PDA

View Full Version : Gibson SG Standard vragen.



Jan Buurman
13 mei 2009, 20:06
Zodra ik mijn Gibson Explorer verkocht heb wil ik een SG Standard kopen. Ik ben mij al een beetje aan het oriënteren en ben van plan zo'n 900,- euro uit te geven. Dus alle vintage beauty's vallen al af.
Doordat "SG" niet pakt in de zoekfunctie wil ik hier wat vragen stellen.

* Zijn er bouwjaren beter/slechter? Je hoort wel eens dat bepaalde jaargangen van bepaalde modellen minder zijn....
* Hebben alle Standards dezelfde hals profielen?
* Hebben alle jaargangen dezelfde PU's?

Ik ben een tweede hands exemplaar tegen gekomen met Dimarzio's (Dp100 en Dp151). Klinkt dat nog steeds als een SG? De "originele" Gibson PU's die er nog bij zitten hebben geen kapjes. Is dat ooit zo geleverd?

Zijn er hier SG kenners?

Sinner1980
13 mei 2009, 20:55
Goede keus man, can't go wrong with a Gibson:)

Mocht je hem binnenkort verkopen zou ik ook eens overwegen om een nieuwe SG te kopen. Die zijn bij Thomann nu 1090,- en das lang niet gek. Ok, net niet binnen je budget maar wel een brandnieuwe plank met stock pickups en garantie, is ook wat waard...

Jay75
13 mei 2009, 23:17
Koop geen nieuwe, maar koop gewoon een 2dehandse.

Het zijn prima gitaren, ik heb er veel gehad, oude en nieuwe exemplaren en voor 900 euro heb je zeker een 2dehandse.

En vergis je niet, ik heb voor 1000 euro een SG uit 1971 gekocht, wel niet in allermooiste staat, maar die gitaar speelt nog steeds alle nieuwere SGs eruit.

Je hebt ook de SG 61 RI die heeft andere elementen ( ik vind die eigenlijk minder lekker klinken dan een Standard, die in mijn oren echt WEL klinkt zoals ik vind dat een SG moet klinken, vandaar dat ik 'm toch maar verkoop, ook omdat ik een echte oude heb ) en de hals is iets smaller.

Maar vanaf 800 euro moet je er zeker een 2ehands kunnen kopen. Is mij 2 keer zonder al te veel moeite gelukt. 850 zeker in ieder geval!

Jan Buurman
13 mei 2009, 23:30
Ik he zelf ook nog een interessante site gevonden!!!
http://everythingsg.com/

Jay75
14 mei 2009, 00:22
Ja dat is de SG-bijbel site :)

Jan Buurman
17 mei 2009, 18:55
Met een beetje mazzel kan ik vanaf morgen op SG Std jacht. Ik twijfel wel over nieuw (1090,-) of 2e hands (900,-).
Waarom nieuw?
Waarom 2e hands?
Waarom wel?
Waarom niet?
Roept u maar!!!:confused::???::roll:

Robdop
17 mei 2009, 19:54
als je m 2e hands koopt, dan kan je bij doorverkoop er nog winst op maken. ((of zo min mogelijk verlies)

Jay75
17 mei 2009, 22:23
2e hands voor 800 moet lukken hoor!

Luke-wannabe
17 mei 2009, 23:30
Tsjah een nieuwe dan, want dan kun je uit een stapeltje de lekkerste uitzoeken. Voor de 190 e extra..

Jan Buurman
18 mei 2009, 00:55
Ik ben een tweede hands exemplaar tegen gekomen met Dimarzio's (Dp100 en Dp151). Klinkt dat nog steeds als een SG? De "originele" Gibson PU's die er nog bij zitten hebben geen kapjes. Is dat ooit zo geleverd?

Zijn er hier SG kenners?

In een Standard zit origineel een 498T bij de brug, bij bovenstaande tweede hands een DP100.
Wat zal het grote verschil zijn?

