checken of alle frets mooi evenwijdig lopen.

* Check zeker ook of er geen scheuren in de body zitten.

* Klinkt de gitaar niet te metalig?

* Is ze goed afgewerkt? Zijn de frets proper afgevijld aan de zijkant?

Een eerste gitaar kopen blijft een sprong in het ongewisse maar misschien helpt dit wel een beetje. Hou er rekening mee dat een setje nieuwe snaren tussen 5 en 10 euro extra kost. Oude snaren kunnen een gitaar dof en levensloos laten klinken.

Heibel
14 mei 2009, 09:02
misschien iets genuanceerd, 100€ is net te weinig. Kijk eens bij de Musicstore voor Jack& Danny gitaren. Om te starten zijn deze een prima uitgangspunt. Neem als het kan een iets meer ervaren gitarist mee om je te adviseren.
Daarnaast kun je met een beetje mazzel op MP wel een Squier affinity stratocaster vinden. Er zijn niet veel gitaristen die daar al niet eens ooit op gespeeld hebben en deze gitaren later gebruiken om aan te klussen. Als de hals, frets en de body ok zijn (onversterkt goed klinken en goed bespeelbaar is een uitgangspunt), kun je later altijd nog de electronica en de hardware upgraden.

Als pakketje zou dit iets aardigs kunnen zijn. Ik zou me er in ieder geval zeker niet voor schamen en ik speel toch al 'n jaar of 20.

Gitaar: Jack& Danny YC-ST66 (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Jack-Danny-YC-ST66-Surf-Green-/art-GIT0007452-000)
Versterker: Fame GX15G (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Fame-Vintage-Line-GX15G-Combo-/art-GIT0010460-000)

Voor €150 ben je klaar en kun je best 'n tijdje vooruit...

frekie
14 mei 2009, 10:04
Ga met Wietse de rommelmarkten af dan kom je vanzelf wat tegen. Wel heeel vroeg opstaan :)

100 euro voor alleen de gitaar wordt moeilijk. Rond de 200 a 250 alleen voor de gitaar zie ik nieuw en 2dehands al zat alternatieven:

London City strats en tele's. Onverslaanbaar goed voor het geld.
Samick. Massa producent maar heeft ook goede dingen gebouwd zoals de "Valley Arts" serie super strats en tele's.
Cort. Veel waar voor het geld.
Yamaha Pacifica of oude RGX.
Matsumoku gitaartjes van begin jaren 80: Westone, Aria, Washburn.
Ibanez als je metal wil spelen. Zou ik een RG nemen met een vaste brug.

Goed letten op FRETWERK, geen putten, krassen en slijtplekken. Geen uitstekende frets aan de zijkant. Geen ongelijk fretwerk, dat geeft gerammel. NECK moet recht zijn, niet getordeerd, niet beschadigd geen kopbreuken. Voor de rest kan je alles vervangen al kost dat wel geld natuurlijk. GraphTec topkam van 6 euro, dikke aanrader. GFS elementen, Gotoh hardware.

Versterking: voor thuis heb je meer aan een processor als de Line 6 POD of zelfs een Vox Amplug dan aan een beginners ampje met een prut speakertje. Lawaai maken kan thuis toch niet, je moet juist op laag volume een lekker soundje kunnen maken. In een band geldt het omgekeerde, heb je echt wel 50 W buizen of 100 W transistor nodig met minimaal 1 echt goede gitaar luidspreker anders kom je niet boven de drummer uit.

Spaas
14 mei 2009, 21:12
Voor een echt groot verschil heb ik nouw wel iets meer voor over, maar ik denk niet dat ik een verschil kan merken, sinds ik er zo wat er niets van af ken :dontgeti:


Ibanez als je metal wil spelen. Zou ik een RG nemen met een vaste brug.
luidspreker anders kom je niet boven de drummer uit.

Metal zou ik wel leuk vinde om te spelen (en men vriend ook), maar het lijkt me best moeilijk te spele :p

Bram+
14 mei 2009, 21:23
Zou ik een RG nemen met een vaste brug.
.
GRGR121EX (http://www.thomann.de/nl/ibanez_grgr121exbkn.htm).

Spaas
14 mei 2009, 21:36
GRGR121EX (http://www.thomann.de/nl/ibanez_grgr121exbkn.htm).

mooie gitaar, maar wel 2X men budget Xd

beetje kan ik er nog mee spele maar zo...

mischien als ik zo iets 2dehands zouw kunnen vind :p

Bram+
14 mei 2009, 21:40
Ja, maar 100 euro is ook geen realistisch budget om (makkelijk) aan een gitaar en versterker te komen. Je kunt voor 150 euro soms een uiterst zorgelijk gitaarsetje bij (bijvoorbeeld) de Blokker kopen, maar daar wordt je op langere termijn niet vrolijk van (troep). Wees realistisch: spaar nog even door of verzin een andere hobby.

robert-gitarist
14 mei 2009, 21:41
Verschil merk je wel degelijk! Bij die goedkope prutsgitaren word ontzettend veel bezuinigd op de hardware etc. Bovendien zijn in heel veel gevallen de gitaren voor geen meter aftestellen/intoneren omdat de brug verkeerd geplaatst is tenopzicht van de hals etc.

Btw, je zinnen zijn echt voor geen meter te volgen. Zou je aub normaal willen typen?