Orpheo
18 mei 2009, 07:03
In een Standard zit origineel een 498T bij de brug, bij bovenstaande tweede hands een DP100.
Wat zal het grote verschil zijn?

het grote verschil zal zijn dat bij de normale de 498 zit, en bij die de superdistortion. lijkt me logisch ;)

of bedoel je het veschil in tone! Nou, dat is ook niet zo moeilijk. de 498 is wat scheurender, de superD brult meer, is wat vetter, iets meer mids. ik vind 'm in de SG lekker klinken. Denk een beetje aan hoe iron maiden vroeger klonk, of aan de tone van adrian smith bij t nummer flight of icarus. dat is gespeeld op een sg-achtige met een superD in de brug.

Jan Buurman
18 mei 2009, 14:17
Verliest hij door de DP100 niet "het SG geluid"? Gaat hij dan niet meer als een LP klinken?

Orpheo
18 mei 2009, 14:42
Verliest hij door de DP100 niet "het SG geluid"? Gaat hij dan niet meer als een LP klinken?

hij zal iets vetter klinken ja, maar als een LP zal ie nooit worden. en boeie, als dat wel 't geval is, gooi je de pup op gitaarmarkt, en koop je een dimarzio 36th paf, of een duncan custom5 of desnoods een duncan screamin demon.

Jan Buurman
5 juni 2009, 11:11
Het is dus een tweedehands geworden. Een mooie '96 SG Standard.
Zoals ik al eerder aangaf zit er een Dimarzio DP100 (Super Distortion) in de brug en een DP151 (PAF Pro) in de hals. De Originele Gibson humbuckers zitten er ook bij.
Nu twijfel ik heel erg aan die Super Distortion. Ik heb het idee dat die de boel wel erg dichtsmeert als ik op mijn gainkanaal van mijn 4120 speel.

Voor de brugpositie heb ik de volgende alternatieven:
- Dimarzio DP100, Ceramic, High Output
- Seymour Duncan SH-4 JB, Alnico V, High Output (heb ik nog liggen)
- Gibson 498t, Alnico V Medium Output Hierover vind ik geen/weinig specs om ze onderling te vergelijken.

Ik hang op twee gedachtes.
De JB inbouwen. Deze pickup heb ik ook in andere gitaren en daar ben ik (redelijk?) tevreden over. Maar dan vervang ik de ene highoutput voor de ander.
Of ik bouw de 498t terug en ga eens kijken wat een pickup met minder output gaat doen op mijn gear. Ik heb ergens gelezen dat die highoutput elementen helemaal niet mooier of vetter klinken over een high gain kanaal in vergelijking met zo'n standaard element.

Ik verkeer niet in de positie dat ik hiermee makkelijk kan testen. Tussen ombouwen en testen op bandniveau zit veel te veel tijd waardoor vergelijken moeilijk wordt.

Wie kan mij aangeven wat de verschillen qua sound zullen zijn tussen de 3 elementen in de SG Std over het gainkanaal van mijn JCM800 4210?

Luke-wannabe
5 juni 2009, 11:14
Tsjah, hangt ervan af denk ik. Ik ben absoluut niet thuis in pickups, maar kan je wel vertellen dat een lage output pickup je meer spelgevoel, controle, helderheid en openheid geeft.
Orpheo zal me wel weer tegen gaan spreken, maar dit zijn mijn ervaringen.

E-J
5 juni 2009, 11:20
Dag buurman!!

Ik zou de originele Gibson humbuckers er terug in zetten. Dat zijn prima dingetjes en mijn ervaring met een mid '90s SG Standard is dat die pickups zeer goed bij de gitaar passen. Als ze niet bevallen moet je pas gaan kijken naar alternatieven. Gewoon proberen die Gibsons dus!

gr,
Emiel

Orpheo
5 juni 2009, 12:12
Tsjah, hangt ervan af denk ik. Ik ben absoluut niet thuis in pickups, maar kan je wel vertellen dat een lage output pickup je meer spelgevoel, controle, helderheid en openheid geeft.
Orpheo zal me wel weer tegen gaan spreken, maar dit zijn mijn ervaringen.

als vanzelf spreek ik je tegen. hoe defineer je namelijk high output? dikke magneet? veel windingen/hoge dc's? de JB heeft veel output vanwege de magneet, maar die is even groot (kleiner zelfs) dan bij een p90's, dus niet heel veel meer of minder output dan een p90, hoewel de p90 minder hot lijkt dan een jb, omdat de JB 'makkelijker in het gehoor' ligt.

in een SG zou ik overigens GEEN jb doen. veel te fel. rips your head off.

Iets met veel dynamiek, spelrespons, en wat goed in een SG past? de superD is inderdaad te vet, maar ik zou absoluut gaan voor de duncan custom, liever zelfs de custom custom. is minder hot dan de JB, heel 'organisch', echt een lekkere paf-sound, maar met meer ballen en beetje meer power, en absoluut niet dicht gesmeerd.

just my call :)

Jan Buurman
5 juni 2009, 14:48
@ Orpheo


Voor de brugpositie heb ik de volgende alternatieven:
- Dimarzio DP100, Ceramic, High Output
- Seymour Duncan SH-4 JB, Alnico V, High Output (heb ik nog liggen)
- Gibson 498t, Alnico V Medium Output Hierover vind ik geen/weinig specs om ze onderling te vergelijken.


Dus geen Custom of Custom Custom...
Of de 498t óf de JB (óf de DP100)....

Ik heb trouwens in mijn LP Custom ook een JB zitten (met goud kapje) en die vind ik dus helemaal niet schel klinken over mijn gear, eerder wollig. Die zou wat mij betreft ook wat helderder mogen klinken m.n. als ik met veel gain speel..
Ik hou van een redelijk helder scheurgeluid...

DeadHerring
5 juni 2009, 15:39
Als je typische SG-geluid vindt, is het beste dat je 'ns probeert met de 490/498 combinatie. Ik heb die zitten op m'n LP, en daar is het wel heel goed, ik heb natuurlijk geen SG. Qua output mag je ze niet onderschatten, het zijn ceramics en het zijn goeie.

Wat ik wel een geweldige sound vind is die van Iommi, maar Iommi sig pickups zijn wel duur én hebben onwaarschijnlijk hoge output.

Misschien kan je dat in een winkel 'ns proberen... of misschien wat informeren op het net... het hangt ervanaf welke sound je wil natuurlijk.

Jan Buurman
5 juni 2009, 15:41
498t is toch Alnico V?

DeadHerring
5 juni 2009, 15:52
498t is toch Alnico V?

aaah, sorry, had het op de 496R/500T... moet echt leren niet met vijf firefoxtabs tegelijk bezig te zijn

ja idd 490 is alnico II, 498 is Alnico V. Maar onderschat ze niet qua output. Voor metal gaan ze wel tekort komen, maar jazz tot rock doen ze heel goed.

Rock Bottom
5 juni 2009, 18:52
FF een kleine topic kaap:

Heeft iemand die sg raw power met esdoorn body al geprobeerd?
Ben benieuwd of hij niet gaat klinken als een vender met 2 humbuckers?

Jan Buurman
6 juni 2009, 11:13
Tsjah, hangt ervan af denk ik. Ik ben absoluut niet thuis in pickups, maar kan je wel vertellen dat een lage output pickup je meer spelgevoel, controle, helderheid en openheid geeft.
Orpheo zal me wel weer tegen gaan spreken, maar dit zijn mijn ervaringen.

Misschien zoek ik al jaren in de verkeerde hoek. Ik hou inderdaad van die helderheid en openheid maar wil aan de andere kant wel flink scheuren. Mijn JCM800 4210 is al gemod door CMW dus die scheurt lekker, heb diverse goede pedalen die lekker kunnen boosten dus misschien zijn die hotte pickups wel net te veel?
Misschien moet ik de SH-4 (in mijn LP Custom) en de DP100 (in mijn SG Std) wel vervangen door pickups met "normale" output.
Zou dat veel uitmaken?