En dikke +1 voor Bram. Vanaf de 150 euro begint het een beetje te komen maar dan voorals nog zeg ik, spaar door tot 200-250 euro en koop een leuke set op de tweedehands markt. Veel meer waar voor je geld. Dan kun je nog eens een leuke Squier/Epiphone/Ibanez/London City kopen met versterker, kabels en toebehoren. Ben je in een keer klaar en kun je een aardig tijdje mee vooruit.

wietse
14 mei 2009, 21:44
Ga met Wietse de rommelmarkten af dan kom je vanzelf wat tegen. Wel heeel vroeg opstaan :)



ben je gek wil niet nog een concurent mee hebben:D.

maar het kan wel, heb wel echte top gitaren gevonden op rommelmarkten vanaf 4 euro (ESP).
maar wees je er dan wel van bewust dat je dan meestal er zelf wat werk aan hebt, en als je dat zelf niet kan dan wordt het toch nog duur.

voor rond de 130 euro kan ik nog wel een leuk beginners setje voor je samenstellen maar dan houdt het op, goedkoper ook wel maar dat is meer verzamelspul of speelgoed kwaliteit.

Jasper.
14 mei 2009, 21:46
of je huurt de eerste maanden 1 en spaart ondertussen door. Deed ik ook.
Ik betaalde 10-15 euro ofzo per maand voor een richwood strat met marshall 15 watt versterkertje.

Ibanez666
14 mei 2009, 21:50
100 euro voor een gitaar is te doen, maar alleen met veel geluk en verstand van zaken.

Heb voor 100 euro een Squier Strat made in Japan + Koffer gekocht, voor 190 Euro een Ibanez Les Paul (is nu mn main gitaar) , voor 200 euro een fender Made in japan + Fender deluxe 85 Amp en voor 50 euro een made in japan kopie van een Les Paul.

100 voor alleen een gitaar zou dus moeten lukken. Even sparen zou dus geen kwaad kunnen

robert-gitarist
14 mei 2009, 21:57
100 euro voor een gitaar is te doen, maar alleen met veel geluk en verstand van zaken.

Heb voor 100 euro een Squier Strat made in Japan + Koffer gekocht, voor 190 Euro een Ibanez Les Paul (is nu mn main gitaar) , voor 200 euro een fender Made in japan + Fender deluxe 85 Amp en voor 50 euro een made in japan kopie van een Les Paul.

100 voor alleen een gitaar zou dus moeten lukken. Even sparen zou dus geen kwaad kunnen

Klopt, 100 euro voor een gitaar zou moeten lukken, ik heb voor 70 euro toen een Jackson PS-1 gekocht met allerlei toebehoren, een Squier strat voor 5 tientjes, een Epiphone LP junior P90 voor 75 euro (een wereld gitaar, heb me rot gelachen om de prijs, nog steeds ;)) etc.
Helaas word het nu allemaal wat moeilijker om te vinden op marktplaats sinds die gasten wéér die tarieven hebben geplaatst voor gitaaradvertenties :(

Spaas
14 mei 2009, 23:41
wietse, spijtig dat ik in vlaandere woon :(

budget een beetje aangepast, zouw €150 lukken?

Btw een beetje of topic gegaan, toch zate er een paar leuke tips tussen!

wietse
15 mei 2009, 06:23
trouwens je kan ook wel een leuke nieuwe beginner scoren voor rond de 100 euro.
http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/dean-evoxm_350_ffffff_75.jpg

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/dean-vendetta_xm_350_ffffff_75.jpg

beide nieuw rond de 120 euro en dus voor weinig 2ehands te koop, de dean evo en de dean vendetta.
zijn erg leuke beginners gitaartjes.

Spaas
15 mei 2009, 08:08
Ik heb een IBanez Gio GRG170DX met een vector 10Watt versterker gevonde,
hij vraagt er 160€ voor, hijs 2 jaar en 3 maande oud.

Zou dit de moeite waard zijn?

Bram+
15 mei 2009, 08:26
Wat betreft die GRG170DX: je kan het beroerder treffen qua beginnersgitaren. De naam van de versterker zegt me niks, maar die zal van het type 'er komt geluid uit' zijn :D

B0UDEWIJN
15 mei 2009, 08:28
GraphTec topkam van 6 euro, dikke aanrader.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke voordelen dit oplevert, en waarom... heeft dit te maken met tone of minder ontstemmen?

Squier02
15 mei 2009, 09:01
Ik heb nog een beginnersversterker te koop staan. een 30w transistorbak van het merk Fame. Prima versterker en is iets meer als een jaartje oud. voor 50 euro mag hij weg.

dan heb je nog mooi 100 euro over voor een gitaar. :)
PM mocht je interesse hebben.

macwilliams
15 mei 2009, 10:24
Vector of volcano versterkers. Er komt geluid uit dat wel, maar met distortion moet je geen al te hoge verwachtingen hebben.

frekie
15 mei 2009, 11:18
"B-stock" gitaartjes dus nieuw met een krasje op de body:
http://www.alphenaar.com/N_frame.html?http://www.alphenaar.com/B-stock_Aktie______N_grp_60-1.html

Mijn LC Comet Tele had ook wat lak beschadigingen al in de winkel, maakt voor spelen en klinken nix uit maar is wel goedkoper.