Jay75
6 juni 2009, 11:44
Gewoon die originele elementen terug zetten OF 57 CLassics, dat is ook wel lekker als je minder output wilt. Maar ik heb een 67 SG Standard, en dat ding klinkt ONGELOOFLIJK, weet alleen niet of de elementen origineel zijn. Maar dat is de sound waar IK naar op zoek was.

Orpheo
6 juni 2009, 14:14
@ Orpheo


Dus geen Custom of Custom Custom...
Of de 498t óf de JB (óf de DP100)....

Ik heb trouwens in mijn LP Custom ook een JB zitten (met goud kapje) en die vind ik dus helemaal niet schel klinken over mijn gear, eerder wollig. Die zou dat mij betreft ook wat helderder mogen klinken m.n. als ik met veel gain speel..
Ik hou van een redelijk helder scheurgeluid...

JB wollig? dan doe je wat verkeerd... Niet lullig bedoeld, maar dat ding krijg je echt niet wollig, tenzij je de 'verkeerde'pots hebt, of verkeerd aangesloten. met een 500k pot is ie absoluut niet wollig.

Wat je kunt doen, en dat raad ik je wel aan eigenlijk, is een magnet swap. de ceramische magneet van de superdistortion in de JB en vice versa. dat levert bij de superD een veel opener geluid, wel lekker vol en scheurend, maar niet zo volvet. de JB wordt dan wat strakker, minder 'gil', en brult wat meer.

maar goed ,met de JB 'puur natuur' zou je een wat fellere SG krijgen, met de superD een wat vettere.

@jay: humor, ik vind juist datde ibson pickups zo vlak, kaal en leeg klinken als de pest. geef mij maar de duncan customcustom, any time of te week.

Luke-wannabe
6 juni 2009, 14:24
als vanzelf spreek ik je tegen. hoe defineer je namelijk high output? dikke magneet? veel windingen/hoge dc's? de JB heeft veel output vanwege de magneet, maar die is even groot (kleiner zelfs) dan bij een p90's, dus niet heel veel meer of minder output dan een p90, hoewel de p90 minder hot lijkt dan een jb, omdat de JB 'makkelijker in het gehoor' ligt.
High output is voor mij een sterk uitgangssignaal waardoor je preamp op zijn donder krijgt en sneller gaat oversturen. Magneten en windingen heb ik geen verstand van :)



Misschien zoek ik al jaren in de verkeerde hoek. Ik hou inderdaad van die helderheid en openheid maar wil aan de andere kant wel flink scheuren. Mijn JCM800 4210 is al gemod door CMW dus die scheurt lekker, heb diverse goede pedalen die lekker kunnen boosten dus misschien zijn die hotte pickups wel net te veel?
Misschien moet ik de SH-4 (in mijn LP Custom) en de DP100 (in mijn SG Std) wel vervangen door pickups met "normale" output.
Zou dat veel uitmaken?
Ik denk persoonlijk dat als je al genoeg gain in huis hebt dat je dan een beetje dubbelop gaat met high output pickups. Ik zou gewoon een lekker open en heldere pickup nemen en dan scheuren dmv amp/pedalen.

Orpheo
6 juni 2009, 14:31
High output is voor mij een sterk uitgangssignaal waardoor je preamp op zijn donder krijgt en sneller gaat oversturen. Magneten en windingen heb ik geen verstand van :)

Niet lullig bedoeld, maar dat is precies wat ik bedoel. Een high output element, dat hangt van een hoop onderdelen af, en onder andere dus van magneet en winding en draaddikte. niet ieder high output element is op dezelfde manier gemaakt. Ik weet gegarandeerd dat jij bijvoorbeeld de duncan custom lekker vindt qua tone,omdat ie dus dat dynamische en organische heeft, of zelfs mijn eigen pickupontwerp...

E-J
6 juni 2009, 14:55
High output is voor mij een sterk uitgangssignaal waardoor je preamp op zijn donder krijgt en sneller gaat oversturen. Magneten en windingen heb ik geen verstand van :)

Ik denk persoonlijk dat als je al genoeg gain in huis hebt dat je dan een beetje dubbelop gaat met high output pickups. Ik zou gewoon een lekker open en heldere pickup nemen en dan scheuren dmv amp/pedalen.

Luke snapt het...!!

Je moet gewoon medium output pickups proberen, die standaard Gibbo's zijn goed zat, dus denk niet na over nieuwe pickups tot je die geprobeerd hebt!

Jan Buurman
6 juni 2009, 15:01
JB wollig? dan doe je wat verkeerd...

Dat idee heb ik dus ook! Een JB over een JCM800 4210 aangesloten op de V30/CL cab en dan geen helder geluid?!?!?!?!
Ik heb voor donderdag as een test georganiseerd om mijn 4210 eens te wisselen met een Plexikloon en een Silver Jubilee. Misschien is er toch wat mis met mijn amp. Zo niet dan zit er misschien iets niet goed in de elektronica van mijn Custom..

thijser
7 juni 2009, 09:40
Misschien is je tone pot niet goed aangesloten en staat hij helemaal uit.

Jan Buurman
26 juli 2009, 11:08
Als ik op everythingSG.com kijk zeggen ze (bijna) unaniem dat de Classic '57 en de Classic '57+ de ultieme elementen zijn voor een SG.
Wie kan mij vertellen ,uit eigen ervaring, wat de grote verschillen qua sound zullen zijn tussen een stockset (met een 498T) en een '57 Classic set?
Het gaat mij niet zozeer om het cleane geluid maar meer om het (medium)gain geluid...
Ik nijg erg naar zo'n '57 setje...

Jan Buurman
26 juli 2009, 11:13
Luke snapt het...!!

Je moet gewoon medium output pickups proberen, die standaard Gibbo's zijn goed zat, dus denk niet na over nieuwe pickups tot je die geprobeerd hebt!

Ik heb de standaard Gibson PU's niet.
Dimarzio DP100 superdistortion (bridge) en D151 PAFPro (neck)

Jan Buurman
29 augustus 2009, 11:55
Ik heb inmiddels een setje 490R/498T op de kop getikt en gemonteerd. Ik heb er enkele keren op gespeeld maar ik heb het gevoel d at ik toch iets mis. Metname open akkoorden klinken erg lekker maar bij al het andere.... Misschien ben ik na al die jaren Seymour Duncan JB erg gewend aan "progressive" elementen en heb ik mede daar om heen mijn sound gecreëerd.
Stock gaat het toch niet worden dus....
Voor mijn gevoel kies ik toch weer voor Seymour Duncan.
Ik twijfel nu erg tussen de JB, de Custom, de CustomCustom en de Custom5.

JB- Te schel voor mijn SG? In mijn LP custom doet hij het wel erg lekker.. En bij de SD Tone Wizzard staat hij elke keer boven aan..

Custom- Aangeraden door de Tone Wizzard bij Hard Rock Metal. Eigenlijk de grootste kanshebber voor mij..

CustomCustom- "for warm and smooth highs" Ik denk dat ik niet voor warm ga.. Maar wordt wel aangeraden voor "brighter toned instruments"

Custom5- Volgens mij het minst geschikt voor mij hoewel hij door de SD Tone Wizzard wel wordt aangeraden als ik Rock Classic kies..

Blijft lastig om de beste pick-up voor mij te kiezen....

Chocola
29 augustus 2009, 11:59
Als ik op everythingSG.com kijk zeggen ze (bijna) unaniem dat de Classic '57 en de Classic '57+ de ultieme elementen zijn voor een SG.
Wie kan mij vertellen ,uit eigen ervaring, wat de grote verschillen qua sound zullen zijn tussen een stockset (met een 498T) en een '57 Classic set?
Het gaat mij niet zozeer om het cleane geluid maar meer om het (medium)gain geluid...
Ik nijg erg naar zo'n '57 setje...

Zoiets als ultieme elementen bestaan niet.

Jan Buurman
4 september 2009, 15:29
Iets met veel dynamiek, spelrespons, en wat goed in een SG past? de superD is inderdaad te vet, maar ik zou absoluut gaan voor de duncan custom, liever zelfs de custom custom. is minder hot dan de JB, heel 'organisch', echt een lekkere paf-sound, maar met meer ballen en beetje meer power, en absoluut niet dicht gesmeerd.

just my call :)

Ik ben mega veel aan het lezen over Seymour Duncans voor mijn SG (niet dat ik er heel veel wijzer van wordt.... eerder verward).
Ik denk nu aan de Custom maar jij zegt hierboven liever de Custom-Custom. Waarom liever de SH-11 ipv de SH-5? Mijn voorkeur lijkt nu juist andersom maar ik wil graag jou reden weten. Misschien kan ik er wat mee.

Jan Buurman
12 september 2009, 13:51
Dit gaat een beetje op een monoloog lijken:)

De Seymour Duncan Custom is onderweg... Nu ben ik aan het kijken voor een mooie neck PU.
Al snel kom je op de '59 (SH-1) en de Jazz (SH-2)
De Jazz lijkt meer hoog te hebben die ik in de SG niet nodig denk te hebben dus neig ik naar de '59.
Maar zou het een goede combi vormen met de SD Custom?
'59 = low output en de Custom is medium/high output.

Ervaringen?????

macwilliams
12 september 2009, 15:46
Geen ervaring mee maar vertel ons gerust de jouwe straks!!!

Jan Buurman
19 september 2009, 18:45
Inmiddels heb ik de SH-5 in mijn SG geschroefd maar ik vind het hoog wat tegenvallen in vergelijking met mijn andere gitaren. Thuis heb ik hem met een Indie LP hollowbody vergeleken. Overall is het geluid van de SH-5 lekkerder maar het is net alsof het hoog "niet helemaal doorkomt". De tonechart van Seymour Duncan geeft toch een 9 voor hoog...
Ik vraag mij af of ik iets verkeerd heb gedaan. Ik heb gewerkt volgens het SD schema, ik heb de solderingen al een keer over gedaan...
Wat zou het kunnen zijn?
Of klinkt een SH-5 nou eenmaal zo in een SG?

Chocola
19 september 2009, 18:54
Inmiddels heb ik de SH-5 in mijn SG geschroefd maar ik vind het hoog wat tegenvallen in vergelijking met mijn andere gitaren. Thuis heb ik hem met een Indie LP hollowbody vergeleken. Overall is het geluid van de SH-5 lekkerder maar het is net alsof het hoog "niet helemaal doorkomt". De tonechart van Seymour Duncan geeft toch een 9 voor hoog...
Ik vraag mij af of ik iets verkeerd heb gedaan. Ik heb gewerkt volgens het SD schema, ik heb de solderingen al een keer over gedaan...
Wat zou het kunnen zijn?
Of klinkt een SH-5 nou eenmaal zo in een SG?

Andere cap? Andere pots?

macwilliams
19 september 2009, 19:06
Tone pots staan helemaal open?
Heb eens een brakke tone pot gehad, daar ben ik achter gekomen toen ik hem even los koppelde.

Jan Buurman
19 september 2009, 20:09
Tone pots staan helemaal open?
Heb eens een brakke tone pot gehad, daar ben ik achter gekomen toen ik hem even los koppelde.

Dat kan ik eens proberen maar dan morgen even. Ik heb net de boel opgeruimd. Kan je dan gewoon de tonepot er even tussenuit halen?